
 

  
Page 1 

 
  

JMAD New Zealand Media Ownership Report 2012 

 
Published: November 23, 2012 
 
Author: Merja Myllylahti 

This New Zealand Media Ownership Report is the second one published by AUT’s Centre 

for Journalism, Media and Democracy (JMAD). This report finds that in 2012 the ownership 

of New Zealand media companies concentrated even more tightly in hands of transnational 

corporations, financial institutions and private equity firms, following the international trend. 

It also discovers that the financialisation of media companies has intensified their need to 

maximise revenues. Consequently, media companies have implemented cost cutting 

programmes, outsourced jobs, closed down operations and sold core assets. The speed of 

these developments suggest that the future of New Zealand media companies is even 

more unpredictable than in September 2011 when the first JMAD report was published. At 

the same time print media organisations and online news formats struggled for commercial 

viability. In these fraught circumstances the principles of public broadcasting and public 

interest journalism were difficult to sustain. 

Key events and trends concerning New Zealand media ownership in 2012: 

 Transnational media corporations tighten control over New Zealand media 

companies 

 Financial institutions and private equity firms increase their New Zealand 

media holdings 

 Fairfax and APN: asset sales, job cuts, paywalls and tabloid formats 

 Traditional business models in New Zealand print media become less viable 

 Public broadcasting shrinks further after the government effectively closes  

TVNZ 7 and Stratos 

 Sky TV’s spreading influence triggers Commerce Commission investigation 

 Journalism.org.nz: web based public interest journalism emerges 

Keywords: New Zealand media, ownership, convergence, financialization 

Note: The first JMAD New Zealand Media Ownership Report was published 2011 by AUT’s Centre 
for Journalism, Media and Democracy (JMAD). The copies of this and last year’s reports are 
available here: http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-
networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects 

http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects


 

  
Page 2 

 
  

 

1. Global media ownership – 2012 trends 

This year has seen two notable developments in media ownership. In May 2012, 

billionaire Warren Buffett’s investment vehicle Berkshire Hathaway announced that 

it was buying 63 US newspapers - including 23 dailies - from Media General 

Company for $142 million (NG & Hagey, 2012). As Pew Research Center’s Project 

for Excellence in Journalism (PEW) notes “in the last 18 months many better known 

newspaper companies divested most or all of their holdings while a number of new 

entities, including hedge funds and private equity firms, jumped in.” (PEW, 2012). 

According to PEW, a total of 71 daily newspapers in the US were sold as part of 11 

different transactions during 2011 which was “the busiest year for sales since 

2007.” (PEW, 2012). Mitchell and Rosenstiel (2012) note that “the trend of private 

equity owners gaining control through bankruptcy proceedings continues to grow 

and they tend to take an aggressive approach to digital transition.” (Mitchell & 

Rosenstiel, 2012). The declining fortunes of print news media strengthen their links 

to financial institutions. In other words were are witnessing the financialisation of 

media. According to Almiron-Roig (2012) the primary features of this process are:  

 ownership of the media by equity, investment firms or institutional shareholders;  

 media companies actions are based on profit and turnover targets;  

 bankers and advertisers are sitting on the boards of media firms (Almiron-Roig, 
2012, p.45). 

 

While the financial troubles of media companies have reinforced ownership 

concentrations across media sectors, issues of journalistic ethics compelled News 

Corporation to split the company in two in 2012 (Edgecliffe-Johnson, Fenton & 

Parker, 2012). Before the split, Rupert Murdoch was forced to close down his 168-

years old British tabloid newspaper the News of the World after it was disclosed 

that its journalists had accessed the phone of the murdered schoolgirl Milly Dowler. 

They had also hacked the phones of celebrities, politicians and members of Royal 

Family. The political and public pressure also led Murdoch to withdraw his bid to 

take full control of its British pay-TV company BskyB. This was described as “one of 

the biggest setbacks the 80-year-old media mogul has ever suffered.” (Robinson, 

2011). In June 2012, News Corporation announced that its assets would be divided 



 

  
Page 3 

 
  

into two holdings: a publishing company comprised of newspapers and information 

businesses in the US, UK and Australia as well as other Australian media assets; 

and a media & entertainment company with broadcast and worldwide cable 

networks, film and TV production studios, television stations and pay-TV 

businesses in Europe and India (News Corporation, 2012). According to Rupert 

Murdoch the move would “enable each company and its divisions to recognize their 

full potential – and unlock even greater long-term shareholder value." (News 

Corporation, 2012). The media and entertainment arm will include Fox 

Broadcasting, Twentieth Century Fox Film, Twentieth Century Fox Television, Fox 

Sports, Fox International Channels, Fox News Channel, Fox Business Network, 

Star, Fox Television Stations, BskyB, Sky Italia and Sky Deutschland among 

others. The new publishing company includes brands such as Dow Jones, The Wall 

Street Journal, Dow Jones Newswires, HarperCollins, The New York Post, and The 

Daily, The Times, The Sun, The Sunday Times, The Australian, The Herald Sun, 

The Daily Telegraph and The Courier Mail. Sky TV New Zealand will be affected 

when News Corporation is divided. Sky TV is the dominant player in the New 

Zealand pay-TV market, and it will form part of News Corporation’s new media and 

entertainment company (News Corporation, 2012). Some observers worry that 

Murdoch’s new publishing arm will not survive on standalone basis. Doctor (2012) 

for example notes that “however capitalized we can assume the standalone 

publishing company would be more subject to market pressures than it has been as 

a division of a singular company.” (Doctor, 2012).  

Ownership convergences across social media companies, application providers and 

search engines were evident in 2012. In July, social media company Facebook 

listed on New York’s NASDAQ exchange in a controversial US$10 billion initial 

public offering. After three months of stock market listing the company’s shares had 

fallen to 50 percent of the listing price “wiping out some $50 billion in shareholder 

value.” (Gustin, 2012). In April 2012, before the stock market listing, Facebook 

bought a photo-sharing app company Instagram for a US$1 billion (Price, 2012). 

The move was followed by Facebook’s rival, the search engine company Google in 

September 201 when it bought Instagram’s competitor Nik Software, a German 

company behind Snapseed. As Macworld notes this means that “the rivalry 

between Google and Facebook is stepping up a notch.” (“Google buys photo editor 



 

  
Page 4 

 
  

Snapseed”, 2012). In June 2012 Microsoft bought Yammer, which is a leading 

provider of enterprise social networks with over five million verified corporate users, 

for US$1.2 billion (Microsoft, 2012).  

2. Trans-Tasman media-communication ownership  

In 2012, Tran-Tasman news organisations were cutting costs in their print 

operations, yet at the same time they were expanding to new businesses and more 

profitable operations. Gina Rinehart took even tighter control in Fairfax Media which 

during 2012 was concentrating on cost cutting and asset sales. Rinehart and 

Fairfax’s second biggest shareholder, investment house Allan Grey, are eager 

either to break up the company or continue sales of its core assets. 

In August 2011, Fairfax Media announced that it was selling 34 percent of its stake 

in New Zealand’s largest online auctions site and classifieds business Trade Me 

through an initial public offering (IPO). The media company sold the shares in 

December 2011, raising A$364 million (Fairfax Media, 2011). After the sale the 

company maintained its intention to retain a majority shareholding in Trade Me – 

the company it bought in 2006 for $700 million. Greg Hywood, the CEO of Fairfax 

Media said that "the decision to pursue the IPO of Trade Me is a further step in 

reshaping the Fairfax portfolio and adopting a more flexible corporate structure to 

maximise shareholder value.” (Fairfax Media, 2011). In the full year results for 2012 

the company stated that it had concluded a “successful IPO of 34% of Trade Me in 

December 2011 and subsequent divestment of 15% in June 2012 raising an extra 

$160 million.” (Fairfax Media, 2012a). McBeth argues that the company “has sold 

down its stake in Trade Me to pay for a three-year restructuring of its newspapers 

that will cost A$248 million and result in 1,900 job cuts.” (McBeth, 2012a).  

APN News and Media has expressed its intentions to sell core media assets, yet at 

the same time it has extended its digital portfolio. In 2012 it acquired an 82 percent 

stake in the leading e-commerce business brandsExclusive and increased its 

ownership in group coupon site GrabOne from 75 percent to 100 percent (APN, 

2012a). In its 2012 Interim Report APN announced that the company is continuing 

to build its digital capabilities and that its revenue from the “digital venture is 



 

  
Page 5 

 
  

growing strongly.” (APN, 2012a). According to the company its digital revenue grew 

in the first half of 2012 by 81 percent to $11.4 million on the previous year (APN, 

2012a). In February 2012 APN also formed a joint venture APN Outdoor with a 

private equity group Quadrant Private Equity to “target expansion within the 

Outdoor advertising segment in Australia, New Zealand and Asia.” (APN, 2012b). In 

a market announcement Brett Chenoweth, the CEO of APN, commented: “This 

partnership is a unique opportunity for APN to fast-track growth in the Outdoor 

advertising segment, one of APN’s most successful businesses and a market 

leader in Australia and New Zealand.” (APN, 2012b).  

In June 2012, Murdoch’s News Corporation announced that it was cutting costs in 

Australia. This led to the reduction of 70 editorial jobs in The Australian newsrooms 

- although the Australian journalists union, the Media Entertainment and Arts 

Alliance estimated that more than 300 editorial jobs would go during 2012 (Lower, 

2012). In September, News Corporation agreed to buy Australian Consolidated 

Media Holdings for A$1.9 billion (Fickling, 2012). The takeover offer for 

Consolidated was backed by its main shareholder and chairman James Packer, 

another Australian media mogul (Fickling, 2012). In October 2012, the shareholders 

in Consolidated Media Holdings voted in favour of the takeover from News. This 

made News Corporation a dominant pay-TV operator in Australia (“News Corp 

seals $2.1 billion Australian pay-TV deal”, 2012). After the takeover, Murdoch has 

100 percent ownership of Fox Sports network in Australia and 50 percent 

ownership of pay-TV operator Foxtel. The deal was cleared by the Australian 

Competition and Consumer Commission in August 2012. They concluded that “it is 

unlikely to lead to a substantial lessening of competition.”  (“News gets ACCC nod 

to buy ConsMedia”, 2012). Murdoch’s son Lachlan Murdoch has also been busy 

expanding his media portfolio in Australia. In September 2012 his investment 

company Illyria took full control of DMG Radio Australia by buying 50 percent of the 

shares it didn’t already own from the UK based Daily Mail and General Trust 

(McDuling & Chessell, 2012).  Illyria also owns a nine percent stake in Ten Network 

Holdings in which Lachlan Murdoch acts as a chairman (McDuling & Chessell, 

2012). The interests of Lachlan Murdoch and Gina Rinehart seem to intertwine 

since the latter also has a 10.6 percent stake in Network Ten Holdings (Ryan, 

2012). 



 

  
Page 6 

 
  

In November 2012 New Zealand based Todd Communications announced that it 

had sold its interest in Sky TV – a move that surprised markets and media 

commentators. The company which is part of the Todd Corporation, sold its 11 

percent stake in a deal valued at NZ$218 million (“ToddCorp ends 22-year interest 

in Sky TV with $218 million sale”, 2012). According to a statement issued by Todd 

Communications, the company sold its shares as a block to investment bank Credit 

Suisse which paid $5.05 dollars per share (Todd Communications, 2012). In its 

market announcement to NZX, the New Zealand stock market operator, Credit 

Suisse confirmed on the 5th of November that it had sold further its holding in Sky 

TV to New Zealand investment broker First NZ Capital Securities and institutional 

shareholders (Credit Suisse Holdings, 2012). The Todds are among New Zealand’s 

richest families, and their corporation has owned Sky TV’s shares for 22 years. 

(“ToddCorp ends 22-year interest in Sky TV with $218 million sale”, 2012). Todd 

Communications didn’t publicly comment on the sale, but an equities manager 

James Lindsay stated on TVNZ online that “Sky has under-performed – the market 

has been concerned with their growth profile.” (“NZ shares fall as Sky TV farewells 

shareholder”, 2012).  

Also in 2012, the mobile phone operator Vodafone NZ, a New Zealand subsidiary of 

British Vodafone, decided to buy TelstraClear which is the wholly owned NZ 

subsidiary of Australian Telstra. The acquisition was valued at NZ$840 million, and 

some commentators noted that “the deal is likely to challenge Telecom’s long-

running domination of the local market.” (Gray, 2012a). Paul Brislen, the head of 

the Telecommunications Users Association in New Zealand (TUANZ), regarded the 

deal as a positive move: “On the one hand, it's good to see a company finally 

having the scale to take on Telecom and actually be a serious competitor.” (Gray, 

2012a). The merger leads to a duopoly in the New Zealand telecom markets. Even 

Pullar-Strecker (2012) claims that this shouldn't raise big competition concerns 

since “there will still be three mobile phone networks, operated by Vodafone, 

Telecom and 2degrees, and a heap of internet providers to choose from.” (Pullar-

Strecker, 2012a). In October, the Internet company Orcon announced that it was 

merging its operations with Kordia Networks to form a new business called Kordia 

New Zealand (Fletcher, 2012). The new combined business has an annual turnover 

of $161 million and a staff of 320. The Kordia’s CEO Geoff Hunt explained that the 



 

  
Page 7 

 
  

move will “eliminate duplication” and put the business “in a better position to grow in 

a competitive market.” (Fletcher, 2012).  

3. New Zealand media ownership – general structure 

As in 2011, there are four major commercial players in the New Zealand media 

market: APN News & Media, Fairfax Media, MediaWorks and News 

Corporation/Sky (Myllylahti, 2011). APN and Fairfax are the market leaders in New 

Zealand’s print media, MediaWorks and APN dominate on radio networks, and 

MediaWorks and Sky TV are major players on television markets with Sky TV 

having a near monopoly in the pay- TV sector. New companies and new owners 

have entered television markets; namely Freeview channel Choice TV which is 

owned by Kiwi producers Vincent Burke and Laurie Clarke, and The Shopping 

Channel which is owned by New Zealand entrepreneur Greg Partington (read more 

below). In addition to commercial media organisations, New Zealand has publicly 

funded broadcasters: government owned TVNZ which has TV1, TV2, TV1 Plus; 

Maori Television and Radio New Zealand. 

JMAD’s 2011 New Zealand Media Ownership Report states that New Zealand 

media companies “are increasingly dominated by global and pan-regional media 

corporations, and that they are vulnerable to commercial and shareholder 

pressures.” (Myllylahti, 2011). In 2012, transnational corporations tightened their 

control over New Zealand media companies, a trend best demonstrated by the fate 

of ACP Media. The German publishing house Bauer Media took over ACP Media 

which publishes in New Zealand magazines such as Metro and North & South. 

The year 2012 brought substantial ownership changes within major media 

companies: the Australian mining billionaire Gina Rinehart increased her stake in 

Fairfax Media; MediaWorks got two new private equity owners - a Texan private 

equity company TPG and another American private equity company The Oaktree 

Capital Management. The fate of APN’s main New Zealand media assets was 

unsettled when writing this report in November 2012. Reports at this time 

suggested that the company had put its South Island papers on sale (“APN puts Sth 

Island papers on the block”, 2012). APN’s South Island newspaper stable includes 



 

  
Page 8 

 
  

titles such as The Star – published twice a week in Christchurch – and the Oamaru 

Mail. The Star unit also publishes multiple community papers in Canterbury 

including the North Canterbury News, Pegasus Post, The Observer, New 

Advertiser, Selwyn Times and Western News (“APN puts Sth Island papers on the 

block”, 2012). According to a staff memo quoted by The New Zealand Herald, the 

decision to sell local newspapers was a “strategic decision to consolidate its 

publishing business in the North Island.” (“APN puts Sth Island papers on the 

block”, 2012). APN has a strategic partnership with privately owned Allied Press 

which might be interested in purchasing the South Island papers (although most 

newspaper markets in South Island are controlled by APN’s main competitor Fairfax 

Media.) 

New Zealand’s only financial daily, the National Business Review (NBR) was 

started by Barry Colman in 1991 after he bought the indebted paper from Fairfax for 

one dollar. In August 2012, Colman sold his paper to Scott for an undisclosed sum. 

According to Nippert (2012a) the deal was financed by Westpac bank and it was 

“done on commercial terms.” It is not clear what the valuation of NBR is, but its print 

circulation has been in decline. In December 2011, the circulation of the print 

version of NBR was 8197 copies, down ten percent from 2010 (Fahy, 2012a). NBR 

has a paywall for its online site, and as Drinnan states “having set up a paywall and 

with the online operation running well, NBR was trading well.” (Drinnan, 2012a). 

Financial institutions, private equity and New Zealand media ownership – 

overview 

In 2012, the financialized ownership structure of New Zealand media companies 

made their future unpredictable as they became vulnerable to any kind of 

restructuring. Furthermore, as the graphs shown demonstrate, the 2012 share 

prices of Fairfax and APN have plummeted to historically low levels. These 

companies are therefore attractive targets for investors wanting revenue streams 

and restructuring deals.  As seen in the graphs, Fairfax’s share price dropped from 

87 cents to 35 cents between January-November 2012 and APN’s share price fell 

from 96 cents to 30 cents over the same time period. 

 



 

  
Page 9 

 
  

Fairfax share price January 2012 – November 2012 

 

Source: Yahoo7 Finance 
 
 
 
 
 
 
APN share price January 2012 –November 2012 
 

 

Source: Yahoo7 Finance 

 



 

  Page 
10 

 
  

As Almiron-Roig (2012) notes, financialization of media has left companies even 

more dependent upon investment firms and institutional shareholders who are 

driven by short term profit imperatives. A telling comment was made by ACP 

Media’s chief executive Paul Dykzeul after the company was sold to a German 

publishing giant Bauer Media: “I have never given up hope that one day we would 

be owned by a publishing company again. It’s overwhelmingly positive.” (Fahy, 

2012c). ACP Media’s previous parent company Nine Entertainment Network is 

owned by private equity company CVC Asia Pacific. As Dykzeul notes, the private 

equity firms don’t  invest in future business, but “use the success of the company to 

pay debt.” (Fahy, 2012c). 

The following tables reveal the major ownership stakes within Fairfax Media, APN 

News & Media, Sky TV and MediaWorks. Any owner which owns five percent or 

more of the company’s shares is required to disclose their shareholding information 

to the stock exchanges. Nominee share holders are normally companies which hold 

shares for a group or groups of shareholders. MediaWorks has major debt holders, 

but because it is privately owned and not listed on any stock exchange, it doesn’t 

disclose detailed information about its debt or equity holders. 

Table 1: MediaWorks biggest debt holders 

Ironbridge Capital % of debt not announced 

TPG Capital % of debt not announced 

Oaktree Capital Management  % of debt not announced 

Source: McBeth 2012, Gray 2012 
 
 
Table 2: Fairfax Media substantial shareholders in 2012 

Hancock Prospecting (Reinhart) 14.99 % 

Allan Gray Australia 8.29 % 

Commonwealth Bank of Australia  7.48 % 

AXA Group  7.07% 

National Australia Bank Limited Group 6.47  

Source: InvestSmart 

 

 



 

  Page 
11 

 
  

Table 3: APN News and Media largest shareholders 2012 (as in October 2012) 

Source: APN News & Media 2012 
 
 
Table 4: Sky TV substantial shareholders 2012 

Source: Sky Network Television, 2012 
 
 
*Sky TV discloses Nationwide News (Rupert Murdoch) as the only shareholder with a shareholding 
that exceeds 5 percent of the company’s share capital 

As a part of its debt restructuring in 2012, MediaWorks obtained two new major 

debt holders TPG and Oaktree Capital Management (read more below). In 2011, its 

biggest owner was the Australian private equity firm Ironbridge Capital, and this 

was the case also in November 2012. As mentioned, Fairfax Media’s share price 

decline during 2012 resulted in two major owners obtaining substantial holdings in 

the company: Gina Rinehart’s Australian company Hancock Prospecting owns 

14.99 percent of company’s shares and the Australian investment house Allan Gray 

owns 8.29 percent of its shares. Commonwealth Bank of Australia and National 

Australia Bank remained large shareholders in the company. 

In November 2012, the major owner of APN News & Media was still Independent 

News & Media with a total of 29.6 percent of the company’s shares. Interestingly, 

the Australian investment house Allan Gray (which is the second biggest owner of 

Fairfax Media) is also the second largest shareholder of APN News & Media. As 

APN’s share price has dramatically fallen, Allan Gray has increased its ownership in 

the company to almost 18 percent. In November 2012, an Australian independent 

media platform Crikey speculated that Fairfax and APN might merge some or all of 

their media assets: “The strong word on the street is that the two ailing media 

groups are close to a deal, covering their New Zealand newspaper assets, their 

Australian regional mastheads, and maybe a lot more.” (“Tips and rumours”, 2012). 

In an interview with The Australian, Allan Gray’s fund manager Simon Marais 

(Davidson, 2012a) confirmed that the investment house would consider a takeover 

Independent News & Media Australia 18 % 

Allan Gray Australia 17.9 % 

News & Media NZ 11.6 % 

Perpetual Investments  4.8 % 

Nationwide News Pty Limited * 43.65% 



 

  Page 
12 

 
  

approach for its media holdings if the price was right. At the moment its primary 

concern is to maximise shareholder value, and therefore it is pushing Fairfax Media 

to sell more of its shares in TradeMe and to dispose of its radio assets. Marais has 

recently bought more Fairfax shares because “this company is not losing money: 

it’s still pouring out cash but less than it used to by some measure.” (Davidson, 

2012a). As seen in table 5, Fairfax Media was still creating A$2.4 billion dollar 

revenue in 2012. 

Sky TV’s ownership structure changed in 2012 from the previous year when one of 

its biggest shareholders Todd Communications sold its 11 percent stake in the 

company. The shares were first bought by Credit Suisse Holdings which then sold 

to institutional investors. At the time of writing this report, Rupert Murdoch’s 

Nationwide News was still the biggest shareholder of Sky TV with a 43.65 percent 

shareholding.  

American venture capital pours into MediaWorks 

MediaWorks, which runs New Zealand TV stations TV3 and FOUR and radio 

stations such as The Edge, The Breeze and The Rock, became more vulnerable to 

private equity in 2012. In July, MediaWorks largest owner, the Australian private 

equity firm Ironbridge Capital, teamed up with its former rival TPG Capital to inject 

fresh cash into the media company. According to McBeth (2012b), Ironbridge and 

TPG funds allowed MediaWorks to repay the remainder of its $43 million debt owed 

on its spectrum license. In October 2012 the New Zealand’s Communications and 

Information Technology Minister Amy Adams put out a statement declaring that 

“MediaWorks' subsidiary RadioWorks has paid in full its deferred payments to the 

Crown for radio spectrum licences, nearly two years ahead of schedule.” (Adams, 

2012). In 2011, the New Zealand government was heavily criticized for financially 

backing MediaWorks which was owned by a private venture capital firm, especially 

after the government decided to cease funding for the publicly owned TVNZ 7 

(Myllylahti, 2011). Adams welcomed the early payment by RadioWorks stating that 

“The deferred payment scheme was intended to help take the financial pressure off 

a number of broadcasters during what was a difficult economic period.  The scheme 

has clearly worked well and achieved its objectives.” (Adams, 2012).   



 

  Page 
13 

 
  

TPG emerged as a rival to Ironbridge in 2011 when it bought up discounted 

MediaWorks loans and hired former MediaWorks CEO Brent Impey as an adviser. 

The debt was part of a $388 million loan which was funding MediaWorks 

operations. Other senior lenders included Bank of New Zealand, Westpac, Bank of 

Scotland International, JP Morgan and Rabobank (McBeth, 2012b). In its press 

release, MediaWorks advised that the details of the financing package were 

confidential, but confirmed that it included “a material reduction in debt levels to 

place the company on a very sound financial footing.” (MediaWorks, 2012a). The 

company also noted that its cash injection would “pay off the Crown spectrum loan 

in full and fund various programming and sales initiatives already identified by the 

Company.” (MediaWorks, 2012a). In August 2012 MediaWorks got yet another new 

private equity investor, American Oaktree Capital Management which “specialises 

in investing in distressed assets”. (Gray, 2012b). The Oaktree Capital Management 

bought $125 million of MediaWorks’ debt from Bank of Scotland and BNZ “at a big 

discount to its face value.” (Gray, 2012b). MediaWorks is making heavy losses, 

booking £306 million loss for the year to August 2011 (Nippert, 2012b). Most of the 

losses came from goodwill write-off, but also the company’s earnings dropped, as 

the interest costs on its loans rose 20 percent to $59 million (Nippert, 2012b). 

Rinehart proves a challenge to Fairfax 

In New Zealand Fairfax Media owns daily newspapers such as The Sunday-Star 

Times and Dominion Post, 60 community newspapers, multiple magazines and the 

online news website stuff.co.nz. Since the last JMAD report in 2011, Rinehart has 

substantially increased her equity holding in Fairfax Media through her company 

Hancock Prospecting. Rinehart, one of the richest people in the world with a fortune 

estimated at more than A$25 billion, started building her stake in Fairfax late last 

year, and her ownership peaked in June 2012 when she held 19 percent of the 

company’s shares (“Rinehart seeks to reduce stake in Fairfax”, 2012). In July 2012, 

Rinehart cut her stake in Fairfax Media to 14.99 percent “after a bitter and public 

feud with the Fairfax board over representation and editorial independence.” 

(“Rinehart cuts stake in Australia’s Fairfax with $50 mln sale”, 2012). Rinehart sold 

down her stake in Fairfax Media after she failed to win a seat on the company’s 

board - allegedly she was seeking three seats. In June 2012, Fairfax advised 

markets that the company has “been unable to extend an invitation to Mrs Gina 



 

  Page 
14 

 
  

Rinehart to join the board” (Fairfax Media, 2012c) mainly because she refused to 

sign the charter of editorial independence. The company’s Chairman Roger Corbett 

reported that other shareholders of the company backed Fairfax’s view concerning 

its editorial independence (Fairfax Media, 2012c). The company’s statement also 

stated that “our readers are telling us that if Mrs Rinehart succeeds in this personal 

crusade they will abandon us. We have tens of thousands of letters and emails of 

support. (Fairfax Media, 2012d). 

Rinehart has proved a challenge to Fairfax and its board, and possibly to the 

company’s future. As Hirst observes “there’s no doubt her actions have polarized 

the media landscape and created turmoil in the already fragile media asset market.” 

(Hirst, 2012). He asserts that there is a strong possibility that Fairfax Media and 

other media groups will disintegrate as a consequence of Rinehart’s attack:”Fairfax 

may yet be broken up under Rinehart’s assault on its share register; but it is not the 

only media company facing an uncertain future.” (Hirst, 2012). In July 2012 Jack 

Cowin, who runs the Burger King franchise in Australia and has a directorship at 

Ten Network, was appointed to the Fairfax’s board. He has been seen as a close 

ally of Rinehart, and his appointment to the board, as Andrea Carson put it, has 

“certainly delivered her some eyes and ears on the board.” (Norrie, 2012a). Fairfax 

denied that Cowin’s appointment has anything to do with Rinehart by issuing a 

statement saying that “neither Mr Cowin nor Fairfax Media consider his 

appointment as being indicative or connected to the potential outcomes of the 

company’s inconclusive discussions with Hancock Prospecting Pty Ltd.” (Fairfax 

Media, 2012e). In October 2012, the investment bank Lazard announced that it had 

increased its stake in Fairfax to 6.2 percent after Fairfax’s share price sank to 

another record low making the media company a cheap takeover target (“Lazard 

buys in but Fairfax at new low”, 2012). According The Australian newspaper, 

Lazard is expected to support calls from other investors for a multi-billion-dollar 

break-up of the company. Fairfax’s second biggest shareholder  Allan Gray, has 

urged the company to consider a merger and reiterated calls to sell assets to 

maximise shareholder value. (“Lazard buys in but Fairfax at new low”, 2012).  

In October 2012, Rinehart led a shareholder revolt against the company’s board at 

the Fairfax Media’s annual general meeting (AGM). Rinehart and some other angry   



 

  Page 
15 

 
  

shareholders voted against the pay deals of Fairfax’s senior executives. Her revolt 

was not strong enough to force immediate changes on the board, but it put her in a 

stronger position to insist on changes at the next AGM (Holgate & Durkin, 2012). 

Rinehart has strongly criticised the company’s financial performance which has 

pushed Fairfax’s share price to record lows (see the share price chart), and argues 

that the main priority of Fairfax should be the selling of assets to pay down 

company debt. Rinehart’s “right-hand man” John Klepec commented on the 

Australian Financial Review that “the shareholders have more blood on the floor 

than you’d find in the US Postal Service camper van at the Tour de France. There’s 

been no blood spilt at the board level.” (Holgate & Durkin, 2012).  At the AGM, 

Roger Corbett, Chairman of the Board, dismissed claims of the company’s break-

up, as he stated that after a “detailed analysis, the break-up and demerger options 

were ruled out. The analysis showed that it was the wrong time to break up our 

business.” (Fairfax Media, 2012f). According to Corbett an integrated multi-platform 

strategy will deliver best returns for the company’s shareholders, but at the same 

time he admits that “let there be no doubt, we will continue to examine all 

alternatives to optimise shareholder value, and we rule nothing out.” (Fairfax Media, 

2012f). 

At the company’s AGM in 2012, Corbett was trying to assure the shareholders that 

the company was on track in transforming itself into a digital operator. He remarked 

that “Over the last decade, growth in Fairfax’s digital audience has underpinned 

total audience growth of 50%. More than 6 million Australians are now frequent 

visitors to Fairfax websites.” (Fairfax Media, 2012f). What he didn’t mention was the 

fact that Fairfax has not yet been able to deliver enough profits from its digital 

platforms and digital audience.  

Ownership battles over Fairfax and the domination of News Limited in Australian 

markets have triggered a public debate on media ownership concentration and 

media influence. The Australian Communications Minister Stephen Conroy is 

expected shortly to announce a new package of media laws “with implications for 

diversity and independence.” (Coorey, 2012). The Australian government’s Final 

Convergence Review in March 2012 concluded that “rules preventing the undue 

concentration of ownership remain an important factor in maintaining diversity of 



 

  Page 
16 

 
  

news and commentary.” (Australian Government, 2012). The review also pointed 

out that “With the changes in the media and communications markets, a 

quantitative minimum ownership limit in local markets should be retained.” 

(Australian Government, 2012). The News Corporation’s UK phone hacking 

scandal and media ownership debates in Australia have had little impact on New 

Zealand. John Key’s national government has not addressed media ownership 

issues at all. 

APN puts New Zealand media assets on sale 

APN’s declining profits and falling share price has forced a reconsideration of its 

corporate structure and finances. The future of APN’s New Zealand media assets 

was undecided at November 2012, although it confirmed in a staff memo that it was 

selling its South Island newspapers (see more above). Already in May, APN 

confirmed that it had appointed Deutsche Bank to advise on a sale of its New 

Zealand media assets including the New Zealand Herald, Listener and Woman’s 

Weekly. APN’s CEO Brett Chenoweth commented in the company’s annual general 

meeting that ''In recent months APN has identified a number of opportunities and at 

the same time received approaches in relation to potential transactions involving 

some or all of our New Zealand assets,'' (“APN reviews Herald ownership”, 2012). 

At the start of October 2012, New Zealand media was speculating that APN had 

found a buyer for the New Zealand Herald. This forced the company to release a 

market announcement denying rumours: “APN confirms that the strategic review is 

ongoing, however it has nothing to announce at this stage.” (APN, 2012c). APN 

News & Media owns the New Zealand Herald, seven dailies, more than 40 

community newspapers and magazines as well as the Radio Network including 

seven radio networks such as Newstalk ZB. According to APN’s Interim Report 

2012, the New Zealand Herald had a print audience of 566,000 consumers on “a 

typical day” (APN, 2012a). 

The biggest owner of APN, Irish Independent News & Media (INM) saw its 

boardroom battle ending in April 2012, when Gavin O’Reilly resigned from the 

positions of executive Director, Group Chief Executive Officer of the company as 

well as non‐executive Chairman and Director of APN (in which INM holds a 29.5 



 

  Page 
17 

 
  

percent equity stake) (INM, 2012). The INM’s Chief Operating Officer, Vincent 

Crowley was appointed his successor. Gavin O’Reilly’s departure from the 

company ended the O’Reilly family’s 39-year control of INM, which is Ireland’s 

largest media company. His departure ended the two year long boardroom battle 

with Denis O’Brien who is INM’s biggest shareholder with a 22 percent stake 

(Dineen, 2012). In an INM statement, Gavin O’Reilly commented: “It had become 

clear that the recent and public shareholder tensions were proving an unnecessary 

distraction for both me and the Company and this was not in the best interests of 

the Company.” (INM, 2012). In July 2012 APN also gained a new chairman of the 

board when Peter Hunt was appointed to the position. Hunt is a non-executive 

Chairman and a founder of Greenhill Caliburn, a corporate advisory firm which is 

now part of the global Greenhill advisory group (APN, 2012b). According to a 

market statement, Mr Hunt was said to be “delighted to have the opportunity to join 

APN during a period of important business transformation and growth.” (APN, 

2012d). 

APN might be selling its print media in New Zealand, but the company’s CEO Brett 

Chenoweth believes that “Radio is the most robust medium – it doesn’t spike too 

high and doesn’t fall too low.” (PwC, 2012). As PwC’s New Zealand Entertainment 

and Media Outlook 2012-2016 report notes, radio is very popular in New Zealand 

although it will come under pressure from internet and music streaming services. 

(PwC, 2012, p.69). The big question, which is still open in New Zealand, concerns 

the impact of digital audio broadcasting which allows listeners to record, rewind and 

pause audio content, and download content to the hard drive in the same way as 

digital TV does (PwC, 2012). Advertising seems to remain the main revenue source 

for radio operators and in New Zealand radio gets 11 percent of national advertising 

revenue, “one of the highest shares in the developed world.” (PwC, 2012, p.68). 

PwC estimates that the 2012 radio advertising market in New Zealand is worth 

$258 million and that this will reach $276 million by year 2015.  

These developments underpin APN’s decision to launch a new radio platform in 

New Zealand. In October, The Australian Radio Network (ARN) and its New 

Zealand subsidiary The Radio Network (TRN) announced that they were launching 

iHeartRadio in Australia and New Zealand in 2013. iHeartRadio has operated 

successfully in the US since 2008. According to a TRN press release, the move will 



 

  Page 
18 

 
  

be “paving the way for TRN to lead the radio industry by providing a unique digital 

service to advertisers and listeners.” (TRN, 2012). iHeartRadio is a new online 

digital radio platform that can be globally accessed via the internet, smartphones, 

tablets and Xbox, and it offers free access to a library of 14 million songs. TRN’s 

recently appointed CEO Jane Hastings sees the new radio station leading New 

Zealand’s radio industry “into the next era of radio” with its “unique and market-

leading product that sits at the forefront of global technology in the sector.” (TRN, 

2012).  

TRN - The Radio Network – already operates three of the top five national networks 

in New Zealand – Newstalk ZB, Classic Hits and Coast, and its other networks 

include ZM, Hauraki, Flava and Radio Sport. According to APN 1.4 million New 

Zealanders tune in to its radio stations. In its 2012 Interim Report APN saw TRN 

return to growth in the second quarter of 2012 “after a difficult first quarter.” (APN 

News & Media, 2012a). In the second quarter of 2012 TRN’s revenue was $41.7m, 

down one percent on second quarter of 2011, and its earnings before interest and 

taxes was $6.5m, down ten percent from the second quarter in 2011 (APN, 2012a). 

In October, MediaWorks announced that its radio holdings had made it New 

Zealand’s number one network (MediaWorks, 2012b). The company runs radio 

stations such as The Edge, The Rock, More FM, Kiwi FM, RadioLIVE, LiveSPORT, 

The Sound, The Breeze, George FM and Mai FM, plus several local radio stations 

and a family of websites. According to a company’s press release, MediaWorks 

Radio has 1.42 million listeners and a national market share of 45.7 percent 

compared to its rival The Radio Network with a market share of 43.3 percent 

(MediaWorks, 2012b). The MediaWork’s Edge was the most popular radio station in 

the country with 460,100 listeners nationwide. Andrew Szusterman, the Group 

Programme Director of the network, commented that: “It’s very pleasing to see the 

continued dominance of the MediaWorks music brands, led by The Edge.” 

(MediaWorks, 2012b). The Auckland Commercial Radio Audience Measurement 

survey - conducted during the six weeks period in August-September 2012 - shows 

that Newstalk ZB was the most popular radio station in Auckland with 189,000 

people tuning in. The Edge was in second place with 164,200 listeners and ZM held 

third position with 140,800 listeners (Auckland Commercial Radio Audience 

Measurement Survey, 2012). The market share of Newstalk ZB was 13.9 percent; 



 

  Page 
19 

 
  

Coast had a market share of 9.6 percent, The Edge 7.4 percent and Breeze 7.2 

percent. 

German giant Bauer Media purchases ACP Magazines 

As mentioned, transnational media corporations tightened their control over New 

Zealand media companies in 2012. In September, the German Bauer Media Group 

announced that it would buy the Trans-Tasman businesses of ACP Magazines from 

Nine Entertainment (owned by private equity company CVC Asia Pacific Limited) 

for an undisclosed sum (Mace, 2012a). The Australian reported that the sale price 

was around A$525 million (Sinclair, 2012). ACP Media's New Zealand titles include 

Metro, North & South, Next, Women's Day, Australian Women's Weekly, Taste, 

Fashion Quarterly, Cleo and Air New Zealand's inflight magazine KiaOra. ACP’s 

New Zealand director Paul Dykzeul commented that the deal would not bring any 

immediate changes to the New Zealand’s publications, and that the effect on 

company management would be "negligible" (Mace, 2012a). Yet at the same time 

he admitted that the new owner will "keep an eye on the business and if they think 

they're not being well run they'll change the people I guess.” (Mace, 2012a). The 

Bauer Media Group is based in Hamburg, Germany, and it owns around 400 

magazines, more than 100 websites and around 50 radio and TV programmes 

around the world. The company has operations in Germany, Austria, China, the 

Czech Republic, France, Mexico, Poland, Portugal, Romania, Russia, Slovakia, 

Spain, Ukraine, the UK and the US. In 2010, it had sales of 2.1 billion Euros and 

around 59 percent of its sales came from outside of Germany (Bauer Media Group, 

2012). In October The Australian reported that ACP was taking Bauer’s identity and 

that the rebranding of company was on its way (Sinclair, 2012). ACP’s Chief 

Executive Matthew Stanton was quoted as saying that rebranding was "a natural 

transition following Bauer Media Group’s acquisition of ACP Magazines last month.” 

(Sinclair, 2012). 

Fairfax and APN –  tabloids, paywalls and shrinking newsrooms 

 

The near term future of New Zealand newspapers looked grim in late 2012. The 

PwC’s New Zealand entertainment and media outlook 2012-2016 expects 



 

  Page 
20 

 
  

newspaper circulation to decline in next four years “furthering the erosion of print 

circulation units.” (PwC, 2012a, p.35). The report forecasts that total newspaper 

advertising will decline at a 4.3 per cent compound annual rate between 2011 and 

2016 from $603 million to $483 million (PwC, 2012a, p.40). It also predicts that the 

total paid newspaper circulation is decreasing at a 1.7 per cent compound annual 

rate from 633,000 in 2011 to 580,000 in 2016 (PwC, 2012a, p.37). The report notes 

that newspaper circulation in New Zealand has dropped more slowly than in many 

other countries mainly because of the loyal regional readers and the fact that 

around 70 percent of newspaper circulation for dailies is prepaid home delivery. 

(PwC, 2012a, p.37). As seen in a table below, the New Zealand Herald has the 

biggest circulation of New Zealand dailies with circulation of 169,555, followed by 

Dominion Post with circulation of 80,590 copies and The Press with 77,011 copies. 

 

 

Table 7: Biggest New Zealand dailies by circulation 

Source: News Works NZ, 2012 

 

 

At the same time the PwC’s report acknowledges that the news reading habits of 

New Zealanders are changing as consumers are rapidly adopting digital platforms 

such as tablets and smartphones; they want to consume entertainment and media 

content anywhere at any time. In the digital realm, local news media and 

entertainment companies have to compete online with global players for the 

audience and their attention. This has resulted in new kinds of partnerships and 

rationalisation within organisations (PwC, 2012b). As PwC’s Keren Blakey 

observes: “It is unclear what the future may hold as businesses test the waters for 

new and innovative ways to deliver services to consumers and extract value from 

the industry.”(PwC, 2012b).  

Paper  Base Circulation Average issue 
readership 

Weekly 

NZ Herald Auckland 169,555 566,000 1,016,000 

Dominion Post Wellington 80,590 241,000 431,000 

The Press Christchurch 77,011 235,000 390,000 

Otago Daily Times Dunedin 38,639 99,000 160,000 

Waikato Times Hamilton 37,526 107,000 173,000 

Southland Times Invercargill  27,426 69,000 108,000 



 

  Page 
21 

 
  

In 2012 it became apparent that the traditional business models of New Zealand 

print media were failing and the “digital first” approach was not (yet) making real 

impact on the bottom lines of APN and Fairfax. In New Zealand, commercial news 

media’s transformation from print to the digital environment has reduced jobs; 

remodelled newsrooms; expanded to non-core businesses and triggered asset 

sales. Additionally tabloid formats and paid news content have proliferated. Both 

Fairfax and APN reported substantial losses in 2012 as they wrote down the values 

of their mastheads and goodwill from titles such as the New Zealand Herald. Both 

companies have seen their profits shrink: Fairfax Media has reported losses two 

years in a row and APN has seen its underlying profits shrinking in the past three 

years as evident in the tables 5 and 6. 

In the past five years, the total revenue of Fairfax has shrunk from A$2.9 billion to 

A$2.4 billion. In 2008 the company made a profit of A$520 million;  in 2012 its 

losses extended to A$2.8 billion because of write-offs. APN’s total revenue shrunk 

from A$1.2 billion to A$1.1 billion between 2008 and 2011, and its profit dropped 

from A$143 million to A$78 million over the same period. Both companies have 

reduced their levels of borrowing substantially, and they have cut number of full 

time employees radically. Fairfax employed 9,800 people in 2008, but this year the 

number is expected to drop to 6,906 – meaning that the company has reduced 

2,894 jobs in past five years. Fairfax discloses information about its employee 

numbers; however APN did not provide such information despite multiple requests 

from the author. 

Table 5: Fairfax Media five years results summary  

A$million 2012 2011 2010 2009 2008 

Total 
revenue 

2,381 2,476 2,490 2,609 2,934 

Profit (loss) 
before tax 

(2,777) (303) 397 (351) 523 

Total 
borrowings 

1,207 1,532 1,478 1,908 2,511 

Number of 
full time 
employees 

Estimate 
6,906 

8,806 8,778 8,979 9,800 

Source: Fairfax Media Annual Report 2012 



 

  Page 
22 

 
  

Table 6: APN News & Media five years results summary 

A$million 2012/H1 2011 2010 2009 2008 

Total 
revenue 

477 1,072 1,059 1,031 1,226 

Net profit 19 78 103 94 143 

Total 
borrowings 

- 661 720 783 968 

Number of 
full time 
employees 

 Not 
disclosed 

Not 
disclosed 

Not 
disclosed 

Not 
disclosed 

Not 
disclosed 

Source: APN News & Media Annual Report 2012, APN News & Media Interim Report 2012 

For the fiscal year 2012, Fairfax Media reported an after tax net loss of A$2.8 billion 

(Fairfax Media, 2012g) and in August 2012 APN revealed that its half year loss 

tripled from first half of 2011 after writing down the value of its New Zealand 

publishing assets by A$485 million. APN’s New Zealand media saw its revenue to 

decline in first half of the 2012 by six percent to $141million from 2011 and profit 23 

percent to $21.7 million over first half of 2011 (APN, 2012a). The majority of the 

write downs came from New Zealand mastheads, with New Zealand metropolitan 

newspapers written down by A$370.3 million, NZ regionals by A$83.7 million, and 

New Zealand magazines by A$31 million (“APN half year loss triples on $485 m NZ 

asset charge”, 2012). In an investor briefing Fairfax stated that the advertising 

revenue of its New Zealand media had declined almost seven percent in 2012 

compared to 2011, down to $300 million. Its circulation revenue dropped 5.6 

percent to $129 million and other revenues (mainly digital) grew 19.8 percent on 

previous year. Compared to 2011, the profit of Fairfax New Zealand media dropped 

almost 10 percent to $78 million (Fairfax Media 2012a; Fairfax Media 2012g). 

APN’s CEO Brett Chenoweth also admitted that the first half of 2012 was 

challenging for its New Zealand media: 

It has been a tough first half for our publishing businesses, particularly in New Zealand. 
Our publishing divisions have undertaken substantial work to reduce our cost base and 
to rejuvenate our products to adapt to a changing media context. We have accelerated 
these reforms." (“APN half year loss triples on $485 m NZ asset charge”, 2012).  

In June 2012 Fairfax announced that it was cutting 1,900 jobs in Australia, shutting 

down its main printing plants and moving its flagship newspapers Sydney Morning 

Herald and Age to a tabloid size. Fairfax also introduced paywalls for the papers 



 

  Page 
23 

 
  

online sites as a part of the preparation for the company’s “digital-only future” and 

under the “digital-first model.” (Norrie, 2012b). The job cuts are designed to save 

$235 million for the company. By November 2012, none of the job cuts were 

introduced in New Zealand. Instead, in June 2012, Fairfax confirmed that it would 

shift 66 sub-editing jobs of some of its regional Australian newspapers to New 

Zealand (“Fairfax confirms Aussie editing jobs coming to NZ”, 2012). In response  

the Australian journalists’ union Media Alliance argued that offshoring jobs to New 

Zealand was only motivated by money and the company’s drive for cost savings 

(“Fairfax confirms Aussie editing jobs coming to NZ”, 2012). In October, the New 

Zealand Herald reported that Fairfax’s Sunday papers and digital media would be 

merged because of the circulation drop “causing turmoil” at The Sunday Star-Times 

(Drinnan, 2012b). According to media reports, readership of The Sunday Star-

Times in October dropped 13.7 percent from the same month in 2011 (“Fairfax 

works to improve Sunday Star-Times”, 2012). Fairfax Media’s New Zealand CEO 

Allen Williams was quoted saying that the media company wanted to improve 

newspaper and make it more appealing, but he didn’t talk about any merger. 

(“Fairfax works to improve Sunday Star-Times”, 2012). Fairfax bought the Sunday-

Star Times from the INL in 2003, and the paper is competing in Auckland markets 

with Herald on Sunday.  

APN on the other hand has confirmed another 100 jobs will go in 2012, on top of 

the 400 reduced in the past three years (“APN half year loss triples on $485 m NZ 

asset charge”, 2012). The company is also planning to cut the number of publishing 

days for some of its regional titles including Hawkes Bay Today, the Bay of Plenty 

Times, Wanganui Chronicle and Christchurch Star. (“APN half year loss triples on 

$485 m NZ asset charge”, 2012). In August, APN announced on Twitter that it is 

closing down its Aucklander which had a circulation of 60,000 copies (Williams, 

2012). The free paper, which was started by the New Zealand Herald in 2003, was 

absorbed by the parent title in 2009 (Williams, 2012). At the APN’s annual general 

meeting, CEO Brett Chenoweth outlined the company’s strategy by stating that 

“There has been a relentless focus on cost and this will continue.” (APN, 2012e.) 

According to Chenoweth APN has more “than doubled” its digital revenue over past 

year partly because of its acquisitions.  As he states: “We have made acquisitions 



 

  Page 
24 

 
  

to expand our digital portfolio and GrabOne, in particular, has performed 

exceptionally well.” (APN, 2012e) 

At the Fairfax Media’s Annual General Meeting in October, Fairfax’s Chief 

Executive Greg Hywood announced that the company would only consider giving 

print operations in favour of digital if its print publications become unprofitable 

(Fairfax Media, 2012h). He noted that the company doesn’t measure success of its 

newspapers by circulation anymore, but from their profitability. He said that the 

future of media will be “predominantly digital” and that if one takes into account that 

the annual growth of the company’s digital revenue is roughly 20 percent, the 

company is “within reach of a profitable digital-only model.” (Fairfax Media, 2012h). 

Yet he insisted that the company doesn’t have plans to abandon its print operations 

completely:  “Does this mean we will go digital-only when that occurs? No – 

because while there is cashflow to be generated from a print business, we’ll still be 

there.” (Fairfax Media, 2012h). As a part of the drive to create revenue from Trans-

Tasman online news operations, Fairfax’s Sydney Morning Herald and Age are 

introducing a metered paywall for their websites next year. The metered paywall will 

permit readers to read certain amount of articles for free, after which they will be 

charged for online news content (Norrie, 2012b). In June Fairfax said that it had no 

plans to introduce tabloid size newspapers or paywalls on its New Zealand 

websites (Pullar-Strecker, 2012b). Fairfax New Zealand Chief Executive Allen 

Williams commented that the audience in Australia was shifting from print to online, 

but in New Zealand “We haven't seen the shift to digital away from print as they 

have. Our plans will be governed by the needs of the New Zealand market and its 

readers and advertisers." (Pullar-Strecker, 2012b).  

Martin Simons, the CEO of APN News & Media, regards paywalls as inevitable in 

next three to five years: “I think it is inevitable somewhere in the future there’ll be a 

paid model for online....” and added “I think as newspapers around the world 

become challenged, you do have to find a mechanism to pay for the journalism.” 

(“Paywall inevitable – Herald boss”, 2012). A poll about the paywalls (posted by the 

report’s author) to the Kiwi Journalists Association’s Facebook site on September 

11, 2012, resulted in 47 comments. Most of the commentators said that they would 

be willing to pay NZ$1-NZ$5 a week for the online news content (Kiwi Journalist 



 

  Page 
25 

 
  

Association, pers.comm. 2012, 11 September). One journalist stated that “I wouldn’t 

pay for the Herald or Stuff online. If the Herald started charging I’d probably go back 

to just buying the paper.” (Kiwi Journalist Association, pers.comm. 2012, 11 

September). Another journalist said that “Yep, I would pay if I got the sort of news I 

want to read in the morning (mainly hard and topical news stories) on my iPad. I 

generally want to be well-informed for and I would pay for that.” (Kiwi Journalist 

Association, pers.comm. 2012, 11 September). APN also launched a new 

nzherald.co.nz website and a tabloid format New Zealand Herald in September 

2012 as the newspaper saw “the biggest transformation in its 150-year history.” 

(Robins, 2012). The New Zealand Herald’s editors have marketed the format 

change as a “new dawn” for the newspaper, and the papers editors reported that 

immediately after the tabloid format change street sellers reported a 30-40 percent 

jump in sales. (“New Zealand Herald promises ‘new dawn’”, 2012). At the time of 

writing this report, there were no audited circulation figures to verify whether the 

tabloid format has boosted the New Zealand Herald readership. The editors of the 

paper state that changing to a tabloid format doesn’t mean going down market with 

the content.  The editor Shayne Currie argues that "people want text and substance 

on the front page so it's not like the UK tabloids where it's all headline and 

photographs." (“New Zealand Herald promises ‘new dawn’”, 2012). 

Government abandons public interest broadcasting, commercial content 

prevails  

After New Zealand government ceased funding for the non-commercial TV channel 

TVNZ 7 in June, public broadcasting came close to an end. The NZ government 

decided not to extend its $79 million annual funding to the channel for a further six 

years. The plug was also pulled on free-to-air broadcaster Stratos Television in 

December 2011. According to Jim Blackman, co-founder of Stratos, the channel 

didn’t get the financial support it needed to continue. (“Plug pulled on Stratos 

Television”, 2012). The New Zealand Labour party claimed that the government’s 

rationale for closing down TVNZ 7 was flawed because the former broadcasting 

minister Jonathan Coleman deliberately misled the public over the audience size of 

TVNZ 7. Coleman denied any manipulation of figures, but has admitted that he 

incorrectly quoted TVNZ 7’s weekly audience numbers as being 207,000 (Levy, 



 

  Page 
26 

 
  

2012). He admitted his mistake, but also stated that the misquoted figures did not 

influence the Government's decision which was made because "there was no plan 

for how TVNZ 7 would be funded in future.” (Levy, 2012). Media reports in April 

2012 estimated that the real viewer numbers of TVNZ 7 were around 600,000 to 

800,000 per month (“Coleman admits he got it wrong on TVNZ7”, 2012). The Save 

TVNZ 7 lobby group - which was setup to keep TVNZ 7 going and lobby 

government for public service TV in New Zealand - also claimed that Coleman 

misled public and that the channel should have been saved. Myles Thomas, 

Organiser of Save TVNZ7, commented that "We believe the whole decision to stop 

funding TVNZ 7 is founded on a falsehood and should be reconsidered.” (“Coleman 

admits he got it wrong on TVNZ7”, 2012). Save TVNZ 7 argues that it would cost 

Government around $16 million a year to run a non-commercial public TV channel, 

a sum which is a “drop in the bucket compared to other government spending.” 

(“Coleman admits he got it wrong on TVNZ7”, 2012). In July 2012, Save TVNZ 7 

lodged a complaint with Ombudsman over TVNZ’s decision to close TVNZ 7 on the 

grounds the broadcaster has “failed in its duty to have regard for the public interest 

and to provide high quality content that is enjoyed and valued by New 

Zealanders.”(“Save TVNZ 7 lodges complaint with the Ombudsman”, 2012). The 

group asked (on behalf of the 36,155 people who signed the online petition) the 

Ombudsman to investigate a government decision “that brought to an end NZ's last 

public service channel, severely limiting New Zealand's television options.” (“Save 

TVNZ 7 lodges complaint with the Ombudsmen”, 2012). Thomas argued that the 

closure of non-commercial TVNZ 7 for financial reasons was due to the fact that 

TVNZ had to pay the government a hefty dividend. By closing TVNZ 7 the 

broadcaster was “neglecting their responsibilities to the public of New Zealand.” 

(“Save TVNZ 7 lodges complaint with the Ombudsmen”, 2012). Closures of TVNZ 7 

and Stratos have shrunk New Zealand public media space even further, and limited 

the content available to audiences. As Hope (2012) notes, commercialization of 

New Zealand media has led to the “erosions of political and journalistic public 

spheres.” (Hope, 2012, p.46). Norris (2012) points out that TVNZ 7 is worth saving 

because it is a public space which is not determined by advertising or programme 

ratings, but “by the social and cultural needs of audiences that the advertisers don't 

want to reach.” (Norris, 2012). He dismisses suggestions that gaps left by the TVNZ 

7’s closure would be rapidly filled, because “the reality is that in television the 

market works to satisfy the mass audiences demanded by the advertisers” and the 



 

  Page 
27 

 
  

content is more likely to be “endless American crime series, American sitcoms, 

international variations of cooking shows, freak shows masquerading as 

documentaries.” (Norris, 2012.) TVNZ 7 was replaced by a TV One’s "plus one" 

channel which duplicates the content of TV One and broadcasts an hour later. This 

mirrors the MediaWorks TV3 Plus 1 channel launched on Freeview three years 

ago. TVNZ expects to make a hefty return on the repeat channel, as TVNZ 

Spokeswoman Megan Richards commented; 

As a commercial broadcaster we need to make a profit, or at least not make a loss. 
The Government expects us to make a 9 percent return on investment and that’s got 
to be the primary driver, so investing $15 million in a channel that provided no return 
is not an option that was available to us. (Small, 2012).  

Peter Dunne, the United Future leader and Minister of Revenue, called a move to a 

repeat channel a “disgusting insult.” (“Minister’s blistering attack on TVNZ”, 2012). 

In a strongly worded statement he accused TVNZ of poor quality:  

TV One represents the worst of television in this country. It is crass, superficial, 
lowest common denominator rubbish. It is too obsessed with its own self-imagined 
'stars' and the culture surrounding them than to have any credible claim on being a 
legitimate national broadcaster. (“Minister’s blistering attack on TVNZ”, 2012).   

An editorial in The Press calls TVNZ 7 “an anomalous relic in broadcasting” which 

had a public service purpose and programmes “which only a few people want to 

watch.” (“TVNZ7's end will be 'scarcely noticeable”, 2012). According to The Press, 

the channel delivered “routine Leftish navel-gazing about the media and formless 

chit-chat on politics and nothing to speak of on, for instance, finance and business 

(“TVNZ7's end will be 'scarcely noticeable”, 2012). The paper argues that the loss 

of a free-to-air broadcasting is not significant because New Zealanders now have 

multiple programming outlets via Internet, and therefore the closure of TVNZ 7 “is 

scarcely noticeable and becoming less so by the year.” (“TVNZ7's end will be 

'scarcely noticeable”, 2012). Thompson disagrees and remarks that “a genuine 

diversity of content requires a diversity of institutions, including those which cater to 

non-commercial audiences.” (Thompson, 2012). In his view the government’s 

stance that New Zealand cannot afford public television at the same time it lets pay 

television [in this case SkyTV] expand is “untenable” (Thompson, 2012). He 

suggests that the New Zealand government should introduce a flat one percent levy 



 

  Page 
28 

 
  

on telecommunications and pay-TV providers. This levy would generate around $60 

million revenue per year and would be enough to maintain public television services 

as well support regional and community television and radio broadcasters. A similar 

kind of levy has been introduced in Spain and France (Thompson, 2012). 

The root of the problem is that TVNZ is publicly owned, but run as a commercial 

entity. Under the current government changes to the TVNZ Charter have turned the 

state owned company “into a nakedly commercial broadcaster that is focused solely 

on chasing ratings and advertising revenues and is indistinguishable from any other 

commercial broadcaster.” (Myllylahti, 2011). The sole purpose of TVNZ is to make a 

profit and return a dividend to the government. As Clare Curran points out “TVNZ’s 

a commercial operator now. Let’s not pretend it’s otherwise.” (Curran, 2012a). 

According to Curran, TVNZ is moving further into the pay channel business and she 

believes that “TVNZ’s reinvigorated commercialism is indicative of a shift in the 

media environment that intensifies competition for ratings and increases the cost of 

providing content with high public value but sub-optimum audience appeal.” 

(Curran, 2012a). In September 2012 TVNZ announced an annual profit of $14.2 

million, but its underlying earnings decreased because of the increasing costs of 

overseas television programming (TVNZ, 2012a). TVNZ Chief Executive Kevin 

Kenrick was satisfied with results as they “reinforce the company's position as New 

Zealand's leading Free to Air broadcaster and digital media company.” (TVNZ, 

2012a). According to Kenrick, the TVNZ Ondemand has shown strong growth and 

the programmes distribution is being extended to iPads and other tablets (TVNZ, 

2012a). 

TVNZ faced some leadership challenges in the past year. In April 2012, TVNZ’s 

head of sales and marketing Paul Maher left the company, and took a rival position 

in MediaWorks television as a Chief Executive (“Top TVNZ executive jumps ship to 

MediaWorks”, 2012). Maher complimented his new employer as a house with “great 

brands, a fantastic schedule” and “people who are really passionate about 

delivering winning content solutions to New Zealanders.” (“Top TVNZ executive 

jumps ship to MediaWorks”, 2012). In August 2012 Eric Kearley, the head of 

TVNZ’s digital media, channels & licensing also moved on when he was appointed 

as head of IPTV and pay-TV for Telstra Australia (“Telstra taps TVNZ’ Kearly”, 



 

  Page 
29 

 
  

2012). In 2011, TVNZ’s Chief Executive Rick Ellis resigned when he was appointed 

to lead the Telstra’s digital media in Australia. Anthony Flannery, the Head of TVNZ 

news left the company and joined the Ten Network in Australia. In December 2011, 

TVNZ appointed Ross Dagan, who has wide experience in news reporting as a new 

head of its news and current affairs (TVNZ, 2011). Drinnan regarded this as good 

news “after an exodus of senior staff in the news division and beyond.” (Drinnan, 

2012c). In April 2012, Kevin Kenrick – the former Telecom and House of Travel 

executive – was appointed as a new chief executive of TVNZ (Mace, 2012b). In a 

TVNZ press release Kenrick stated that “I’m excited ... taking advantage of the new 

opportunities, like ultra fast broadband, to deliver richer media services to more 

New Zealanders’ s.” (TVNZ, 2012b). 

While public broadcasting is shrinking, New Zealand’s television audience has 

gained new commercial channels. Alongside the new TV One repeat channel, a 

new Freeview channel Choice TV was launched in May 2012. It is owned by 

television production industry veterans Vincent Burke and Laurie Clarke, the 

principals of Top Shelf - producer of programmes such as Target for TV3 and 

Media7 for TVNZ 7 (Drinnan, 2012d). According to Choice TV’s website, the 

channel is New Zealand's first broad appeal free-to-air TV channel launched in 

more than a decade, and offers viewers “an exciting and interesting range of 

programmes twenty four hours a day, seven days a week.” (Choice TV, 2012a). 

The company states that it has “acquired unique and previously unseen 

international content” as well as programmes “that tap into the tastes and interests 

of many Kiwi viewers.” (Choice TV, 2012a). The themes of its programmes consist 

of property, home, travel, gardening and food as well as comedy and drama. The 

channel is available to all households with either a Freeview box or a Freeview 

capable TV which have Kordia transmitters (at the moment that’s around 80-85% of 

the country). According to a press statement by Choice TV, the channel is 

negotiating to broadcast via a satellite channel for other households. (Choice TV, 

2012b). In October 2012, The New Zealand television audience was treated to a 

new shopping channel which was promoted as “a new and exciting way for New 

Zealanders to shop.” (Shopping Channel, 2012). The channel is broadcasting 24 

hours a day and 7 days a week on Channel 18 on Sky and Freeview, and its target 

audience is New Zealand women. The channel states that its content “will be 100% 



 

  Page 
30 

 
  

locally produced television at a time when local production is being slashed due to 

budget cuts.” (Shopping Channel, 2012). In words of Jane Clifton, the new channel 

is “remorselessly low rent, massively more irritating than entertaining .... and seems 

just another barker's din in a crowded marketplace.” (Clifton, 2012). On the other 

hand, Hickey argues that the Shopping Channel is good for small and medium size 

manufacturers and retailers as well as consumers who are increasingly shopping 

abroad via online platforms (Hickey, 2012a). He notes that “it's great to see a new 

enterprise trying to shake up two of these sectors and lower the barriers to entry for 

smaller manufacturers and retailers.” (Hickey, 2012a). The Shopping Channel 

employs around 50-80 people in New Zealand and “aims to open up wider ranges 

of cosmetics, shoes, clothing and household goods to women shoppers which are 

currently getting that variety through online stores offshore.” (Hickey, 2012a). 

MediaWorks, which runs the commercial TV channels TV3 and TV4, has also 

vowed to produce more local TV shows. The company announced in June that it 

would not renew its deal with CBS Broadcasting to broadcast shows such as 

America’s Next Top Model and CSI. The shift is not expected to save the company 

money since “locally produced programmes are expensive.” (McBeth, 2012c). Over 

the past three years, New Zealand On Air has provided almost $54 million in 

funding for shows broadcast on TV3 and Four (McBeth, 2012c). MediaWorks’ local 

content has most recently been based on the overseas reality formats which have 

been localized. The company has recently offered reality TV shows such as The 

Ridges - which features a New Zealand celebrity mum and daughter duo – the 

controversial GC based in Gold Coast (Australia) and The Block. This year it also 

started to host the media affairs programme Media 3 (former Media 7) on Saturday 

mornings. This programme which examines issues in New Zealand media each 

week, gets the funding support from NZ On Air (“Media 7 programme turning into 

Media 3”, 2012). In his blog, Media 3’s host Russell Brown wrote that the team 

producing the programme was pleased to move to TV3 and to keep their jobs, but 

also because “this is a validation of what we’ve done these past five years.” (Brown, 

2012a).  In September, NZ on Air confirmed that it has awarded MediaWorks $1.6 

million taxpayers money to produce yet another reality TV show X-Factor. Labour's 

Clare Curran is critical of NZ on Air funding decisions:  



 

  Page 
31 

 
  

NZ on Air  is clearly bowing to pressure from the two major commercial networks to 
fund commercially attractive programmes…there are plenty of other original New 
Zealand arts, entertainment, prime-time projects begging for NZ on Air funding - and 
they should be given priority. (“MediaWorks confirms Bowden to host X-Factor, 
subsidised $1.6m by taxpayer”, 2012).  

In an increasingly commercial media environment shows are chasing audience 

ratings and advertising money, as news and current affairs content contracts. In 

September 2012 TVNZ announced that it was closing down its Close Up news and 

current affairs programme after 23 years. Du Fresne observes that “the marketing 

people who control TVNZ regard news and current affairs with the same distaste as 

a gardener regards slugs and mealy bugs”. He regards the closing down a 

“disturbing dimension” in the context of wider media environment (Du Fresne, 

2012).  An editorial in The Press reveals a sense of resignation to this media 

environment: “Although news and current affairs shows do well enough in the 

ratings, they are expensive to make. Such ratings as they have can always be 

beaten by a "reality" show which will be much cheaper.” (“Editorial: Challenge for 

TVNZ”, 2012). 

Sky TV’s dominance draws in the Commerce Commission 

The New Zealand’s television market is divided among with free-to-air operators, 

commercial channels and pay TV. The free-to-air operators include TV1, TV2, TV3, 

TV4, Prime and Maori TV. Sky is the dominant pay TV provider and its satellite 

services cover 51 percent of New Zealand homes (Myllylahti, 2011). The company 

offers 110 channels and premium channels for sports and movies. In 2010, Sky 

launched an online TV service iSky in co-operation with Vodafone, Orcon, 

Slighshot, Woosh, Xnet and Farmised. The service gives subscribers access to 

online content streamed directly to personal computers (Myllylahti, 2011). Sky’s 

MySky box also allows viewers to record content for the later use. Sky TV has “a 

mammoth market share in New Zealand compared with the leading pay TV 

operators in other markets.” (Laugesen, 2012). Sky TV has a market share of 49% 

in New Zealand whereas the US’s leading pay TV company has 19.5% of its 

market. In other countries market share for pay TV amounts to 27% in Australia, 

37% in UK and Ireland’ and 18% in Canada (Laugesen, 2012). 



 

  Page 
32 

 
  

Sky TV has entered in a partnership with state owned TVNZ to launch low-cost pay 

TV Igloo in New Zealand. Igloo is 51% owned by Sky TV and 49% by TVNZ and it 

will provide a mix of free to air channels, paid channels and on-demand, pay-per-

view movies, TV shows and sports events. The launch of the channel has been 

delayed multiple times, most recently in September 2012. As Keall notes, Igloo is 

not a major deal for Sky TV, but it has “major strategic and political advantages, as 

it co-opts its only serious potential pay TV competitor (TVNZ).” (Keall, 2012a). In 

May 2012, the Commerce Commission completed its investigation into the Igloo 

joint venture and found that “the pay TV market will not be less competitive as a 

result of the venture.” (Commerce Commission, 2012a). Prior to investigation, the 

Commission received a number of complaints that the joint venture could potentially 

lessen competition. The Commission’s Chair Mark Berry stated in a press release 

that “We also found that a number of other potential competitors may enter the 

market." (Commerce Commission, 2012a). At the same time he acknowledged that 

newcomers might find it difficult to enter the New Zealand’s pay-TV market: “we are 

aware of concerns that access to content and Sky's contracts with internet service 

providers may be hindering competition.” As a result, the Commerce Commission 

opened a separate investigation into the matter (Commerce Commission, 2012a). 

The Labour Party’s Communications and IT Spokesperson Clare Curran was not 

happy with the Commissions Igloo decision because it did not challenge Sky TV’s 

dominance (Curran, 2012b). 

The decision allows Sky to access a greater section of the New Zealand market by 
offering a cheaper version of its existing service. Igloo does not represent a new 
provider. It’s a subset of the existing dominant provider. This shows a concerning 
development for New Zealand’s pay TV market. (Curran, 2012b). 

Both TVNZ and TV3 are offering on demand services in New Zealand which allow 

New Zealanders to watch shows delivered on their computers via Internet. The 

latest newcomer to the market is Quickflix which is Australia’s leading online movie 

rental company (Quickflix, 2012a). The company allows its viewers to stream 

content online and on demand to their computers, intertent-conntected TV’s, iPads,  

iPhones and game consoles. Currently it offers a package which gives users an 

unlimited streaming of video content for $14.99 a month (Quickflix, 2012a). In 

January 2012, the company entered a content licensing agreement with Home Box 

Office (HBO) which holds series such as Entourage, Sex and the City and The 



 

  Page 
33 

 
  

Sopranos (Quickflix, 2012b). The Commerce Commission’s ultra fast broadband 

(UFB) conference in Auckland in February 2012 made one thing very clear: most of 

the media companies in New Zealand believe that video content will be the next 

audience and revenue driver for them. In its report in May 2012, the Commerce 

Commission concluded that the factors driving the uptake on ultra fast broadband 

services in New Zealand are “costs relating to connecting and using high speed 

broadband, and the availability of video-on-demand services.” (Commerce 

Commission, 2012b). It also states that the uptake rate is likely to be higher  

if there is a diverse range of video on demand options available to consumers. 
Currently, there are limited online video on demand services in New Zealand 
compared with many other comparable countries. (Commerce Commission, 2012b). 

According to the Commerce Commission, video content comprised 37 percent of all 

consumer internet traffic in New Zealand in 2010. Cisco forecasts that video content 

will be 81 percent of all consumer internet traffic in 2015 (Commerce Commission, 

2012b). The New Zealand government’s intention is to connect 75 percent of New 

Zealanders to ultra fast broadband network by 2019 (Ministry of Business, 

Innovation & Employment, 2012). The rollout of the network – built by Chorus – 

started in parts of the New Zealand in October 2012. The Commerce Commission 

and a Canadian academic Dwayne Winseck share concerns about content diversity 

and Sky TV’s dominance in New Zealand. In his paper, delivered at the Commerce 

Commission’s ultra fast broadband conference in February 2012, Winseck states 

that “Sky is overwhelmingly, unhelpfully dominant in New Zealand” (Winseck, 

2012). He also argues that broadband in New Zealand is geared for delivering Sky 

TV’s packages and therefore it doesn’t enhance real competition. According to 

Winseck other factors hindering ultra-fast broadband’s potential in New Zealand 

include bandwidth caps, high levels of media concentration and a regulator which 

has not yet adapted to an open media environment (Winseck, 2012).  

 

As mentioned above, in May 2012 the Commerce Commission launched an 

investigation into whether Sky had unfairly shut out competitors from the growing 

market for entertainment delivered by broadband. At the heart of the commission’s 

probe are Sky’s confidential contracts with the major internet service providers 

(ISPs.) The commission will investigate whether the terms on which Sky acquires 



 

  Page 
34 

 
  

television programmes harms competition (Pullar-Strecker, 2012c). It will also 

investigate whether Sky’s agreements with Internet Service Providers such as 

TelstraClear, Telecom NZ, Vodafone and CallPlus harm competition by “limiting the 

internet service providers' ability or incentives to offer competing pay-TV services.” 

(Pullar-Strecker, 2012c). The leading home internet connection providers in New 

Zealand are Telecom NZ, Telstra Clear (now part of Vodafone), Vodafone, Call 

Plus and Orcon. This is evident in the following table. 

Table 9: Home internet connection market share in New Zealand  

Telecom NZ 49 percent 

TelstraClear  16 percent 

Vodafone 13 percent 

CallPlus 9 percent 

Orcon 5 percent 

Other providers  8 percent 

Source: Commerce Commission, 2012 

 

 In a press release, Sky TV’s CEO John Fellett argues that ultra fast broadband  

will enable new service providers to enter the New Zealand video content market, in 
particular over-the-top providers from overseas. We expect there will be strong and 
growing competition for online content rights, especially with movies where almost all 
the rights are non-exclusive. (Sky TV, 2012a) 

 

The Commerce Commissions probe was welcomed by rivals such as Quickflix and 

MediaWorks. Quickflix’s New Zealand Managing Director Paddy Buckley noted that 

the tools available for the Commerce Commission are “pretty blunt” and therefore 

an “independent regulator would be more nimble.” (“Quickflix backs new regulator”, 

2012). Prior to the Commission’s decision to investigate Quickflix had complained 

about the Sky’s Internet Service Provider contracts. Buckley stated that it was 

"inappropriate" for Sky to make deals that impacted on third-parties and their ability 

to enter into separate contacts (“Quickflix backs new regulator”, 2012). Also 

TelstraClear – which is now merging with Vodafone NZ – has complained about 

Sky TV’s dominance over content (Keall, 2012b). In April 2012, TelstraClear had 

around 45,000 customers using T-Box to receive content provided by Sky TV. 

TelstraClear’s CEO Allan Freeth commented on the problem:  “The contract 



 

  Page 
35 

 
  

prevents us charging for content not sourced through Sky TV.” (Keall, 2012b). 

Because of the restrictions, TelstraClear has been assessing its options and 

whether it would be better of buying content directly from movie studios and TV 

content providers. 

In September, the Commerce Commission extended its Sky TV probe after its first 

stage of investigation was finalised (Pullar-Strecker, 2012d). The Commission is 

assessing whether Sky's agreements with telecommunications companies violates 

the Commerce Act and stops them offering competing services or assisting rivals.  

Paul Brislen, the CEO of the Telecommunications Users Association of New 

Zealand (TUANZ) regards the Commission’s Sky probe as a “waste of time.” 

(Brislen, 2012). He regards that the problem in New Zealand doesn’t lie with Sky 

TV, but rather in the fact that we have “two opposing regimes designed for two 

separate markets that simply aren't separate any longer.” (Brislen, 2012). 

Telecommunications and broadcasting sectors are now more intertwined than ever 

– telcos need content from content providers and content providers need telecom 

companies and ISPs in order to deliver content online.  The situation creates some 

problems. As Brislen puts it: “unfortunately, we have a heavily regulated 

telecommunications sector trying to do business with an entirely unregulated 

broadcasting sector and that's beginning to chaff.” (Brislen, 2012).  

As Laugesen (2012) points out “more and more premium content is disappearing 

behind Sky’s paywalls.” (Laugesen, 2012). A good example of this is the 

broadcasting of the London Olympics: TVNZ lost rights to broadcast the event and 

Kiwis had to pay to watch best of the Olympic content on Sky’s paid sports 

channels.  Also many BBC shows such as Mad Men or The Hour have moved 

behind the Sky’s paywall instead being aired free on TVNZ (Laugesen, 2012).  

Sky TV is a dominant sports broadcaster in New Zealand, but in July Stuff reported 

that sports broadcasting was “on the brink of revolution” (Plumb, 2012). The 

Oceania Football Confederation (OFC) was in July considering a launch of a new 

free-to-air sports channel in New Zealand. According to Stuff, OFC has held 

negotiations with 15 New Zealand national sports organisations, a free-to-air TV 

provider, Crown and New Zealand On Air build a competitor for Sky TV. Many of 

New Zealand sports organisations, such as New Zealand Football and Netball New 

Zealand, “struggle to meet the financial demands of subscription satellite provider 



 

  Page 
36 

 
  

Sky TV” and are keen to find a cheaper provider for televised content (Plumb, 

2012). As Plumb writes: “If successful, the plan could beam significantly more 

domestic sport into New Zealand homes free-of-charge and, potentially, the 

competition could drive Sky's prices down.” (Plumb, 2012).  

 

4. Journalism.org.nz – web based journalism vs. ‘churnalism’ 

 
Commercialisation of news media has, according to some observers, led to 

‘churnalism’. For British journalists and author Nick Davies this is a modern day 

newsroom practice which requires journalists to churn or recycle news from news 

agency material without further investigation (Davies, 2009).  Research by Sydney 

University researchers Fiona Martin and Tim Dwyer (2012) found evidence of 

narrowing source diversity within Fairfax and within News Digital's online news 

services in Australia. Their research suggests that content sharing and the use of 

news agency copy has accelerated with digitalisation. For example, 79 percent of 

the material used by online news site smh.com.au and 86 percent of theage.com.au 

came from Australian news agency AAP. The news sites also shared approximately 

99 percent of their news content with other metropolitan newspapers (Martin & 

Dwyer, 2012). These figures reveal that online news sites have very little original 

content. As the researchers conclude, “It is blindingly clear though that if 

restructuring proceeds as it is, editorial charters will be a bandaid solution to the 

rise of multi-platform churnalism.” (Martin & Dwyer, 2012). In New Zealand, Bernard 

Hickey – a former interest.co.nz and Fairfax Media editor – launched in August 

2012 a new initiative to combat “celebrity-driven churnalism and PR.” (Hickey, 

2012b). His newest venture, journalism.org.nz is a not-for-profit trust which aims to 

support and build public interest news, analysis, comment and debate (Hickey, 

2012b). As he puts it 

 

New Zealand needs a strong and vibrant fourth estate that challenges, probes, 
questions and holds to account those people, institutions and forces that affect the 
lives of all New Zealanders. (Hickey, 2012b).  

Hickey argues that as the traditional news media faces declines in advertising and 

readership. News gathering resources have been cut leading to “high sugar/low 

protein news”. This means more entertainment and human interest stories and less 



 

  Page 
37 

 
  

news about issues related to government, economy or social issues (Hickey, 

2012b). Journalism.org.nz outlines its funding model – based on membership 

subscriptions - on its website. The basic membership would allow the public to read 

and comment on articles as well as obtain invitations to events and to “raise 

suggestions around governance and direction” of the site for cost the of $95 per 

year. The founding membership fee with access to board meetings etc. costs $359 

annually and is limited to 500 members, the lifetime founding membership costs 

$19,000 upfront (Hickey, 2012c). Also in his blog Stephen Judd comments that 

“New Zealand print and online media are dominated by right-wing ideas and 

shallow stories. Tight margins, private ownership and editorial bias in 

commissioning stories contribute to this.” (Judd, 2012). He also puts forward a 

suggestion for a body which he calls the Society for the Promotion of Public Interest 

Reporting (SPPIR) which could be funded my members who would contribute on a 

regular basis. He calculates that if 100 people were contributing $50 per month this 

would provide $60,000 per year which would be enough to keep two or even three 

freelance journalists in operation “as comfortably as their permanently employed 

peers.” (Judd, 2012). 

In his blog Media3 presenter Russell Brown argues that in the journalism.org.nz 

case it is not “a good idea to restrict entry to discussions to those who want and can 

afford to pay.” (Brown, 2012b). He thinks that Hickey’s goal of acquiring 6000 

subscribers paying $95 annually would give the journalism.org.nz enough money to 

fund a handful of senior journalists or several investigative stories. “It’s a modest, 

realistic goal.” (Brown, 2012b).  

There are some other signs that web based public interest journalism in New 

Zealand might be emerging. An interesting example of this was seen in October 

2012 when a Kiwi blogger Keith Ng exposed a major security flaw at Work and 

Income (WINZ) kiosks - which were then shut down by the Ministry of Social 

Development. According to media reports, the blogger was able to raise close to 

$5000 from public donations for his work after the exposure (“Blogger raises 

donations for breaking Winz story”, 2012). He was able to access thousands of 

Work and Income files which included sensitive case notes and the names of 

children in care. In a story published by Stuff, Ng said that he spent several days 



 

  Page 
38 

 
  

going through documents before filing his story and therefore “would like to get paid 

for doing journalism.” (“Blogger raises donations for breaking Winz story”, 2012). 

Another Kiwi blogger, Ben Gracewood, found a security hole in a new online 

auction site Wheedle.co.nz which had to close down after its first day of operation. 

In September Fairfax Digital launched a new initiative in New Zealand called 

StuffNation which is a repository for user-generated content. Fairfax marketed its 

latest innovation as a “pathway for the evolution of digital news in New Zealand” 

which allows readers to become “citizen contributors.” (“Fairfax launches 

StuffNation”, 2012). According to Sinead Boucher, Group Editor for Fairfax Media, 

events such as the Christchurch earthquake have shown that “readers want to 

contribute and engage with news and events that are important to them.” (“Fairfax 

launches StuffNation”, 2012). Stuff Nation allows registered users to submit news 

content to Stuff’s editorial team. The media company has also set up what it calls 

an Open Newsroom Network which invites members with expertise to become 

available for the media groups journalists. (“Fairfax launches StuffNation”, 2012). 

The real advantage of the new initiative for the media group, as Fairfax Digital’s 

General Manager Nigel Tuts admits, is that “it provides us with an enhanced ability 

to collect demographic and behavioral information to provide a deep and robust 

understanding of our audience” which can be turned into advertising dollars.  

Advertising markets around the world are moving towards a trend of buying 
audiences and eyeballs rather than pages or context, publishers need to develop a 
better understanding of their audience; Stuff Nation will enhance this and enable us 
to stay ahead of the game. (“Fairfax launches StuffNation”, 2012). 

Fairfax is marketing its new adventure as a public interest initiative, but it clearly 

has a commercial imperative to turn audience attention into a commodity which can 

be sold to advertisers. 

 

 

 



 

  Page 
39 

 
  

Conclusion: 

Since the 1990s transnational media-communication conglomerates have colonised the 

national, mass mediated public sphere. As of 2010 four major commercial players 

dominated the New Zealand media market: APN News and Media, Fairfax Media, 

MediaWorks and News Corporation/Sky. During 2011 financial institutions and private 

equity companies purchased and restructured a range of media assets. By November 2012 

this process had destabilised the prospects of three major players: Fairfax Media, APN 

Media and MediaWorks. Throughout the New Zealand media domain short term 

commercial imperatives prevailed at the expense of journalist`s livelihoods, media content 

diversity and public debate on issues of national importance. The government reinforced 

this tendency by withdrawing funding from TVNZ 7 and Stratos and by allowing the 

commercial dominance of Sky TV across a range of platforms. The corporate colonisation, 

financialisation and commercialisation of national media institutions occurs at a time when 

the very nature of media communication is undergoing historic change. As print media 

business models become less commercially viable, on line news formats and a growing 

blogosphere are reshaping the media environment. Here, the `churning` of already 

available news stories through digital platforms and the partial introduction of  news  

paywalls confronts the emergence of public interest journalism initiatives such as 

journalism.org.nz. Clearly, the struggle between commercial imperatives and public sphere 

principles has advanced into the digital realm. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

  Page 
40 

 
  

References: 

Adams, A. (2012, October 4). MediaWorks makes early payment for radio licences. [Media Release] 
Retrieved from http://www.national.org.nz/Article.aspx?ArticleID=39549 

Almiron-Roig, N. (2011). From Financialization to Low and Non-profit: Emerging Media Alternatives 
for Freedom. Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society. tripleC, 9(1), 39-61. 

APN (2012a, August 31). APN News and Media, Interim Report 2012. [Market Announcement]. 
Retrieved from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN (2012b, May 1). APN to Partner with Quadrant private equity in outdoor expansion. [Market 
Announcement]. Retrieved from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-
news&nyo=0 

APN (2012c, October 3) Response to media speculation. [Market Announcement]. Retrieved from 
https://www.nzx.com/companies/APN/announcements/228075 

APN (2012d, July 30). APN appoints Peter Hunt as Chairman. [Market Announcement] Retrieved 
from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN (2012e, May 2). Chief Executive Officer’s Address to Shareholders. [Market Announcement]. 
Retrieved from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN reviews Herald ownership (2012, May 2). Stuff.co.nz. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/6846405/APN-reviews-Herald-ownership 

APN half year loss triples on $485m NZ asset charge (2012, August 17). New Zealand Herald. 
Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10827606 

APN puts Sth Island papers on the block (2012, November 19). New Zealand Herald. Retrieved 
from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10848494 

Auckland Commercial Radio Audience Measurement Survey (2012, October 5). [Media 
Release] Retrieved from 
http://www.radios.co.nz/radio_research/survey_area_results/Auckland/auckland.htm 

Australian Government. (2012, April 30). Convergence Review Final Report. Retrieved from 
http://www.dbcde.gov.au/digital_economy/convergence_review 

Bauer Media Group (2012, n.d.) The Bauer Media Group in figures. Retrieved from 
http://www.bauermedia.com/en/zahlen-fakten/ 

Bender, A. (2012, October 23). Quickflix seeks to keep Netflix out of NZ and Australia. 
Computerworld. Retrieved from http://computerworld.co.nz/news.nsf/news/quickflix-seeks-to-keep-
netflix-out-of-nz-and-australia 

Blogger raises donations for breaking Winz story. (2012, October 16). Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/national/7821907/Blogger-raises-donations-for-breaking-Winz-story 

Brislen, P. (2012, June 6). Commission's Sky TV deal inquiry a waste of time. New Zealand Herald. 
Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10811003 

Brown, R. (2012a, June 14). Media7 will soon be Media3. Hard News. Retrieved from 
http://publicaddress.net/hardnews/media7-will-soon-be-media3/ 

Brown, R. (2012b, August 21). Paying for what doesn’t come free any more. Hard News blog. 
Retrieved from  

http://www.national.org.nz/Article.aspx?ArticleID=39549
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
https://www.nzx.com/companies/APN/announcements/228075
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://www.stuff.co.nz/business/industries/6846405/APN-reviews-Herald-ownership
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10827606
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10848494
http://www.radios.co.nz/radio_research/survey_area_results/Auckland/auckland.htm
http://www.dbcde.gov.au/digital_economy/convergence_review
http://www.bauermedia.com/en/zahlen-fakten/
http://computerworld.co.nz/news.nsf/news/quickflix-seeks-to-keep-netflix-out-of-nz-and-australia
http://computerworld.co.nz/news.nsf/news/quickflix-seeks-to-keep-netflix-out-of-nz-and-australia
http://www.stuff.co.nz/national/7821907/Blogger-raises-donations-for-breaking-Winz-story
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10811003
http://publicaddress.net/hardnews/media7-will-soon-be-media3/


 

  Page 
41 

 
  

Choice TV (2012, n.d.). About Us. Retrieved from http://www.choicetv.co.nz/about-us 

Choice TV (2012, April 24) Tune your Freeview to Channel 12 and find Choice TV! [Press Release] 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/CU1204/S00407/tune-your-freeview-to-channel-12-
and-find-choice-tv.htm 

Clifton, J. (2012, October 4). Talk is cheap on The Shopping Channel. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv/7767937/Talk-is-cheap-on-The-Shopping-Channel 

Coleman admits he got it wrong on TVNZ7 (2012, May 29). Voxy.co.nz. Retrieved from 
http://www.voxy.co.nz/politics/coleman-admits-he-got-it-wrong-tvnz7/5/124766 

Commerce Commission (2012a, May 16). Commission finds Igloo joint venture unlikely to lessen 
competition in pay TV market. [Media Release] Retrieved from http://www.comcom.govt.nz/media-
releases/detail/2012/commission-finds-igloo-joint-venture-unlikely-to-lessen-competition-in-pay-tv-
market 

Commerce Commission (2012b, May 21). Commerce Commission identifies factors likely to affect 
the uptake of high speed broadband. [MediaRelease] Retrieved from 
http://www.comcom.govt.nz/telecommunications-media-releases/detail/2012/commerce-
commission-identifies-factors-likely-to-affect-the-uptake-of-high-speed-broadband 

Commerce Commission (2012c, June). High speed broadband services demand side study final 
report. Retrieved from http://www.comcom.govt.nz/high-speed-broadband-services-demand-side-
study 

Coorey, P. (2012, June 21). Ownership and influence laws likely as media changes unfold. Sydney 
Morning Herald. Retrieved from http://www.smh.com.au/opinion/political-news/ownership-and-
influence-laws-likely-as-media-changes-unfold-20120620-20ol3.html#ixzz285diGaGz 

Curran, C. (2012a, September 27). Did Jonathan Coleman Sign off the TVNZ SOI? Scoop. 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/HL1109/S00248/clare-curran-did-jonathan-coleman-
sign-off-the-tvnz-soi.htm 

Curran, C. (2012b, May 16). Igloo deal signals weakening of Commerce Commission. New Zealand 
Labour Party. [Press Release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PA1205/S00275/igloo-
deal-signals-weakening-of-commerce-commission.htm 

Credit Suisse Holdings (2012, November 5). Disclosure of ceasing to have substantial holding 
[Market Announcement] Retrieved from 
https://www.nzx.com/companies/SKT/announcements/229343 

Davidson, D. (2012, November 12). Fairfax: best and worst of investing. The Australian. Retrieved 
from http://www.theaustralian.com.au/media/fairfax-best-and-worst-of-investing/story-e6frg996-
1226514723871 

Davidson, D. (2012b, October 23). Fairfax CEO Hywood open to deals, dismisses break-up. The 
Australian. Retrieved from http://www.theaustralian.com.au/business/companies/fairfax-ceo-hywood-
open-to-deals-dismisses-break-up/story-fn91v9q3-1226501599367 

Davies, N. (2009). Flat Earth News. London, UK. Vintage. 

http://www.choicetv.co.nz/about-us
http://www.scoop.co.nz/stories/CU1204/S00407/tune-your-freeview-to-channel-12-and-find-choice-tv.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/CU1204/S00407/tune-your-freeview-to-channel-12-and-find-choice-tv.htm
http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv/7767937/Talk-is-cheap-on-The-Shopping-Channel
http://www.voxy.co.nz/politics/coleman-admits-he-got-it-wrong-tvnz7/5/124766
http://www.comcom.govt.nz/media-releases/detail/2012/commission-finds-igloo-joint-venture-unlikely-to-lessen-competition-in-pay-tv-market
http://www.comcom.govt.nz/media-releases/detail/2012/commission-finds-igloo-joint-venture-unlikely-to-lessen-competition-in-pay-tv-market
http://www.comcom.govt.nz/media-releases/detail/2012/commission-finds-igloo-joint-venture-unlikely-to-lessen-competition-in-pay-tv-market
http://www.comcom.govt.nz/telecommunications-media-releases/detail/2012/commerce-commission-identifies-factors-likely-to-affect-the-uptake-of-high-speed-broadband
http://www.comcom.govt.nz/telecommunications-media-releases/detail/2012/commerce-commission-identifies-factors-likely-to-affect-the-uptake-of-high-speed-broadband
http://www.comcom.govt.nz/high-speed-broadband-services-demand-side-study
http://www.comcom.govt.nz/high-speed-broadband-services-demand-side-study
http://www.smh.com.au/opinion/political-news/ownership-and-influence-laws-likely-as-media-changes-unfold-20120620-20ol3.html#ixzz285diGaGz
http://www.smh.com.au/opinion/political-news/ownership-and-influence-laws-likely-as-media-changes-unfold-20120620-20ol3.html#ixzz285diGaGz
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1109/S00248/clare-curran-did-jonathan-coleman-sign-off-the-tvnz-soi.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1109/S00248/clare-curran-did-jonathan-coleman-sign-off-the-tvnz-soi.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1205/S00275/igloo-deal-signals-weakening-of-commerce-commission.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1205/S00275/igloo-deal-signals-weakening-of-commerce-commission.htm
https://www.nzx.com/companies/SKT/announcements/229343
http://www.theaustralian.com.au/media/fairfax-best-and-worst-of-investing/story-e6frg996-1226514723871
http://www.theaustralian.com.au/media/fairfax-best-and-worst-of-investing/story-e6frg996-1226514723871
http://www.theaustralian.com.au/business/companies/fairfax-ceo-hywood-open-to-deals-dismisses-break-up/story-fn91v9q3-1226501599367
http://www.theaustralian.com.au/business/companies/fairfax-ceo-hywood-open-to-deals-dismisses-break-up/story-fn91v9q3-1226501599367


 

  Page 
42 

 
  

Dineen, M. (2012, April 20). Gavin O’Reilly steps down from INM as family control comes to an end. 
Independent. Retrieved from http://www.independent.ie/business/media/gavin-oreilly-steps-down-
from-inm-as-family-control-comes-to-an-end-3087032.html 

Doctor, K. (2012, June 27). The news economics of the News Corp. Split. Niemanslab.org. 
Retrieved from http://www.niemanlab.org/2012/06/the-newsonomics-of-the-news-corp-split/ 

Drinnan, J. (2012a, August, 31). Colman moving on from NBR. New Zealand Herald. Retrieved 
from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10830603 

Drinnan, J. (2012b, October 26). Sunday Star-Times storm. New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/best-of-business-
analysis/news/article.cfm?c_id=1501241&objectid=10842848 

Drinnan, J. (2012c, May 26). Chief's new vision for TVNZ. New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/television-industry/news/article.cfm?c_id=260&objectid=10808487 

Drinnan, J. (2012d, May 1). Choice TV in Freeview fight for choosy audience. New Zealand Herald. 
Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10802584 

Du Frense, K. (2012, October 5). Close Up closes down - but what's next? Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/columnists/karl-du-fresne/7770227/Close-Up-closes-
down-but-whats-next 

Edgecliffe-Johnson, Fenton & Parker (2011, July 7). Murdoch to close News of the World. 
Financial Times. Retrieved from http://www.ft.com/intl/cms/s/0/3874c3da-a8b1-11e0-b877-
00144feabdc0.html#axzz26n4iVcrr 

Editorial: Challenge for TVNZ. (2012, September 28). The Press. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/the-press/opinion/editorials/7740804/Editorial-Challenge-for-TVNZ 

Edmonds, R., Guskin, E., Rosenstiel, T., Mitchell, A. (2012).  Newspapers: Building Digital 
Revenues Proves Painfully Slow. The State of the News Media 2012. An annual report of American 
journalism. Retrieved from http://stateofthemedia.org/2012/newspapers-building-digital-revenues-
proves-painfully-slow/ 

Fahy, B. (2012a, May 2). NBR claims world first as it sets free its set fee. Stoppress. Retrieved from 
http://www.stoppress.co.nz/blog/2012/05/nbr-claims-world-first-as-it-sets-free-its-set-fee 

Fahy, B. (2012b, September 18). Fairfax Digital crowd-sourcing wisdom in new journalism era. 
Idealog. Retrieved from http://www.idealog.co.nz/news/2012/09/fairfax-digital-crowd-sourcing-
wisdom-new-journalism-era 

Fahy, B. (2012c, September 2012). Paul Dykzeul: I’ve never given up hope that one day we would 
be owned by a publishing company again’. StopPress. Retrieved from 
http://www.stoppress.co.nz/blog/2012/09/paul-dykzeul-acps-sale 

Fairfax confirms Aussie editing jobs coming to NZ. (2012, June 12). Scoop. Retrieved from 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1206/S00343/fairfax-confirms-aussie-editing-jobs-coming-to-
nz.htm 

Fairfax launches Stuff Nation (2012, September 17). Voxy.co.nz. Retrieved from 
http://www.voxy.co.nz/business/fairfax-launches-stuff-nation/5/134952 

http://www.independent.ie/business/media/gavin-oreilly-steps-down-from-inm-as-family-control-comes-to-an-end-3087032.html
http://www.independent.ie/business/media/gavin-oreilly-steps-down-from-inm-as-family-control-comes-to-an-end-3087032.html
http://www.niemanlab.org/2012/06/the-newsonomics-of-the-news-corp-split/
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10830603
http://www.nzherald.co.nz/best-of-business-analysis/news/article.cfm?c_id=1501241&objectid=10842848
http://www.nzherald.co.nz/best-of-business-analysis/news/article.cfm?c_id=1501241&objectid=10842848
http://www.nzherald.co.nz/television-industry/news/article.cfm?c_id=260&objectid=10808487
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10802584
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/columnists/karl-du-fresne/7770227/Close-Up-closes-down-but-whats-next
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/columnists/karl-du-fresne/7770227/Close-Up-closes-down-but-whats-next
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/3874c3da-a8b1-11e0-b877-00144feabdc0.html#axzz26n4iVcrr
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/3874c3da-a8b1-11e0-b877-00144feabdc0.html#axzz26n4iVcrr
http://www.stuff.co.nz/the-press/opinion/editorials/7740804/Editorial-Challenge-for-TVNZ
http://stateofthemedia.org/2012/newspapers-building-digital-revenues-proves-painfully-slow/
http://stateofthemedia.org/2012/newspapers-building-digital-revenues-proves-painfully-slow/
http://www.stoppress.co.nz/blog/2012/05/nbr-claims-world-first-as-it-sets-free-its-set-fee
http://www.idealog.co.nz/news/2012/09/fairfax-digital-crowd-sourcing-wisdom-new-journalism-era
http://www.idealog.co.nz/news/2012/09/fairfax-digital-crowd-sourcing-wisdom-new-journalism-era
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1206/S00343/fairfax-confirms-aussie-editing-jobs-coming-to-nz.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1206/S00343/fairfax-confirms-aussie-editing-jobs-coming-to-nz.htm
http://www.voxy.co.nz/business/fairfax-launches-stuff-nation/5/134952


 

  Page 
43 

 
  

Fairfax Media. (2011, August 26). Proposed initial public offering of Trade Me. [Market 
announcement]. Retrieved from http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2011-news.dot 

Fairfax Media (2012a, August 23). 2012 Results Announcement. [Market Announcement] Retrieved 
from http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot 

Fairfax Media. (2012b, February 23). First Half Results FY12. [Investor briefing]. Retrieved from 
http://www.fairfaxmedia.com.au/ 

Fairfax Media (2012c, June, 27). Update on the Board. [Statement] Retrieved from 
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot 

Fairfax Media. (2012d, June 29). Statement to Market. [Statement] Retrieved from 
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot 

Fairfax Media (2012e, July 19). Jack Cowin appointed to Fairfax media board. [Statement] 
Retrieved from http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot 

Fairfax Media (2012f, October 24). Chairman’s AGM 2012 Speech. [Market Announcement] 
Retrieved from http://www.fairfaxmedia.com.au 

Fairfax Media (2012g, August 23). 2012 Full Year Results Investor Briefing. Retrieved from 
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot 

Fairfax Media (2012h, October 24). CEO’s AGM Speech 2012. [Market Announcement] Retrieved 
from http://www.fairfaxmedia.com.au 

Fairfax works to improve Sunday-Star-Times (2012,) NZ City. Retrieved from 
http://home.nzcity.co.nz/news/article.aspx?id=156278&fm=newsmain%2Cnrhl 

Fickling, D. (2012, September 9). News Corp. Agrees to Buy Consolidated for A$1.9 Billion. 
Retrieved from http://www.bloomberg.com/news/2012-09-07/news-corp-agrees-to-offer-a-1-9-billion-
for-consolidated.html 

Fletcher, H. (2012, October 25). Jobs to go as Orcon merges with Kordia Networks.  New Zealand 
Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10842831 

Google buys photo editor Snapseed. (2012, September 17). Macworld. Retrieved from 
http://www.macworld.com/article/2010016/google-buys-instagram-rival-snapseed.html 

Gray, J. (2012a, July 12). Vodafone NZ buys TelstraClear. New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nbr.co.nz/article/vodafone-updates-telstraclear-takeover-outlines-savings-wb-127809 

Gray, J. (2012b, August 10). MediaWorks gets a boost. New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10825802 

http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2011-news.dot
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot
http://www.fairfaxmedia.com.au/
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot
http://www.fairfaxmedia.com.au/
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/2012-news.dot
http://www.fairfaxmedia.com.au/
http://home.nzcity.co.nz/news/article.aspx?id=156278&fm=newsmain%2Cnrhl
http://www.bloomberg.com/news/2012-09-07/news-corp-agrees-to-offer-a-1-9-billion-for-consolidated.html
http://www.bloomberg.com/news/2012-09-07/news-corp-agrees-to-offer-a-1-9-billion-for-consolidated.html
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10842831
http://www.macworld.com/article/2010016/google-buys-instagram-rival-snapseed.html
http://www.nbr.co.nz/article/vodafone-updates-telstraclear-takeover-outlines-savings-wb-127809
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10825802


 

  Page 
44 

 
  

Gustin, S. (2012, September 6). Facebook Blame-Game: Who’s Fault for IPO Debacle? Retrieved 
from http://business.time.com/2012/09/06/facebook-blame-game-whos-at-fault-for-ipo-
debacle/#ixzz26gt07ARw 

Hickey, B. (2012a, July 29). The new Shopping Channel will bring extra competition and has got to 
be good for consumers and the local economy says Bernard Hickey. Do you agree? Interest.co.nz. 
Retrieved from http://www.interest.co.nz/opinion/60418/new-shopping-channel-will-bring-extra-
competition-and-has-got-be-good-consumers-and-lo 

Hickey, B. (2012b, August 15). Introducing the first version of Journalism.org.nz. Retrieved from 
http://journalism.org.nz/2012/08/15/hello-world/ 

Hickey, B. (2012c, August 23). Thinking aloud – What the membership tiers could look like 
and offer. Retrieved from http://journalism.org.nz/2012/08/23/thinking-aloud-what-the-membership-
tiers-could-look-like-and-offer/#more-75 

Hirst, M. (2012, February 4). Media moguls or corporate looters? Rinehart’s raid marks a changing 
of the guard. The Conversation. Retrieved from http://theconversation.edu.au/media-moguls-or-
corporate-looters-rineharts-raid-marks-a-changing-of-the-guard-5187 

Holgate, B. & Durkin, P. (2012, October 24). Rinehart helps deliver Fairfax ‘strike’. Australian 
Financial Review. Retrieved from 
http://afr.com/p/business/companies/fairfax_defends_strategy_as_revenue_sr7MjfF1oqyB6mhM8Rc
ymN 

Hollingworth, A. (2012, September 10). New Zealand Herald promises 'new dawn'. 3 News. 
Retrieved from http://www.3news.co.nz/New-Zealand-Herald-promises-new-
dawn/tabid/423/articleID/268777/Default.aspx 

Hope, W. (2012) Chapter 1. New thoughts on the public sphere in Aotearoa New Zealand. In M. 
Hirst, S. Phelan & V. Rupar (Eds.), Scooped. The Politics and Power of Journalism in Aotearoa New 
Zealand, 27-47. Auckland, New Zealand: AUT Media. 

INM (2012, April 19). Announcement – Directorate Changes. [Announcement] Retrieved from 
http://www.inmplc.com/investor-relations/news/inm-announces-directorate-changes/ 

Judd, S. (2012, August 19) Public interest journalism. Spleen. Retrieved from 
http://vital.org.nz/entry/title/public_interest_journalism 

Keall, C. (2012a, September 19). TVNZ boss on latest igloo delay. National Business Review. 
Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/igloo-launch-date-drifts-further-out-again-ck-121964 

Keall, C. (2012b, April 17). TelstraClear boss - Sky TV partnership reaching 'pain point'. National 
Business Review. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/telstraclear-boss-sky-tv-partnership-
reaching-pain-point-ck-116996 

Labour Party NZ (2012, May 16). Commission finds Igloo joint venture unlikely to lessen 
competition in pay TV market. [Media Release] Retrieved from http://www.comcom.govt.nz/media-
releases/detail/2012/commission-finds-igloo-joint-venture-unlikely-to-lessen-competition-in-pay-tv-
market 

http://business.time.com/2012/09/06/facebook-blame-game-whos-at-fault-for-ipo-debacle/#ixzz26gt07ARw
http://business.time.com/2012/09/06/facebook-blame-game-whos-at-fault-for-ipo-debacle/#ixzz26gt07ARw
http://www.interest.co.nz/opinion/60418/new-shopping-channel-will-bring-extra-competition-and-has-got-be-good-consumers-and-lo
http://www.interest.co.nz/opinion/60418/new-shopping-channel-will-bring-extra-competition-and-has-got-be-good-consumers-and-lo
http://journalism.org.nz/2012/08/15/hello-world/
http://journalism.org.nz/2012/08/23/thinking-aloud-what-the-membership-tiers-could-look-like-and-offer/#more-75
http://journalism.org.nz/2012/08/23/thinking-aloud-what-the-membership-tiers-could-look-like-and-offer/#more-75
http://theconversation.edu.au/media-moguls-or-corporate-looters-rineharts-raid-marks-a-changing-of-the-guard-5187
http://theconversation.edu.au/media-moguls-or-corporate-looters-rineharts-raid-marks-a-changing-of-the-guard-5187
http://afr.com/p/business/companies/fairfax_defends_strategy_as_revenue_sr7MjfF1oqyB6mhM8RcymN
http://afr.com/p/business/companies/fairfax_defends_strategy_as_revenue_sr7MjfF1oqyB6mhM8RcymN
http://www.3news.co.nz/New-Zealand-Herald-promises-new-dawn/tabid/423/articleID/268777/Default.aspx
http://www.3news.co.nz/New-Zealand-Herald-promises-new-dawn/tabid/423/articleID/268777/Default.aspx
http://www.inmplc.com/investor-relations/news/inm-announces-directorate-changes/
http://vital.org.nz/entry/title/public_interest_journalism
http://www.nbr.co.nz/article/igloo-launch-date-drifts-further-out-again-ck-121964
http://www.nbr.co.nz/article/telstraclear-boss-sky-tv-partnership-reaching-pain-point-ck-116996
http://www.nbr.co.nz/article/telstraclear-boss-sky-tv-partnership-reaching-pain-point-ck-116996
http://www.comcom.govt.nz/media-releases/detail/2012/commission-finds-igloo-joint-venture-unlikely-to-lessen-competition-in-pay-tv-market
http://www.comcom.govt.nz/media-releases/detail/2012/commission-finds-igloo-joint-venture-unlikely-to-lessen-competition-in-pay-tv-market
http://www.comcom.govt.nz/media-releases/detail/2012/commission-finds-igloo-joint-venture-unlikely-to-lessen-competition-in-pay-tv-market


 

  Page 
45 

 
  

Laugesen, R. (2012, June 30). Sky TV’s hold on the NZ market. Listener. Retrieved from 
http://www.listener.co.nz/current-affairs/sky-tvs-hold-on-the-nz-market/ 

Lazard buys in but Fairfax at new low (2012, October 18). Dow Jones Newswires. Retrieved from 
http://www.theaustralian.com.au/business/wall-street-journal/lazard-buys-in-but-fairfax-at-new-
low/story-fnay3vxj-1226498140686 

Levy, D. (2012, May 30). Public deliberately misled over TVNZ7 audience size, says Labour. Stuff. 
Retrieved from http://www.stuff.co.nz/dominion-post/news/politics/7011512/Public-deliberately-
misled-over-TVNZ7-audience-size-says-Labour 

Lower, G. (2012, September 4). News Corp. Australia unit to cut 70 editorial jobs. Marketwatch. 
Retrieved from http://www.marketwatch.com/story/news-corp-australia-unit-to-cut-70-editorial-jobs-
2012-09-04 

Mace, W. (2012a, September 5). German media giant buys ACP Media. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/entertainment/7616210/German-media-giant-buys-ACP-Media 

Mace, W. (2012b, April 10). TVNZ appoints new chief executive. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/auckland/local-news/6716184/TVNZ-appoints-new-chief-executive 

Martin, F. & Dwyer, T. (2012, June 25). Churnalism on the rise as news sites fill up with shared 
content and wire copy. Retrieved from http://sydney.edu.au/news/84.html?newsstoryid=9482 

McBeth, P. (2012a, June 18). Fairfax sells down Trade Me to fund publishing overhaul. Scoop. 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1206/S00536/fairfax-sells-down-trade-me-to-fund-
publishing-overhaul.htm 

McBeth, B. (2012b, July 20). MediaWorks owner teams up with former rival to restructure 
broadcaster. BusinessDesk. Retrieved from 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1207/S00705/mediaworks-owner-teams-up-with-former-rival-on-
restructure.htm 

McBeth, P. (2012c, June 1). MediaWorks to buy more local TV shows as CBS rights expire. 
National Business Review. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-buy-more-local-
tv-shows-cbs-rights-expire-wb-120240 

McDuling, J. & Chessell, J. (2012, September 2). Lachlan Murdoch’s $100m radio bet. Australian 
Financial Review. Retrieved from 
http://afr.com/p/national/lachlan_murdoch_radio_bet_Htoh1DfWuNadX3iak4D7VI 

Media 7 programme turning into Media 3 (2012, June 14). New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10813055 

MediaWorks (2012a, July 21). MediaWorks releases statement regarding restructuring rumours. 
[Press Release] Retrieved from http://www.throng.co.nz/2012/07/mediaworks-releases-statement-
regarding-restructuring-rumours/ 

http://www.listener.co.nz/current-affairs/sky-tvs-hold-on-the-nz-market/
http://www.theaustralian.com.au/business/wall-street-journal/lazard-buys-in-but-fairfax-at-new-low/story-fnay3vxj-1226498140686
http://www.theaustralian.com.au/business/wall-street-journal/lazard-buys-in-but-fairfax-at-new-low/story-fnay3vxj-1226498140686
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/news/politics/7011512/Public-deliberately-misled-over-TVNZ7-audience-size-says-Labour
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/news/politics/7011512/Public-deliberately-misled-over-TVNZ7-audience-size-says-Labour
http://www.marketwatch.com/story/news-corp-australia-unit-to-cut-70-editorial-jobs-2012-09-04
http://www.marketwatch.com/story/news-corp-australia-unit-to-cut-70-editorial-jobs-2012-09-04
http://www.stuff.co.nz/entertainment/7616210/German-media-giant-buys-ACP-Media
http://www.stuff.co.nz/auckland/local-news/6716184/TVNZ-appoints-new-chief-executive
http://sydney.edu.au/news/84.html?newsstoryid=9482
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1206/S00536/fairfax-sells-down-trade-me-to-fund-publishing-overhaul.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1206/S00536/fairfax-sells-down-trade-me-to-fund-publishing-overhaul.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1207/S00705/mediaworks-owner-teams-up-with-former-rival-on-restructure.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1207/S00705/mediaworks-owner-teams-up-with-former-rival-on-restructure.htm
http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-buy-more-local-tv-shows-cbs-rights-expire-wb-120240
http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-buy-more-local-tv-shows-cbs-rights-expire-wb-120240
http://afr.com/p/national/lachlan_murdoch_radio_bet_Htoh1DfWuNadX3iak4D7VI
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10813055
http://www.throng.co.nz/2012/07/mediaworks-releases-statement-regarding-restructuring-rumours/
http://www.throng.co.nz/2012/07/mediaworks-releases-statement-regarding-restructuring-rumours/


 

  Page 
46 

 
  

MediaWorks (2012b, October 5). MediaWorks radio becomes New Zealand’s no.1 network. [Media 
Release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1210/S00264/mediaworks-radio-
becomes-new-zealands-no1-network.htm 

MediaWorks confirms Bowden to host X-Factor, subsidised $1.6m by taxpayer. (2012, October 
21). National Business Review. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-confirms-
bowden-host-x-factor-subsidised-16m-taxpayer-ck-131039 

Microsoft (2012, June 25). Microsoft to Acquire Yammer. [Press release]. Retrieved from 
http://www.microsoft.com/en-us/news/Press/2012/Jun12/06-25MSYammerPR.aspx 

Minister's blistering attack on TVNZ (2012, May 4). New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10803512 

Ministry of Business, Innovation & Employment (2012, n.d.). Ultra-Fast Broadband Initiative. 
Background and implementation of Ultra-Fast Broadband Initiative. Retrieved from 
http://www.med.govt.nz/sectors-industries/technology-communication/fast-broadband/ultra-fast-
broadband-initiative 

Mitchell, A. & Rosenstiel, T. Overview. The State of the News Media 2012. An Annual Report on 
American Journalism. The Pew Research Center’s Project for Excellence in Journalism. Retrieved 
August 3, 2012 from http://stateofthemedia.org/2012/overview-4/ 

Myllylahti, M. (2011, September 16). The New Zealand Ownership report 2011. (JMAD Report no 
1). AUT Centre for Journalism, Media and Democracy. Retrieved from 
http://www.aut.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0009/234468/JMAD-Interim-Report-2011.pdf 

News Corporation (2012, June 28). News Corporation Announces Intent to Pursue Separation of 
Businesses to Enhance Strategic Alignment and Increase Operational Flexibility. [Press Release] 
Retrieved from http://www.newscorp.com/news/news_535.html 

NewsCorp seals $2.1 billion Australia pay-TV deal (2012, October 31). Retrieved from 
http://www.reuters.com/article/2012/10/31/us-consolidated-newscorp-idUSBRE89U04020121031 

News Corp Split, Buffet’s Bet Top Year of Big Media Ownership Changes. (2012, June 26). 
Pew Research Center’s Project for Excellence in Journalism. Journalism.org. Retrieved from 
http://www.journalism.org/commentary_backgrounder/who_owns_news_media_database_summary
_findings/ 

News gets ACCC nod to buy ConsMedia. (2012, August 2). Sydney Morning Herald. Retrieved 
from http://www.smh.com.au/business/news-gets-accc-nod-to-buy-consmedia-20120802-
23gmv.html 

New Zealand Herald promises a ‘new dawn’. (2012, September 10). 3 News. Retrieved from 
http://www.3news.co.nz/New-Zealand-Herald-promises-new-
dawn/tabid/423/articleID/268777/Default.aspx 

NG, S. & Hagey, K. (2012, May 17). Buffet’s Conglomerate Adds 63 Newspapers, Right to Buy 
Stake in Media General. The Wall Street Journal. Retrieved from 
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303448404577409931345370866.html 

http://www.scoop.co.nz/stories/BU1210/S00264/mediaworks-radio-becomes-new-zealands-no1-network.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1210/S00264/mediaworks-radio-becomes-new-zealands-no1-network.htm
http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-confirms-bowden-host-x-factor-subsidised-16m-taxpayer-ck-131039
http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-confirms-bowden-host-x-factor-subsidised-16m-taxpayer-ck-131039
http://www.microsoft.com/en-us/news/Press/2012/Jun12/06-25MSYammerPR.aspx
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10803512
http://www.med.govt.nz/sectors-industries/technology-communication/fast-broadband/ultra-fast-broadband-initiative
http://www.med.govt.nz/sectors-industries/technology-communication/fast-broadband/ultra-fast-broadband-initiative
http://stateofthemedia.org/2012/overview-4/
http://www.aut.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0009/234468/JMAD-Interim-Report-2011.pdf
http://www.newscorp.com/news/news_535.html
http://www.reuters.com/article/2012/10/31/us-consolidated-newscorp-idUSBRE89U04020121031
http://www.journalism.org/commentary_backgrounder/who_owns_news_media_database_summary_findings/
http://www.journalism.org/commentary_backgrounder/who_owns_news_media_database_summary_findings/
http://www.smh.com.au/business/news-gets-accc-nod-to-buy-consmedia-20120802-23gmv.html
http://www.smh.com.au/business/news-gets-accc-nod-to-buy-consmedia-20120802-23gmv.html
http://www.3news.co.nz/New-Zealand-Herald-promises-new-dawn/tabid/423/articleID/268777/Default.aspx
http://www.3news.co.nz/New-Zealand-Herald-promises-new-dawn/tabid/423/articleID/268777/Default.aspx
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303448404577409931345370866.html


 

  Page 
47 

 
  

Nippert, M. (2012, August 30). Management buyout for NBR. National Business Review. Retrieved 
from http://www.stuff.co.nz/business/industries/7578682/Barry-Colman-sells-NBR 

Nippert, M. (2012b, August 10). MediaWorks announces $306 million loss. Stuff.co.nz. Retrieved 
from http://www.stuff.co.nz/business/industries/financial-results/7456415/MediaWorks-announces-
306-million-loss 

Norrie, J. (2012a, July 19). Rinehart closes on Fairfax seats as ally joins board. The Conversation. 
Retrieved from http://theconversation.edu.au/rinehart-closes-on-fairfax-seats-as-ally-joins-board-
8332 

Norrie, J. (2012b, June 18). Fairfax to cut 1,900 jobs, shut printers in huge downsize. The 
Conversation. Retrieved from http://theconversation.edu.au/fairfax-to-cut-1-900-jobs-shut-printers-in-
huge-downsize-7726 

Norris, P. (2012, May 7). TVNZ7's end will be 'scarcely noticeable' . The Press. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/the-press/opinion/editorials/6869457/TVNZ7s-end-will-be-scarcely-noticeable 

NZ shares fall as Sky TV farewells shareholder (2012, November 2). TVNZ. Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/business-news/nz-shares-fall-sky-tv-farewells-shareholder-5187783 

One News: TVNZ reports lift in after tax profit (2012, September 3). ONE News. Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/business-news/tvnz-records-jump-in-profit-5059905 

Paywall inevitable – Herald boss (2012, September 10). National Business Review. Retrieved 
from http://www.nbr.co.nz/article/paywall-inevitable-herald-editor-comes-clean-ck-127364 

PEW (2012, n.d.).The State of the News Media 2012. An Annual Report on American Journalism. 
Retrieved from http://stateofthemedia.org/ 

Price, E. (2012, April 9). Facebook Buys Instagram for $1 Billion. Mashable.com. Retrieved from 
http://mashable.com/2012/04/09/facebook-instagram-buy/ 

Plug pulled on Stratos Television (2012, December 23). National Business Review. Retrieved 
from http://www.nbr.co.nz/article/plug-pulled-stratos-television-ne-107044 

Plumb, S. (2012, July 8). Sports body planning new free-to-air TV channel. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/sport/football/7240600/Sports-body-planning-new-free-to-air-TV-channel 

Pullar-Strecker, T. (2012a, July 13) TelstraClear takeover – the Wellington view. Stuff. Retrieved 
from http://www.stuff.co.nz/business/industries/7274255/TelstraClear-takeover-the-Wellington-view 

Pullar-Strecker, T. (2012b, June 18). Fairfax: No paywall for NZ sites for now. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/7121456/Fairfax-No-paywall-for-NZ-sites-for-now 

Pullar-Strecker, T. (2012c May, 16). Sky shares fall on ComCom news. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/6930718/Sky-shares-fall-on-ComCom-news 

Pullar-Strecker, T. (2012d, September 3). Watchdog extends Sky TV probe. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/7602144/Watchdog-extends-Sky-TV-probe 

http://www.stuff.co.nz/business/industries/7578682/Barry-Colman-sells-NBR
http://www.stuff.co.nz/business/industries/financial-results/7456415/MediaWorks-announces-306-million-loss
http://www.stuff.co.nz/business/industries/financial-results/7456415/MediaWorks-announces-306-million-loss
http://theconversation.edu.au/rinehart-closes-on-fairfax-seats-as-ally-joins-board-8332
http://theconversation.edu.au/rinehart-closes-on-fairfax-seats-as-ally-joins-board-8332
http://theconversation.edu.au/fairfax-to-cut-1-900-jobs-shut-printers-in-huge-downsize-7726
http://theconversation.edu.au/fairfax-to-cut-1-900-jobs-shut-printers-in-huge-downsize-7726
http://www.stuff.co.nz/the-press/opinion/editorials/6869457/TVNZ7s-end-will-be-scarcely-noticeable
http://tvnz.co.nz/business-news/nz-shares-fall-sky-tv-farewells-shareholder-5187783
http://tvnz.co.nz/business-news/tvnz-records-jump-in-profit-5059905
http://www.nbr.co.nz/article/paywall-inevitable-herald-editor-comes-clean-ck-127364
http://stateofthemedia.org/
http://mashable.com/2012/04/09/facebook-instagram-buy/
http://www.nbr.co.nz/article/plug-pulled-stratos-television-ne-107044
http://www.stuff.co.nz/sport/football/7240600/Sports-body-planning-new-free-to-air-TV-channel
http://www.stuff.co.nz/business/industries/7274255/TelstraClear-takeover-the-Wellington-view
http://www.stuff.co.nz/business/industries/7121456/Fairfax-No-paywall-for-NZ-sites-for-now
http://www.stuff.co.nz/business/industries/6930718/Sky-shares-fall-on-ComCom-news
http://www.stuff.co.nz/business/industries/7602144/Watchdog-extends-Sky-TV-probe


 

  Page 
48 

 
  

PwC (2012a). New Zealand entertainment and media outlook 2012-2016. Retrieved from 
http://www.pwc.co.nz/entertainment-media-outlook/ 

PwC (2012b, July 31). The digital dilemma in the Entertainment and Media industry. [News Release] 
Retrieved from http://www.pwc.co.nz/media-centre/news-release/the-digital-dilemma-in-the-
entertainment-and-media-industry/ 

Rinehart seeks to reduce stake in Fairfax (2012, August 23). Stuff.co.nz. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/7537888/Rinehart-seeks-to-reduce-stake-in-Fairfax 

Rinehart cuts stake in Australia's Fairfax with $50 mln sale. (2012, July 5). Reuters. Retrieved 
from http://www.reuters.com/article/2012/07/05/fairfax-shares-idUSL3E8I52J220120705 

Robins, A. (2012, July 9). The future of journalism. The Standard. Retrieved from 
http://thestandard.org.nz/the-future-of-journalism/ 

Robinson, J. (2011, July 13). News Corp pulls out of BksyB bid. The Guardian. Retrieved from 
http://www.guardian.co.uk/media/2011/jul/13/news-corp-pulls-out-of-bskyb-bid 

Ryan, P. (2012, June 26). Rinehart buys more Ten shares, threatens to abandon Fairfax. ABC. 
Retrieved from http://www.abc.net.au/news/2012-06-26/rinehart-threatens-to-sell-off-fairfax-
stake/4092206 

Save TVNZ 7 lodges complaint with the Ombudsmen (2012, July 8). Voxy.co.nz. Retrieved from 
http://www.voxy.co.nz/entertainment/save-tvnz-7-lodges-complaint-ombudsmen/5/128479 

Sinclair, L. (2012, October 26). ACP Magazines to rebrand as Bauer Media. The Australian. 
Retrieved from http://www.theaustralian.com.au/media/acp-magazines-to-rebrand-as-bauer-
media/story-e6frg996-1226503625757 

Sky TV (2012, September 20). Sky Annual Report 2012. Retrieved from 
https://www.nzx.com/companies/SKT/announcements/227510 

Sky TV (2012, June 29). Sky responds to Commerce Commission demand side study. [Media 
Release] Retrieved from http://www.throng.co.nz/2012/06/sky-responds-to-commerce-commission-
demand-side-study/ 

Small, V. (2012, May 4). TVNZ scrapped in favour of repeats channel. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv/6857009/TVNZ7-scrapped-in-favour-of-repeats-channel 

Sweney, M. (2012, September 3). Lachlan Murdoch acquires 50% stake in DMGT's Australian radio 
business. The Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/media/2012/sep/03/lachlan-
murdoch-stake-dmgt 

Telstra taps TVNZ’s Kearly (2012, August 9). Admedia & Fastline. Retrieved from 
http://www.admedia.co.nz/2012/08/09/telstra-tvnzs-kearly/ 

The Shopping Channel (2012 n.d.). About us. Retrieved from 
http://www.theshoppingchannel.co.nz/about-us 

http://www.pwc.co.nz/entertainment-media-outlook/
http://www.pwc.co.nz/media-centre/news-release/the-digital-dilemma-in-the-entertainment-and-media-industry/
http://www.pwc.co.nz/media-centre/news-release/the-digital-dilemma-in-the-entertainment-and-media-industry/
http://www.stuff.co.nz/business/industries/7537888/Rinehart-seeks-to-reduce-stake-in-Fairfax
http://www.reuters.com/article/2012/07/05/fairfax-shares-idUSL3E8I52J220120705
http://thestandard.org.nz/the-future-of-journalism/
http://www.guardian.co.uk/media/2011/jul/13/news-corp-pulls-out-of-bskyb-bid
http://www.abc.net.au/news/2012-06-26/rinehart-threatens-to-sell-off-fairfax-stake/4092206
http://www.abc.net.au/news/2012-06-26/rinehart-threatens-to-sell-off-fairfax-stake/4092206
http://www.voxy.co.nz/entertainment/save-tvnz-7-lodges-complaint-ombudsmen/5/128479
http://www.theaustralian.com.au/media/acp-magazines-to-rebrand-as-bauer-media/story-e6frg996-1226503625757
http://www.theaustralian.com.au/media/acp-magazines-to-rebrand-as-bauer-media/story-e6frg996-1226503625757
https://www.nzx.com/companies/SKT/announcements/227510
http://www.throng.co.nz/2012/06/sky-responds-to-commerce-commission-demand-side-study/
http://www.throng.co.nz/2012/06/sky-responds-to-commerce-commission-demand-side-study/
http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv/6857009/TVNZ7-scrapped-in-favour-of-repeats-channel
http://www.guardian.co.uk/media/2012/sep/03/lachlan-murdoch-stake-dmgt
http://www.guardian.co.uk/media/2012/sep/03/lachlan-murdoch-stake-dmgt
http://www.admedia.co.nz/2012/08/09/telstra-tvnzs-kearly/
http://www.theshoppingchannel.co.nz/about-us


 

  Page 
49 

 
  

Thompson, P. (2012, January 28). Closure of Stratos, TVNZ7 demonstrates failure of digital media 
economic Darwinism. Pacific Media Centre. Retrieved from 
http://www.pmc.aut.ac.nz/articles/closure-stratos-tvnz7-demonstrates-failure-digital-media-
economic-darwinism 

Tips and rumours (2012, November 1). Crikey. Retrieved from 
http://www.crikey.com.au/2012/11/01/tips-and-rumours-753/ 

Todd Corp ends 22-year interest in Sky TV with $218M sale (2012, November 2). Scoop. 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1211/S00067/todd-corp-ends-22-year-interest-in-
sky-tv-with-218m-sale.htm 

Todd Communications (2012, November 2). Disclosure of movement of 1% or more in substantial 
holding or change. In nature of relevant interest or both. [Market Announcement] Retrieved from 
https://www.nzx.com/companies/SKT/announcements/229252 

Top TVNZ executive jumps ship to MediaWorks (2012, April 5). New Zealand Herald. Retrieved 
from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10797015 

TRN (2012, September 5). TRN to launch the leading digital radio platform, iHeartRadio in New 
Zealand. [Press Release] Retrieved from 
http://www.mediapeople.co.nz/releases/article.php?id=44496 

TVNZ (2011, December 23). TVNZ announces appointment of head of news and current affairs. 
[Press Release] Retrieved from http://tvnz.co.nz/content/4679457 

TVNZ (2012a, September 3). TVNZ Reports Lift in After Tax Profit. [Press Release] Retrieved from 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1209/S00038/tvnz-reports-lift-in-after-tax-profit.htm 

TVNZ (2012b, April 10). TVNZ Appoints Kevin Kenricks as Chief Executive. [Press Release]. 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1204/S00269/tvnz-appoints-kevin-kenrick-as-chief-
executive.htm 

TVNZ7’s end will be ‘scarcely noticeable’. (2012, May 7). The Press. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/the-press/opinion/editorials/6869457/TVNZ7s-end-will-be-scarcely-noticeable 

What can be done about NZ TV? (2012, May 14). Stuff. Retrieved 
fromhttp://www.stuff.co.nz/technology/digital-living/6915210/What-can-be-done-about-NZ-TV 

Williams, D. (2012, August 31). APN axes The Aucklander. The New Zealand Herald. Retrieved 
from http://www.nbr.co.nz/article/aucklander-faces-chop-dw-p-127350 

Winseck, D. (2012, February).  New Zealand’s Ultrafast Broadband Plan: Digital Public Works 
Project for a Network Free Press in the 21

st
 Century or Playfield of Incumbent Interests? Paper 

presented at the New Zealand Competition Commission’s The Future with High-Speed Broadband 
Conference. Retrieved from 
https://docs.google.com/document/d/1iWeOV2yvnA6KfVUaa7QDQ2rPY1I-CiZwC2ix0GSBkck/edit 

Quickflix (2012a). About us. Retrieved from http://www.quickflix.co.nz/AboutUs 

http://www.pmc.aut.ac.nz/articles/closure-stratos-tvnz7-demonstrates-failure-digital-media-economic-darwinism
http://www.pmc.aut.ac.nz/articles/closure-stratos-tvnz7-demonstrates-failure-digital-media-economic-darwinism
http://www.crikey.com.au/2012/11/01/tips-and-rumours-753/
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1211/S00067/todd-corp-ends-22-year-interest-in-sky-tv-with-218m-sale.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1211/S00067/todd-corp-ends-22-year-interest-in-sky-tv-with-218m-sale.htm
https://www.nzx.com/companies/SKT/announcements/229252
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10797015
http://www.mediapeople.co.nz/releases/article.php?id=44496
http://tvnz.co.nz/content/4679457
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1209/S00038/tvnz-reports-lift-in-after-tax-profit.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1204/S00269/tvnz-appoints-kevin-kenrick-as-chief-executive.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1204/S00269/tvnz-appoints-kevin-kenrick-as-chief-executive.htm
http://www.stuff.co.nz/technology/digital-living/6915210/What-can-be-done-about-NZ-TV
http://www.nbr.co.nz/article/aucklander-faces-chop-dw-p-127350
https://docs.google.com/document/d/1iWeOV2yvnA6KfVUaa7QDQ2rPY1I-CiZwC2ix0GSBkck/edit
http://www.quickflix.co.nz/AboutUs


 

  Page 
50 

 
  

Quickflix (2012b, January 23). Quickflix enters licensing agreement with Home Box Office (HBO) for 
streaming of TV series and films in Australia. [Media Release]. Retrieved from 
http://www.quickflix.co.nz/aboutus 

Quickflix backs new regulator. (2012, May 17). New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/ict-news/news/article.cfm?c_id=55&objectid=10806586 

Quickflix backs new regulator (2012, May 17). New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/ict-news/news/article.cfm?c_id=55&objectid=10806586 

Tables:  

APN News & Media (2012). APN News and Media five years results summary. [Table 6] Retrieved 
from APN News and Media http://media.corporate-
ir.net/media_files/IROL/14/144006/annualreport/index.html 
 
APN News & Media (2012). APN News and Media largest shareholders 2012. [Table 3]. Retrieved 
from APN News and Media . http://media.corporate-
ir.net/media_files/IROL/14/144006/annualreport/index.html 

Fairfax Media (2012). Fairfax Media five years results summary. [Table 5] Retrieved from Fairfax 
Media http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/financial-results.dot 

InvestSmart 2012 [Table 2]. Retrieved from InvestSmart  
http://au.investsmart.com.au/shares/asx/FAIRFAX-MEDIA-LIMITED-FXJ.asp 

McBeth (2012). MediaWorks biggest debt holders [Table 1]. Retrieved from BusinessDesk 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1207/S00705/mediaworks-owner-teams-up-with-former-rival-on-
restructure.htm 

Sky Network Television (2012). Sky TV substantial shareholders 2012. [Table 4] Retrieved from 
Sky Network Television http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157&art_id=2200 

News Works NZ (2012). The biggest NZ dailies by circulation. [Table 7] Retrieved from News Works 
NZ http://www.newsworksnz.co.nz/resources/research-stats 

Commerce Commission (2012). Home Internet connections in New Zealand. (2012) [Table 8]. 
Retrieved from Commerce Commission 
http://www.comcom.govt.nz/TelecommunicationsMarketAnnualMonitoringReports/ 

 

http://www.quickflix.co.nz/aboutus
http://www.nzherald.co.nz/ict-news/news/article.cfm?c_id=55&objectid=10806586
http://www.nzherald.co.nz/ict-news/news/article.cfm?c_id=55&objectid=10806586
http://media.corporate-ir.net/media_files/IROL/14/144006/annualreport/index.html
http://media.corporate-ir.net/media_files/IROL/14/144006/annualreport/index.html
http://media.corporate-ir.net/media_files/IROL/14/144006/annualreport/index.html
http://media.corporate-ir.net/media_files/IROL/14/144006/annualreport/index.html
http://www.fairfaxmedia.com.au/shareholders/financial-results.dot
http://au.investsmart.com.au/shares/asx/FAIRFAX-MEDIA-LIMITED-FXJ.asp
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1207/S00705/mediaworks-owner-teams-up-with-former-rival-on-restructure.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1207/S00705/mediaworks-owner-teams-up-with-former-rival-on-restructure.htm
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157&art_id=2200
http://www.newsworksnz.co.nz/resources/research-stats

