
1 
 

    

    JMAD New Zealand Media Ownership Report 2013  

 

 

Published: November 28, 2013 

Author: Merja Myllylahti 

 

This New Zealand Ownership Report 2013 published by AUT’s Centre for Journalism, Media 

and Democracy (JMAD) outlines how the financialisation of New Zealand media intensified 

as News Limited pulled out of Sky TV, and as lenders took 100 percent control of 

MediaWorks. 

In 2013, controversy erupted when it was revealed that a journalist’s phone records had 

been handed to a ministerial inquiry without her consent. The move was condemned by over 

300 journalists as the government’s invasion of privacy was seen as a threat to media 

freedom. The government also passed legislation giving extra surveillance powers to the 

Government Communication Security Bureau (GCSB). This represented an institutional 

threat to journalistic autonomy.  

The report also finds that the bloggers and blogosphere gained prominence and influence in 

relation to the commercially driven mainstream media. In October 2013, there were 280 

ranked blogs in New Zealand, and the top political blogs recorded high visitor numbers. 

Key events and trends concerning New Zealand media ownership 

 Financial institutions take control of Sky TV and MediaWorks 

 MediaWorks goes into receivership, keeps losing content rights  

 Bauer media grows in influence, buys The Listener and other magazines  

 Sky TV stirred, but not shaken by the Commerce Commission and new competitors 

 Leading newspapers stall paywalls, local papers launch them 

 APN and Fairfax newsrooms shrink, profit boosted by asset sales and job cuts 

 

This New Zealand Media Ownership Report is the third published by AUT’s Centre for 

Journalism, Media and Democracy (JMAD). The reports are available here:  

http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-

media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects 

 

 

http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects


2 
 

1. Global media ownership – 2013 trends 

 

In 2013, a number of global media corporations maintained core operations by 

selling and divesting their print news assets. In February, Independent News and 

Media (INM), the largest owner of APN News and Media, sold its South African unit 

Independent Newspapers SA (“Breaking up is not so very hard to do”, 2013). Also in 

April, Pearson, which owns The Financial Times and The Economist, sold its 50 

percent stake in Business Media for Education (BDFM) in South Africa. Additionally, 

in August Newsweek was sold to IBT Media which publishes the International 

Business Times. Last year Newsweek went online-only, ending its 80-years history 

as a print magazine (Byers, 2013). 

 

In June, Rupert Murdoch’s News Corporation was split in two companies: the new 

21st Century Fox and News Corp. The former hosts Murdoch’s more profitable 

entertainment assets such as television networks and BskyB, while the latter consists 

of 130 newspapers including The Wall Street Journal and The Times. News 

Corporation was not the only company splitting or selling assets. For example, 

Tribune Co. moved its newspapers to a separate company in order to focus on 

television and internet operations. The new publishing company is called Tribune 

Publishing, and includes titles such as The Los Angeles Times and The Chicago 

Tribune (Hamilton, 2013). Also Time Warner is in the process of selling its magazine 

unit, Time Inc., by the end of this year.  

 

As The Economist points out, the recent “disposals of non-core assets have helped 

win over distrustful shareholders.” (“Breaking up is not so very hard to do”, 2013).  

Major shareholders within media corporates increasingly believe that owning  



3 
 

diverse media assets such as television networks, newspapers, music labels etc. add 

little value to a company. Moreover, diverse assets may hinder media corporates 

financial performance. In this context, divestments and sell-offs are partly driven  

by the fact that newspaper publishers are struggling to make sufficient profits for 

shareholders. The global consultancy company PwC (2013a) expects this trend to 

continue as media corporates exit non-core assets. This is done as a “means to 

improve liquidity, increase profitability, and allocate capital to those business units 

that best reflect their go-forward strategy.“ (PwC, 2013a, p.7). 

 

Also during 2013, a new cluster of media moguls gained prominence. In August, The 

New York Times Company sold its stake in the Boston Globe to businessman John 

W Henry. He is a principal owner of an American baseball team Boston Red Sox and 

English Premier League football team Liverpool FC. Henry was expected to pay 

$US70 million for his stake in a media outlet which The NYT Company purchased for 

$US1.1 billion in 1993 (Dart, 2013). The NYT Company had been keen  

to close the Boston Globe from 2009 because of heavy losses. During the same 

month The Washington Post was sold to another emerging media mogul, Amazon 

founder and multi-billionaire Jeff Bezos. This longstanding newspaper was seeking to 

“survive the onslaught of the Internet.” (“Amazon founder buys Washington Post”, 

2013). The paper was sold by its principal owner Donald Graham for US$250 million.  

Bezos stated that his purchase was made one of “personal capacity”. He was hoping 

to effect the transformation from a print news to digital news. In a post to The 

Washington Post employees, he noted that 

 

 



4 
 

The Internet is transforming almost every element of the news business: shortening 

news cycles, eroding long-reliable revenue sources, and enabling new kinds of 

competition, some of which bear little or no news-gathering costs.  There is no map, 

and charting a path ahead will not be easy. We will need to invent, which means we 

will need to experiment. (“Amazon founder buys Washington Post”, 2013). 

 

 

Before Henry and Bezos, the billionaire investor Warren Buffett acquired print 

newspapers. In 2012, his company Berkshire Hathaway bought 28 daily papers in 

the United States for a total of $US344 million. More recently Buffet purchased his 

hometown newspaper the Omaha World-Herald as well as some newspapers from 

Media General for an additional US$142 million (Benoit, 2013). Media General is an 

American media corporate with affiliations to television networks. These include 

FOX, 9 NBC, 7 ABC and 12 CBS stations. 

 

In the trans-Tasman context, mining billionaire Gina Rinehart has an almost 15 

percent stake in Fairfax Media, a substantial owner of print media interests in 

Australia and New Zealand. In July 2013, Rinehart was reportedly backing Fairfax’s 

print newspapers as long they made commercial sense (Davidson, 2013). 

 

The new cluster of media moguls seem to have bought into the print news industry 

cheaply. There has been speculation about their motivations because the newsprint 

industry is struggling to create substantial revenues. As Fairfax’s chief operating 

officer Greg Hywood put it in a speech: 

 

The mass newspaper business which rode a technology called print for 500 

years – a pretty good run – is in its last years. The revenues are weak and the 

sheer cost of physical production and distribution is too great. The numbers show 

the newspapers that do exist will be bespoke products – expensive and narrowly 

distributed. That means just one thing – we are all changing our business models 

as fast and furiously as we can… (Fairfax, 2013a) 



5 
 

 

 

2013 also saw major ownership changes in the global mobile phone industry. In 

September the American software giant Microsoft bought the Finnish Nokia’s mobile 

phone business and licences for US$7.2 billion after Nokia had had lost its dominant 

position in mobile markets (Ando & Rigby, 2013). With this purchase Microsoft was 

seen to strengthen its position against competitors such as Apple (Ando & Rigby, 

2013).  

 

Shortly after the deal was announced, the loss making Canadian smartphone 

manufacturer Blackberry announced that it would be sold to a consortium led by 

Fairfax Financial for US$4.7 billion (“Blackberry in $4.7bn takeover deal with Fairfax”, 

2013). Mobile devices and smartphones are increasingly important to news outlets 

because news consumption is migrating to mobile platforms. For example, in 2012 

51 percent of Americans read news on their mobiles, 56 percent on their tablets, and 

70 percent on their laptops (Mitchell et al., 2012). Researchers have observed that 

“people use mobile devices for news more often and for longer sessions.” (Mitchell et 

al., 2012).  

 

 

 

 



6 
 

                   

2.   New Zealand media ownership – structure, patterns, events 

 

                  NZ Media Sphere                  

  

 

 

At first glance, the structure of New Zealand media market has barely changed over 

the past three years. As in 2011 and 2012, there are four major media companies in 

New Zealand: APN News & Media, Fairfax Media, MediaWorks and Sky TV 

(Myllylahti 2011; 2012). Additionally, New Zealand has state owned broadcasters 

TVNZ (which has TV1, TV2, TV1 Plus); Maori Television and Radio New Zealand. 

Low-cost pay television company Igloo is also partly owned by TVNZ. Igloo was 

formed as a joint venture by TVNZ and Sky TV in 2012 (TVNZ obtained 49 percent of 

the joint venture.) In 2013 TVNZ reduced its stake in the company to 34 percent. 

Fairfax Media Sky TV & Prime 

MediaWorks APN News and Media

Commercial 
media 

TVNZ Maori TV

Radio NZ Igloo (partly owned)

State owned 



7 
 

As in 2012 and 2011, APN and MediaWorks continued to have a duopoly in New 

Zealand’s commercial radio markets as the Sky TV, MediaWorks and TVNZ 

controlled television markets. Sky TV maintained near monopoly in the pay television 

market having 52 percent of households paying for its services. The company had 

847,000 subscribers in December 2012 (Sky TV, 2013a). 

In 2013 the New Zealand print newspaper market, and the online news arena, was 

dominated by trans-Tasman corporates APN and Fairfax. In the regional newspaper 

market APN’s position changed somewhat when it sold some papers to independent 

operators. In April the company sold the Christchurch Star and Oamaru Mail to the 

Christchurch-based independent media company Mainland Media. The company is 

privately owned by Pier and Charlotte Smulders, and chaired by Nick Smith who is 

the director of Allied Press, another independent media company. It owns the Otago 

Daily Times as well as Hurunui News, Ashburton Courier and Canterbury Television 

(CTV). 

In November APN announced that it would sell its New Zealand magazine business 

to the German Bauer Media Group (APN, 2013a). The German media giant already 

owns Metro and North & South in New Zealand. If the sale gets clearance from the 

authorities, established brands including The Listener, the New Zealand Woman’s 

Weekly, Simply You, Simply You Living and Crème will become Bauer staples. 

According to APN’s release, the company will continue to publish New Idea, That’s 

Life and Girlfriend under its licence from the Australian Pacific Magazines Group. 

In July it became apparent that TVNZ was planning to shut down its youth channel 

TVNZ U for commercial reasons. The channel came off air in August 2013. The 

TVNZ chief executive Kevin Kenrick commented that "Despite our best efforts, we've 



8 
 

not been able to make it work financially.” (“TVNZ to shut down youth channel”, 

2013).  

Some newcomers became also part of the New Zealand media landscape. For 

example, the pay television company Coliseum emerged as a challenger for Sky TV 

on sports content, and the video streaming company Quickflix made some headway 

in video content services. The internet service provider Slingshot as well as telecom 

companies Vodafone and Telecom became more active players in video content and 

pay TV markets. 

                              

                           Newcomers in New Zealand media markets 

 

 

Financialisation of media ownership gains momentum 

 

During 2013, the financialisation of New Zealand media ownership intensified. As 

Rupert Murdoch’s News Limited pulled out of Sky TV, the company’s shares were 

sold to financial institutions. MediaWorks was put into receivership, and then sold to 

a new holding company 100 percent owned by its lenders. Financial institutions 

which don’t have any inherent interest in media now hold 55.6 percent of APN News 



9 
 

and Media shares and 56.5 percent of Fairfax Media shares. Three financial firms 

own 19.6 percent of Sky TV’s shares. The only New Zealand media corporate 

substantially owned by another media corporate is APN, as the Irish media company 

INM retained its major stake. However, even in this case APN’s financial holdings are 

significant (table 1). 

The financialisation of New Zealand media ownership has been noticeable since 

2010. Over the last three years stock market listed financial institutions such as 

major banks and unlisted financial institutions such as private equity firms, have 

increased their ownership shares within New Zealand based media companies. This 

is a worrying development since the financial owners “have no inherent interest in 

any particular media industry or sector.” (Hope & Myllylahti, 2013). The main 

objective of financial owners, especially private equity firms, is to maximise their 

returns. In the current economic environment this is done throughout cost cutting and 

debt reduction programmes. The short-term imperatives of financially owned media 

corporates has forced them to cut thousands of journalism and editorial related jobs. 

This has exacerbated the trend toward more commercial content (Myllylahti, 2012). 

The case of APN is instructive. In 2010, 22.6 percent of the company’s substantial 

shareholders were financial institutions, but in 2012 financial institutions held 55.6 

percent of the company’s shares (Hope & Myllylahti, 2013). As indicated in table 1, 

the Irish media corporation INM remains the biggest shareholder in APN with a 28.9 

percent stake. This stake also includes its holdings through News and Media NZ 

(11.3 percent). 



10 
 

The private equity firm Allan Gray owns 19.9 percent of the company’s shares. Other 

major shareholders include unlisted financial institutions such as Maple-Brown Abbot 

and Dimensional Fund Advisors.  

 

In the case of Fairfax Media, financial institutions held 24.1 percent of the company’s 

shares in 2010 compared to 52.7 percent by the end of 2012 (Hope & Myllylahti, 

2013). As seen in table 2, the mining billionaire Gina Rinehart holds a 14.9 percent 

stake in Fairfax through her company Hancock Prospecting. Allan Gray is the second 

biggest shareholder in Fairfax with 8.3 percent of the company’s shares. Other major 

shareholders include financial institutions such as Maple-Brown Abbot, IOOF 

Holdings, AXA Group, National Australian Bank (NAB) and Lazard Asset 

Management. 

 

Tables 3 and 4 illustrate major ownership changes in New Zealand during 2013. As 

said, News Corporation sold its entire 44 percent stake in Sky TV for NZ$815 million 

ending the company’s corporate ownership structure (McBeth, 2013a). The sale of 

shares was underwritten by Deutsche Bank and Craigs Investment Partners, and 

these were later sold to other financial institutions. In October, the three biggest 

shareholders in Sky TV were Hyperion Asset Management, Cooper Investors and 

BNP Paribas. Together they hold 19.6 percent of the company’s shares (Sky TV, 

2013b). Previously in November 2012, New Zealand’s Todd Corporation sold its 

entire 11 percent stake in Sky TV for NZ$218 million (Myllylahti, 2012). 

 



11 
 

Table 1: APN News and Media major shareholders as of June 2013 

Allan Gray Australia Pty Ltd 19.9% 

Independent News & Media 17.6% 

News& Media NZ 11.3% 

Maple-Brown Abbot 5.5% 

Perpetual Investments 4.7% 

MLC Investment Management 3.3.% 

NBIM 2.4% 

Dimensional Fund Advisors 1.8% 

Baycliffe Limited  1.3% 

Argo Investments Limited 0.6 

Source: APN, 2013 

 

 

Table 2: Fairfax Media major shareholders as of 31 August 2012 

Hancock Prospecting  14.9% 

Allan Gray Australia 8.3% 

Commonwealth Bank of Australia  7.5% 

AXA Group 7.1% 

NAB 6.5% 

Maple-Brown Abbot Ltd 5.8% 

Lazard Asset Management 5.1% 

IOOF Holdings Ltd 5.0% 

Source: Fairfax Media Annual Report 2012 

 

 

Table 3: Sky TV major shareholders as of October 2013 

Hyperion Asset Management  8.52% 

Cooper Investors Pty Ltd 5.62% 

BNP Paribas 5.48% 

Source: Sky TV, 2013  

 

 

 

 



12 
 

Table 4: MediaWorks major shareholders 2013 

Oaktree Capital  26.7% 

RBS 21.9% 

TPG Capital 15.7% 

Westpac Banking 14.6% 

Rabobank 14.6% 

JP Morgan 6.5% 

Source: “MediaWorks sale confirmed”, 2013  

 

In August, MediaWorks, which runs TV3 and TV4 as well as half of the country’s 

radio stations, started to transfer its assets to a new company. As seen in the table 4, 

the new holding company is owned by American private equity firm Oaktree Capital 

(26.7 percent), Royal Bank of Scotland (21.9 percent), private equity firm Texas 

Pacific Group Capital (15.7 percent), Westpac Banking Corporation and Rabobank 

each hold 14.6 percent, and JP Morgan holds 6.5 percent (“MediaWorks sale 

confirmed”, 2013).  

As mentioned, in June MediaWorks was placed in receivership to reduce its debt 

burden. MediaWorks’ Managing Director Susan Turner noted that the “debt structure 

that was adopted when MediaWorks Limited changed hands in 2007 was 

unsustainable” but stated that the company’s “core business is strong and all 

divisions are trading well.” (KordaMentha, 2013).  

As a new MediaWorks emerged, one major name was missing from the ownership 

structure: Ironbridge Capital (table 4). The private equity firm became the major 

owner of MediaWorks in 2007 when it purchased its shares from the Canadian media 

company CanWest. Ironbridge controlled MediaWorks for six years, during which 

time the total debt burden of the company rose from NZ$165 to NZ$797 million 

(Hope & Myllylahti, 2013). At the end of May, just before its receivership, 



13 
 

MediaWorks had assets of NZ$329 million, but owed NZ$528 million to its lenders 

(“MediaWorks' owed over half a billion dollars – receiver”, 2013). Once in 

receivership, MediaWorks sought to cut its debts from NZ$ 700 million to less than 

NZ$100 million. 

The main problem with Ironbridge Capital was that it used debt rather than equity to 

finance MediaWorks operations. As a consequence MediaWorks became highly 

leveraged. Leverage helps both the investor and the company to operate, but it 

increases the likelihood of high interest expenses and credit default.  As Gaynor 

observed, the “MediaWorks saga shows the high-risk nature of leveraged private 

equity acquisitions.” (Gaynor, 2013).  

 

MediaWorks emerges out of receivership, loses content 

 

On November 8, MediaWorks officially came out of receivership as its assets were 

sold to MediaWorks Holdings Limited. The restructuring of the company’s debts and 

changes in its ownership structure haven’t yet resulted in job losses, but the 

company’s board was transformed. In a media release MediaWorks group managing 

director, Sussan Turner, commented that the company’s capital structure was now 

right size and that the company’s “business is no longer burdened by crippling debt.” 

(MediaWorks, 2013a). MediaWorks is now chaired by the Australian businessman 

Rod McGeoch, and other board members include former Eyeworks Touchdown 

executive Julie Christie (who has extensive experience in reality TV) and ex-PBL 

director Martin Dalgleish. 



14 
 

During its period in receivership MediaWorks lost some valuable content. In July it 

became apparent that the company had lost the popular Australian soap Home & 

Away to state owned TVNZ (they won broadcasting rights for the programme.) The 

rights to the show were obtained from the European distributor Endemol. 

KordaMentha’s Brendon Gibson expressed disappointment saying that "it is 

regrettable that TVNZ has convinced the distributor to cancel our agreement. 

However, this business is much bigger than one show.” (“TVNZ poaches Home & 

Away from TV3”, 2013). The financial advisory firm KordaMentha was appointed by 

the MediaWorks lenders to oversee the receivership. 

In November MediaWorks gave up its content arrangements with Fox, losing 

broadcasting rights to popular television shows such as The Simpsons, Glee, Family 

Guy and Homeland. The company renegotiated content deals with NBC Universal, 

CBS and Sony. McGeoch stated that in this “brave new world” the company needed 

“more flexible commercial arrangements with studios.” (MediaWorks, 2013a). He 

also noted that: 

In our view, full output agreements for the television business are outdated and don’t 

make commercial sense in the New Zealand market. Instead we want our television 

and online businesses to have the advantage of selecting international shows that 

work for us (MediaWorks, 2013a). 

 

Losing some of its most popular content is expected to hurt the company. As Drinnan 

points out “overnight MediaWorks has lost 25 per cent of the Four schedule and 

access to some of the best shows on TV3.” (Drinnan, 2013a). According to 

MediaWorks it was working on a new arrangement with Fox, as well as making some 

free cash available for local programming (MediaWorks, 2013). 

 



15 
 

Talent shows prevail, public affairs programmes start disappearing 

 

Over the last three years, the commercial imperatives of broadcasting have 

generated an increasing amount of talent shows and reality TV programmes. As 

Godfery (2013) notes, after TVNZ7’s closure, Maori TV was left standing as the New 

Zealand’s “only non-commercial public broadcaster.” (Godfery, 2013). As he 

observes, Maori TV is committed to public interest television, but TVNZ’s 

“commitment to the same is waning, if non-existent.” (Godfery, 2013). 

While winning the “Media brand of the year”, TVNZ’s head of sales Jeremy O’Brien 

commented that “by creating solutions that effectively prompt action we are able to 

deliver tangible results to our advertising partners.” (TVNZ, 2013a). In July TVNZ 

launched Mitre 10 Dream Home programme. Effectively the programme is prolonged 

advertisement for Mitre 10 products and services. 

In February, TVNZ replaced its flagship programme Close Up with a new “current 

affairs programme” Seven Sharp. The new show is targeted at younger audiences, 

and it is sponsored by the banking corporate Rabobank’s subsidiary RaboDirect. 

Commenting on the partnership deal, general manager Melanie Templeton noted 

that “RaboDirect sees Seven Sharp as the perfect fit for a business that embraces 

straight talking.” (TVNZ, 2013b) The programme was badly received immediately 

after its launch, and gained poor ratings. Selwyn (2013) noted that “there is just 

nothing memorable coming from 7 Sharp” and that “whatever the entrails at the 

marketing meeting have divined add up to an unconvincing show.” (Selwyn, 2013). 

Edwards (2013) observed that Seven Sharp doesn’t “qualify” as a current affairs 

programme since it has “anything that is of general public interest though not 



16 
 

necessarily in the public interest.” (Edwards, 2013). In November TVNZ also cut its 

current affairs show Sunday’s broadcasting time by half in order to make room for 

New Zealand’s Got Talent.  

MediaWorks programming is increasingly comprised of reality TV series and talent 

shows. TV3 hosts the reality TV and house renovation programme The Block, which 

is sponsored by Bunnings Warehouse. The entire show is littered with product 

placements. The channel also runs The X Factor, which according to MediaWorks 

has taken “the crown as the most talked about show in TV3’s history, with record 

levels of audience engagement for a New Zealand television show.” (MediaWorks, 

2013b). MediaWorks’ television chief executive Paul Maher noted that thanks to the 

talent show, New Zealanders were engaging with its brand “more than ever before” 

with 6.3 million page impressions online and 839,000 full episodes streamed on 

demand (MediaWorks, 2013b). 

In November it was also reported that MediaWorks would replace TV3’s late-night 

news bulletin with a new show hosted by the controversial broadcaster Paul Henry 

(“Paul Henry replaces TV3’s nightline”, 2013). Mark Jennings, the director of news 

and current affairs, noted that “nightline has been a great programme for us over 

many years and produced some of our best broadcasters, but the landscape is due 

for change.” (“Paul Henry replaces TV3’s nightline”, 2013). As Vaughan observes, 

the public interest programmes are rapidly vanishing, meaning that 

there may be no in-depth, prime-time, weekly current affairs programmes on TV3 or TV 

One next year, leaving the genre largely to the award-winning Native Affairs on Maori 

TV and TV2's tabloid offerings on 20-20.”(Vaughan, 2013). 

 

 



17 
 

It is important to place these findings in historical context. 

AUT’s Dr Sarah Baker has researched current affairs TV programmes in New 

Zealand over the period 1984-2004. Her PhD thesis confirmed that current affairs 

programmes have turned from public affairs to infotainment even as the term “current 

affairs” remains in use (Baker, 2012). Her research found that the sources for stories 

on these infotainment programmes were increasingly celebrities and sportspeople 

rather than politicians and experts (Baker, 2012). She states that “the research 

demonstrates that deregulation and commercial pressures produced current affairs 

television programmes in New Zealand that no longer functioned in the way they 

were originally designed to.“ (Baker, 2012, xiii). As older current affairs programmes 

were elaborating news stories and had a public interest focus, the content is now 

more designed to boost ratings (Baker, 2012).  

 

TVNZ’s business model shifts 

 

TVNZ is a publicly owned TV broadcaster, but not a public interest broadcaster. As 

mentioned previously, over time public affairs shows have been replaced with 

various infotainment programmes. Since the changes in its charter, TVNZ has been 

turned into a completely commercially focused company, dedicated to turning profit 

and paying dividends to the government (Myllylahti 2011; 2012). The new charter 

abolished TVNZ’s provisions to public interest. 

In 2012, New Zealand government ceased funding for the non-commercial channel 

TVNZ 7. It was then replaced by TV One’s “plus one”, a delayed duplicate of TV 

One’s content, designed to lure more advertising income. As stated in the 2011 



18 
 

JMAD report, the “root of the problem is that TVNZ is publicly owned, but run as a 

commercial entity” (Myllylahti, 2011). With the demise of the original TVNZ Charter, it 

has been turned “into a nakedly commercial broadcaster that is focused solely on 

chasing ratings and advertising revenues and is indistinguishable from any other 

commercial broadcaster.” (Myllylahti, 2011). During 2013 there was a shift in TVNZ’s 

business model. It positioned itself as a video content provider, and moved away 

from previous arrangements with Sky TV. This signalled a clear end to TVNZ’s role 

as a public broadcaster. 

In 2012 Sky TV and TVNZ formed the new low-cost pay television company Igloo. 

Sky owned 51 percent and TVNZ 49 percent of the company’s shares. Igloo provides 

a mix of free to air channels, paid channels, on-demand, pay-per-view movies, 

television shows and sports events. In September, TVNZ sold down its stake to 34 

percent (Keall, 2013a). The sale followed TVNZ’s partnership deal with Sky TV’s 

competitor Coliseum Sports Media to broadcast English Premier League games in 

New Zealand. According to TVNZ, it reduced its stake in Igloo because the latter 

needed capital injection (Keall, 2013a). In April TVNZ said in a written answer to a 

parliamentary select committee that Igloo would take “a number of years to build a 

subscriber base and to reach a break-even position.” (McBeth, 2013). The company 

estimated that it could take 4-6 years before the joint-venture would make any profit 

(McBeth, 2013b). In the same written answer TVNZ told the committee that pay TV 

opens up the broadcaster to "consumer paid-for content" which would enable it to be 

less reliant on advertising revenue (McBeth, 2013b).  

TVNZ is clearly changing under the new CEO Kevin Kenrick, the former Telecom NZ 

and House of Travel executive. He is contemplating content charges especially on its 

Ondemand platform. In an interview with Stuff, Kenrick indicated that the state owned 



19 
 

company could start to compete with Sky TV by acquiring pay television rights to 

certain shows produced outside New Zealand (Pullar-Strecker, 2013a). His vision is 

to turn TVNZ – the publicly owned broadcasting company – into a video content 

supplier: "All the indications are that consumers are increasingly choosing to get their 

content in video format. We think that is where the future is and that is also where 

our core competence is." (Pullar-Strecker, 2013a) 

In June TVNZ reported slight increase in its 2013 profit, making NZ$14.4 million after 

tax (TVNZ, 2013a). The company’s advertising revenue dropped by two percent from 

previous year to NZ$6.6 million. Commenting on results, Kenrick stated that “the 

standout performance for the year was TVNZ Ondemand and the 21 percent growth 

in digital media revenue.” (TVNZ, 2013c). In April, TVNZ declared that there had 

been a “momentous shift in viewing behaviour”, TVNZ Ondemand video streams had 

grown 34 percent in the first three months of the 2013, and the total video streams 

for in the first quarter had risen to over three million (TVNZ, 2013c). The most viewed 

programmes on demand were Shortland Street, My Kitchen Rules and The Big Bang 

Theory. 

 

Sky TV not challenged by newcomers or the Commerce Commission 

 

As detailed earlier, News Limited sold its complete Sky TV stake in March 2013. The 

sale of these shares happened before the Commerce Commission finalised its 

investigation to Sky TV’s contracts with internet service providers. In October, after 

17 months of investigation, the Commerce Commission issued Sky TV with a 

warning. The commission stated that “it believes certain provisions in Sky’s contracts 



20 
 

with telecommunications retail service providers are likely to have previously 

breached section 27 of the Commerce Act 1986.” (Commerce Commission, 2013). 

Yet at the same time, it concluded that Sky TV’s current provisions “are unlikely to 

have the effect of substantially lessening competition and are unlikely to cause harm 

in the future.” (Commerce Commission, 2013). In 2012 Commerce Commission had 

found that Sky TV’s participation in the joint pay TV company Igloo didn’t lessen 

competition in the pay television markets. Then the commission stated “that a 

number of other potential competitors may enter the market” indicating that the 

competition from companies such as Quickflix would affect Sky TV’s dominant 

position (Myllylahti, 2012), 

After twice ruling in favour of Sky TV, the commission decided to further monitor its 

contracts and conduct. The commission noted that the market situation in New 

Zealand had changed with the arrival of newcomers such as Coliseum Sports Media. 

Many media commentators and politicians believe that Sky TV, once again, got off 

lightly. Labour Party’s broadcasting spokesperson Kris Faafoi noted that  

The ruling is a cop out from the Commission. A monopoly as powerful as Sky should 

not be able to get away with uncompetitive behaviour. It is a kick in the guts to 

consumers. (New Zealand Labour Party, 2013).  

 

In June Sky TV announced that it had lost its live broadcasting rights to English 

Premiere League football games in New Zealand. Sky’s share price immediately 

dropped by 8.3 percent. The rights were bought by Coliseum Sports Media, which is 

broadcasting all of the 380 English Premier League games live via its pay-per-view 

platform. Coliseum has signed a three year contract for broadcasting rights, and its 

partners include TVNZ and Telecom. Coliseum founder Tim Martin said that the site 



21 
 

would be "the most advanced internet pay-per-view sports platform in the world” and 

that “It will provide a level of service over the internet that really hasn't been seen 

before." (“English football games head online for Kiwi fans”, 2013). Jeff Latch, 

TVNZ's head of TV One and TV2, said that “these are exciting times to be in the 

media business and this is a fascinating development for premium sports content.'' 

(“English football games head online for Kiwi fans”, 2013). In response to this, Sky 

TV confirmed in August that it had signed deals with four individual Premier League 

clubs including Arsenal and Manchester City, to show delayed coverage of games 

(Sky TV, 2013b).  

The loss of Premier League rights to all games triggered a public discussion about 

Sky TV’s demise. Russell Brown stated in his The Hard News blog that “Sky can no 

longer be complacent about its hugely dominant position in the New Zealand TV 

market.” (Brown, 2013). Chris Barton observed that Sky TV’s position might be 

affected by the fact that “tech savvy consumers find their own conduit to content” and 

that the growth of internet-delivered TV could threaten the company’s dominance 

(Barton, 2013). According to Barton, “pretty much anything you want to watch via the 

net” is now available for consumers (Barton, 2013). New Zealanders are able to get 

the most recent programmes faster on the net than on Sky TV. In June, Sky TV’s 

annual report revealed that despite the competition, the company’s profitability was 

intact. In the financial year ending in June 2013, Sky’s profit increased seven percent 

from the previous year to NZ$137 million. The company’s subscriber base increased 

to 855,898 (most of these are residential digital subscribers) (Sky TV, 2013c). 

However, the broadcasting landscape is changing rapidly, and television companies 

worldwide confront internet television providers and on-demand programming. In the 

United States, selling television content through websites like Netflix and Hulu is 



22 
 

increasingly common (it was Netflix that made the Breaking Bad series a global hit). 

In New Zealand, the Australian video streaming and on-demand video supplier 

Quickflix launched its services in March, and is soon expected to launch on a free-to-

air portal. The company is not able to offer HBO’s programmes to New Zealanders 

because Sky TV has exclusive rights to this content. Quickflix chief executive officer 

Chris Taylor told The National Business Review that its subscriber base in New 

Zealand is "marginally ahead of expectations” without giving exact numbers (Allison, 

2013). Recently, the company introduced 300 hours of children’s television, and it is 

planning further investment in this area stating that “we have a bunch more deals we 

are working through.” (Allison, 2013).  

New Zealand internet service provider Slingshot is also testing markets, and has 

launched a Global Mode service which allows its customers to access online 

services such as Netflix in the United States. The service makes customers internet 

provider addresses appear as though they are based in the US. By doing so, 

Slingshot’s service may collide with major copyright holders such as Hollywood film 

studios (Ahmed, 2013a).  

In October, the mobile phone operator Vodafone launched New Zealand’s “first – and 

only – full television service using the new ultra-fast broadband network.” (Vodafone, 

2013). The operator has partnered with Sky TV, TVNZ, MediaWorks and Maori TV 

for the content delivery. The company offers a choice of delivery via Freeview/HD or 

via Sky TV channels, and its offering includes 36 pay movie channels. Vodafone TV 

and UFB will initially be available in parts of Auckland, Wellington and Christchurch, 

and the company’s ultra-fast broadband plans are also available in Whangarei, 

Palmerston North and Dunedin. Sky TV’s shares quickly rose after Vodafone’s 

announcement. Sky TV’s chief executive officer John Fellet commented that “Sky 



23 
 

has long embraced the roll out of ultra-fast broadband – it’s great to see Vodafone 

TV using the digital rights we’ve purchased. Kiwis now have even more choice when 

it comes to watching television.” (Vodafone, 2013). Vodafone’s initiative doesn’t 

seem to challenge Sky TV’s near monopoly in content delivery since it partners with 

the pay TV provider. 

In regard to the launch of Vodafone TV, New Zealand’s technology news agency 

Digitl asked that “have New Zealanders been tricked into buying a spanking new 

delivery network for Sky?” (“Did we just spend $1.5 billion on a network for Sky TV?” 

2013). The news agency observed that the New Zealand government had invested 

NZ$1.5 billion tax payers’ money to set up the UFB network. Digitl then posed some 

awkward questions: “Was all this just so that Sky can save on replacing its satellite 

and sell its content via fibre? Have we strengthened the monopoly?” (“Did we just 

spend $1.5 billion on a network for Sky TV?”, 2013). In October Sky TV announced 

that its customers should be able to view Sky TV content on their iPhones and iPads 

by the end of the year (Meadows, 2013).  

 

Major changes in boards and management  

 

2013 saw major board and management changes within trans-Tasman media 

companies. In February, APN announced that its Chairman Peter Hunt, CEO and 

managing director Brett Chenoweth, plus three independent directors had resigned 

after failing to gain support for capital raising. The company stated that “while the 

board agreed the company needed to reduce its debt, it was unable to agree on 

methodology.” (APN, 2013b). APN’s major shareholders INM and Allan Gray, who 

hold 51 percent of the company’s shares, opposed the capital raising strategy 



24 
 

favoured by Chenoweth. In May APN appointed Michael Miller as a new CEO. He 

has worked for the Rupert Murdoch’s News Limited since 1997, and is also “familiar 

with the New Zealand media landscape having been a director of Sky Network 

Television Limited for ten years.” (APN, 2013c). Miller commented that  

I strongly believe that The New Zealand Herald is leading the way in the 

transformation of metropolitan media, and regional newspapers will continue to 

have an important role in their communities for many years to come. (APN, 

2013b). 

 

TVNZ management has experienced turbulent times. In January Ross Dagan, the 

head of TVNZ news and current affairs, left the company after ten months in the job. 

Dagan was behind the closure of the TVNZ’s current affairs programme Close Up in 

favour of the new primetime show Seven Sharp. The resignation came as a surprise 

to TVNZ’s staff, and at least one commentator speculated that the “growing pressure 

to make more profits” was one of the key reasons behind his departure (Drinnan, 

2013b). In June, John Gillespie, the editor for TVNZ’s daily programmes, took over 

Dagan’s job. Gillespie is an insider having worked in the company for the past 16 

years. He commented that “I’m committed to delivering outstanding news and current 

affairs that calls on the special talents of the people we have here.” (TVNZ, 2013d). 

Radio New Zealand also obtained a new leader. In June, the Radio New Zealand 

board appointed Paul Thompson as the new chief executive and editor-in-chief 

(Radio New Zealand, 2013). Thompson was formerly the group executive editor of 

Fairfax Media in New Zealand, and a former editor of the Christchurch Press and the 

Nelson Mail. The Listener observed that “Radio New Zealand has chosen somebody 

with no broadcasting experience to lead it into an uncertain future” (Cohen, 2013). In 

an interview with The Listener, Thompson didn’t elaborate any clear objectives for 



25 
 

Radio New Zealand. As a magazine put it, “he won’t spell out what may be in store.” 

(Cohen, 2013). Radio New Zealand receives $35 million a year in public funding, and 

has around 300 employees. 

Also in June, the television producer Julie Christie was appointed to the MediaWorks 

board, and she is now the sole female board member. John Drinnan commented that 

“MediaWorks is about to turn into the Julie Christie media show.” (Drinnan, 2013c). 

She has strong background in reality TV, and has produced some of the most 

popular reality television shows in New Zealand including The Block. Her 

appointment raises questions about MediaWorks’ future programming as well as 

concerns over TV3 and TV4’s commitment to public interest content. During 2012 it 

was already obvious that MediaWorks’ content was becoming more commercial, and 

most of its local content was based on reality TV formats adapted from overseas 

(Myllylahti, 2012).  

In September, Sky TV brought new technological expertise to its board. The 

company announced two key appointments: Geraldine McBride and Derek Handley 

(Sky TV, 2013d). McBride is CEO and co-founder of technology company MyWave 

Holdings, and is also a former vice-president of computer company Dell. She has 

also previously worked for software company SAP (Sky TV, 2013d). Derek Handley 

is the Chairman of mobile advertising network Snakk Media, founding CEO of the 

global non-profit leadership collective The B Team, and co-founder of Hyperfactory.  

The management of Fairfax Media in New Zealand was also revamped during 2013. 

In April, Allen Williams, managing director of Fairfax NZ, was appointed to a new 

position in Australia. In September he was replaced by Simon Tong, the former CEO 

of Paymark which processes the majority of New Zealand’s EFTPOS transactions. 



26 
 

Tong had an 18-year career in the information technology industry before joining the 

media corporation. Commenting on the appointment, Fairfax’s CEO Greg Hywood 

said that Tong “has played a key role at Paymark in developing mobile payment 

leadership in the New Zealand market” (“Fairfax names new managing director”, 

2013). At the time of writing this report, it was not clear if his knowledge was going to 

be used to monetise Fairfax’s online content. Fairfax has launched paid online 

content in Australia, and is expected to launch paywalls in New Zealand as well. 

In August it was announced that Sinead Boucher was to take the role of group 

executive editor for Fairfax Media New Zealand. For the past six years Boucher has 

presided over Fairfax’s digital content. In her new role she will be responsible for “the 

editorial strategy and integrated editorial operations as well as contributing to the 

continued development of Fairfax newspapers, magazines and digital platforms.” 

(“Fairfax Media NZ gets new boss”, 2013). 

Women also made some headway within APN in New Zealand when an Auckland 

journalist Miriyana Alexander was appointed as The Herald on Sunday's fourth 

editor. She has a 24-year career as a journalist in different newspapers, and was 

recently head of news at Fairfax Media in Auckland (“Herald on Sunday appoints 

new editor”, 2013). In August, APN’s CEO Michael Miller said that the media industry 

needs more women in senior roles. In an industry forum he stated that ”I’d be hopeful 

that we are seeing, through weight of numbers, more females coming through and 

that in future years we would see better representation.” (Christensen, 2013).  

In September Maori Television was left without any chief executive after its board 

was unable to decide on a new appointment. According to the company’s media 

release, the “board faced considerable pressure throughout the recruitment process, 



27 
 

but remains confident that it has been handled appropriately.” (Maori TV, 2013).  The 

recruitment process was controversial, and the Chairman of Maori TV, Georgina te 

Heuheu, was accused for favouring her friend Paora Maxwell for the position – a 

claim she denied (Rutherford, 2013). Maori Television staff signed a petition against 

Maxwell’s appointment. At the time of writing this report, the channel is still without a 

chief executive. 

 

Newspaper profits improve, newsrooms keep shrinking 

 

The global consultancy group PwC forecasts that despite the introduction of paywalls 

and growing digital subscriber numbers, newspaper revenues globally will keep 

falling, at least until 2017 (PwC, 2013b). The consultancy group estimates that during 

the next four years digital advertising revenue will increase 3.8 percent per year and 

that digital circulation spend will increase by 38 percent over the four year period. 

In November The New Zealand Herald celebrated 150 years of existence. While 

releasing its most recent half year results APN stated that The New Zealand Herald’s 

“total brand audience has been growing three percent per year over past three 

years.” (APN, 2013d). It also noted that print readership lingered around one million, 

and that growth was “almost entirely through its digital readership.” (APN, 2013d). 

This has given the media company the confidence to introduce paywalls for its online 

news content next year. According to News Works, stuff.co.nz and nzherald.co.nz 

are the leading news websites, reaching 1.6 million New Zealanders every month 

(News Works, 2013). 



28 
 

In 2012, both Fairfax and APN launched a combat format for their masthead 

newspapers The Age, The SMH and The New Zealand Herald. The purpose was to 

reduce printing costs and attract new readers. In the case of The New Zealand 

Herald, the new format hasn’t boosted its print readership. During 2012 The NZ 

Herald’s reader numbers fell 39,000 from the previous year (News Works, 2013). In 

the first quarter of 2013, the daily circulation of The New Zealand Herald stood at 

148,702, whereas it stood at 162,181 in the end of 2012 and 170,833 in the end of 

2011 (News Works, 2013). The trend has been similar in Australia where “Fairfax’s 

metropolitan papers continue to bleed sales, despite the shift to commuter-friendly 

compact formats.” (Knott, 2013). 

In the second quarter of 2013, the circulation of The Sydney Morning Herald fell to 

141,699, a fall of1 7 percent compared to the same period in previous year, and The 

Age’s circulation decreased by 16.2 percent to 142,050 (Knott, 2013).  

 

Table 5: Newspaper readership in New Zealand (Monday to Saturday average) 

 August 2011-2012 August 2012-2013 Gain/Loss 

 ‘000 ‘000 ‘000 

NZ Herald 670 620 -50 

Dominion Post 274 269 -5   

Waikato Times 103 104 1 

The Press  239 235 -4 

Otago Daily Times 108 105 -3 

Southland Times 68 64 _4 

Sunday Star Times 477 446 -31 

Sunday News 155 136 -19 

Herald on Sunday 354 324 -30 

Source: Roy Morgan, 2013 

 

Falling print circulation numbers and decreases in advertising revenue have forced 

trans-Tasman media companies to run substantial cost saving programmes. During 



29 
 

the period 2011-2013, Fairfax and APN cut thousands of journalistic jobs. They also 

sold key assets in order to reduce their vast debt burden. The newsrooms of both 

media companies have shrunk considerably as previously indicated in JMAD’s 2011 

and 2012 reports. In 2013, Fairfax cut 16 photographer jobs in New Zealand, and 

announced a loss of 45 jobs across its publishing units in Australia. These mainly 

concern Fairfax’s business media unit, including the business newspaper The 

Australian Financial Review (Heffernan, 2013a). Fairfax also continued outsourcing 

work to New Zealand. An extra 25 subediting jobs were moved from Australia, mainly 

because of New Zealand’s lower exchange rate. In August APN’s newly appointed 

CEO Michael Miller didn’t rule out further job cuts. “I can’t say no to that. 

Unfortunately, that’s business.” (“APN looks for more costs savings”, 2013). In 

October APN announced that it was closing its Wanganui printing plant with the loss 

of 21 jobs.  

As stated, during 2013 both Fairfax and APN continued their asset sales. In 

November APN announced the sale of its New Zealand magazines. A month earlier 

APN was reportedly selling its remaining stake in outdoor advertising unit Adshel to 

private equity firm Quadrant Private Equity for A$69 million (Molloy, 2013). The two 

companies had jointly operated the advertising firm since May 2012. APN sold the 

first half of the company last year for A$190 million. After the sale it held a 50 percent 

stake in the Australian outdoor advertising company. In October it was also reported 

that APN and Fairfax were considering a joint venture for their New Zealand printing 

operations, and that Fairfax was planning to merge its radio division with John 

Singleton’s Macquarie Radio Network. The merger of radio assets would create in 

Australia a national radio network worth more than $150 million in annual revenue 



30 
 

(Heffernan, 2013b). The two parties considered the merger of their radio stations two 

years ago, but the talks allegedly broke down.  

In 2012 both Fairfax and APN incurred heavy losses after they wrote down the 

values of their mastheads, including The New Zealand Herald. Fairfax reported an 

annual loss of A$2.8 billion because of write-offs, and APN recorded a half year loss 

(after writing down A$485 million of its New Zealand media assets) (Myllylahti, 2012). 

APN eventually returned to profit in the first half of 2013. The company reported a net 

profit of A$12.8 million for the six months ending in June (APN, 2013b). According to 

company’s CEO Michael Miller, APN is focusing on “a balance sheet that positions 

us to have options to pay dividends, invest for growth, or pay down debt.” (APN, 

2013b). The company’s New Zealand media segment, which contributes the most of 

the total revenue, increased its profits for one percent to $23 million.  

In the financial year ending in 2013, Fairfax Media made a net loss of a$16.4 million, 

and its revenue fell 8.2 percent from the previous year to A$2.0 billion (Fairfax Media, 

2013b). Commenting on these results, CEO Greg Hywood noted that “in our 

traditional publishing businesses we’re pulling the levers hard to reduce costs. We 

are also investing in digital and new business growth.” (Fairfax Media, 2013b). In 

New Zealand, the company’s 2013 revenues fell 4.7 percent from the previous year.  

The share price of APN has recovered this year as seen in the chart which follows. 

The Fairfax share price hit its peak in May, but by the end of October its shares were 

trading at a similar level to the start of year. 

 

 

 



31 
 

APN News and Media share price January-October 2013 

 

Source: Google finance 

 

 

 

Fairfax Media share price January-October 2013  

 

Source: Google finance  

 

 

 



32 
 

Paid content on online news 

 

In 2013, PwC forecasted that online advertising would grow as money moved away 

from traditional newspapers. This forces print publishers to monetise on their digital 

content such as online news. PwC’s partner and technology specialist Paul Brabin 

noted that “pleasingly, our newspaper publishers are following global trends seen in 

mature markets by building digital paywalls. Paying for our online news content will 

become the new normal.” (PwC, 2013c).  

Newspaper paywalls have entered Australia and New Zealand. However, the largest 

New Zealand online news sites stuff.co.nz and nzherald.co.nz have not yet 

introduced paid content. In July, Fairfax launched metered paywalls for its Australian 

newspapers The Sydney Morning Herald and Melbourne based The Age. The 

readers can access 30 articles per month for free after which they need to pay a 

A$15 monthly subscription fee in order to access the content. Both papers offer free 

website access for their print customers. Commenting on the company’s 2012 

results, Hywood warned that the data regarding its digital subscriptions “should be 

treated with some caution as we haven’t experienced the full impact of early churn.” 

(Fairfax Media, 2013b). According to Hywood, the two papers achieved their targets 

for digital subscriptions in the first month after the July launch. In his view paywalls 

haven’t dented the two papers visitor numbers (Fairfax Media, 2013b). At Fairfax’s 

annual general meeting In November, Hywood confirmed that The Age and The 

Sydney Morning Herald had obtained 86,000 new digital subscribers, and more than 

102,000 bundled subscriptions (Fairfax Media, 2013c). Based on the cheapest 

digital-only option, Fairfax would make around A$16 million annually from its paywall, 



33 
 

and the bundled packages would earn an additional A$54 million (Myllylahti, 2013a). 

Based on these figures bundled and digital subscriptions would earn Fairfax Media 

A$70 million revenue per year, presenting roughly 3.3 percent of the media 

corporation’s annual revenue (Myllylahti, 2013a).  

Fairfax has indicated that it is considering paywalls for stuff.co.nz, but the company 

has not made a decision about it yet. In August Hywood commented that "we've 

certainly got nothing on the cards right now but that's not to say it won't occur in the 

future.” (Harris, 2013). APN on the other hand has confirmed that it will introduce 

digital subscriptions for The New Zealand Herald next year (Delic, 2013). The most 

likely model to be introduced is a metered model which allows readers to access 

certain number of articles for free. APN’s CEO Michael Miller stated that 

 “In the next 12 months, I’m happy to tell you, we will launch a digital subscription 

model into The New Zealand Herald. It’s a strong brand with strong content and very 

strong engagement digitally.” (Delic, 2013).  

 

Myllylahti (2013b) argues that paywalls are not a viable business model for 

newspapers in the short term. Her study of paywalls in the US, the UK, Slovakia, 

Slovenia, Poland, Finland, New Zealand and Australia, found that paywalls provide 

roughly ten percent of news publishers’ total publishing/circulation revenue 

(Myllylahti, 2013b).  She estimates that in New Zealand, The National Business 

Review makes roughly NZ$652,253 out of its paid digital subscriptions (Myllylahti, 

2013b). Ahmed (2013b) on the other hand estimates the figure is higher: “in a best-

case scenario [there will be] around NZ$900,000 per year from digital subscriptions, 

with advertising revenue on top of that.” (Ahmed, 2013b). 



34 
 

In June, the NBR published a lengthy article in defence of paywalls (Keall, 2013b). In 

the article titled “Paywalls – what are they good for?” Keall argued that “a paywall 

encourages sharper stories” and “helps fund a professional newsroom.” (Keall, 

2013b). He also stated that “I hope mainstream news websites survive and thrive. 

But I’m not sure a paywall will work for them.” (Keall, 2013b). In The Daily Blog 

Martin Bradbury on the other hand commented that 

what the corporate media in their desperate scramble to monetize online content don’t 

see or understand is that paywall rob newspapers ultimately of the only real power they 

have – the power to influence the public.” (Bradbury, 2013). 

 

He also stated that digital subscription will “help limit the negative agendas most 

newspapers espouse while empowering the blogs.” (Bradbury, 2013). While the New 

Zealand’s biggest media companies are still contemplating paywalls, local 

newspapers the Ashburton Guardian and Whakatane Beacon have introduced paid 

content. The Whakatane Beacon has put its online content behind a paywall and 

offers free website access only to its print subscribers. People who want to read the 

online-only version can pay a digital subscription. According to the Whakatane 

Beacon’s managing editor Mark Longley, the paper has “around 4,000 digital 

subscribers” but this figure includes bundled print and digital subscription. The paper 

has around 300 digital-only subscriptions (M. Longley, personal communication, 

September 15, 2013). 

According to Longley, the papers website “has been very successful” and it has not 

dented its advertising revenue (M. Longley, personal communication, September 15, 

2013). The main reason for the website’s success is that it only covers the Eastern 

Bay area and therefore offers value for its local readers and advertisers (M. Longley, 



35 
 

personal communication, September 15, 2013).The paper has 24,000 readers for 

each issue. 

 

State threats to media freedom and democracy 

 

In 2013, New Zealand government actions raised concerns about media freedom. In 

any democratic society, the media’s watchdog role – an ability to report freely and to 

hold the powerful into account - is seen as a critical element of democracy. In July, it 

was revealed that the phone records of Fairfax journalist Andrea Vance were given 

to a ministerial inquiry investigating the leak of a report concerning the Government 

Communications Security Bureau (GCSB). The records handed to the inquiry 

detailed three months of Vance’s phone calls made within parliament. Surveillance of 

this parliament gallery journalist led to the resignation of Geoff Thorn, the head of 

parliamentary services. 

In August, Vance wrote in her Stuff opinion piece that she was “mad as hell” and that 

“anyone who has had their confidential details hacked and shared around has the 

right to be angry.” (Vance, 2013). She also stated that “it has become rather obvious 

that this government has a casual disregard for media's true role as an independent 

watchdog.” (Vance, 2013). The government’s actions were widely condemned by 

New Zealand journalists. The Kiwi Journalists Association’s Facebook group strongly 

condemned “the open assault on media freedom”, and 315 journalists supported the 

condemnation. The Kiwi Journalists Association is a closed group, and accepts only 

former or current journalists as its members. In the middle of the scandal, Prime 



36 
 

Minister John Key said that the New Zealand journalists were not subject to 

surveillance. He stated that  

we have enormous respect for the Fourth Estate. We think journalists have freedom of 
information. We don't think that they should be subject to surveillance, and they are 
not.” (“Journalist’s freedom seen as under attack”, 2013).  

 

However, in July, investigative journalist Nicky Hager wrote that the New Zealand 

military, aided by the US spy agencies, had monitored the phone calls of New 

Zealand journalist Jon Stephenson and his associates while they were working in 

Afghanistan (Hager, 2013). Earlier this year Stephenson brought a defamation case 

against the head of the Defence Force, but the jury was not able to reach a verdict in 

the court case. Stephenson brought a civil case against the chief of Defence Force 

General Rhys Jones about his statement concerning articles published in 2010 and 

2011. The General claimed that Stephenson had never entered the base in 

Afghanistan referred to in his articles. In court Jones changed his view and accepted 

that Stephenson had visited the base he was reporting on (Quilliam, 2013).  

In August, the New Zealand parliament passed legislation that allowed GCSB to spy 

on New Zealand residents and citizens despite of nationwide protests. The 

parliament voted 61 to 59 in favour of legislation which expands the powers of 

GCSB. The agency was earlier allowed only to spy on those people who did not have 

the legal right to reside in New Zealand. The legislation was passed after GCSB was 

found illegally surveilling internet mogul Kim Dotcom. Opponents of the bill have 

argued that it gives the New Zealand government even more powers to surveil 

journalists and media organisations. This threatens freedom of speech, although 

some argue that the media’s watchdog role already been compromised by 

commercial imperatives. As Kemp (2013) notes, the public needs a news media 



37 
 

which is committed to a public service role even though “the irony is that the public 

as a body cannot insist on the Fourth Estate “promise” being fully redeemed.” (Kemp, 

2013). He argues that since the media operates in a certain legal system and under 

certain commercial pressures, it is able to keep its public service role only “whenever 

it can.” (Kemp, 2013). Minto notes that the freedom of press is compromised, 

because “despite this freedom we get a very massaged and managed view of 

political issues from most mainstream media outlets.” (Minto, 2013) He notes that 

those who control the information, shape also the discussion in public sphere (Minto, 

2013).  

 

Bloggers gain prominence, public interest journalism a new foundation 

 

Increasing commercial pressures combined with financialized media ownership, have 

created a national media environment where the content is driven by profits, ratings 

and clicks. In these circumstances, it is not surprising that citizen journalists and 

bloggers have started to take a more active role in the media domain. At the same 

time, interest in public interest and long form journalism has increased, and a new 

foundation was started in 2013 to accommodate these needs. During 2013 the New 

Zealand blogging community became even more prominent. The New Zealand 

government’s actions and resulting controversies offered prime material for political 

bloggers. The most popular blogs now have substantial audiences and page views. 

As Bradbury notes, “global trends continue to point to blogging and social media as 

key influencers of mainstream media reporting as well as public opinion.” (The Daily 

Blog, 2013). 



38 
 

In September, the Open Parachute, which ranks New Zealand blogs, listed 280 blogs 

(Open Parachute, 2013). It only ranks those blogs from which it can automatically 

obtain data and statistics. If the blogs do not have the necessary site meter, they are 

not included in the rankings. For example, the Hard News blog written by journalist 

Russell Brown is not included in rankings even though the blog had, in November, 

262,817 page views and 73,873 unique visitors (R. Brown, personal communication, 

November 11, 2013). According to Brown, the blog is “consistently the leading site in 

the country for the proportion of readers who are active contributors to internet 

message boards and discussions.” (R. Brown, personal communication, November 

11, 2013). Some of the Brown’s blogs are receiving a very high number of 

comments. 

Six out of the ten most popular blogs ranked by Open Parachute are concerned with 

politics: the right-wing Whale Oil Beef Hooked, right leaning Kiwiblog, left-leaning 

The Standard, left-wing The Daily Blog, liberal NewZeal and The Dim-Post. As seen 

in table 6, Whale Oil Beef Hooked is the highest ranking blog in New Zealand with 

762,184 visits per month, followed by the Kiwiblog with 397,034, The Standard with 

186,573 and The Daily Blog with 161,845 visits. Compared to September 2012, the 

Whale Oil Beef Hooked blog more has more than doubled visits to its site, Kiwiblog 

and The Standard have seen some increase in their traffic numbers as well (Open 

Parachute, 2012). The Daily Blog is not in last year’s rankings because the site was 

launched in March 2013, but it has rapidly developed an influence. 

 

 

 

 



39 
 

Table 6: The top ranking blogs in New Zealand in September 2013 

Blog Visits per month Page views 

Whale Oil Beef Hooked 762184 1617628 

Kiwiblog 397034 693466 

The Standard 186573 439096 

The Daily Blog 161845 263151 

Auckland Transport blog 131086 136856 

Throng New Zealand 58612 108632 

NewZeal 47652 58621 

Sciblogs 41989 58521 

The Dim-Post  38470 53633 

Liturgy 31831 46933 

Source: Open Parachute  

 

In October, the Whale Oil Beef Hooked, run by Cameron Slater, exposed Auckland 

Mayor Len Brown’s extra-marital affair giving the blog prominence. Slater stated that 

he exposed the affair because the Mayor “is out of control morally and fiscally”, and 

“used functions he was attending in his official capacity to entertain his mistress.” 

(Slater, 2013). In the local 2013 body elections, Slater’s father was a campaign 

manager for right-leaning candidate John Palino, closest rival to Len Brown. Slater 

has denied that exposing Brown’s affair was politically motivated (Satherley, 2013a). 

According to Slater, his blog covers “any issue or thing I find interesting. This is 

mostly news, current affairs and politics, but also quite a bit on technology and 

firearms.” (Whale Oil Beef Hooked, 2013).  On the other side of the political spectrum 

is The Daily Blog edited by Martyn Bradbury. According to The Daily Blog, the site 

“unites over 42 of the country’s leading left-wing commentators and progressive 

opinion shapers to provide the other side of the story on today’s news, media and 

political agendas.” (The Daily Blog, 2013). Bradbury states that the blog aims to 

widen political debate in the lead up to the 2014 New Zealand election: 

 



40 
 

New Zealand has 270 000 of its children in poverty, an unemployment rate in the 
double figures and the highest level of inequality recorded. There is a serious lack of 
critical public media services available and it’s up to the blogs to fill the gap. (The Daily 
Blog, 2013).  

 

Chris Trotter, one of The Daily Blog contributors, observed that the Len Brown 

scandal was a good example of how blogs might break a sensational story which 

traditional media might not run. Once such stories are out in the public domain, the 

main media can’t ignore them: 

obviously, the rise of the political blog has allowed those who do think that a politician’s 
private behaviour cannot – and should not – be separated from his or her public role, to 
make an end-run around the gatekeepers of the so-called “mainstream” news media 
(Trotter, 2013). 

 

In April, Alastair Thompson, Scoop’s editor and general manager, launched the 

Scoop Foundation project to fund public interest journalism in New Zealand. In 2012 

Bernard Hickey launched journalism.org.nz for the same purpose, but he shelved his 

site after not being able to raise sufficient funding. The Scoop Foundation will get 

$100,000 annual support for two years to set up the foundation. Thompson’s initiative 

is based on the same non-profit principle as Pro Publica’s in the US. Thompson 

observes that "journalism as we have known it in New Zealand is under very 

significant threat” and that “further layoffs will follow and the limited experience pool 

which remains in our newsrooms will be even further eroded. And this erosion is 

reaching critical levels.” (Thompson, 2013). 

In November, the Scoop Foundation project was officially named Aotearoa New 

Zealand Foundation for Public Interest Journalism (PIJ, 2013). According to its 

statement, the foundation aims to operate through two entities: a trust and a 

company. Members of the steering committee of the foundation include Scoop’s 



41 
 

general manager Alastair Thompson, journalist Peter Griffin, journalist Chris Barton, 

journalist Alison McCulloch, independent media consultant Gavin Ellis, Chair of 

Scoop Media Margaret Thompson and freelancer Stephen Olsen (PIJ, 2013).  

Also in April the former University of Canterbury student Ben Uffindell launched his 

satirical online newspaper The Civilian. In October it had 26,314 likes on Facebook. 

Uffindell encourages his audience to participate in content, and writes that “together, 

I believe that we can better inform the public and, much more importantly, make this 

newspaper New Zealand’s pre-eminent source of news.” (The Civilian, 2013). 

Immediately after the newspaper was launched, it tested online publishing 

boundaries by running a satirical story about Conservative Party leader Colin Craig 

with fake quotes. Craig threatened the site with a defamation suit because the article 

it published made him look “ridiculous.” (Satherley, 2013b). The Civilian retracted 

and issued an apology. 

 

Conclusions: 

 

Over the past three years JMAD’s report has revealed a major structural trend in 

New Zealand media ownership. There has been a shift from corporate to financial 

media ownership. APN News and Media is now the only major media company in 

New Zealand with a substantial corporate owner. Financial ownership has brought an 

exclusive focus upon revenue streams and profit rates. 

This shift has increased commercial pressures within media companies. Instead of 

concentrating on public interest stories, main media outlets produce even more 



42 
 

commercially driven content. There is an urgency to maximise page views and clicks 

for the online stories in order to attract advertisers.  

In the past three years the trans-Tasman media industry has seen major cost cutting 

programmes, thousands of jobs have been lost in newsrooms and elsewhere. In 

2012 the leading newspaper companies APN and Fairfax suffered hefty losses as 

they wrote down the values of their main newspapers, including The New Zealand 

Herald. In 2013, APN improved its profit performance due to heavy cost cutting and 

asset sales. Despite this further job cuts have been indicated. 

During 2011-2013, New Zealand television market became littered with talent shows, 

reality-TV series and light hearted “current affairs programmes”. Many of these were 

sponsored by corporates such as Toyota, Rabobank, Mitre 10 and Bunnings 

Warehouse. Television content is increasingly influenced by corporate sponsors and 

rating figures. This turns programmes into prolonged advertisements.  

On a positive note, the media domain beyond commercial media corporations has 

started to gain more prominence, offering alternative views and content. Blogs have 

started to fill the gap in public interest journalism left by the commercially operated 

media corporates. 

 

 

 

 

 

 

 

 



43 
 

 

 

References: 

Ahmed, S. (2013a, June 26). Slingshot risks the wrath of Big Media with Global Mode. 
Stoppress. Retrieved from http://www.stoppress.co.nz/blog/2013/06/slingshot-risks-wrath-
big-media-global-mode 

Ahmed, S. (2013b, August 26). Does not compute: a look at news media's existential crisis. 
Stoppress. Retrieved from http://www.stoppress.co.nz/blog/2013/08/does-not-compute-
online-publishing-and-scramble-revenue 

Allison,C. (2013, November 10). How Quickflix NZ is getting on without HBO – CEO speaks. 
NBR. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/how-quickflix-nz-getting-without-hbo-
%E2%80%93-ceo-speaks-checked-and-ready-weekend-review-ca-126753 

Ando, R & Rigby, B. (2013, September 3). Microsoft swallows Nokia's phone business for 
$7.2 billion. Reuters. Retrieved from http://www.reuters.com/article/2013/09/03/us-microsoft-
nokia-idUSBRE98202V20130903 

Amazon founder buys Washington Post. (2013, August 6). The New Zealand Herald. 
Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10908849 

APN (2013a, November 1). APN to sell New Zealand magazines business.[Market 
announcement]. Retrieved from 
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN (2013b, February 18). Chairman, CEO and three independent directors resign. [Market 
announcement]. Retrieved from 
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN (2013c, May 6). Appointment of new chief executive officer. [Market announcement]. 

Retrieved from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-
news&nyo=0 

APN (2013d, September 4). Interim report. [Market release] Retrieved from 
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN looks for more cost savings (2013, August 16). The Australian. Retrieved from 
http://www.theaustralian.com.au/business/latest/apn-looks-for-more-cost-savings/story-
e6frg90f-1226698426967#sthash.xO6cbbax.dpuf 

Baker, S. (2012). The Changing Face of Current Affairs Television Programmes in New 

Zealand 1984-2004. PhD thesis. AUT. 

Barton, C. (2013, June 6). Is the Sky TV dream run unravelling? The New Zealand Herald. 
Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10888254 

Benoit, D. (2013, August 5). Buffett’s Newspaper Buying Finds Copycats in Bezos, Henry. 
The Wall Street Journal. Retrieved from http://blogs.wsj.com/moneybeat/2013/08/05/buffetts-
newspaper-buying-finds-copycats-in-bezos-henry/ 

http://www.stoppress.co.nz/blog/2013/06/slingshot-risks-wrath-big-media-global-mode
http://www.stoppress.co.nz/blog/2013/06/slingshot-risks-wrath-big-media-global-mode
http://www.stoppress.co.nz/blog/2013/08/does-not-compute-online-publishing-and-scramble-revenue
http://www.stoppress.co.nz/blog/2013/08/does-not-compute-online-publishing-and-scramble-revenue
http://www.nbr.co.nz/article/how-quickflix-nz-getting-without-hbo-%E2%80%93-ceo-speaks-checked-and-ready-weekend-review-ca-126753
http://www.nbr.co.nz/article/how-quickflix-nz-getting-without-hbo-%E2%80%93-ceo-speaks-checked-and-ready-weekend-review-ca-126753
http://www.reuters.com/article/2013/09/03/us-microsoft-nokia-idUSBRE98202V20130903
http://www.reuters.com/article/2013/09/03/us-microsoft-nokia-idUSBRE98202V20130903
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10908849
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://www.theaustralian.com.au/business/latest/apn-looks-for-more-cost-savings/story-e6frg90f-1226698426967#sthash.xO6cbbax.dpuf
http://www.theaustralian.com.au/business/latest/apn-looks-for-more-cost-savings/story-e6frg90f-1226698426967#sthash.xO6cbbax.dpuf
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10888254
http://blogs.wsj.com/moneybeat/2013/08/05/buffetts-newspaper-buying-finds-copycats-in-bezos-henry/
http://blogs.wsj.com/moneybeat/2013/08/05/buffetts-newspaper-buying-finds-copycats-in-bezos-henry/


44 
 

Blackberry in $4.7bn takeover deal with Fairfax (2013, September 23). BBC. Retrieved 
from http://www.bbc.co.uk/news/business-24214301 

Bradbury, M. (2013, June 10). Shhhh – Don’t tell Newspapers that paywalls don’t work. The 
Daily Blog. Retrieved from http://thedailyblog.co.nz/2013/06/10/shhhh-dont-tell-newspapers-
that-paywalls-dont-work/#sthash.I5zWyudU.dpuf 

Breaking up is not so very hard to do (2013, June 22). The Economist. Retrieved from 
http://www.economist.com/news/business/21579823-media-empires-are-becoming-more-
focused-and-shareholders-it-breaking-up-not-so-very 

Brown, R. (2013, June 19). The future: be careful what you wish for. Hard News. Retrieved 
from http://publicaddress.net/hardnews/the-future-be-careful-what-you-wish-for/ 

Byers, D. (2013, May 8). Newsweek sold to IBT Media. Politico. Retrieved from 

http://www.politico.com/blogs/media/2013/08/newsweek-sold-to-ibt-media-169921.html 

Christensen, N. (2013, August 30). APN CEO Miller: Industry needs more women in senior 
roles. Mumbrella. Retrieved from http://mumbrella.com.au/apns-michael-miller-175378 

Cohen, D. (2013, September 13). Paul Thompson: radio head. Listener. Retrieved from 

http://www.listener.co.nz/current-affairs/business/paul-thompson-radio-head/ 

Commerce Commission (2013, October 8). Commerce Commission issues warning to Sky. 
[Media release] Retrieved from http://www.comcom.govt.nz/the-commission/media-
centre/media-releases/detail/2013/commerce-commission-issues-warning-to-sky 

Dart, T. (2013, August 3). Red Sox owner to buy Boston Globe from New York Times for 
$70m. The Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2013/aug/03/john-
henry-boston-globe-new-york-times 

Davidson, D. (2013, July 31). Gina Rinehart backs Fairfax Media papers. The Australian. 

Retrieved from http://www.theaustralian.com.au/media/rinehart-backs-fairfax-papers/story-
e6frg996-1226688369026 

Delic, A. (2013, July 30). NZ Herald heads for paywall. Panpa. Retrieved from 
http://panpa.org.au/2013/07/nz-herald-heads-for-paywall/ 

Did we just spend $1.5 billion on a network for Sky TV? (2013, October 8). Scoop. 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/HL1310/S00047/did-we-just-spend-15-billion-
on-a-network-for-sky-tv.htm 

Drinnan, J. (2013a, November 7). Fox loss challenge for MediaWorks programmers. The NZ 
Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11153147 

Drinnan, J. (2013b, January 16). TVNZ news boss shocks staff with sudden exit. The New 
Zealand Herald. Retrieved from 

http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10859471 

Drinnan, J. (2013c, May 31). TV3 faces Christie reality. The New Zealand Herald. Retrieved 
from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10887546 

Drinnan, J. (2013d, August 19). A dose of reality for new-look TV3. The New Zealand 

Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10914089 

http://www.bbc.co.uk/news/business-24214301
http://thedailyblog.co.nz/2013/06/10/shhhh-dont-tell-newspapers-that-paywalls-dont-work/#sthash.I5zWyudU.dpuf
http://thedailyblog.co.nz/2013/06/10/shhhh-dont-tell-newspapers-that-paywalls-dont-work/#sthash.I5zWyudU.dpuf
http://www.economist.com/news/business/21579823-media-empires-are-becoming-more-focused-and-shareholders-it-breaking-up-not-so-very
http://www.economist.com/news/business/21579823-media-empires-are-becoming-more-focused-and-shareholders-it-breaking-up-not-so-very
http://publicaddress.net/hardnews/the-future-be-careful-what-you-wish-for/
http://www.politico.com/blogs/media/2013/08/newsweek-sold-to-ibt-media-169921.html
http://mumbrella.com.au/apns-michael-miller-175378
http://www.listener.co.nz/current-affairs/business/paul-thompson-radio-head/
http://www.comcom.govt.nz/the-commission/media-centre/media-releases/detail/2013/commerce-commission-issues-warning-to-sky
http://www.comcom.govt.nz/the-commission/media-centre/media-releases/detail/2013/commerce-commission-issues-warning-to-sky
http://www.theguardian.com/media/2013/aug/03/john-henry-boston-globe-new-york-times
http://www.theguardian.com/media/2013/aug/03/john-henry-boston-globe-new-york-times
http://www.theaustralian.com.au/media/rinehart-backs-fairfax-papers/story-e6frg996-1226688369026
http://www.theaustralian.com.au/media/rinehart-backs-fairfax-papers/story-e6frg996-1226688369026
http://panpa.org.au/2013/07/nz-herald-heads-for-paywall/
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1310/S00047/did-we-just-spend-15-billion-on-a-network-for-sky-tv.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1310/S00047/did-we-just-spend-15-billion-on-a-network-for-sky-tv.htm
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11153147
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10859471
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10887546
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10914089


45 
 

Edwards, B. (2013, March 23). Redefining ‘Current Affairs’ and why is everybody standing 
at TV3? Brian Edwards Media. Retrieved from 
http://brianedwardsmedia.co.nz/2013/03/redefining-current-affairs-and-why-is-everybody-
standing-at-tv3/ 

English football games head online for Kiwi fans (2013, June 19). The New Zealand 
Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10891580 

Fairfax Media (2013a, May 4). The journey from print to digital. Speech notes for address 
delivered by Fairfax CEO Greg Hywood INMA World Congress – New York [Media release] 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1305/S00158/the-journey-from-print-to-
digital-fairfax-ceo-greg-hywood.htm 

Fairfax Media (2013b, August 22). 2013 results announcement. [Market announcement] 
Retrieved from http://fairfaxmedia.com.au/shareholders/2013-news.dot 

Fairfax Media (2013c, November 7). Fairfax Media annual general meeting. Chief executive 

officer’s speech. [Media release] Retrieved from http://fairfaxmedia.com.au/ 

Fairfax Media NZ gets new boss (2013, August 28). Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/9098076/Fairfax-Media-NZ-gets-new-boss 

Fairfax names new managing director (2013, July 19). Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/8940717/Fairfax-NZ-names-new-managing-
director 

Gaynor, B. (2013b, June 22). MediaWorks delivers lessons on leverage. NZ Herald. 
Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10892156 

Godfrey, M. (2013, July 29). It’s time to ditch TVNZ. The Daily Blog. Retrieved from 
http://thedailyblog.co.nz/2013/07/29/its-time-to-ditch-tvnz/ 

Hager, N. (2013, July 28). US spy agencies eavesdrop on Kiwi. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/national/8972743/US-spy-agencies-eavesdrop-on-Kiwi 

Hamilton, W. (2013, July 10). Tribune to spin off L.A. Times, other papers into separate 
company. The LA Times. Retrieved from http://www.latimes.com/business/money/la-fi-mo-
tribune-newspaper-spinoff-20130710,0,4677254.story 

Harris, C. (2013, August 23). No decision on paywalls, says Fairfax. Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/business/industries/9076781/No-decision-on-paywalls-says-Fairfax 

Heffernan, M. (2013a, October 2). Fairfax shuts magazines and sheds news roles. The 
Sydney Morning Herald. Retrieved from http://www.smh.com.au/business/fairfax-shuts-
magazines-and-sheds-news-roles-20131001-2uqnw.html 

Heffernan, M. (2013b, October 8). Fairfax, Macquarie in radio merger talks. The SMH. 
Retrieved from http://www.smh.com.au/business/fairfax-macquarie-in-radio-merger-talks-
20131007-2v49t.html#ixzz2izAY7HBc 

Herald on Sunday appoints new editor (2013, September 29). The New Zealand Herald. 

Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11131755 

Hope, W. & Myllylahti, M. (2013). Financialisation of New Zealand media ownership. NZ 
Sociology. Manuscript submitted for publication. 

http://brianedwardsmedia.co.nz/2013/03/redefining-current-affairs-and-why-is-everybody-standing-at-tv3/
http://brianedwardsmedia.co.nz/2013/03/redefining-current-affairs-and-why-is-everybody-standing-at-tv3/
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10891580
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1305/S00158/the-journey-from-print-to-digital-fairfax-ceo-greg-hywood.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1305/S00158/the-journey-from-print-to-digital-fairfax-ceo-greg-hywood.htm
http://fairfaxmedia.com.au/shareholders/2013-news.dot
http://fairfaxmedia.com.au/
http://www.stuff.co.nz/business/9098076/Fairfax-Media-NZ-gets-new-boss
http://www.stuff.co.nz/business/industries/8940717/Fairfax-NZ-names-new-managing-director
http://www.stuff.co.nz/business/industries/8940717/Fairfax-NZ-names-new-managing-director
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10892156
http://thedailyblog.co.nz/2013/07/29/its-time-to-ditch-tvnz/
http://www.stuff.co.nz/national/8972743/US-spy-agencies-eavesdrop-on-Kiwi
http://www.latimes.com/business/money/la-fi-mo-tribune-newspaper-spinoff-20130710,0,4677254.story
http://www.latimes.com/business/money/la-fi-mo-tribune-newspaper-spinoff-20130710,0,4677254.story
http://www.stuff.co.nz/business/industries/9076781/No-decision-on-paywalls-says-Fairfax
http://www.smh.com.au/business/fairfax-shuts-magazines-and-sheds-news-roles-20131001-2uqnw.html
http://www.smh.com.au/business/fairfax-shuts-magazines-and-sheds-news-roles-20131001-2uqnw.html
http://www.smh.com.au/business/fairfax-macquarie-in-radio-merger-talks-20131007-2v49t.html#ixzz2izAY7HBc
http://www.smh.com.au/business/fairfax-macquarie-in-radio-merger-talks-20131007-2v49t.html#ixzz2izAY7HBc
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11131755


46 
 

Journalists’ freedom seen as under attack (2013, July 30). TVNZ. Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/politics-news/journalists-freedom-seen-under-attack-5522763 

Keall, C. (2013a, October 4). Igloo's latest price: free. NBR. Retrieved 

fromhttp://www.nbr.co.nz/opinion/whats-behind-power-shift-igloo 

Keall, C. (2013b, June 6). Paywalls – what are they good for? NBR. Retrieved from 
http://www.nbr.co.nz/paywall 

Kemp, G. (2013, August 29). The Fourth Estate - can journalism really deliver on its 

promises? Pacific Media Centre. Retrieved from http://www.pmc.aut.ac.nz/articles/fourth-
estate-can-journalism-really-deliver-its-promises 

Knott, M. (2013, August 16). Newspaper circulation results shocker: the contagion edition. 
Crikey. Retrieved from http://www.crikey.com.au/2013/08/16/newspaper-circulation-results-

shocker-the-contagion-edition/?wpmp_switcher=mobile 

KordaMentha (2013, August 15). Sale of MediaWorks. [Press release]. Retrieved from 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1308/S00544/sale-of-mediaworks.htm 

Maori TV. (2013, September 10). Board of Maori Television Decides Not to Appoint New 

CEO. [Press release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1309/S00317/board-
of-maori-television-decides-not-to-appoint-new-ceo.htm 

McBeth, P. (2013a, March 4). Update: Murdoch’s News Ltd to sell Sky TV stake for $815.3 
m. BusinessDesk. Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1303/S00096/update-

murdochs-news-ltd-to-sell-sky-tv-stake-for-8153m.htm 

McBeth, P. (2013b, April 3). Up to six years for Igloo to breakeven: TVNZ. Scoop. Retrieved 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1304/S00071/up-to-six-years-for-igloo-to-breakeven-
tvnz.htm 

Meadows, R. (2013, October 24). Sky TV coming to mobile devices. Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/technology/digital-living/9322951/Sky-TV-coming-to-mobile-devices 

MediaWorks (2013a, November 7). New era for MediaWorks [Media release] Retrieved from 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1311/S00209/new-era-for-mediaworks.htm 

MediaWorks (2013b, July 20). The X Factor NZ sets new audience engagement record. 
[Media release] Retrieved from http://pacific.scoop.co.nz/2013/07/the-x-factor-nz-sets-new-
audience-engagement-records/ 

MediaWorks' owed over half a billion dollars – receiver (2013, August 19). TVNZ. 

Retrieved from http://tvnz.co.nz/business-news/mediaworks-owed-over-half-billion-dollars-
receiver-5536698 

MediaWorks sale confirmed (2013, August 15). The New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10912807 

Minto, J. (2013, July 31). NZDF, Jon Stephenson and Freedom of the Press. Retrieved from 
http://thedailyblog.co.nz/2013/07/31/nzdf-jon-stephenson-and-freedom-of-the-press/ 

Mitchell, A. & Rosenstiel, T. (2012, n.d.) Mobile Devices and News Consumption: Some 
Good Signs for Journalism. The State of the News Media 2012. An Annual Report on 
American Journalism. Retrieved from http://stateofthemedia.org/2012/mobile-devices-and-
news-consumption-some-good-signs-for-journalism/ 

http://tvnz.co.nz/politics-news/journalists-freedom-seen-under-attack-5522763
http://www.nbr.co.nz/opinion/whats-behind-power-shift-igloo
http://www.nbr.co.nz/paywall
http://www.pmc.aut.ac.nz/articles/fourth-estate-can-journalism-really-deliver-its-promises
http://www.pmc.aut.ac.nz/articles/fourth-estate-can-journalism-really-deliver-its-promises
http://www.crikey.com.au/2013/08/16/newspaper-circulation-results-shocker-the-contagion-edition/?wpmp_switcher=mobile
http://www.crikey.com.au/2013/08/16/newspaper-circulation-results-shocker-the-contagion-edition/?wpmp_switcher=mobile
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1308/S00544/sale-of-mediaworks.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1309/S00317/board-of-maori-television-decides-not-to-appoint-new-ceo.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1309/S00317/board-of-maori-television-decides-not-to-appoint-new-ceo.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1303/S00096/update-murdochs-news-ltd-to-sell-sky-tv-stake-for-8153m.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1303/S00096/update-murdochs-news-ltd-to-sell-sky-tv-stake-for-8153m.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1304/S00071/up-to-six-years-for-igloo-to-breakeven-tvnz.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1304/S00071/up-to-six-years-for-igloo-to-breakeven-tvnz.htm
http://www.stuff.co.nz/technology/digital-living/9322951/Sky-TV-coming-to-mobile-devices
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1311/S00209/new-era-for-mediaworks.htm
http://pacific.scoop.co.nz/2013/07/the-x-factor-nz-sets-new-audience-engagement-records/
http://pacific.scoop.co.nz/2013/07/the-x-factor-nz-sets-new-audience-engagement-records/
http://tvnz.co.nz/business-news/mediaworks-owed-over-half-billion-dollars-receiver-5536698
http://tvnz.co.nz/business-news/mediaworks-owed-over-half-billion-dollars-receiver-5536698
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=10912807
http://thedailyblog.co.nz/2013/07/31/nzdf-jon-stephenson-and-freedom-of-the-press/
http://stateofthemedia.org/2012/mobile-devices-and-news-consumption-some-good-signs-for-journalism/
http://stateofthemedia.org/2012/mobile-devices-and-news-consumption-some-good-signs-for-journalism/


47 
 

Molloy, T. (2013, October 23). Australia's APN to sell advertising firm for €49m. The Irish 
Independent. Retrieved from http://www.independent.ie/business/media/australias-apn-to-
sell-advertising-firm-for-49m-29687342.html 

Myllylahti, M. (2013a, November 8). Making sense of Fairfax’s paywall figures. The 

Conversation. Retrieved from http://theconversation.com/making-sense-of-fairfaxs-paywall-

figures-19486 

Myllylahti, M. (2013b). Newspaper paywalls – the hype and the reality. A study of how paid 
news content impacts on media corporation revenues. Digital Journalism, July 22. Retrieved 
from http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2013.813214#.Ue3E1qyZaCg 

Myllylahti, M. (2012, November 23). The New Zealand Ownership report 2012. AUT Centre 
for Journalism, Media and Democracy. Retrieved from http://www.aut.ac.nz/study-at-
aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-
research-centre/journalists-and-projects 

Myllylahti, M. (2011, September 16). The New Zealand Ownership report 2011. (JMAD 
Report no 1). AUT Centre for Journalism, Media and Democracy. Retrieved from 
http://www.aut.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0009/234468/JMAD-Interim-Report-2011.pdf 

News Works (2013, n.d.) The latest circulation and readership for all dailies & Sundays Q3 

2012-Q2 2013. Retrieved from  http://www.newsworksnz.co.nz/resources/research-stats 

New Zealand Labour Party (2013, October 8). Sky TV gets slapped with a wet bus ticket. 
[Press release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PA1310/S00130/sky-tv-gets-
slapped-with-a-wet-bus-ticket.htm 

Open Parachute (2013, October 1). September ’13 – NZ blogs sitemeter ranking (2013, 
October 1). Retrieved from http://openparachute.wordpress.com/2012/11/01/october-12-nz-
blogs-sitemeter-ranking/ 

Paul Henry replaces TV3's Nightline (2013, November 1). Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv/9353153/Paul-Henry-replaces-TV3s-Nightline 

PIJ (2013, November 15). Public interest journalism foundation one step nearer. 

[Public statement]. Retrieved from http://pij.org.nz/ 

PwC (2013a, April). 2013 Deal insights for the entertainment, media and communications 
industries. 2013 Outlook & Analysis of 2012 US deal activity. Retrieved from 
http://www.pwc.com/us/en/industry/entertainment-media/assets/pwc-emc-deal-insights-
2013.pdf 

PwC (2013b, n.d). Global Entertainment and Media Outlook 2013-2017. Retrieved from 

http://www.pwc.co.nz/global-entertainment-and-media-outlook-2013-2017/ 

PwC (2013c, June 5). New Zealand online space: Show me the money. [News release]. 
Retrieved from http://www.pwc.co.nz/news-releases/new-zealand-online-space-show-me-
the-money/ 

Pullar-Strecker, T. (2013, October 8). Sky TV let off, but is it a win? Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/opinion-analysis/9257094/Sky-TV-let-off-but-is-it-a-win 

Pullar-Strecker, T. (2013, September 15). TVNZ spies new role in pay TV. Stuff. Retrieved 
from http://www.stuff.co.nz/business/9156991/TVNZ-spies-new-role-in-pay-TV 

http://www.independent.ie/business/media/australias-apn-to-sell-advertising-firm-for-49m-29687342.htm
http://www.independent.ie/business/media/australias-apn-to-sell-advertising-firm-for-49m-29687342.htm
http://theconversation.com/making-sense-of-fairfaxs-paywall-figures-19486
http://theconversation.com/making-sense-of-fairfaxs-paywall-figures-19486
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0009/234468/JMAD-Interim-Report-2011.pdf
http://www.newsworksnz.co.nz/resources/research-stats
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1310/S00130/sky-tv-gets-slapped-with-a-wet-bus-ticket.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1310/S00130/sky-tv-gets-slapped-with-a-wet-bus-ticket.htm
http://openparachute.wordpress.com/2012/11/01/october-12-nz-blogs-sitemeter-ranking/
http://openparachute.wordpress.com/2012/11/01/october-12-nz-blogs-sitemeter-ranking/
http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv/9353153/Paul-Henry-replaces-TV3s-Nightline
http://pij.org.nz/
http://www.pwc.com/us/en/industry/entertainment-media/assets/pwc-emc-deal-insights-2013.pdf
http://www.pwc.com/us/en/industry/entertainment-media/assets/pwc-emc-deal-insights-2013.pdf
http://www.pwc.co.nz/global-entertainment-and-media-outlook-2013-2017/
http://www.stuff.co.nz/business/9156991/TVNZ-spies-new-role-in-pay-TV


48 
 

Quilliam, R. (2013, July 18). Journalist's defamation trial: Jury unable to reach decision. The 
NZ Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10899885 

Radio New Zealand (2013, June 13). Appointment of Radio New Zealand Chief Executive 
and Eidtor-in-Chief. [Press release]. Retrieved from http://www.radionz.co.nz/media/52 

Roy Morgan (2013). Newspaper readership in New Zealand. Retrieved from 
http://www.roymorgan.com/industries/media/readership/newspaper-readership-new-zealand 

Rutherford, H. (2013, September 11). Te Heuheu breaks silence over Maori TV CEO 
search. Stuff. Retrieved from http://www.stuff.co.nz/national/politics/9152345/Te-Heuheu-
breaks-silence-over-Maori-TV-CEO-search 

Satherley, D. (2013, April 23). Colin Craig threatens satirical website. 3news. Retrieved from 

http://www.3news.co.nz/Colin-Craig-threatens-satirical-
website/tabid/1607/articleID/295333/Default.aspx 

Satherley, D. (2013, October 16). Slater denies political motive in Len Brown sex scandal. 
3news. Retrieved from http://www.3news.co.nz/Slater-denies-political-motive-in-Len-Brown-

sex-scandal/tabid/1607/articleID/317388/Default.aspx#ixzz2jctp6ZYb 

Selwyn, T. (2013, March 2). TV Review: 7 Sharp: defining pointlessness. The Daily Blog. 
Retrieved from http://thedailyblog.co.nz/2013/03/02/tv-review-7-sharp-defining-
pointlessness/#sthash.amY4iDKH.dpuf 

Sky TV (2013a, n.d). Shareholders. Retrieved from 

http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157&art_id=2200 

Sky TV (2013 b, August 15). Manchester United and Sky announce mutv partnership. 

[Media release] Retrieved from 

http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=46313 

Sky TV (2013c, n.d) Annual Report. Retrieved from 

http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=158&art_id=2204 

Sky TV (2013d, September 13). Geraldine McBride and Derek Handley have been 
appointed to the board of SKY today. [Media release] Retrieved from 
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=46799 

Slater, C. (2013, October 15). Why we broke the story of the rooting ratbag mayor. Whale 
Oil Beef Hooked. Retrieved from http://www.whaleoil.co.nz/2013/10/broke-
story/#axzz2iIJ4oWmf 

The Civlian (2013, n.d.). About. Retrieved from http://www.thecivilian.co.nz/ 

The Daily Blog (2013, n.d). About The Daily Blog. Retrieved from 

http://thedailyblog.co.nz/about/ 

Thomspon, A. (2013, April 10). A New Foundation For A New Journalism In New Zealand. 
[Speech] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/HL1304/S00068/a-new-foundation-
for-a-new-journalism-in-new-zealand.htm 

Trotter, C. (2013, October 16). Adultery and democracy: should Len Brown resign? The 
Daily Blog. Retrieved from http://thedailyblog.co.nz/2013/10/16/adultery-and-democracy-
should-len-brown-resign/ 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10899885
http://www.radionz.co.nz/media/52
http://www.roymorgan.com/industries/media/readership/newspaper-readership-new-zealand
http://www.stuff.co.nz/national/politics/9152345/Te-Heuheu-breaks-silence-over-Maori-TV-CEO-search
http://www.stuff.co.nz/national/politics/9152345/Te-Heuheu-breaks-silence-over-Maori-TV-CEO-search
http://www.3news.co.nz/Colin-Craig-threatens-satirical-website/tabid/1607/articleID/295333/Default.aspx
http://www.3news.co.nz/Colin-Craig-threatens-satirical-website/tabid/1607/articleID/295333/Default.aspx
http://www.3news.co.nz/Slater-denies-political-motive-in-Len-Brown-sex-scandal/tabid/1607/articleID/317388/Default.aspx#ixzz2jctp6ZYb
http://www.3news.co.nz/Slater-denies-political-motive-in-Len-Brown-sex-scandal/tabid/1607/articleID/317388/Default.aspx#ixzz2jctp6ZYb
http://thedailyblog.co.nz/2013/03/02/tv-review-7-sharp-defining-pointlessness/#sthash.amY4iDKH.dpuf
http://thedailyblog.co.nz/2013/03/02/tv-review-7-sharp-defining-pointlessness/#sthash.amY4iDKH.dpuf
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157&art_id=2200
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=46313
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=158&art_id=2204
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=46799
http://www.whaleoil.co.nz/2013/10/broke-story/#axzz2iIJ4oWmf
http://www.whaleoil.co.nz/2013/10/broke-story/#axzz2iIJ4oWmf
http://www.thecivilian.co.nz/
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1304/S00068/a-new-foundation-for-a-new-journalism-in-new-zealand.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1304/S00068/a-new-foundation-for-a-new-journalism-in-new-zealand.htm
http://thedailyblog.co.nz/2013/10/16/adultery-and-democracy-should-len-brown-resign/
http://thedailyblog.co.nz/2013/10/16/adultery-and-democracy-should-len-brown-resign/


49 
 

TVNZ (2013a, April 12) TVNZ wins media award of the year. Retrieved from 

http://tvnz.co.nz/planit/news-and-media-releases-3086974 

TVNZ (2013b, February 4). RaboDirect to Sponsor Seven Sharp. [Press release] Retrieved 

from http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/rabodirect-sponsor-seven-sharp-5332704 

TVNZ (2013c, September 4). TVNZ achieves profit forecast. [Press release]. Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/achieves-profit-forecast-5563832 

TVNZ (2013d, May 13). John Gillespie appointed TVNS’s head of news and current affairs. 

[Press release] Retrieved from http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/john-gillespie-
appointed-s-head-news-and-current-affairs-5436050 

TVNZ poaches Home & Away from TV3 (2013, July 5). The NZ Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=1089495
8 

TVNZ to shut down youth channel (2013, July 29). Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv-radio/8976943/TVNZ-to-shut-down-youth-channel 

Vance, A. (2013, August 1). Spy scandal journalist speaks out. Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/national/politics/8987970/Spy-scandal-journalist-speaks-out 

Vaughan, R. (2013, November 12). Troubled times for TV current affairs as TVNZ chops 
Sunday in half. NBR. Retrieved from http://www.nbr.co.nz/article/troubled-times-tv-current-
affairs-rv-p-124368 

Vodafone (2013, October 4). Vodafone Unveils Ultra Fast Broadband TV service. [Press 
release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1310/S00186/vodafone-unveils-
ultra-fast-broadband-tv-service.htm 

Whale Oil Beef Hooked (2013, n.d.). About Whale Oil Beef Hooked. Retrieved from 

http://www.whaleoil.co.nz/about/#ixzz2iIPajvUy 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://tvnz.co.nz/planit/news-and-media-releases-3086974
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/rabodirect-sponsor-seven-sharp-5332704
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/achieves-profit-forecast-5563832
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/john-gillespie-appointed-s-head-news-and-current-affairs-5436050
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/john-gillespie-appointed-s-head-news-and-current-affairs-5436050
http://www.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=10894958
http://www.nzherald.co.nz/entertainment/news/article.cfm?c_id=1501119&objectid=10894958
http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv-radio/8976943/TVNZ-to-shut-down-youth-channel
http://www.stuff.co.nz/national/politics/8987970/Spy-scandal-journalist-speaks-out
http://www.nbr.co.nz/article/troubled-times-tv-current-affairs-rv-p-124368
http://www.nbr.co.nz/article/troubled-times-tv-current-affairs-rv-p-124368
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1310/S00186/vodafone-unveils-ultra-fast-broadband-tv-service.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1310/S00186/vodafone-unveils-ultra-fast-broadband-tv-service.htm
http://www.whaleoil.co.nz/about/#ixzz2iIPajvUy


50 
 

 


