
 

 

 

 

      JMAD New Zealand Media Ownership Report 2015 

 

Published: 2015 December 11 

Author: Merja Myllylahti 

This fifth JMAD New Zealand Media Ownership Report observes that New Zealand media 

companies are owned by a small number of private funds and investment banks. In the case 

of MediaWorks, financial ownership has intensified its profit imperatives, and led to the 

demolition of its news and currents affairs programmes. In this context, it is encouraging that 

independent news organisations such as the National Business Review (NBR), 

BusinessDesk and Scoop, have continued to operate in the market. 

In 2015, New Zealand media companies were implementing ‘digital first’ strategies, and 

integrating newsrooms across the print and online platforms. Unfortunately, this didn’t put 

‘journalists first’, and newsroom layoffs continued. 

The revenue structures of media companies continued to encounter difficulties, and new 

forms of partnership and collaboration emerged. For example, Fairfax partnered with Sky 

TV, The Huffington Post and The New York Times; and APN with News Corp and The 

Washington Post in content delivery. Additionally, NZME, TVNZ, MediaWorks and Fairfax 

joined forces in advertising against companies such as Facebook and Google. 

In 2015, Rupert Murdoch returned to the New Zealand media market by acquiring a 15 per 

cent stake in APN, publisher of The New Zealand Herald. In contrast, mining billionaire Gina 

Rinehart sold all of her Fairfax shares. Consequently, the investment bank Morgan Stanley 

became the company’s largest shareholder. 

Yet again MediaWorks became owned by one financial institution. In 2013 it went into 

receivership under its private equity owner Ironbridge Capital. In 2015, American hedge fund 

Oaktree Capital emerged as the biggest MediaWorks owner. 

 

Key events concerning New Zealand media ownership 

 Billionaire Gina Rinehart exits Fairfax Media 

 Rupert Murdoch becomes the second largest owner in APN 

 MediaWorks becomes owned by Oaktree Capital 

 Scoop crowdfunds to become a not-for-profit outlet 

 Three funds hold 20 per cent of Sky TV’s shares 

 

JMAD reports available here: http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-

areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-
centre/journalists-and-projects

http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects


1 
 

 

1. Global media ownership 2015: major events 

 

Across the global media, major mergers occurred in the entertainment and 

communications sectors. Convergence also intensified as news publishers, social 

media corporations and technology providers formed new partnerships and 

alliances. In these sectors, for the second quarter of 2015, the United States alone 

saw seven ‘megadeals’ with a total valuation of US$71 billion (PwC). In June 2015 

Gannett, a leading American newspaper publisher, bought 11 newspapers from 

Digital First Media. They included the El Paso Times in Texas, Silver City Sun-News 

in New Mexico, and Hanover Evening Sun in Pennsylvania (Gannett, 2015). After 

buying the papers, Gannett operated in 33 American states, and 16 United Kingdom 

markets (Gannett, 2015).  

In 2015, financier billionaire Warren Buffett’s investment company Berkshire 

Hathaway bought 4.7 million shares in Rupert Murdoch’s broadcasting and 

entertainment conglomerate 21st Century Fox. The deal was estimated to be worth 

US$161 million (Huddleston, 2015). The conglomerate produces Fox TV shows and 

movies, and hosts television networks such as Fox Sports. Buffett also owns shares 

in Viacom, owner of television networks MTV and Nickelodeon. Additionally, 

Berkshire Hathaway owns 31 newspapers and “dozens of weeklies” in ten different 

states in the United States (“Warren Buffet just bought two small Virginia 

newspapers”, 2015).  

In Britain, the global publishing and education company Pearson sold its FT Group to 

Japan’s largest media company Nikkei for £844 million (Mance et al., 2015). FT 

Group’s publications include the Financial Times, FT.com, How to spend it, and the 

FTChinese website. Before the sale, Pearson had owned the Financial Times for 58 



2 
 

years. According to a press release, its circulation across print and digital had 

increased “more than 30 per cent over the last five years to 737,000, with digital 

circulation growing to represent 70 per cent of the total” (Pearson, 2015). Pearson 

chief executive John Fallon wrote in the company’s blog that  

we are at an inflection point in global media. The pace of disruptive change in new 

technology – in particular, the explosive growth of mobile and social media – poses a 

direct challenge to how the FT produces and sells its journalism (Fallon, 2015). 

 

Additionally, in August 2015, Pearson sold its 50 per cent stake in the Economist 

Group, publisher of The Economist, to the existing shareholders for £469 million 

(Sweney, 2015). Exor, an investment company headed by Fiat heir John Elkann, 

became the largest shareholder in Economist Group after increasing his ownership 

from 4.7 per cent to 43 per cent (Sweney, 2015). Elkann also sits on the board of 

Rupert Murdoch’s News Corp, which holds financial media assets such as The Wall 

Street Journal and Dow Jones.  

In September, the majority of New York based Business Insider, which provides 

digital news and information, was purchased by German publishing powerhouse 

Axel Springer. The company paid approximately $US450 million for the digital media 

outlet, founded in 2007 by Henry Blodget, Dwight Merriman, and Kevin Ryan 

(Shontell, 2015). Axel Springer now owns 97 per cent of Business Insider, and 

Amazon’s Jeff Bezos, who owns The Washington Post, has the remaining three per 

cent (Shontell, 2015). Business Insider has roughly 76 million unique monthly 

visitors, and the acquisition increases “Axel Springer’s worldwide digital audience by 

two-thirds to approximately 200 million users, making the company one of the 

world’s six largest digital publishers in terms of reach” (Shontell, 2015). 



3 
 

In June, Rupert Murdoch’s Australian pay-TV company Foxtel announced that it 

would buy a 15 per cent stake in free-to-air network Ten Network for AUD$77 million. 

Foxtel is 50/50 owned by News Corp and Australian telecommunications company 

Telstra. In addition, Murdoch’s son Lachlan Murdoch owns 8.5 per cent of Ten’s 

shares. Other leading investors in Ten include billionaires Gina Rinehart, James 

Packer, and Bruce Gordon (Ryan, 2015). In September, Australian Competition and 

Consumer Commission (ACCC) indicated that it might oppose the deal because 

Foxtel already controls the TV rights of major sporting events (Kaye, 2015). 

However, in October, ACCC approved the deal. 

2.  New Zealand media ownership and market structure  

From 2010 to 2015, the market structure of New Zealand media has not changed 

significantly. However, television broadcasting has become increasingly competitive 

with the arrival of on-demand and video streaming services. During the past five 

years, the newspaper publishing, radio and television markets have been dominated 

by the same major players: APN/NZME, Fairfax Media, MediaWorks, Sky TV, TVNZ, 

Radio New Zealand (RNZ), and Maori TV. Additionally, as seen in table 1, 

independent news organisations such as Scoop, Allied Press, the National Business 

Review and BusinessDesk, maintained operations in an increasingly competitive 

media environment.  

New Zealand Media and Entertainment (NZME) is owned by APN News and Media, 

an Australian media corporation headquartered in Sydney. APN is a publicly listed 

company owned by its shareholders, which operates both in Australia and New 

Zealand. Similarly, Fairfax Media is headquartered in Sydney, and is publicly listed 

and owned by its shareholders. Sky TV (NZ) operates in New Zealand, and is also a 



4 
 

public company owned by shareholders. Bauer Media, a privately owned, global 

media conglomerate, is headquartered in Germany. It entered the New Zealand 

publishing market in 2013 by purchasing APN’s magazine staples such as The 

Listener, New Zealand Woman’s Weekly, Simply You and Simply You Living. 

MediaWorks is privately owned by American hedge fund Oaktree Capital.  

New Zealand has three Crown owned companies: Television New Zealand (TVNZ), 

Radio New Zealand (RNZ) and Maori Television. TVNZ is owned by the state, and it 

is commercially funded with no public service obligation. Approximately 95 per cent 

of its operations are funded by advertising, and its primary mandate is to pay 

dividends to the New Zealand government.  

RNZ is the only public service broadcaster in New Zealand. Its aim is “to provide 

reliable, independent and freely accessible news and information, and to give 

expression to New Zealand’s national identity and diversity” (Treasury, 2014). 

Treasury states that “RNZ is an independent Crown entity with public funding, and 

has a mandate to operate in the broad public interest in accordance with the RNZ 

Charter” (Treasury, 2014). Maori Television, also funded by the government, is 

specifically required to revitalise the Maori language. According to Maori TV, its 

general objective is to be “an independent Maori television service that is relevant, 

effective and widely accessible” (Maori TV, 2014). 

 

 

 

  



5 
 

 

Table 1: Major media companies in New Zealand in 2015 

Company  Ownership Focus  Most important NZ assets 

APN/NZME  Shareholders Commercial  The Radio Network, The New Zealand 

Herald, nzherald.co.nz, GrabOne 

Fairfax Shareholders Commercial The Dominion Post, The Press, stuff.co.nz 

MediaWorks Private Commercial TV3, FOUR, C4, TV3plus1, 3NOW On 

Demand, 3news.co.nz, The Edge TV, The 

Edge, RadioLIVE, The Breeze 

Sky TV Shareholders Commercial Sky TV, My Sky, Prime, Igloo, Neon 

TVNZ  Crown  Commercial TV ONE, TV2, TV ONE plus 1, TV2+1,TVNZ 

Ondemand, ONENews.co.nz 

Radio NZ Crown Public service Radio New Zealand National, Radio New 

Zealand Concert, thewireless.co.nz 

Maori TV Crown  Public service Maori Television Channel, Te Reo Channel 

Bauer NZ Private Commercial Metro, The Listener, North & South, The New 

Zealand Women’s Weekly 

NBR  Private  Commercial  The National Business Review, nbr.co.nz 

Scoop Private Independent scoop.co.nz 

BusinessDesk Private Independent BusinessDesk 

Coliseum 

Sports Media 

Private Commercial Coliseum Sports Media 

 

 

 

http://www.nzme.co.nz/
http://www.fairfaxmedia.com.au/
http://www.mediaworks.co.nz/
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/tvnz-4880728
http://www.radionz.co.nz/about
http://www.maoritelevision.com/
http://www.bauermedia.co.nz/
http://www.nbr.co.nz/
http://www.scoop.co.nz/about/about.html?Source=Ftr
http://businessdesk.co.nz/
http://www.coliseumsportsmedia.com/
http://www.coliseumsportsmedia.com/


6 
 

 

Commercial television, on demand and streaming services 

In 2015, TVNZ, MediaWorks and Sky TV were the leading commercial television 

broadcasters. However, they faced increasing competition from internet streaming 

services such as Coliseum Sports Media and Quickflix. In 2015, two new competitors 

entered the market: Netflix and Yahoo TV.  

MediaWorks owns nationwide television brands such as TV3, FOUR, Edge TV, and 

two plus channels which broadcast duplicate content from the main channels. The 

Edge TV, which is broadcast on Freeview and Sky TV, is a music television channel. 

In February 2015, MediaWorks was reportedly returning to profit ten months after its 

capital base was restructured. In the ten month period ending in September 2014, 

the company made NZ$12 million profit with the “radio business being the biggest 

contributor to earnings” (Metherell, 2015a). At the time, a spokesperson for 

MediaWorks described the company’s television business as “healthy” (Metherell, 

2015a). However, by September 2015, the group revenue of MediaWorks had 

allegedly “fallen from about $50 million to $20 million as a result of cost blowouts at 

the TV arm” (Grant, 2015a). In August 2015, MediaWorks’ group head of revenue 

resigned to take a role in Air New Zealand.  

In 2015, Sky TV continued to dominate New Zealand’s pay-television market despite 

tougher competition. Sky TV also owns Prime TV and Igloo, a free-to-air network, 

which provides pay-television and on-demand services. In 2014, Spark (formerly 

Telecom NZ) launched Lightbox, its internet television service, which allows users to 

stream video on laptops, tablets and phones for a fee. In August 2015, Spark said 



7 
 

that more than 70,000 customers had signed into its service (Pullar-Strecker, 

2015a).  

In March 2015, Netflix - an American company providing on-demand internet 

streaming – was launched in New Zealand. At the time of writing, the company had 

not published any numbers about its local subscription base. Another video 

streaming company, Australian Quickflix, hasn’t released its New Zealand customer 

numbers either. In 2015, it experienced financial trouble, and as a consequence cut 

jobs to reduce costs and to meet debt obligations. In the financial quarter ending in 

September 2015, the company had lost 12,076 customers, a ten per cent drop from 

the previous quarter (Reichert, 2015). Quickflix stated that "competitors are 

expending enormous amounts of money on marketing and content in a bid to secure 

market share. Quickflix will not seek to compete head-on in this environment” 

(Reichert, 2015).  

In July 2015, Yahoo TV launched a free streaming platform and television on 

demand. Its content offerings include shows such as Sin City Saints and Other 

Space, plus multiple food related reality television shows. Cora Spear, Yahoo7’s 

head of television and global content, commented that "Yahoo TV is a response to 

the growth in video on demand and a fundamental shift in how we are consuming 

TV. We’ll serve up great TV that Kiwis can watch anywhere and anytime - for free” 

(Yahoo, 2015).  

In November, NZME launched its video streaming service WatchMe, which offers 

New Zealand produced short-form comedy for free (“New streaming service 

WatchMe to launch next week”, 2015). Producer Matt Heath commented that its 

comedy shows “don't have ad breaks so we are just making the seven-minute bits” 



8 
 

(“New streaming service WatchMe to launch next week”, 2015). Ben Uffindell’s 

satirical website The Civilian will also produce content for the service. 

To compete, Sky TV has launched Neon, a subscription video on demand service, 

although its subscriber base is at present unknown. In 2015, it also introduced 

FanPass, a service which offers a season or part season pass to online sports 

including Super Rugby, NRL rugby league and Formula 1 car racing. Sky TV’s 

annual performance, ending in June 2015, demonstrated that its profits were not 

affected by the tougher competition. The company recorded a net profit of NZ$172 

million, and revenue of NZ$928 million for the 2015 financial year. In 2015, Sky TV 

had 865,100 subscribers, a small decline of 1.6 per cent from 2014 (Sky TV, 2015). 

Most recently, in October, the company’s shares dived after a profit warning. Sky TV 

expects its profit to fall 11 per cent during the 2016 financial year. At the company’s 

annual general meeting, chairman Peter Macourt said that the “delivery of new 

services including Neon, FanPass and Sky on demand has increased costs ahead of 

attracting a critical mass of subscribers," (“Sky TV shares plunge as profit drop 

looms”, 2015). He indicated that Sky TV may see a drop in subscriptions following 

the Rugby World Cup. 

In sports, Sky TV has faced competition from Coliseum Sports Media; it delivers 

subscription based live and on demand sports content, and has a strategic 

partnership with Spark. In 2013, Coliseum outbid Sky TV to secure live rights to 

English Premier League soccer, and in 2014, it won the rights to air US PGA golf for 

the next five seasons. In 2015, Coliseum was the only outlet providing the English 

Premier League live in New Zealand. According to chief executive Tim Martin, the 

company is taking its services to 25 different countries in 2016 (Harvey, 2015). 



9 
 

Overseas expansion was expected to deliver “more buying power when it came to 

the New Zealand market” (Harvey, 2015). Martin stated that “now that Spark is 

involved, they're big and they will look at the $1 billion of subscription revenue that 

Sky generate and they will want a piece of that” (Harvey, 2015).  

In 2015, Crown owned TVNZ also increased its profit. In the financial year ending in 

June, it announced a profit of NZ$28 million, NZ$10 million more than the year 

before. Chief executive officer Kevin Kenrick regarded the result as encouraging 

“given the tectonic shifts currently occurring in the media industry” (TVNZ, 2015). 

According to Kenrick, TVNZ grew its share of prime television audience because of 

“strong performances from news and current affairs programmes” (TVNZ, 2015). 

Video streams on TVNZ OnDemand service grew 27 per cent from the previous 

year, and ONE News Now streams were up 44 per cent over the same period. In 

August TVNZ OnDemand had 650,000 registered users (TVNZ, 2015). Despite the 

positive results, Kenrick warned that “while TVNZ is performing well relative to 

domestic media competitors, the competition for viewer eyeballs and advertising 

dollars is increasingly being driven by global scale players” (TVNZ, 2015). 

New Zealand website The Throng, which writes about television ratings, estimates 

that in 2014 TV One had approximately 25 per cent market share, and TV2 a market 

share which was “below 15 per cent” (“Where have all the viewers gone”, 2015). In 

contrast, The Throng states that TV3’s audience share has declined “from around 

15% to marginally above 10% over the last five years.” Sky TV was said to have a 35 

per cent market share of New Zealand television in 2014 (“Where have all the 

viewers gone”, 2015).  

 



10 
 

 

In its annual report 2014, Maori television disclosed that in the financial year 2014 it 

had “recorded a modest budget surplus” (Maori TV, 2014). The channel had 

increased ratings, and its audience spent more time with its programmes. 

Additionally, unique visitors for its website increased by “117 percent to 1,130,000 

and page views increased by 110 percent”, while viewing from mobile devices 

“experienced exponential growth” to 244,000 page views from 2013 to 2014 (Maori 

TV, 2014). 

Print newspapers and online news outlets 

In 2015, NZME and Fairfax maintained their duopoly in New Zealand’s print 

newspaper market. The three leading newspapers, including The New Zealand 

Herald (NZME), The Dominion Post (Fairfax), and The Press (Fairfax), saw declines 

in their circulation numbers. In June 2015, the circulation of The New Zealand Herald 

was 139,209, down 4.7 per cent from the previous year; the circulation of The 

Dominion Post was 64,851 (-9.6%) and the circulation of The Press 61,573 (-7.8%) 

(ABC, 2015).  

However, The Dominion Post has increased its readership. According to Roy 

Morgan readership results, in 2015 The Dominion Post’s Monday to Saturday 

readership increased 3.8 per cent from the previous year to 274,000 readers, a gain 

of “10,000 readers per average issue” (Roy Morgan Research, 2015). The 

readership of The New Zealand Herald was 589,000, down 3.3 per cent from 2014, 

but the paper remained “the country’s most-read daily newspaper” (Roy Morgan 

Research, 2015). The leading Sunday papers lost readers: the Sunday Star Times 

had 415,000 readers, down 1.4 per cent. However, the Herald on Sunday lost 11 per 



11 
 

cent of its readers having readership of 290,000 in the 12 months to June 2015 (Roy 

Morgan Research, 2015).  

In April 2015, The New Zealand Herald’s editor-in-chief Tim Murphy announced that 

he was stepping down. In a media statement Jane Hastings, chief executive of 

NZME said: “Tim has guided The New Zealand Herald through some of the most 

dynamic years in the paper’s history including changing format from broadsheet to 

compact in 2012” (NZME, 2015a). Murphy was appointed as editor-in-chief in 2001 

at the age of 37, and he was the youngest person to edit the paper (NZME, 2015a). 

In 2015, New Zealand’s online news - in terms of unique audience - was dominated 

by Fairfax. Its online site stuff.co.nz became “the most popular” New Zealand based 

website as it overtook Trade Me as the one most visited (The Newspaper Works, 

2015). In April 2015, Fairfax appointed the former nzhreald.co.nz editor Jeremy Rees 

as an editor for its national community titles in New Zealand (Fairfax Media, 2015c). 

Sinead Boucher, Fairfax Media’s executive editor, said that his role was to develop 

“our strategy around communities - in print as well as in digital” as well lead 

innovation as Fairfax sought “to grow this very important and strong part of business” 

(Fairfax Media, 2015a).  

In May 2015, stuff.co.nz had a unique audience of over 1.8 million (The Newspaper 

Works, 2015). Boucher commented that in New Zealand “the digital world is now 

defined by Google for search, Facebook for social, and Stuff for content”, adding that 

“usage is the ultimate engagement metric” (The Newspaper Works, 2015). In 2014 

nzherald.co.nz had a unique audience of 1.2 million, and according to NZME, in 

2015 The New Zealand Herald had a “monthly digital audience of 1,383,000”, and a 

“total brand audience of 1,821,000” (NZME, 2015b).  



12 
 

In order to attract an even greater audience, and in preparation for digital 

subscriptions, The New Zealand Herald launched a new data-journalism website 

entitled Insights in November 2015. The paper noted that the launch was “a further 

demonstration of its commitment to in-depth journalism and new forms of 

storytelling” (NZME, 2015c). NZME group revenue director Laura Maxwell said in a 

press release, that the site was “generating interest from advertising agencies which 

opens up opportunities for revenue generation” (NZME, 2015). In her view, by using 

data visualising tools, the new site “creates new immersive and creative 

opportunities for advertisers to align with these engaged audiences” (NZME, 2015c).  

Another local paywall goes up, The New Zealand Herald yet to follow 

 

In 2015, New Zealand media companies were driving newsroom and other changes 

to increase their digital and advertising income. Their need to find new revenue 

sources is clear, and APN illustrates the point. As mentioned earlier, its 2015 half-

year profit shrank 67 per cent from the previous year. In this context, it is not 

surprising that NZME is contemplating paywalls. In August, the company said that it 

would introduce digital registrations for the nzherald.co.nz website by the end of 

year. This move precedes introduction of digital subscriptions, or a paywall. Earlier in 

2015 the company stated its intention to monetise online news with memberships, 

digital subscriptions, and pay as you click articles. In May APN announced paywalls 

for its regional newspapers in Australia, and in August 2015 the Toowoomba 

Chronicle introduced charges for its online news.  

In New Zealand, the National Business Review has digital subscriptions, and local 

newspapers Whakatane Beacon and The Ashburton Guardian have also introduced 

paywalls. In October another local newspaper, independently owned The Gisborne 



13 
 

Herald, announced that it would launch charges for its online content.  The paper 

stated that “some important content on the site will be outside the paywall. Most 

critically, in a civil defence emergency all news will be freely accessible” (Muir, 

2015). The paper’s digital services cost “about two-thirds the price of a newspaper 

subscription — $1 for one day of viewing through to $200 for a 12-month 

subscription” (Muir, 2015).  

Fairfax introduced a paywall for the Australian Financial Review in 2011, and for its 

general newspapers The Age and The Sydney Morning Herald in 2013. Its paywall 

revenue has gradually increased from AUD$4.8 million in 2013 to AUD$32.7 million 

in 2015, as seen in graph 3. At the same time its income from digital classified 

advertising has increased from AUD$109 million to AUD$161.5 million. 

 

Graph 3: Fairfax revenue from paywalls and digital classified ads 

 

                                          Source: Fairfax investor presentations 2013-2015 

 

Fairfax hasn’t been keen to introduce digital subscriptions in New Zealand because 

of its small market size (although in March the company revealed that it was 

considering a premium membership model for the Stuff readers). Fairfax Media’s 

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

2013 2014 2015

Digital subs Classified ads



14 
 

chief executive officer Greg Hywood stated that in the bigger cities such as Sydney 

and Melbourne "you can get a decent return on the investment you're putting in" 

(Hunter, 2015b). In reference to New Zealand, he added that the Australian model is 

“not necessarily replicable in other markets” (Hunter, 2015b). 

New online sites 

In September 2015, MediaWorks launched a gossip site Scout in a partnership with 

editor-in-chief Rachel Glucina, a former gossip columnist for The New Zealand 

Herald. The site’s news editor, Francis Cook, resigned after just four days in the job. 

In November, Stuff reported that since the entertainment site was launched “at least 

eight of the original editorial team have left” (“Scout employees drop like flies just two 

months after launch”, 2015). Gavin Ellis, a former editor of The New Zealand Herald, 

voiced concerns about MediaWorks spending money on the venture. He said that 

"my biggest concern are the resources that are going into it that could go to more 

meaningful news and current affairs” (Frost & Schmidt, 2015).  

In 2015 The Spinoff, a New Zealand website emerged covering television, sports, 

books and more. The site, founded in 2014, also has The Spinoff Custom which 

creates content for brands such as Flight Centre. The site’s television content is 

sponsored by Spark’s Lightbox; sports is sponsored by PGA Tour Live and Premier 

League Pass, and the books section is covered by Unity Books. The site provides 

television critics for The New Zealand Herald as NZME is allowed to post The 

Spinoff’s content on its site for free (Fahy, 2015a). Duncan Greive is the editor and 

publisher of The Spinoff, and the site has ten staff writers including Toby Manhire 

(politics) and Steve Braunias (books) (Spinoff, 2015). In an interview with StopPress, 

Greive insisted that the site was editorially independent despite its sponsorship 



15 
 

deals. He stated that having Lightbox as its main sponsor for the television content 

has “worked out for the best for all of us. So we’re wholly independent and have a 

sponsorship agreement” (Fahy, 2015a). The site had 57,000 unique visitors in April 

this year, and approximately 20,000 downloads of its podcasts concerning television 

shows (Fahy, 2015a).  

Independents 

In 2015, New Zealand’s independent media outlets included the National Business 

Review, a privately owned financial news outlet; privately owned newspaper 

publisher Allied Press; Scoop, which became a trust owned not-for-profit media 

outlet, and BusinessDesk, a privately owned independent news provider focusing on 

business and financial news. 

In September 2015, Scoop, the 16-year old online news publisher, became a non-

profit media outlet committed to public interest journalism. The publishing company 

was “embedded in an independent charitable trust” entitled Scoop Foundation for 

Public Interest Journalism (Scoop Operation Chrysalis, 2015). The trust owns the 

publishing arm of Scoop, called The New Scoop Publishing Company. Before this  

change, the company’s shareholders included Margaret Thompson (Mother of 

Scoop’s editor and publisher Alastair Thompson), Imarda chief executive Selwyn 

Pellett, who held 20 per cent of the shares, and journalists Gordon Campbell, 

Russell Brown and Pattrick Smellie (Gibson, 2015). However, in December 2014, 

Margaret Thompson took full control in the company. According to the National 

Business Review, the ownership changes meant that “several shareholders are short 

of hundreds of thousands of dollars” (Gibson, 2015). 



16 
 

In September 2015, Scoop noted that the new publishing company “will shortly adopt 

a new constitution which will add further protections around editorial integrity” (Scoop 

Operation Chrysalis, 2015). The media outlet, which in September 2015 employed 

four full time journalists, said that the new structure enables it to deliver “sustainable, 

independent, public interest news outcomes in this very difficult period” (Scoop 

Operation Chrysalis, 2015). In November 2015, publisher Alastair Thompson left 

Scoop to pursue opportunities overseas, and the news outlet’s core editorial team 

now consists of Lyndon Hood, Ian Llewelly, Jackie Little, Gordon Campbell, Robert 

Kelly, Howard Davis and Lindsay Shelton (Thompson, 2015). In order to fund 

operations, Scoop introduced “an ethical paywall”, or rather a licensing fee for its 

professional users. The licence fees varied from $420 per year to $3,000 per year 

depending on the size of the organisation. According to Alastair Thompson, Scoop 

publishes 1,000 news items a week, many of which are press releases (Alastair 

Thompson, personal communication, August 18, 2015). Additionally, during 2015, 

Scoop, raised $36,874 dollars through the crowdfunding campaign Operation 

Chrysalis. An update from the Scoop team noted that 

by charging our many commercial users a modest fee for their use of Scoop we are 

able to cover the costs of providing Scoop's publishing activities and thereby maintain 

public access to a high quality news service which enables them to participate in an 

informed manner in NZ society (Scoop Operation Chrysalis, 2015). 

 

In November, Scoop ran yet another crowdfunding campaign pledging that it would 

need 600 more members to fund its operations. On the crowdfunding appeal, Scoop 

stated that “this is a call to arms”, and further on that “Scoop needs your help, and 

what is at stake is much more than simply the future of the scoop.co.nz website” 

(Scoop, 2015). By November, an additional 400 individuals had financially 



17 
 

contributed funds to the site, and “over 70 organisations [had] accredited to use 

Scoop commercially” (Scoop, 2015). According to Thompson, Scoop had 

approximately 555,000 unique visitors per month, of which 60 per cent came from 

New Zealand (Alastair Thompson, personal communication, August 18, 2015).  

In 2015, BusinessDesk (established in 2008), jointly owned by journalists Jonathan 

Underhill and Pattrick Smellie, had 5.5 full-time journalists. Its business strategy was 

based on a news wire model, which gives customers “an access to high quality news 

at a price that is highly competitive compared to what they would pay for it either 

through their own staff or by hiring freelancers” (Pattrick Smellie, personal 

communication, August 19, 2015) 

BusinessDesk provides mainly business and financial news to New Zealand media 

outlets such as the National Business Review, NZME/APN and Yahoo!NZ, and its 

clients also include Australian Associated Press (AAP). According to Smellie, the 

current media environment in New Zealand is “challenging but not impossible”, and 

BusinessDesk “is sustainable in its current form” (Pattrick Smellie, personal 

communication, August 19, 2015). Because BusinessDesk doesn’t incur the same 

costs as large media corporations, it is able to “provide a service where the primary 

costs are in employing skilled and experienced staff rather than printing, distribution 

and other high value fixed cost assets” (Pattrick Smellie, personal communication, 

August 19, 2015).  

The National Business Review (NBR) is the only business newspaper in New 

Zealand. Publisher Todd Scott bought the paper in 2012 from the previous publisher 

Barry Colman. The print version of the newspaper is published only once a week, but 

the online version on the nbr.co.nz site is updated regularly. In September 2015, the 



18 
 

newspaper employed 17 journalists who wrote content for print and online versions 

of the paper. In June 2015, the weekly print version had a circulation of 5,735 (ABC, 

2015). In 2015, the online site nbr.co.nz had 270,000 page impressions per week, 

and 55,000 unique browsers accessing the site weekly (NBR, 2015a). In 2009, NBR 

introduced a freemium paywall which allows its readers to access certain content for 

free. In March 2015, the online site had 3,022 individual digital-only subscribers, and 

350 corporate internet protocol subscriptions. These provided the company with 

revenue of “over $1 million a year” (Fahy, 2015b).  

In February, with the launch of NBR Radio, a free stream of business news was 

published in its print and online platforms. The radio broadcasts themselves also 

include some stories which are paywalled on the NBR’s website. NBR Radio is 

hosted by broadcasters Grant Walker, Andrew Patterson and Owen Poland. The 

NBR’s radio content is also available for listeners of NZME’s iHeartRadio, which has 

more than 365,000 registered users in New Zealand. In April 2015, the paper also 

launched a smartphone only subscription to increase its digital readership, and in 

August it abolished advertisements from the home page of nbr.co.nz. NBR’s 

publisher Todd Scott stated that his aim was to generate most of the papers online 

revenue from subscriptions. He noted that “NBR’s model – centred on revenue from 

readers – incentivises journalists to write tough, intelligent stories” (NBR, 2015b). 

Additionally, he stated that “in this day and age you simply can’t expect to fund a 

good-quality news service from advertising alone” (Keall, 2015a). 

Allied Press is an independent, Otago-owned media company, which publishes the 

Otago Daily Times and controls newspapers in Canterbury, Westland, Otago and 

Southland. Additionally, it has television stations in Christchurch and Dunedin, and 



19 
 

printing operations in Alexandra and Greymouth. The company employs more than 

400 people (Allied Press, 2015). In January 2015, Allied Press acquired an 80 per 

cent stake in Post A Note, a free online classified advertising business. The value of 

the deal was not disclosed (Metherell, 2015b).  

Bloggers 

The 2013 JMAD New Zealand media ownership report found that the blogosphere 

was thriving in New Zealand. As was then stated, the mainstream media was 

becoming increasingly commercially focused, and therefore there was “a gap in 

public interest reporting, which bloggers are now trying to fill” (Myllylahti, 2013). 

However, the 2014 JMAD report observed after the revelations in Nicky Hager’s 

book Dirty Politics, that “blogs are not necessarily a counterweight to commercial 

media outlets” (Myllylahti, 2014). The report stated that there is “increasing evidence 

of unethical alliances among bloggers, politicians, PR companies and legacy media” 

(Myllylahti, 2014).  

In 2015, bloggers kept breaking news stories ahead of the mainstream media. In 

April, Martyn Bradbury’s The Daily Blog broke a story in which an anonymous 

waitress revealed that Prime Minister John Key kept pulling her hair against her 

wishes when visiting an Auckland café (Bradbury, 2015). After The Daily Blog 

published an anonymous blog written by the waitress, The New Zealand Herald 

named her in its story “against her wishes” (Hunt, 2015). However, Shayne Currie, 

editor of The New Zealand Herald, said that after the paper’s gossip columnist 

Rachel Glucina interviewed the waitress and the café owners, “no one was in any 

doubt that the article, quotes and photograph would be appearing in the Herald" (NZ 

Herald, 2015). After the scandal broke, Prime Minister apologised to the waitress for 



20 
 

any offence caused. The story was covered extensively in New Zealand media and 

abroad by news outlets such as the BBC, the Washington Post, CNN, The Daily 

Telegraph, The Guardian, The Japan Times and The Hindu. 

There is no publicly available, reliable data about blog readership numbers and 

rankings. When asked, Nielsen New Zealand failed to provide any information 

concerning blog readership and traffic, and therefore this report cannot discuss the 

visitor numbers of unique visits to these sites. Some of the most well-known blogs in 

New Zealand include Cameron Slater’s Whale Oil blog, Martyn Bradbury’s The Daily 

Blog, Russell Brown’s Hard News, David Farrar’s Kiwiblog, The Standard and The 

Dim-Post. Other well-known blogs include Chris Trotter’s Bowalley Road and Politik, 

which was established by Front Page Ltd. The company produces television news 

and current affairs programmes as well as television material for commercial clients. 

It is headed by the former TVNZ political editor Richard Harman. 

Commercial radio  

The New Zealand’s commercial radio market has a duopoly structure with NZME 

and MediaWorks controlling the airwaves. In 2014, APN strengthened its radio 

portfolio by acquiring 100 per cent of the Australian Radio Network (ARN) and The 

Radio Network (TRN) in New Zealand. The Radio Network is now part of NZME, and 

it operates more than 130 radio stations across New Zealand. Well known stations 

include Newstalk ZB, ZM, Hauraki, Flava and Radio Sport. The company also has an 

all-in-one digital radio service called iHeartRadio. In April The Radio Network 

launched a new rural radio station Honkonui Radio in Hawera. Additionally, in June it 

launched a new music radio station Mix in Christchurch, and in August music 

stations Flava in Gisborne and Coast in Whanganui. Its main competitor, 



21 
 

MediaWorks, owns radio stations such as MORE FM, RadioLIVE, The Sound, The 

Edge, The Breeze, The Rock and LiveSPORT. In March, MediaWorks closed Kiwi 

FM, and launched a new station Magic targeting the 50-69 age group. 

According to the independent TNS New Zealand commercial radio survey of October 

2015, MediaWorks’s radio stations had 56 per cent market share in the 25 to 54 

years age group (Armitage, 2015). However, NZME’s Newstalk ZB had an 11.4 per 

cent market share, the highest market share of audiences ten years and over 

(Armitage, 2015). In a press release NZME stated that “NZME is the number one 

radio station in news (Newstalk ZB) and sport (Radio Sport)”, and added that 

“Newstalk ZB has increased the gap over Radio Live and Hosking has maintained 

his share nationally at a stellar 16.7 per cent versus his Paul Henry on 5.8 per cent” 

(NZME, 2015d). On the other hand, MediaWorks stated that “MediaWorks radio is 

number one in every market and in all key audience demographics with two thirds of 

commercial radio listeners tuning into MediaWorks brands” (MediaWorks, 2015a). 

The company also said that in the breakfast market, its market share was the highest 

at 50.3 per cent (MediaWorks, 2015a).  

 

  



22 
 

 

3. New Zealand media ownership: events and patterns 

The ownership structures of leading New Zealand media corporations have changed 

substantially in the past five years. None of the commercial media companies are 

New Zealand owned, and APN is the only one with a media corporation as a 

substantial shareholder. In all four commercially operated media companies 

ownership has concentrated in hands of financial institutions: private equity firms, 

investment banks, banks and managed funds.  

 

In 2015, APN’s ownership changed substantially when long-term shareholder, the 

Irish Independent News and Media (INM), sold its shares along with telecom 

billionaire Denis O’Brien (he had substantial holdings in both INM and APN). In 

March, INM and O’Brien’s investment company Baycliffe Limited sold all their APN 

shares. Before the sale, INM owned 18.6 per cent of APN’s shares, and Baycliffe 

12.2 per cent. Following the sale, Rupert Murdoch’s News Corp purchased a 14.99 

per cent of APN to become the second largest shareholder. APN’s Chairman Peter 

Cosgrove described this ownership change as a “defining moment for APN that also 

reflects a new era” (APN, 2015a). News Corp noted that its interest was due to 

APN’s “high quality portfolio of Australian and New Zealand radio and outdoor media 

assets and small regional print interests” (APN, 2015b). Following the transaction, in 

June 2015, APN’s chief executive officer Michael Miller resigned from APN to 

become executive chairman of News Corp Australasia. He was followed by Ciaran 

Davis, who was previously chief executive officer of the Australian Radio Network 

(ARN) owned by APN (APN, 2015c). 

 



23 
 

In August 2015, APN reported a 67 per cent decline in its half-year profit compared 

to its previous half-year figure. Its net profit shrunk to AUD$A7.5 million (APN, 

2015d). In September, privately owned Australian fund management corporation 

Allan Gray was the largest APN shareholder with a 15.8 per cent holding, while 

Murdoch’s News Limited (owned by News Corp) was the second largest with 14.9 

per cent. These were followed by investment manager AMP Capital Investors, which 

is part of the stock market listed AMP Group; stock market listed financial services 

company IOOF Holding; and stock market listed investment group Perpetual Limited. 

Together these five companies held 47 per cent of APN’s shares (table 2). Just 

before News Corp took its APN stake, Allan Gray sold some of its shares in the 

company. Simon Mawhinney from the fund stated that "with the share price having 

risen so much it's becoming a bigger and bigger part of our portfolio. It's just normal 

portfolio management stuff” (Graham 2015). 

 

Table 2: APN substantial shareholders as in 10/09/2015 

Allan Gray 15.8% 

News Ltd. 14.9% 

AMP Capital Investors Ltd. 6.1% 

IOOF Holding  5.3% 

Perpetual Ltd  5.0% 

Total 47.1% 
                                               Source: APN Investor Relations, 2015 

 

As graph 1 indicates, the financial ownership of APN has steadily increased over 

recent years. In 2010, 54.6 per cent of APN’s shares were held by financial 

institutions; by 2014 this figure was 87 per cent. It should be noted that APN’s figures 

are from the 2014 annual report - they don’t include changes in the company’s 

shareholding this year.  



24 
 

It is worth noting here that in May, shortly after Murdoch’s News Corp took a stake in 

APN, the company announced that it was launching digital subscriptions for its 

regional newspapers in Australia. NZME (owned by APN) announced that The New 

Zealand Herald website would introduce digital registrations this year, a move which 

precedes the introduction of digital subscriptions. As previous JMAD New Zealand 

Media Ownership reports have observed, the financialised ownership of media 

companies has increased profit imperatives, and this is most certainly case for APN.   

 

Graph 1: Financial ownership of APN % (20 largest shareholders) 

 

                                                                 Source: APN Annual Reports 2010-2014 

 

In October 2014, APN hired investment brokers to advise on an initial public offering 

(IPO) and a floatation of its New Zealand media assets to the local stock market, 

NZX.  In August 2015, APN’s newly appointed chief executive officer Ciaran Davis 

confirmed that the stock market float of NZME was still a possibility; the decision 

would be made in February 2016 (Gray, 2015a). The company didn’t indicate 

whether News Corp, its second biggest shareholder, was in favour of floatation or 

not. 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

2010 2011 2012 2013 2014



25 
 

In February 2015, mining billionaire Gina Rinehart sold her 14.99 per cent share in 

Fairfax. John Klepec, chief development officer of Rinehart’s investment vehicle 

Hancock Prospecting, said that they had lost faith in Fairfax. Klepec commented that 

Fairfax didn’t have a “workable plan to revitalize” and address declining business 

and circulation numbers (Pendleton, 2015). In 2014, Allan Gray reduced its 

shareholding in Fairfax from 11.4 per cent to 5.7 per cent (Myllylahti, 2014). In 2015 

the company was not listed as a substantial shareholder in Fairfax’s annual report 

suggesting that its holding had ceased or substantially declined. 

 

Table 3: Fairfax Media substantial shareholders 2015 

Morgan Stanley 17.86% 

IOOF Holdings Ltd. 7.7% 

Ausbil Dextia Limited 7.43% 

SAS Trustee Corporation 5.89% 

Dimensional Fund Advisors Group 5.86% 

Total 44.74% 
                                Source: Fairfax Media Annual Report 2015 

 

According to Fairfax’s annual report, investment bank Morgan Stanley has emerged 

as the largest shareholder with a 17.86 per cent holding (table 3). IOOF Holding had 

a 7.7 per cent; privately owned fund manager Ausbil Dextia 7.4 per cent: Australian 

state super fund SAS Trustee Corporation 5.89 per cent, and privately owned fund 

advisory group Dimensional Fund Advisors Group 5.86 per cent (Fairfax Media, 

2015b). Together, these companies held 44.7 per cent of Fairfax shares. In October 

2015, Fairfax disclosed that National Australia Bank had acquired 5.0 per cent of the 

company’s shares, but it was not clear who they were acquired from (Fairfax Media, 

2015c).  



26 
 

As graph 2 reveals, the financial ownership of Fairfax increased from 82.74 per cent 

in 2012 to 86.67 per cent in 2014. By 2015, this figure had declined to 84.29 per cent 

as Rinehart’s Hancock Prospecting sold its shares. In contrast to APN, Fairfax had 

no media institution as its substantial shareholder. 

Graph 2: Financial ownership of Fairfax % (20 largest shareholders) 

 

 

                                          Source: Fairfax Media Annual Reports 2011-2015 

 

In June 2013 MediaWorks was put into receivership, and consequently sold to a new 

holding company MediaWorks Holdings Limited; a syndicate of banks, hedge funds 

and private equity companies. In April 2015, MediaWorks announced that American 

privately owned hedge fund Oaktree Capital owned 77.8 per cent of the company’s 

shares after purchasing them from Royal Bank of Scotland and Westpac 

(MediaWorks, 2015b). Mark Weldon, MediaWorks chief executive officer commented 

that “Oaktree is an experienced, long-term investor into media businesses”, referring 

to the company’s involvement in Australian Nine Entertainment (MediaWorks, 

2015b). According to media reports, Oaktree Capital has increased its stake in 

MediaWorks to 100 per cent, but this hasn’t been officially confirmed. 

80

81

82

83

84

85

86

87

2011 2012 2013 2014 2015



27 
 

In October, John Drinnan wrote that “in June, Oaktree took full ownership of 

MediaWorks, which has suffered low morale and ratings mishaps at its TV 

operations” (Drinnan, 2015a). He also noted that after Weldon joined MediaWorks in 

2014 as a chief executive officer, he “had a rollercoaster ride with disappointing 

results from TV amid a strategic shift that downgraded news and current affairs and 

made more use of reality formats” (Drinnan, 2015a). Earlier in April, Nick Grant 

commented that MediaWorks’ CEO makes “ruthless decisions on a financial basis. 

Most other people will take into account various personalities and issues and 

stakeholders, but Mr Weldon only has one stakeholder – money” (Grant, 2015b).  

Since Todd Corporation and Rupert Murdoch’s News Limited exited from Sky TV, 

the company’s ownership has been controlled by financial institutions (table 4). In 

2015, stock market listed investment group Perpetual owned 8.1 per cent of the Sky 

TV’s shares; privately owned investment manager Matthews International Capital 

Management 6.1 per cent; and stock market listed asset manager Blackrock 

Investment Management (Australia) 5.45 per cent. Together, these companies held 

19.6 per cent of Sky TV’s shares. According to Sky TV’s 2014 annual report, 20 of its 

largest shareholders were financial institutions and they held 84.23 per cent of the 

company’s shares. 

Table 4: Sky TV substantial shareholders May 2015 

Perpetual Ltd 8.07% 

Matthews International Capital 
Management 

6.09% 

Blackrock Investment 
Management (Australia) 

5.45% 

Total 19.61% 

                                                                                     Source: Sky TV  

 



28 
 

In October, New Zealand’s Shareholders Association rebelled against the extent of 

Sky TV directors pay increases. According to association’s chairman John Hawkins, 

Sky TV directors' base fees had risen 31 per cent in the previous four-and-a-half 

years. He also commented that the information provided by Sky TV to its 

shareholders was “woefully inadequate” and created a "potentially misleading 

picture" of remuneration of the company’s directors (Pullar-Strecker, 2015b). 

Newsroom integrations and job losses 

In 2014, all the leading New Zealand media corporations including MediaWorks, 

TVNZ, NZME and Fairfax, announced plans to integrate their newsrooms. In most 

cases this resulted in job losses. In September 2015, NZME announced that it was 

creating “one world-class Auckland newsroom”, to be located in a purpose-built 

newsroom in the central city. NZME’s news operations are headed by managing 

editor Shayne Currie, and the ‘news hub’ will employ 250 journalists (NZME, 2015e). 

NZME stated that it was thinking “digital-first”, and that it had engaged “newsroom 

consultants” to aid its transformation. For Currie the integration of print, radio and 

online newsrooms was “about being totally focused on our audience and delivering 

even better journalism and content wherever they are” (NZME, 2015e). The 

company also stated that “NZME will be investing in new roles and training and 

development” (NZME, 2015e). However, in October NZME confirmed that it was 

making 15 journalists redundant. It was not clear what new roles would be created. 

Before the announcement, the National Business Review quoted a NZ Herald staff 

member as saying that: "It's a bloodbath" (Grant, 2015c). Multiple columnists, 

including Peter Calder, Paul Casserly, Dita De Boni and James Griffin, left the paper 

during the year. 



29 
 

Similarly, in May 2015, Fairfax announced that it was reorganising its New Zealand 

newsrooms to focus on digital news delivery. Fairfax’s executive editor Sinead 

Boucher stated that “by streamlining our print-focused production processes, [we 

are] increasing the ratio of content creators from just over half to almost two thirds" 

(Read, 2015a). In June Boucher confirmed that Fairfax would disestablish 159 roles, 

and create 174 new editorial positions (Read, 2015b). However, the affected staff 

were told to apply for the new roles or take redundancy. Radio New Zealand 

observed that “many of the news jobs were paid at lower rates and offered poorer 

conditions than current contracts” (“Fairfax presses ahead with restructure”, 2015). 

New Zealand’s Engineering, Printing & Manufacturing Union (EPMU) voiced its 

concerns about Fairfax’s digital strategy. Industrial officer Paul Tolich noted that “the 

changes proposed by Fairfax represent a significant shift in the way they operate”, 

and that “specifically, editorial leadership roles and subediting roles will be going, 

and reporters will be expected to take on more oversight of their own work” (EPMU, 

2015). Tim Hunter, a former Fairfax journalist working for the NBR, observed that 

Fairfax was concentrating its operations around website stuff.co.nz. He said that  

“rather than develop its familiar brands such as The Dominion Post, The Press and 

the Sunday Star-Times online, Fairfax NZ has built a new online-only basket, 

stuff.co.nz, into which it has placed all its eggs” (Hunter,2015a).  

In Australia, Fairfax confirmed that it would reduce 69 jobs across Australian regional 

newspapers. Consequently, the number of journalists working for The Newcastle 

Herald fell from 61 to 24 (Meade, 2015). According to Media, Entertainment and Arts 

Alliance (MEAA), Fairfax’s cuts “have already led to massive staff reductions at 

mastheads in regional Victoria, Tasmania, South Australia, the Illawarra and south-

east NSW, and at community newspapers in Sydney” (MEAA, 2015). MEAA media 



30 
 

director Katelin McInerney commented that “once again, Fairfax is savaging staff 

numbers in a short-sighted cost-cutting exercise that will weaken the quality of the 

journalism that can be produced by the masthead. The severity of these cuts is 

devastating” (MEAA, 2015).  

In October, it was reported that TVNZ was restructuring its newsrooms around New 

Zealand, and that “a small number of staff” would be affected – including reporters, 

camera operators and producers (Meadows, 2015). According to Meadows, 8-10 

positions would be involved. Previously, the broadcaster warned its staff that as 

many as 30 people could be affected by job cuts. According to the Otago Daily 

Times, TVNZ was planning to disestablish the roles of two Dunedin-based staff. The 

Labour party’s broadcasting spokeswoman Clare Curran observed that “it beggars 

belief that you would axe two frontline positions which covers an area of 65,000 

square kilometres" (McAvinue, 2015). However, in November TVNZ decided to keep 

its Dunedin staff. Curran commented that “if TVNZ wants to be a national 

broadcaster then they should act like one. Today’s decision reinforces the fact that 

TVNZ is publicly owned and must give New Zealand’s regions a strong voice” (New 

Zealand Labour Party, 2015a).  

In July, RNZ confirmed that it was planning job cuts. According to the Coalition for 

Better Broadcasting (CBB), job losses “are a direct result of the government funding 

freeze” (Coalition for Better Broadcasting, 2015). CBB’s chief executive Myles 

Thomas stated that "Radio New Zealand is being slowly shutdown by this 

government with a harsh funding freeze that promises to bring our last public service 

broadcaster to its knees” (Coalition for Better Broadcasting, 2015). In November, 

RNZ chief executive officer Paul Thompson confirmed that its staff had been sent a 



31 
 

memo “outlining proposed changes”. The overall headcount of the broadcaster was 

cut from 283 to 270 “with 20 roles disestablished and seven new digital roles 

created” (“Newsreaders and produces could go at Radio New Zealand”, 2015). 

Thompson confirmed that affected jobs included newsreaders, producers and 

administration staff.  

MediaWorks had announced in December 2014 that it would merge radio, online and 

television newsrooms while pursuing digital income. The company stated that it was 

moving to “a single, converged newsroom”, and that the integration would include its 

“standalone digital operations” (MediaWorks, 2014). Chief executive officer Mark 

Weldon commented that “this is a major strategic reorganisation that puts 

MediaWorks in an excellent position for future growth” (MediaWorks, 2014). In 

October 2015, the company announced the reorganisation of its newsrooms into 

‘NewsHub’ which would “provide the latest news and in-depth analysis across one of 

New Zealand's largest media organisations” (“MediaWorks reveals new multi-

platform news service”, 2015). Group head of news, Mark Jennings, commented that 

"NewsHub will deliver the very best news content with specialist content teams 

providing expert analysis and insight to give Kiwis the information they want" 

(“MediaWorks reveals new multi-platform news service”, 2015). The integrated 

newsroom is headed by Jennings, the converged newsroom team comprises “more 

than 200 people” (MediaWorks, 2014).  

In 2015, MediaWorks saw multiple departures from its management team. In May, 

head of publicity Amanda Wilson resigned, and other departures included chief 

executive of television Paul Maher, head of interactive Siobhan McKenna, company 

secretary Clare Bradley, chief financial officer Peter Crossan, head of 



32 
 

communications Rachel Lorimer, and head of revenue Liz Fraser. In March it was 

also reported that Yahoo NZ was planning to cut all ten of its editorial positions. 

However, NBR reported that half of the Yahoo staff would be re-hired in new 

positions (Keall, 2015). The paper stated that “more editorial will be driven by Yahoo 

NZ's Australian parent, Yahoo7 (a 50:50 joint venture between Yahoo and Seven 

West Media) (Keall, 2015b).  

MediaWorks chops current affairs programmes 

In 2015, MediaWorks and TVNZ continued to axe television programmes, and the 

most notable victim was John Campbell’s currents affairs show Campbell Live. In 

April, protestors marched to MediaWorks’ Auckland offices and handed 90,000 

signatures to the company’s management in support of the show. However, the last 

Campbell Live was broadcasted on May 31 2015. According to Mark Jennings, the 

company conducted a review of the viability of current affairs at 7pm with “a clear 

goal to turnaround the ratings decline” (MediaWorks, 2015c). He also said that “the 

review has clearly shown us what’s most relevant to our audience at 7pm is current 

affairs, but not Campbell Live as we know it” (MediaWorks, 2015c). The programme 

was replaced by a new current affairs programme Story hosted by Duncan Garner 

and Heather du Plessis-Allan.  

According to Matti Nippert, The New Zealand Herald journalist, “MediaWorks, in an 

unusual move, secretly trimmed the length of the show's cornerstone sponsorship” 

with Mazda months before the management told its staff that the programme was 

under review (Nippert, 2015). Another Herald journalist, Wayne Thompson, wrote 

that “MediaWorks management viewed Campbell Live's crusading journalism as a 

liability that stretched audience patience” (Thompson, 2015). In response to these 



33 
 

revelations one media observer wrote that “clearly, MediaWorks claims about the 

importance of ratings figures and the onset of viewer ‘fatigue’ ring hollow. Campbell 

Live’s numbers were improving and public engagement with the show was 

increasing during the final weeks” (Hope, 2015). 

MediaWorks also shortened its Sunday 3News bulletin from an hour to half an hour. 

In November, the company confirmed shutdown of its current affairs programme 3D. 

The staff of the programme was given only six days to come up with a rescue plan. 

The show is hosted by Samantha Hayes, and some senior journalists working on the 

programme include Paula Penfold, Eugene Bingham, Sarah Hall, Melanie Reid and 

Phil Vine. Media commentator Bill Ralston noted the move would force "viewers who 

want current affairs product back to TV1...It looks like TV3 really is getting out of the 

current affairs market and leaving it to residual news programme with a 7 o'clock 

happy chat show” (Hunkin & Priestley, 2015). The Spinoff’s editor Duncan Greive 

commented that  

 

news used to be a signature of TV3 - pacy, punchy, no-bullshit news. It had an energy 

and attitude which seeped into everything the channel did and stood for. But the 

summary execution of two of its biggest news properties, despite an uproar and 

Campbell Live's extraordinary ratings, gives credibility to the conspiracy theorists 

(Greive, 2015).  

 

MediaWorks’s Mark Jennings on the other hand argued that "long-form current 

affairs is challenging to make commercially viable all over the world. Given the way 

media consumption habits are changing, unfortunately continuing 3D may not be 

possible” (MediaWorks, 2015d). On December 1, MediaWorks confirmed that 3D 

would not be broadcast in 2016. At the time of writing, it was not clear if any of the 

staff working for the programme would be employed in any other capacity. However, 



34 
 

the changing media consumption habits were hitting MediaWorks’ reality television 

programmes as well; it will not air MasterChef New Zealand and X Factor in 2016. In 

November, the company also confirmed that it will not show Come Dine With Me in 

the New Year either. However, it will continue to broadcast reality television 

programmes such as The Block and The Bachelor. Greive notes that this year’s The 

Block has “had its worst debut ever. X Factor had its audience drop by a third 

between seasons. Jono and Ben has suffered too, mostly courtesy of a series of 

disastrous lead-ins post Campbell Live” (Greive, 2015).  

TVNZ also announced that it was ending its TV One Good Morning breakfast show. 

According to TVNZ’s director of content Jeff Latch, because the show was nearing 

the end of its life cycle, the broadcaster had “chosen to focus its local content 

investment in prime-time programming” (“Movings/Shakings September 29”, 2015). 

Cancellation of the show was affecting 15 staff and contractors. 

Old enemies & new allies: new partnerships 

As the revenues of the New Zealand media corporations remained fragile, and as 

competition from the global media players increased, new partnerships and 

collaborations started to emerge.  

In October, Fairfax, MediaWorks, NZME and TVNZ collaborated to form a new 

advertising exchange service which uses algorithms to advance the purchase of 

online advertisements. Kiwi Premium Advertising Exchange (KPEX) was launched in 

November. Chief executive Duncan Arthur said that “it is an exciting initiative and the 

first time New Zealand media companies have pooled their inventory to provide the 

necessary scale for a private marketplace” (KPEX, 2015). Additionally, Fairfax 



35 
 

Media, NZME and TVNZ held talks on “how to protect New Zealand journalism in 

response to moves by Apple, Facebook and Google” (Pullar-Strecker, 2015c). 

According to Pullar-Strecker, TVNZ chief executive Kevin Kenrick was considering 

whether to open up its international content to other New Zealand players (Pullar-

Strecker, 2015c). Kenrick commented that “the main game is how we compete 

against the 'globals' ” (Pullar-Strecker, 2015c).  

Sky TV also partnered with MediaWorks as the production of Prime News was 

transferred to MediaWorks. Sky TV chief executive officer John Fellet commented 

that “SKY News still remains a valuable partner of ours and we are discussing other 

projects to work together on" (Sky TV, 2015b). Mark Weldon stated that "this is a 

ground breaking partnership for the group, and testament to MediaWorks' news 

leadership in the New Zealand market. News is core to our business, and this is a 

significant strategic move that expands our footprint in this area” (Sky TV, 2015b).  

Earlier in 2015 Fairfax teamed up with Sky Sport to stream Rugby World Cup games 

on the Stuff news site for a fee. The offering was linked to Sky’s Fan Pass, and the 

Stuff members were given ten per cent discount for the service (Bagge, 2015). 

Fairfax’s national sports editor Aaron Lawton said that the arrangement would “drive 

audience growth on stuff.co.nz” (Bagge, 2015).  

In 2014, APN and Fairfax started to collaborate in printing, and some of Fairfax’s 

newspapers are now printed at NZME’s printing plant in Ellerslie, Auckland. 

Additionally in 2015, NZME started to deliver Fairfax’s newspapers in the Hawke’s 

Bay area, and the distribution partnership was later extended to cover Waikato. In its 

half year results presentation, APN stated that “NZME publishing is continuing to find 

ways to collaborate with Fairfax Media”, and added that “the publishers have 



36 
 

commenced a distribution agreement in the North Island which is expected to deliver 

incremental revenue and earnings growth” (APN, 2015d). 

In February, Fairfax partnered with The Huffington Post and the two launched 

HuffPost Australia. The news outlet has a newsroom in Sydney, and Fairfax owns 49 

per cent of the joint venture. Greg Hywood, chief executive officer of Fairfax, said 

that “HuffPost Australia will be part of Fairfax’s expanding portfolio of digital assets -- 

providing great journalism and content to audiences, and valuable connections to 

those audiences for advertisers” (Fairfax Media, 2015d). The Huffington Post has 

approximately 100,000 bloggers around the world who contribute free content to the 

site, and its business model is based on exploitation of free labour. Australian media 

commentator Dee Madigan, who was asked to write for the HuffPost Australia 

without payment, commented that “if you don’t value your work and you don’t say no, 

you will get exploited. They just seem to think you can scribble out words and it 

doesn’t take time” (Myllylahti, 2015). In 2014, Fairfax had partnered with The New 

York Times in content delivery. The company offered a free access to The New York 

Times website and mobile apps to the digital subscribers of its mastheads The Age 

and The Sydney Morning Herald. 

As mentioned previously, in August 2015, APN launched a paywall for its Australian 

regional newspaper the Toowoomba Chronicle. As a part of its digital subscription 

package, readers get an unrestricted digital access to News Corp’s Brisbane based 

newspaper The Courier-Mail, subscription access to Fox Sports’ online website, and 

three months access to Presto Entertainment, half-owned by News Corp backed 

Foxtel. They also get 52 weeks access to The Washington Post’s digital platforms 

(Ward, 2015). 



37 
 

RNZ rebrands and hires ‘big names’ to recapture audiences 

Radio New Zealand had a busy year hiring ‘big names’, rebranding and innovating 

despite the budget freeze. The broadcaster announced that in future it would be 

using the acronym RNZ instead of Radio New Zealand – a move similar to that 

undertaken by other public broadcasters such as the BBC in Britain and ABC in 

Australia. Chief executive officer Paul Thompson commented that “we’re having to 

evolve as an organisation because our audience is changing and that’s the signal 

we’re trying to send” (Riddiford, 2015). Clearly RNZ needed to do something, as a 

Nielsen survey revealed that the broadcaster shed audiences in 2014. In a ten week 

period from September to November in 2014, RNZ lost “around 70,000 listeners or 

13 per cent of the annualised audience for RNZ National and RNZ Concert 

combined” (Drinnan, 2015b). The combined cumulative audience for RNZ fell for ‘the 

first time” under 500,000 listeners (Drinnan, 2015b). However, September 2015 

figures from RNZ revealed that the cumulative weekly audience for the broadcaster 

had recovered with RNZ attracting an audience of 503,000 (Radio New Zealand 

National 439,000, and Radio New Zealand Concert 127,000) (RNZ, 2015). RNZ 

stated that the National’s “station share of 9.1% makes it Number 2 among all 

stations in New Zealand” in the over 15 years age group (RNZ, 2015). Additionally, 

in September RNZ’s website radionz.co.nz had 992,116 users and 4.2 million page 

views, and thewireless.co.nz, targeted to younger age groups, had 103,031 users 

and 170,430 page views (RNZ, 2015). The Morning Report hosted by Guyon Espiner 

and Susie Ferguson had a weekly cumulative audience of 309,000, and Nine to 

Noon with Kathryn Ryan had an audience of 211,000 (RNZ, 2015). In November 

2015 Ryan was named the international radio personality of the year by Association 



38 
 

of International Broadcasters in London (“Kathryn Ryan wins international radio 

award”, 2015). 

In July RNZ appointed broadcaster Jesse Mulligan as a new host for Afternoons 

programme replacing Simon Mercep. In September, John Campbell joined RNZ 

where he is fronting the drive time news and current affairs programme Checkpoint. 

He is also providing the broadcaster with more visual content in a new Auckland 

studio. He commented that the ‘visual journalism’ enables people to “listen to us, and 

watch us too. So it will be Radio New Zealand. But you can see us as we make it” 

(“Checkpoint with John Campbell is on its way”, 2015). He is also fronting RNZ’s 

First Person weekly podcasts, and his podcast concerning Apple’s taxation in New 

Zealand had gained 2511 likes and 166,000 views on the RNZ Facebook page by 

November 2015. 

Commenting on his move to RNZ, Campbell said that “Radio New Zealand's 

commitment to professional journalism that questions, illuminates, celebrates and 

holds to account, is an immensely valuable resource in the life of this country” (“John 

Campbell to join Radio NZ”, 2015). RNZ’s chief executive officer Paul Thompson 

said that Campbell’s appointment would “bring new audiences to RNZ”, and help the 

broadcaster to “achieve our Charter goal of providing high-quality, engaging 

journalism and current affairs to a wider range of New Zealanders” (“John Campbell 

to join Radio NZ”, 2015).  

In October 2015, the New Zealand Labour Party introduced The Radio NZ 

Amendment Bill, which aims to put end to the RNZ funding freeze and to “assist the 

broadcaster’s transition to a multimedia public service network” (The New Zealand 

Labour Party, 2015b). Labour Party’s broadcasting spokesperson Clare Curran 



39 
 

commented that the “The Bill provides for the catch-up funding to be sustained and 

for inflation and population adjustments to occur annually” (The New Zealand Labour 

Party, 2015b). The Bill would provide RNZ with $6.5 million of extra funding in 

2015/2016 if it were to pass. 

Conclusions 

During the past five years, New Zealand media has undergone some substantial 

ownership changes. Table 5 lists some of the major developments in the New 

Zealand media market from 2011 to 2015. In general, it can be observed that the 

financial ownership of APN, Fairfax Media and Sky TV has increased, and their 

future is determined by management funds and investment banks which are the 

largest shareholders in these companies. In 2015, 20 per cent of Sky TV’s shares 

were owned by three financial institutions; 32 per cent of APN’s shares were in 

hands of four funds; 44.7 per cent of Fairfax’s shares were owned by five financial 

institutions, and MediaWorks was owned by one hedge fund. At the time of writing, it 

is clear that the New Zealand media sector has some major structural changes 

ahead. APN has indicated that it may still float NZME as a separate company on the 

New Zealand stock market. At the time of writing MediaWorks’s future seemed 

uncertain, and the company’s management has indicated that it was seeking to sell 

the company, or to list it on the local stock market.  

 

During 2015 it became evident that media corporations need to pursue new 

partnerships and alliances while they are trying to recapture audiences, and 

revenues. In this context it is not surprising that ‘old enemies’ have started to find 

new ways to co-operate. Competition in the New Zealand broadcasting market has 



40 
 

become fiercer, and new entrants to the market have emerged. In 2015, American 

companies Netflix and Yahoo TV introduced their video streaming services in New 

Zealand to compete with existing broadcasters and services.  

 

This report also notes examples of technological innovation among New Zealand 

media companies. The National Business Review launched radio service; RNZ 

experimented with podcasts and video content; NZME introduced a new data-

journalism site, and Scoop used crowdfunding to help its transformation to a non-

profit news organisation. Additionally some interesting new content providers, such 

as The Spinoff, emerged. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



41 
 

Table 5: Some major developments in New Zealand media 2011-2015 

Year  Company Development 

2011 NZPA Closed after 130 in operation 

 Yellow Pages 
Group 

Launch of hyperlocal site Yellow Local 

 New Zealand 
Post 

Launch of hyperlocal site Localist 

 Fairfax  The company sold its 34 per cent stake in auction site Trade Me 
in initial public offering (IPO) 

2012 TVNZ  
 

TVNZ7 Channel closed after government stopped its funding  

 APN  Increased its stake in group buying site GrabOne to 100 per 
cent 

 Sky TV Todd Communications sold its entire stake, 11 per cent, in Sky 
TV 

 Bauer Media  Took over ACP and its magazines such as Metro and North & 
Sound 

 Fairfax  Sold rest of its Trade Me shares  

 NBR Barry Colman sold the newspaper to Todd Scott 

2013 APN  Sold south island newspapers Christchurch Star and Oamaru 
Mail to Mainland Media 

 APN  Sold its New Zealand magazines including The Listener to 
Bauer Group 

 TVNZ  Closed its youth channel TVNZ U  

 Sky TV  Rupert Murdoch’s News Limited sold its entire 44 per cent stake 
in Sky TV 

 MediaWorks Entered into receivership, sold to a new holding company 
owned by financial institutions 

2014 
 

APN  INM’s ownership shrinks in the company to 18.6 per cent  

 APN  Rebranding as NZME. and preparing for stock market float of 
the company on NZX 

 Fairfax  Joint venture StreamCo with Nine Entertainment 

2015 APN INM and Baycliffe sell their APN shares - Rupert Murdoch’s 
News Corp buys 14.99% of the shares, becomes 2nd largest 
owner of the company 

 Fairfax  Billionaire Gina Rinehart sells all her shares in Fairfax  

 MediaWorks  Hedge Fund Oaktree Capital becomes the largest shareholder 
of MediaWorks 

 Scoop Becomes a trust owned non-profit media outlet, raises money 
by crowdfunding 

 

 

  



42 
 

 

References: 

ABC (2015, n.d.) Circulation audit. Retrieved from http://www.abc.org.nz/ 

Allied Press (2015, n.d.). Allied Press Limited. Retrieved from https://www.alliedpress.co.nz/ 

APN (2015a, March 19). INM and Baycliffe complete sale of APN shares. [Market announcement] 
Retrieved from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN (2015b, March 19). News Corp builds its investment in APN News and Media. [Market 
announcement] Retrieved from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-
news&nyo=0 

APN (2015c, June 19). New chief executive officer appointment. [Market announcement] Retrieved 

from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN (2015d, August 20). Half year results presentation. [Investor presentation] Retrieved from 

http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

Armitage, C. (2015, October 2). Radio survey: everyone wins. National Business Review. Retrieved 

from http://www.nbr.co.nz/article/radio-survey-everyone-wins-ca-179607 

Bagge, H. (2015, September 25). Fairfax and Sky Sport partner to offer Stuff readers a taste of Fan 

Pass. StopPress. Retrieved from http://stoppress.co.nz/news/fairfax-and-sky-sport-partner-offer-stuff-
readers-taste-fan-pass 

Bradbury, M. (2015, April 22). Exclusive: The Prime Minister and the waitress. The Daily Blog. 
Retrieved from http://thedailyblog.co.nz/2015/04/22/exclusive-the-prime-minister-and-the-waitress/ 

Checkpoint with John Campbell is on its way (2015, October 22). Radio New Zealand. Retrieved 
from http://www.radionz.co.nz/news/national/287723/'it-will-be-a-real-wooden-desk' 

Coalition for Better Broadcasting (2015, July 20). Job losses are a direct result of government 
funding freeze. [Media release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PO1507/S00171/job-
losses-are-a-direct-result-of-government-funding-freeze.htm 
 
Drinnan, J. (2015a, October 9). Weldon still in the driver’s seat. The New Zealand Herald. Retrieved 
from http://m.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11526079 
 
Drinnan, J. (2015b, March 4). Ratings surprise for ‘disappointed’ Radio NZ. The New Zealand 

Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11411588 

EPMU (2015, May 28). Massive changes proposed at Fairfax. Retrieved from 
http://www.epmu.org.nz/news/show/173584 

Fahy, B. (2015a, May 26). Inside: The Spinoff. StopPress. Retrieved from 
http://stoppress.co.nz/news/inside-spinoff 

Fahy, B. (2015b, March 12). NBR continues its digital expansion with personalised radio, opens up 
trial mobile subscription to the masses. StopPress. Retrieved from http://stoppress.co.nz/news/nbr-
radio 

Fairfax Media (2015a, April 28). Fairfax Media NZ appoints Jeremy Rees. [Press release] Retrieved 

from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1504/S00765/fairfax-media-nz-appoints-jeremy-rees.htm 

Fairfax Media (2015b, n.d.). Annual report. Retrieved from 

http://www.fairfaxmedia.com.au/Investors/annual-reports 

http://www.abc.org.nz/
https://www.alliedpress.co.nz/
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://www.nbr.co.nz/article/radio-survey-everyone-wins-ca-179607
http://stoppress.co.nz/news/fairfax-and-sky-sport-partner-offer-stuff-readers-taste-fan-pass
http://stoppress.co.nz/news/fairfax-and-sky-sport-partner-offer-stuff-readers-taste-fan-pass
http://thedailyblog.co.nz/2015/04/22/exclusive-the-prime-minister-and-the-waitress/
http://www.radionz.co.nz/news/national/287723/'it-will-be-a-real-wooden-desk
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1507/S00171/job-losses-are-a-direct-result-of-government-funding-freeze.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1507/S00171/job-losses-are-a-direct-result-of-government-funding-freeze.htm
http://m.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11526079
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11411588
http://www.epmu.org.nz/news/show/173584
http://stoppress.co.nz/news/inside-spinoff
http://stoppress.co.nz/news/nbr-radio
http://stoppress.co.nz/news/nbr-radio
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1504/S00765/fairfax-media-nz-appoints-jeremy-rees.htm
http://www.fairfaxmedia.com.au/Investors/annual-reports


43 
 

Fairfax Media (2015c, October 16). Becoming a substantial shareholder. [Market announcement] 
Retrieved from http://www.asx.com.au/asxpdf/20151016/pdf/4324mpjf95dw6p.pdf 

Fairfax Media (2015d, February 9). Fairfax partnership with The Huffington Post. [Media release] 
Retrieved from http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/AU---NZ-Press-Room/AU---NZ-Press-
Room/fairfax-partnership-with-the-huffington-post 

Fairfax presses ahead with restructure (2015, June 17). Radio New Zealand. Retrieved from 

http://www.radionz.co.nz/news/national/276534/fairfax-presses-ahead-with-restructure 

Fallon, J. (2015, July 23). Pearson and the Financial Times. Pearson Blog. Retrieved from 

http://blog.pearson.com/pearson-and-the-financial-times/ 

Frost, N. & Schmidt, V. (2015, September 18). Is it worth worrying about Scout? Radio New 

Zealand. Retrieved from http://www.radionz.co.nz/news/national/284551/is-it-worth-worrying-about-
scout 

Gannett (2015, June 1). Gannett acquires 11 media organisations from Digital First media. [Press 
release]. Retrieved from http://www.gannett.com/news/press-releases/2015/6/1/gannett-acquires-11-
media-organizations-digital-first-media// 

Gibson, C. (2015, February 20). Scoop plans ‘invisible’ paywall. National Business Review. Retrieved 

from http://www.nbr.co.nz/article/scoop-plans-invisible-paywall-cg-168986 

Graham, P. (2015, March 17). Updated: Allan Gray reduces stake in APN News & Media. The 

National Business Review. Retrieved from 
http://www.nbr.co.nz/article/allan-gray-reduces-stake-apn-news-media-bd-170201 

Grant, N. (2015a, September 15). MediaWorks TV dragging down group earnings, claims AFR. The 
National Business Review. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-tv-dragging-down-
group-earnings-claims-afr-ng-178732 

Grant, N. (2015b, April 17). ‘Ruthless’ Weldon makes mark on MediaWorks. National Business 

Review. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/ruthless-weldon 

Grant, N. (2015c, September 18). UPDATED: Experienced journos excluded from NZME integration. 

National Business Review. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/experienced-journos-excluded-
nzme-integration-ng-178939 

Gray, J. (2015a, August 21). Float still on cards for NZME. The New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11500363 

Gray, J. (2015b, August 21). Sky TV says profits up to $171m. The New Zealand Herald. Retrieved 
from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11500619 

Greive, D. (2015, November 7). Looking back on a bad year for TV3. The New Zealand Herald. 
Retrieved from 
http://m.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=11540651 

Harvey, S. (2015, August 2). Coliseum Sports Media continuing to push the sports TV boundaries. 

Stuff. Retrieved from http://www.stuff.co.nz/sport/football/world-game/70606089/Coliseum-Sports-
Media-continuing-to-push-the-sports-TV-boundaries 

Hope, W. (2015, June 3). The death of Campbell Live. The Daily Blog. Retrieved from 
http://thedailyblog.co.nz/2015/06/03/the-death-of-campbell-live/#sthash.DtMgcb2z.GWg3PjEa.dpuf 

Huddleston, T. (2015, February 17). Warren Buffet buys a stake in Rupert Murdoch’s 21st Century 
Fox. Fortune. Retrieved from http://fortune.com/2015/02/17/buffetts-berkshire-hathaway-fox-stake/ 

http://www.asx.com.au/asxpdf/20151016/pdf/4324mpjf95dw6p.pdf
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/AU---NZ-Press-Room/AU---NZ-Press-Room/fairfax-partnership-with-the-huffington-post
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/AU---NZ-Press-Room/AU---NZ-Press-Room/fairfax-partnership-with-the-huffington-post
http://www.radionz.co.nz/news/national/276534/fairfax-presses-ahead-with-restructure
http://blog.pearson.com/pearson-and-the-financial-times/
http://www.radionz.co.nz/news/national/284551/is-it-worth-worrying-about-scout
http://www.radionz.co.nz/news/national/284551/is-it-worth-worrying-about-scout
http://www.gannett.com/news/press-releases/2015/6/1/gannett-acquires-11-media-organizations-digital-first-media/
http://www.gannett.com/news/press-releases/2015/6/1/gannett-acquires-11-media-organizations-digital-first-media/
http://www.nbr.co.nz/article/allan-gray-reduces-stake-apn-news-media-bd-170201
http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-tv-dragging-down-group-earnings-claims-afr-ng-178732
http://www.nbr.co.nz/article/mediaworks-tv-dragging-down-group-earnings-claims-afr-ng-178732
http://www.nbr.co.nz/ruthless-weldon
http://www.nbr.co.nz/article/experienced-journos-excluded-nzme-integration-ng-178939
http://www.nbr.co.nz/article/experienced-journos-excluded-nzme-integration-ng-178939
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11500363
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11500619
http://m.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=11540651
http://www.stuff.co.nz/sport/football/world-game/70606089/Coliseum-Sports-Media-continuing-to-push-the-sports-TV-boundaries
http://www.stuff.co.nz/sport/football/world-game/70606089/Coliseum-Sports-Media-continuing-to-push-the-sports-TV-boundaries
http://thedailyblog.co.nz/2015/06/03/the-death-of-campbell-live/#sthash.DtMgcb2z.GWg3PjEa.dpuf
http://fortune.com/2015/02/17/buffetts-berkshire-hathaway-fox-stake/


44 
 

Hunkin, J. & Priestley, L. (2015, November 5). TV3 looks to axe current affairs show 3D. The New 
Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=11540100 

Hunt, E. (2015, April 24). Furore after woman whose ponytail was pulled by New Zealand PM John 

Key says she was misled by NZ Herald. The Guardian. Retrieved from  
http://www.theguardian.com/world/2015/apr/23/woman-whose-ponytail-was-pulled-by-pm-identified-
by-new-zealand-herald 

Hunter, T. (2015a, June 5). What’s really going on at Fairfax. National Business Review. Retrieved 

from http://www.nbr.co.nz/opinion/what-really-going-fairfax 

Hunter, T. (2015b, March 2). Stuff looks at premium membership. Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/business/industries/66809579/stuff-looks-at-premium-membership.html 

John Campbell to join Radio NZ (2015, August 6). Radio New Zealand. Retrieved from 

http://www.radionz.co.nz/news/national/280641/john-campbell-to-join-radio-nz 

Kathryn Ryan wins international radio award (2015, November 5). Radio New Zealand. Retrieved 

from http://www.radionz.co.nz/news/national/288913/kathryn-ryan-wins-international-radio-award 

Kaye, B. (2015, September 14). Australian antitrust chief questions Murdoch play for Ten Network. 

Reuters. Retrieved from http://www.reuters.com/article/2015/09/14/ten-network-ma-news-corp-
idUSL4N11K0PQ20150914 

Keall, C. (2015a, August 4). NBR online eliminates all ads bar its ‘big banner’. National Business 
Review. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/nbr-online-eliminates-all-ads-bar-its-
%E2%80%98big-banner%E2%80%99-ck-176611 

Keall, C. (2015b, March 25). Yahoo NZ laying off all editorial staff. National Business Review. 

Retrieved from http://www.nbr.co.nz/yahoo-layoffs-ck-p 

KPEX (2015, October 8). NZ publishers form Kiwi premium advertising exchange. [Press release] 

Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1510/S00264/nz-publishers-form-kiwi-premium-
advertsing-exchange.htm 

Mance, H., Massoudi, A. & Fontanella-Khan, J. (2015, July 23). Financial Times sold to Nikkei. The 
Financial Times. Retrieved from http://www.ft.com/cms/s/0/d7e95338-3127-11e5-8873-
775ba7c2ea3d.html#axzz3js007L6c 

Maori TV (2014). Annual Report. Retrieved from 

http://www.maoritelevision.com/sites/default/files/attachments/M%C4%81ori%20Television%20Annua
l%20Report%202014.pdf 

McAvinue, S. (2015, October 2). TVNZ job cut plan ‘beggars belief’. The Otago Daily Times. 
Retrieved from http://www.odt.co.nz/news/dunedin/357932/tvnz-jobs-dunedin-could-go 

MEAA (2015, August 27). MEAA condemns latest Fairfax cuts. Retrieved from 
http://www.alliance.org.au/meaa-condemns-latest-fairfax-cuts 

Meade, A. (2015, August 27). Fairfax job cuts: Newcastle Herald staff vote for immediate strike 
action. The Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2015/aug/27/fairfax-job-
cuts-newcastle-herald-staff-vote-immediate-strike-action 

Meadows, R. (2015, September 30). TVNZ restructures newsroom, staff face job cuts. Stuff. 

Retrieved from http://www.stuff.co.nz/business/industries/72571637/TVNZ-restructures-newsroom-
staff-face-job-cuts 

http://www.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=11540100
http://www.theguardian.com/world/2015/apr/23/woman-whose-ponytail-was-pulled-by-pm-identified-by-new-zealand-herald
http://www.theguardian.com/world/2015/apr/23/woman-whose-ponytail-was-pulled-by-pm-identified-by-new-zealand-herald
http://www.nbr.co.nz/opinion/what-really-going-fairfax
http://www.stuff.co.nz/business/industries/66809579/stuff-looks-at-premium-membership.html
http://www.radionz.co.nz/news/national/280641/john-campbell-to-join-radio-nz
http://www.radionz.co.nz/news/national/288913/kathryn-ryan-wins-international-radio-award
http://www.reuters.com/article/2015/09/14/ten-network-ma-news-corp-idUSL4N11K0PQ20150914
http://www.reuters.com/article/2015/09/14/ten-network-ma-news-corp-idUSL4N11K0PQ20150914
http://www.nbr.co.nz/article/nbr-online-eliminates-all-ads-bar-its-%E2%80%98big-banner%E2%80%99-ck-176611
http://www.nbr.co.nz/article/nbr-online-eliminates-all-ads-bar-its-%E2%80%98big-banner%E2%80%99-ck-176611
http://www.nbr.co.nz/yahoo-layoffs-ck-p
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1510/S00264/nz-publishers-form-kiwi-premium-advertsing-exchange.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1510/S00264/nz-publishers-form-kiwi-premium-advertsing-exchange.htm
http://www.ft.com/cms/s/0/d7e95338-3127-11e5-8873-775ba7c2ea3d.html#axzz3js007L6c
http://www.ft.com/cms/s/0/d7e95338-3127-11e5-8873-775ba7c2ea3d.html#axzz3js007L6c
http://www.maoritelevision.com/sites/default/files/attachments/M%C4%81ori%20Television%20Annual%20Report%202014.pdf
http://www.maoritelevision.com/sites/default/files/attachments/M%C4%81ori%20Television%20Annual%20Report%202014.pdf
http://www.odt.co.nz/news/dunedin/357932/tvnz-jobs-dunedin-could-go
http://www.alliance.org.au/meaa-condemns-latest-fairfax-cuts
http://www.theguardian.com/media/2015/aug/27/fairfax-job-cuts-newcastle-herald-staff-vote-immediate-strike-action
http://www.theguardian.com/media/2015/aug/27/fairfax-job-cuts-newcastle-herald-staff-vote-immediate-strike-action
http://www.stuff.co.nz/business/industries/72571637/TVNZ-restructures-newsroom-staff-face-job-cuts
http://www.stuff.co.nz/business/industries/72571637/TVNZ-restructures-newsroom-staff-face-job-cuts


45 
 

MediaWorks (2014, December 9). MediaWorks to merge newsrooms, and move digital to the core of 
business operations in major strategic reorganisation. [Media release] Retrieved from 
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-TO-MERGE-NEWSROOMS-AND-MOVE-DIGITAL-TO-
THE-CORE-OF-BUSINESS-OPERATIONS-IN-MAJOR-STRATEGIC-
REORGANISATION/tabid/1532/articleID/2365/Default.aspx 

MediaWorks (2015a, October 2). MediaWorks radio number one in every market. [Press release]. 

Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1510/S00093/mediaworks-radio-number-one-in-
every-market.htm 

MediaWorks (2015b, April 29). MediaWorks ownership update. Retrieved from 
http://www.mediaworks.co.nz/MediaWorks-Ownership-Update/tabid/1578/articleID/3506/Default.aspx 

MediaWorks (2015c, May 21). John Campbell to leave MediaWorks. [Press release].Retrieved from 
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1505/S00295/john-campbell-to-leave-mediaworks.htm 

MediaWorks (2015d, November 4). MediaWorks announces proposal not to renew 3D. [Media 
release]. Retrieved from http://www.mediaworks.co.nz/news.aspx 

MediaWorks reveals new multi-platform news service (2015, October 30). 3news.co.nz. Retrieved 
from http://www.3news.co.nz/nznews/mediaworks-reveals-new-multi-platform-news-service-
2015103016#ixzz3qUeGGVbA 

Metherell, S. (2015a, February 23). MediaWorks returns to profit as radio boosts income. 

BusinessDesk. Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1502/S00660/mediaworks-returns-
to-profit-as-radio-boosts-income.htm 

Metherell, S. (2015b, January 13). Allied Press takes 80% stake in Post A Note. National Business 
Review. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/allied-press-takes-80-stake-post-note-bd-167371 

Movings/Shakings: 29 September (2015, September 29). StopPress. Retrieved from 
http://stoppress.co.nz/news/movingsshakings-29-september 

Myllylahti, M. (2013). The New Zealand Media Ownership report 2013. AUT Centre for Journalism, 
Media and Democracy. Retrieved from http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-
areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-
centre/journalists-and-projects 

Myllylahti, M. (2014). The New Zealand Media Ownership report 2014. AUT Centre for Journalism, 
Media and Democracy. Retrieved from http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-
areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-
centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report 

Myllylahti, M. (2015, October 23). Why HuffPo and other ‘new’ media journalists are choosing 
unions. The Conversation. Retrieved from https://theconversation.com/why-huffpo-and-other-new-
media-journalists-are-choosing-unions-49204 

Muir, J. (2015, October 29). Change to full digital news service a mark of the times. The Gisborne 

Herald. Retrieved from http://gisborneherald.co.nz/opinion/1993519-135/change-to-full-digital-news-
service 

NBR (2015a, n.d.). Media Kit. Retrieved from 
http://www.nbr.co.nz/sites/default/files/NBR%20Media%20Kit%20Print%20%26%20Online%202015_
0.pdf 

NBR (2015b, April 2). Free NBR on your smartphone until Aug 31: offer now open to all. Retrieved 

from http://www.nbr.co.nz/bust-a-move 

http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-TO-MERGE-NEWSROOMS-AND-MOVE-DIGITAL-TO-THE-CORE-OF-BUSINESS-OPERATIONS-IN-MAJOR-STRATEGIC-REORGANISATION/tabid/1532/articleID/2365/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-TO-MERGE-NEWSROOMS-AND-MOVE-DIGITAL-TO-THE-CORE-OF-BUSINESS-OPERATIONS-IN-MAJOR-STRATEGIC-REORGANISATION/tabid/1532/articleID/2365/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-TO-MERGE-NEWSROOMS-AND-MOVE-DIGITAL-TO-THE-CORE-OF-BUSINESS-OPERATIONS-IN-MAJOR-STRATEGIC-REORGANISATION/tabid/1532/articleID/2365/Default.aspx
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1510/S00093/mediaworks-radio-number-one-in-every-market.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1510/S00093/mediaworks-radio-number-one-in-every-market.htm
http://www.mediaworks.co.nz/MediaWorks-Ownership-Update/tabid/1578/articleID/3506/Default.aspx
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1505/S00295/john-campbell-to-leave-mediaworks.htm
http://www.mediaworks.co.nz/news.aspx
http://www.3news.co.nz/nznews/mediaworks-reveals-new-multi-platform-news-service-2015103016#ixzz3qUeGGVbA
http://www.3news.co.nz/nznews/mediaworks-reveals-new-multi-platform-news-service-2015103016#ixzz3qUeGGVbA
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1502/S00660/mediaworks-returns-to-profit-as-radio-boosts-income.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1502/S00660/mediaworks-returns-to-profit-as-radio-boosts-income.htm
http://www.nbr.co.nz/article/allied-press-takes-80-stake-post-note-bd-167371
http://stoppress.co.nz/news/movingsshakings-29-september
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report
https://theconversation.com/why-huffpo-and-other-new-media-journalists-are-choosing-unions-49204
https://theconversation.com/why-huffpo-and-other-new-media-journalists-are-choosing-unions-49204
http://gisborneherald.co.nz/opinion/1993519-135/change-to-full-digital-news-service
http://gisborneherald.co.nz/opinion/1993519-135/change-to-full-digital-news-service
http://www.nbr.co.nz/sites/default/files/NBR%20Media%20Kit%20Print%20%26%20Online%202015_0.pdf
http://www.nbr.co.nz/sites/default/files/NBR%20Media%20Kit%20Print%20%26%20Online%202015_0.pdf
http://www.nbr.co.nz/bust-a-move


46 
 

New streaming service WatchMe to debut next week (2015, November 19). The New Zealand 
Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=11547352 

Newsreaders and producers could go at Radio New Zealand (2015, November 17). Stuff. 

Retrieved from http://www.stuff.co.nz/business/74115370/newsreaders-and-producers-could-go-at-
radio-new-zealand 

New Zealand Labour Party (2015a, November 2). TVNZ backtracks on chopping news jobs in the 
South. [Press release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PA1511/S00021/tvnz-
backtracks-on-chopping-news-jobs-in-the-south.htm 

New Zealand Labour Party (2015b, October 15). Labour bill to stop stealth cuts to Radio NZ. [Press 

release]. Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PA1510/S00229/labour-bill-to-stop-stealth-
cuts-to-radio-nz.htm 

Nippert, M. (2015, April 18). Campbell’s sponsor cut months ago. The New Zealand Herald. 
Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11434603 

NZ Herald (2015, April 23). Editor’s statement re: Rachel Glucina IV with Amanda Bailey. [Media 
statement]. Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PO1504/S00211/editors-statement-re-
rachel-glucina-iv-with-amanda-bailey.htm 

NZME (2015a, April 10). Tim Murphy Editor-in-Chief, NZ Herald to step down. [Press release]. 

Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1504/S00244/tim-murphy-editor-in-chief-nz-herald-
to-step-down.htm 

NZME (2015b, n.d.). The New Zealand Herald. Retrieved from 
http://advertising.nzme.co.nz/news/the-new-zealand-herald/ 

NZME (2015c, November 9). Herald capitalises on success of its data-journalism. [Press release]. 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1511/S00259/herald-capitalises-on-success-of-its-
data-journalism.htm 

NZME (2015d, October 2). Newstalk ZB widens gap to Radio Live. [Press release]. Retrieved from 

http://www.nbr.co.nz/sites/default/files/NZME%20Radio%20Release.pdf 

NZME (2015e, September 16). NZME creates world-class integrated newsroom. Retrieved from 

http://advertising.nzme.co.nz/nzme-creates-integrated-newsroom/ 

Pearson (2015, July 23). Pearson to sell FT Group to Nikkei Inc. [Press release] Retrieved from 

https://www.pearson.com/news/announcements/2015/july/pearson-to-sell-ft-group-to-nikkei-inc-.html 

Pendleton, D. (2015, February 7). Iron ore billionaire Gina Rinehart sells stake in Fairfax Media. 

Bloomberg. Retrieved from http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-02-06/iron-ore-billionaire-
gina-rinehart-sells-stake-in-fairfax-media 
 

Politik (2015, n.d.) About us. Retrieved from http://politik.co.nz/en/static/About_us/128/About-us.htm 

Pullar-Strecker, T. (2015a, August 21). Neon nets Sky Television estimated $3m-$5m. Stuff. 
Retrieved from http://www.stuff.co.nz/business/industries/71325341/neon-nets-sky-television-
estimated-3m5m 

Pullar-Strecker, T. (2015b, October 16). Sky TV directors face shareholder protest vote against 

higher pay. Stuff. Retrieved from http://www.stuff.co.nz/business/industries/73079932/sky-tv-directors-
face-shareholder-protest-vote-against-higher-pay 

 

http://www.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=11547352
http://www.stuff.co.nz/business/74115370/newsreaders-and-producers-could-go-at-radio-new-zealand
http://www.stuff.co.nz/business/74115370/newsreaders-and-producers-could-go-at-radio-new-zealand
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1511/S00021/tvnz-backtracks-on-chopping-news-jobs-in-the-south.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1511/S00021/tvnz-backtracks-on-chopping-news-jobs-in-the-south.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1510/S00229/labour-bill-to-stop-stealth-cuts-to-radio-nz.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1510/S00229/labour-bill-to-stop-stealth-cuts-to-radio-nz.htm
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11434603
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1504/S00211/editors-statement-re-rachel-glucina-iv-with-amanda-bailey.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1504/S00211/editors-statement-re-rachel-glucina-iv-with-amanda-bailey.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1504/S00244/tim-murphy-editor-in-chief-nz-herald-to-step-down.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1504/S00244/tim-murphy-editor-in-chief-nz-herald-to-step-down.htm
http://advertising.nzme.co.nz/news/the-new-zealand-herald/
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1511/S00259/herald-capitalises-on-success-of-its-data-journalism.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1511/S00259/herald-capitalises-on-success-of-its-data-journalism.htm
http://www.nbr.co.nz/sites/default/files/NZME%20Radio%20Release.pdf
http://advertising.nzme.co.nz/nzme-creates-integrated-newsroom/
https://www.pearson.com/news/announcements/2015/july/pearson-to-sell-ft-group-to-nikkei-inc-.html
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-02-06/iron-ore-billionaire-gina-rinehart-sells-stake-in-fairfax-media
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-02-06/iron-ore-billionaire-gina-rinehart-sells-stake-in-fairfax-media
http://politik.co.nz/en/static/About_us/128/About-us.htm
http://www.stuff.co.nz/business/industries/71325341/neon-nets-sky-television-estimated-3m5m
http://www.stuff.co.nz/business/industries/71325341/neon-nets-sky-television-estimated-3m5m
http://www.stuff.co.nz/business/industries/73079932/sky-tv-directors-face-shareholder-protest-vote-against-higher-pay
http://www.stuff.co.nz/business/industries/73079932/sky-tv-directors-face-shareholder-protest-vote-against-higher-pay


47 
 

Pullar-Strecker, T. (2015c, September 4). Fairfax Media, NZME and TVNZ see common interests as 
Apple, Facebook flex muscles. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/71750304/fairfax-media-nzme-and-tvnz-see-common-
interests-as-apple-facebook-flex-muscles 

PwC (2015). Eye on the prize. US entertainment, media and communications deal insights. Second 
quarter 2015 edition (August 2015). Retrieved from 
http://www.pwc.com/en_US/us/industry/entertainment-media/publications/assets/pwc-us-emc-deal-
insights-q2-2015.pdf 

Read, E. (2015a, May 28). Fairfax plans further editorial restructure. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/68938640/fairfax-plans-further-editorial-restructure 

Read, E. (2015b, June 17). Fairfax NZ confirms newsroom restructure. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/69469570/Fairfax-NZ-confirms-newsroom-restructure 

Reichert, C. (2015, October 30). Quickflix drops another 12K customers. ZDNET. Retrieved from 
http://www.zdnet.com/article/quickflix-drops-another-12k-customers/ 

Riddiford, J. (2015, November 5). Small change, big shift: why Radio New Zealand has joined the 
acronym party. StopPress. Retrieved from http://stoppress.co.nz/news/radio-new-zealand-rebrand-
rnz-reflects-multimedia-approach-state-broadcaster 

RNZ (2015). Radio New Zealand audiences. Retrieved from 

http://www.radionz.co.nz/about/audience-research 

Roy Morgan Research (2015, September 7). Roy Morgan readership results for NZ newspapers & 

magazines. [Press release]. Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1509/S00236/roy-
morgan-readership-results-for-nz-newspapers-magazines.htm 

Ryan, R. (2015, June 15). Foxtel buys 15pc stake in Ten for $77m. ABC. Retrieved from 
http://www.abc.net.au/news/2015-06-15/foxtel-takes-15pc-stake-in-ten/6546298 

Scoop (2015, n.d.). Scoop is seeking 1000 Kiwis who care about the future of NZ news media. 
Retrieved from https://www.pledgeme.co.nz/projects/4175-establishing-the-scoop-foundation-for-
public-interest-journalism 

Scoop Operation Chrysalis (2015, September 10). The Scoop Foundation for public interest 

journalism. Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/HL1509/S00045/the-scoop-foundation-for-
public-interest-journalism.htm 

Scout employees drop like flies just two months after launch (2015, November 11). Stuff. 
Retrieved from http://www.stuff.co.nz/entertainment/73888711/scout-employees-drop-like-flies-just-
two-months-after-launch 

Shontell, A. (2015, September 30). German publishing powerhouse Axel Springer buys Business 

Insider at a whopping $422 million valuation. Business Insider. Retrieved from 
http://www.businessinsider.com.au/axel-springer-acquiresbusiness-insider-for-450-million-2015-9 

Sky TV (2015a, n.d.) Annual Result 2015. Retrieved from 
http://www.skytv.co.nz/Portals/0/Assets/AboutUs/Docs/Annual%20Results%20Presentation%202015.
pdf 

Sky TV (2015b, January 23). New look Prime news for 2015. [Press release] Retrieved from 

http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=51679 

Sky TV shares plunge as profit drop looms (2015, October 21). The New Zealand Herald. 

Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11532802 

http://www.stuff.co.nz/business/industries/71750304/fairfax-media-nzme-and-tvnz-see-common-interests-as-apple-facebook-flex-muscles
http://www.stuff.co.nz/business/industries/71750304/fairfax-media-nzme-and-tvnz-see-common-interests-as-apple-facebook-flex-muscles
http://www.pwc.com/en_US/us/industry/entertainment-media/publications/assets/pwc-us-emc-deal-insights-q2-2015.pdf
http://www.pwc.com/en_US/us/industry/entertainment-media/publications/assets/pwc-us-emc-deal-insights-q2-2015.pdf
http://www.stuff.co.nz/business/industries/68938640/fairfax-plans-further-editorial-restructure
http://www.stuff.co.nz/business/69469570/Fairfax-NZ-confirms-newsroom-restructure
http://www.zdnet.com/article/quickflix-drops-another-12k-customers/
http://stoppress.co.nz/news/radio-new-zealand-rebrand-rnz-reflects-multimedia-approach-state-broadcaster
http://stoppress.co.nz/news/radio-new-zealand-rebrand-rnz-reflects-multimedia-approach-state-broadcaster
http://www.radionz.co.nz/about/audience-research
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1509/S00236/roy-morgan-readership-results-for-nz-newspapers-magazines.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1509/S00236/roy-morgan-readership-results-for-nz-newspapers-magazines.htm
http://www.abc.net.au/news/2015-06-15/foxtel-takes-15pc-stake-in-ten/6546298
https://www.pledgeme.co.nz/projects/4175-establishing-the-scoop-foundation-for-public-interest-journalism
https://www.pledgeme.co.nz/projects/4175-establishing-the-scoop-foundation-for-public-interest-journalism
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1509/S00045/the-scoop-foundation-for-public-interest-journalism.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1509/S00045/the-scoop-foundation-for-public-interest-journalism.htm
http://www.stuff.co.nz/entertainment/73888711/scout-employees-drop-like-flies-just-two-months-after-launch
http://www.stuff.co.nz/entertainment/73888711/scout-employees-drop-like-flies-just-two-months-after-launch
http://www.businessinsider.com.au/axel-springer-acquiresbusiness-insider-for-450-million-2015-9
http://www.skytv.co.nz/Portals/0/Assets/AboutUs/Docs/Annual%20Results%20Presentation%202015.pdf
http://www.skytv.co.nz/Portals/0/Assets/AboutUs/Docs/Annual%20Results%20Presentation%202015.pdf
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=51679
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11532802


48 
 

Sweney, M. (2015, August 12). Pearson sells Economist Group stake for £469m. The Guardian. 
Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2015/aug/12/pearson-sells-economist-stake-exor 

TNS (2015). Auckland. Commercial radio survey results Feb to Apr 2015. Retrieved from 
http://www.tnsglobal.com/sites/default/files/Topline%20radio%20results%20Feb-Apr%2015_0.pdf 

The Newspaper Works (2015, June 17). Stuff.co.nz most popular NZ-based site. Retrieved from 
http://www.thenewspaperworks.com.au/stuff-co-nz-most-popular-nz-based-site/ 

The Spinoff (2015, n.d.). About us. Retrieved from http://thespinoff.co.nz/about-contact/ 

Thompson, A. (2015, n.d.) Scoop is seeking 1000 Kiwis who care about the future of NZ news 

media. Retrieved from https://www.pledgeme.co.nz/projects/4175-establishing-the-scoop-foundation-
for-public-interest-journalism 
 
Thompson, W. (2015, May 23). Campbell’s crusades irked TV3 bosses. The New Zealand Herald. 

Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11453375 
 
Treasury (2014, n.d.). Radio New Zealand. Retrieved from 
http://www.treasury.govt.nz/commercial/portfolio-entities/sector/media-communications/radio-new-
zealand/ 
 
TVNZ (2015, August 27). TVNZ profit up $10 million on last year. TVNZ. Retrieved from 
https://www.tvnz.co.nz/one-news/business/tvnz-profit-up-10-million-on-last-year-q07699 
 
TV3 ditches Come Dine With Me (2015, November 6). Stuff. Retrieved from  

http://www.stuff.co.nz/waikato-times/entertainment/73768154/TV3-ditch-Come-Dine-With-Me 
 
Ward, M. (2015, August 25). APN bolsters its new regional paywalls offering readers access to a slew 
of News Corp assets. Mumbrella. Retrieved from http://mumbrella.com.au/apn-bolsters-its-new-
regional-paywalls-offering-readers-access-to-a-slew-of-news-corp-assets-313385 

Warren Buffett just bought two small Virginia newspapers (2015, April 1). Business Insider. 

Retrieved from http://www.businessinsider.com.au/warren-buffett-just-bought-two-small-virginia-
newspapers-2015-3 

Where have all the viewers gone? (2015, November 3). The Throng. Retrieved from 
http://www.throng.co.nz/2015/11/where-have-all-the-viewers-gone/ 

Yahoo (2015, July 23). Introducing Yahoo TV – and it’s free! [Press release] Retrieved from 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1507/S00727/introducing-yahoo-tv-and-its-free.htm 

 
 
 
 
 

 

 
 

 

 
 

 

http://www.theguardian.com/media/2015/aug/12/pearson-sells-economist-stake-exor
http://www.tnsglobal.com/sites/default/files/Topline%20radio%20results%20Feb-Apr%2015_0.pdf
http://www.thenewspaperworks.com.au/stuff-co-nz-most-popular-nz-based-site/
http://thespinoff.co.nz/about-contact/
https://www.pledgeme.co.nz/projects/4175-establishing-the-scoop-foundation-for-public-interest-journalism
https://www.pledgeme.co.nz/projects/4175-establishing-the-scoop-foundation-for-public-interest-journalism
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11453375
http://www.treasury.govt.nz/commercial/portfolio-entities/sector/media-communications/radio-new-zealand/
http://www.treasury.govt.nz/commercial/portfolio-entities/sector/media-communications/radio-new-zealand/
https://www.tvnz.co.nz/one-news/business/tvnz-profit-up-10-million-on-last-year-q07699
http://www.stuff.co.nz/waikato-times/entertainment/73768154/TV3-ditch-Come-Dine-With-Me
http://mumbrella.com.au/apn-bolsters-its-new-regional-paywalls-offering-readers-access-to-a-slew-of-news-corp-assets-313385
http://mumbrella.com.au/apn-bolsters-its-new-regional-paywalls-offering-readers-access-to-a-slew-of-news-corp-assets-313385
http://www.businessinsider.com.au/warren-buffett-just-bought-two-small-virginia-newspapers-2015-3
http://www.businessinsider.com.au/warren-buffett-just-bought-two-small-virginia-newspapers-2015-3
http://www.throng.co.nz/2015/11/where-have-all-the-viewers-gone/
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1507/S00727/introducing-yahoo-tv-and-its-free.htm

