
  

Merja Myllylahti 

4/12/2017 

NEW ZEALAND MEDIA 

OWNERSHIP 2017 

AUT’s research center for Journalism, Media and 

Democracy (JMAD) 



 4/12/2017 

 1  

 

Summary 

This JMAD New Zealand media ownership report 2017 reveals a considerable 

shift in the pattern of New Zealand media ownership. For the first time in seven 

years, the number of privately/independently owned media outlets exceeded the 

number of publicly (shareholder) and Crown owned companies.  

In 2017, there were seven privately owned media companies: BusinessDesk, 

NBR, The Spinoff, Allied Press, Newsroom, Bauer Media and MediaWorks - five 

of these were locally owned. Additionally, Scoop was owned by a New Zealand 

based non-profit charitable trust.  

The media market maintained some competition as the Commerce Commission 

ruled against NZME & Fairfax and Sky TV & Vodafone mergers. However, at the 

time of writing it was not clear how the competitive landscape will evolve. In 

October, NZME & Fairfax took their fight to the High Court, and that decision 

was pending when the report was published. In June, Sky TV and Vodafone 

decided to abandon their merger.  

The report notes that the digital news market expanded during 2017. There was 

more available digital news and current affairs content for the public. Yet, at the 

same time the print newspaper market shrunk with regional and local 

newspapers reducing staff and publication dates. Commercial television 

broadcasting showed signs of distress. 

New Zealand media ownership: key trends and events 

• More privately-owned media outlets than in any previous year 

• Sky TV and Vodafone merger denied and abandoned 

• NZME-Fairfax merger appeal at the High Court 

• Newsroom enters the digital news market  

• Financial difficulties for commercial TV broadcasters  

JMAD reports are freely available on AUT online: http://www.aut.ac.nz/study-at-

aut/study-areas/communications/research/journalism,-media-and-democracy-research-

centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report 

http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/research/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/research/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/research/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report


 4/12/2017 

 2  

 

Content 

Summary           p.1 

Content    p.2 

   

1. Trends in the global media ownership  p.3-11 

▪ Law changes and broadcasting mergers in Australia p.8-11  

2. New Zealand media ownership and market structure p.12-32 

▪ Print and online news outlets   p.15-3 2 

➢ Print market   p.15-20 

➢ Digital news sites   p.20-22 

➢ Independents   p.23-28 

➢ Ethnic media   p.28-30 

➢ Blogs    p.30-32 

 

▪ Television, on demand and streaming   p.32-3 9  

➢ Commercial television broadcasters   p.32-36 

➢ Streaming video on demand services   p.36-38 

➢ Public interest television   p.38-39 

 

▪ Radio broadcasting   p.39-44 

➢ Commercial radio   p.39-42 

➢ Public interest radio   p.42-44 

3. New Zealand media ownership: patterns and main events p.45-55 

▪ Major patterns in ownership    p.47-55 

➢ NZME    p.47-49 

➢ Fairfax Media   p.49-51 

➢ Sky TV    p.51-54 

➢ MediaWorks   p.54-55 

 

▪ Key events in media ownership p.55-62 

➢ Sky TV & Vodafone, the merger denied and abandoned p.55-57 

➢ NZME & Fairfax, the merger denied and appealed  p.58-62 

Epilogue: Media policies and the 2017 general election  p.62-65 

Conclusions   p.66-67 

References   p.68-76 

 

 



 4/12/2017 

 3  

 

1. Trends in the global media ownership  

In 2017, consolidation among technology, media and telecommunication (TMT) 

companies continued globally. However, the pace of mergers and acquisitions 

slowed down from 2016. Data from the market information provider 

Mergermarket shows that in the first half of 2017 deal activity in the sector 

dropped from the previous year: the value of deals was US$176 billion, 21 

percent lower than in the first half of 2016 (Deans, 2017). In the first six months 

of 2017, there were five “megadeals” including Sinclair Broadcasting’s 

acquisition of Tribune Media (PwC, 2017).  

In 2017, Alphabet (parent company of Google) was the “largest media owner in 

the world” attracting US$79.4 billion in advertising revenue (Zenith, 2017). As 

seen in table 1, the second largest communication conglomerate was Facebook 

(US$26.9 billion) and the third largest Comcast (US$12.9 billion) (Zenith, 2017). 

Approximately 73 percent of all the advertising money on the internet went to 

Alphabet, Facebook, Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon and Twitter (Zenith, 

2017). Most of the largest media companies – 20 out of 30 – were based in the 

United States, China and Germany. The rest were in the United Kingdom, 

France, Italy and Brazil (Zenith, 2017).  

 

 

 



 4/12/2017 

 4  

 

 

Table 1: Ten top global media owners 2017  

(by advertising spend) 

Ranking  Company 

1  Alphabet (US) 

2 Facebook (US) 

3 Comcast (US) 

4 Baidu (China) 

5 The Walt Disney Co. (US) 

6 21st Century Fox (US) 

7 CBS Corporation (US) 

8 iHeartMedia Inc. (US) 

9 Microsoft (US) 

10  Bertelsmann (Germany) 

                                        Source: Zenith, 2017 

A report by the Center for Media Pluralism and Media Freedom notes that in 

Europe, media ownership concentration is shaped by regulatory leniency. It 

states that “the trend towards relaxation and/or abolition of ownership 

restrictions has enabled large media groups to expand throughout the EU and to 

thereby solidify their presence in a number of media markets” (Center for Media 

Pluralism and Media Freedom, 2017, p.45). Although the report concentrates on 

countries in Europe, similar observations apply to the United States. 

 



 4/12/2017 

 5  

 

The Centre for Innovation & Sustainability in Local Media, based in the United 

States, observes that “consolidation in the industry has continued, reaching 

historic highs” (Center for Innovation & Sustainability in Local Media, 2017, 

p.6). Its research report notes that “the largest 25 newspaper chains now own 

almost a third of the country’s newspapers” (Center for Innovation & 

Sustainability in Local Media, 2017, p.6). In his blog Newsonomics, Ken Doctor 

pointed out that Gatehouse Media, Digital First Media and Gannett have taken 

over “the bulk of country’s 1,350 daily newspapers”, and that the three “own a 

full quarter of the nation’s dailies, as family-run operations dwindle, and final 

generations of newspaper-owning families look for the exits before the 

passageway becomes too narrow” (Doctor, 2017).  

In 2017, billionaires and telecommunication companies continued to buy media 

assets in the United States. For example, in July 2017 Laurene Powell Jobs, a 

philanthropist and billionaire, bought a majority stake in the Atlantic magazine. 

Before that, in February 2017, Japanese telecommunications conglomerate 

Softbank Group announced that it was purchasing the owner of New 

Media/Gate House media group. The company owns 564 community print 

newspapers and 489 websites in the United States employing 9,509 people 

(Fullerton, 2017). However, most of the major media mergers of 2017 happened 

in the broadcasting sector, not in print media. The State of the News Media 2017  

 



 4/12/2017 

 6  

 

report observes that in the US “a wave of consolidations and station purchases 

have made some broadcast media owners considerably larger” (Matsa, 2017). In 

2017, five broadcasting companies owned approximately 37 percent of the local 

television stations in the country (Matsa, 2017). In April, European Union 

regulators approved 21st Century Fox’s US$14.5 billion takeover of the United 

Kingdom’s broadcaster Sky TV. In September, the UK government referred the 

deal to the country’s competition authorities. In its ruling, the European Union 

regulators said that as Fox and Sky are “mainly active in different markets in 

Austria, Germany, Ireland, Italy and the U.K”, they compete and therefore the 

merger could be allowed (Reid, 2017). The Guardian points out that if the 

merger is approved, it “will bring together two of the most powerful broadcasters 

in the world” (Ruddick, 2017). 21st Century Fox owns the cable network Fox 

News in the United States, and the merger would bring Sky News under its 

wing as well. The Murdoch family already owns 39% of Sky through 21st 

Century Fox.  

In May, another major broadcasting deal was announced. Sinclair Broadcast 

Group, which is the second-largest television station operator in the United 

States, reported that it was buying Tribune Media – owner of 39 television 

stations in the country. According to PwC, “the deal is the largest announced 

broadcasting megadeal following the airwave auction” (PwC, 2017). The merger 

of two companies, valued at US$3.9 billion, would create a new, dominant TV- 



 4/12/2017 

 7  

 

station group in the United States with 200 television stations nationwide. The 

Economist notes that Sinclair Group’s executive chairman David Smith is “a 

conservative ally of Mr Trump who, critics say, puts his stations in the service of 

Republican causes” (“Sinclair Broadcast Buys Tribune Media”, 2017).  

The consolidation in the broadcasting sector continued in July. The pay 

television company Discovery Communication announced that it was buying 

Scripps Networks Interactive for US$14.6billion. Discovery owns channels such 

as Discovery Chanel, Animal Planet and Eurosport whereas Scripps owns 

channels such as HGTV, Food Network, Travel Channel, DIY Network and the 

Cooking Channel. The combined company has “nearly 20% share of ad-

supported pay-TV audiences in the US”, and it will be “home to five of the top 

pay-TV networks for women and will account for over 20% share of women 

watching primetime pay-TV in the US” (Discovery Communication, 2017). At 

the time of writing, the AT&T mega deal to buy Time Warner was still waiting 

for the final regulatory approval. In 2016, AT&T announced that it was 

acquiring Time Warner, the media company behind HBO and Warner Bros., for 

US$80 billion. 

 

 

 



 4/12/2017 

 8  

 

Law changes and broadcasting mergers in Australia 

In 2017, the Australian government abolished media ownership rules which had 

prevented further consolidation in the sector. The bill about removing the 

ownership restrictions faced some opposition in the Senate, such that the 

changes were “proving a major headache for the government which needs 

crossbench support to pass” (Davies, 2017). However, on September 14, the law 

changes passed. The government abolished the “two out of three rule” which had 

prevented an individual media company such as News Corp from owning 

newspapers, television and radio stations in the same license area. Additionally, 

the “reach rule” which had prohibited a single television broadcaster reaching 

more than 75 percent of the population, was removed. Media academic Tim 

Dwyer observed that “while there are still some ownership controls in place, and 

local content requirements that remain in place, these will not stop further 

media concentration” (Dwyer, 2017). Amidst these law changes “Senate 

kingmaker” Nick Xenophon negotiated a one-off A$60 million fund which 

supports small publishers and journalism scholarship (Shields & Battersby, 

2017). The fund gives grants only to media companies which are headquartered 

in Australia and mainly owned by Australian shareholders. Therefore, foreign 

owned companies such as The Guardian, The Daily Mail and Buzzfeed are not 

eligible for the funding.  

 



 4/12/2017 

 9  

 

The removal of ownership restrictions was expected to escalate media mergers 

and takeovers in Australia. However, in November the Australian Competition 

and Consumer Commission (ACCC) published new guidelines about prospective 

media mergers, saying that they would be assessed against the criteria of 

competition for news stories and diversity of voices. 

In May, before the law changes, Fairfax Media had become a takeover target. It 

received an “unsolicited, preliminary, non-binding indication of interest to 

acquire Fairfax” from the private equity groups TPG Group & Ontario Teachers 

Pension Plan Board and Hellman & Friedman (Fairfax Media, 2017a). The 

takeover did not materialise because neither of the consortiums made a formal 

bid for the company. After its suitors pulled out, Fairfax stated that its real 

estate listing service Domain would be listed to the Australian stock market, 

and this went ahead in November. The company’s chairman Nick Falloon said 

that “with media reform expected later this year, Fairfax will actively look to 

maximise value given the strategically important businesses we own” (Fairfax 

Media, 2017b). In November, Fairfax’s shareholders voted in favour of moving 

Domain to a separate company with Fairfax retaining 60 percent of the 

company’s shares. On November 16, the company was listed on the Australian 

stock exchange ASX with the value of A$2.2 billion. 

 

 



 4/12/2017 

 10  

 

The Australian broadcasting companies were also facing takeovers as media 

corporations and investors anticipated law changes. In June, the broadcasting 

corporation Ten Network, one of the three largest commercial television 

networks nationwide, entered voluntary administration as its two largest 

shareholders refused to extend the company’s credit facility. The network was 

put on sale after failing to secure financial backing from its billionaire 

shareholders Lachlan Murdoch, Bruce Gordon and James Packer. In July, the 

Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) confirmed that the 

company had received a takeover bid from Murdoch and Gordon (Chau, 2017). 

Before the takeover bid, Murdoch, Gordon and Packer each owned a 30 percent 

stake in the company. Additionally, Australian cable television company Foxtel 

held 14 percent of the Ten Network’s shares. In August, multibillion television 

network company CBS Corporation, worth US$28 billion, announced that it was 

buying Ten. CBS stated that the “acquisition not only presents CBS with 

considerable broadcasting opportunities in Australia but also allows for further 

multi-platform distribution and growth” (CBS Corporation, 2017). CBS owns 

“one of the world's largest libraries of entertainment content”, and its operations 

“span virtually every field of media and entertainment, including cable, 

publishing, radio, local TV, film, and interactive and socially responsible media” 

(CBS Corporation, 2017). However, the takeover deal was challenged in court by 

Rupert Murdoch’s 20th Century Fox, Lachlan Murdoch and fellow media baron  

 



 4/12/2017 

 11  

 

Bruce Gordon in September (Davies, 2017). In November, the CBS takeover was 

confirmed by the Supreme Court. In August, another broadcasting deal in 

Australia was announced. Telstra and News Corp announced that they were 

combining their pay television companies Foxtel and Fox Sports Australia to 

form a new pay television and entertainment company. The owners aim to 

complete the deal in the first half of 2018 depending on regulatory approval. 

News Corp will own 65 percent of the new company’s shares, with Telstra 

taking the remaining 35 percent (Mitchell, 2017). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4/12/2017 

 12  

 

2. New Zealand media ownership and market structure 

In 2017, ownership of the leading commercial news companies in New Zealand 

remained unchanged, and they continued to be owned by financial shareholders.  

The Commerce Commission denied further ownership consolidation in the 

media market by ruling against Sky TV & Vodafone and NZME-Fairfax 

mergers. Sky TV and Vodafone canceled their merger ambitions in June after 

the commission’s ruling. In contrast, NZME and Fairfax confirmed in May that 

they would appeal the commission’s decision and take it to the High Court. The 

ten-day High Court hearing started in Wellington on October 16. At the time of 

writing the decision was pending, and it was not clear what the outcome may be. 

In a meanwhile, the New Zealand media market remained relatively 

competitive. 

However, beyond the largest companies, there was a considerable shift in the 

pattern of New Zealand media ownership in 2017. For the first time in seven 

years, the number of privately and independently owned media outlets exceeded 

the number of publicly (shareholder) and Crown owned companies (see table 2). 

The privately/independently owned companies included Allied Press, Bauer 

Media, BusinessDesk, MediaWorks, NBR, Newsroom, The Spinoff and Scoop 

(owned by a foundation). The launch of Newsroom in March 2017 expanded the 

digital news market. However, the print newspaper market remained in  

 



 4/12/2017 

 13  

 

difficulty and a number of regional newspapers cut publication dates (see more 

below). In 2017, NZME remained a publicly owned company, listed on the New 

Zealand stock market (NZX). Its main brands included The New Zealand 

Herald, Newstalk ZB and The Hits, and additionally it owned the group buying 

site GrabOne. In November, the company launched a new jobs platform called 

YUDU. According to NZME, it reaches “more than 3.3 million New Zealanders” 

and “approximately 82% of New Zealanders read, watch, listen to, or otherwise 

engage with NZME’s brands” (NZME, 2017a).  

Stuff was also headquartered in Auckland. In August, Fairfax Media renamed 

its New Zealand operations Stuff – using the name of its leading online site in 

New Zealand with the reach of 3.5 million New Zealanders. Other main brands 

of the company include The Dominion Post, Press, Neighbourly and Stuff Fibre. 

In November, Fairfax bought the rest of the shares in Neighbourly. 

Accompanying the name change, Fairfax group executive editor Sinead Boucher 

was named as the new chief executive officer of Stuff.  As mentioned, Stuff is 

part of Australian Fairfax Media, which is publicly owned and listed in the 

Australian stock market (ASX). It is mainly owned by financial shareholders 

(financial institutions). Bauer Media is a privately owned, global media 

conglomerate, headquartered in Germany. MediaWorks, based in Auckland, is 

privately owned by the American investment management firm Oaktree 

Capital.  



 4/12/2017 

 14  

 

Table 2: Major media companies in New Zealand in 2017 

Company  Ownership Funding  Most important NZ assets 

Allied press Private Commercial  The Otago Daily Times 

Bauer Media Private Commercial  Metro, The Listener, North & 

South, The New Zealand 

Women’s Weekly, Noted.co.nz, 

Paperboy 

BusinessDesk Private  Commercial  BusinessDesk 

Coliseum 

Sports Media 

Private  Commercial Coliseum Sports Media  

Stuff  Public, 

shareholders 

Commercial The Dominion Post, The 

Press, Stuff, Neighbourly  

MediaWorks Private Commercial TV3, Bravo, TV3plus1, 3NOW 

On Demand, 3news.co.nz, The 

Edge TV, The Edge, 

RadioLIVE, The Breeze 

Maori TV  Crown owned Public  Maori Television Channel, Te 

Reo Channel 

NBR Private  Commercial The National Business 

Review, NBR radio, nbr.co.nz 

Newsroom Private Commercial Newsroom.co.nz, Newsroom 

Pro 

NZME  Public, 

shareholders  

Commercial The New Zealand Herald, The 

Radio Network, GrabOne 

RNZ Crown owned Public  Radio New Zealand National, 

Radio New Zealand Concert, 

thewireless.co.nz 

Sky TV  Public, 

shareholders 

Commercial Sky TV, My Sky, Prime, Igloo, 

Neon, Fan Pass 

TVNZ  Crown  Commercial TV ONE, TV2, TV ONE plus 

1, TV2+1, TVNZ Ondemand, 

ONENews.co.nz 

Scoop Foundation Commercial scoop.co.nz 

The Spinoff Private  Commercial The Spinoff 

 

https://www.alliedpress.co.nz/
http://www.bauermedia.co.nz/
https://www.businessdesk.co.nz/
http://www.coliseumsportsmedia.com/
http://www.coliseumsportsmedia.com/
http://www.fairfaxmedia.co.nz/
http://www.mediaworks.co.nz/
http://www.maoritelevision.com/
http://www.nbr.co.nz/
https://www.newsroom.co.nz/
http://www.nzme.co.nz/
http://www.radionz.co.nz/
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/tvnz-4880728
http://www.scoop.co.nz/about/about.html?Source=Ftr
http://thespinoff.co.nz/


 4/12/2017 

 15  

 

In 2017, there were three Crown-owned companies: Television New Zealand 

(TVNZ), Radio New Zealand (RNZ), and Maori Television. TVNZ is owned by the 

state, but it is commercially funded with no public service obligation. 

Approximately 95 percent of its operations are funded by advertising, and its 

primary mandate is to pay a dividend to the New Zealand government.  

RNZ is the only advertising free public interest broadcaster in New Zealand. In 

2016, the Radio New Zealand Amendment Bill was passed in Parliament, and 

the RNZ Charter was updated to reflect the broadcaster’s commercial capacity. 

The charter states that RNZ continues to provide services commercial free, but 

it can also enhance its funding by collaboration and partnerships. In 2017, RNZ 

had multiple content partnerships with other media outlets including Bauer 

Media and Fairfax. Maori Television, also funded by the government, is 

specifically required to revitalise the Maori language.  

Print and online news outlets 

Print market 

In 2017, NZME and Fairfax continued to have a duopoly control over the New 

Zealand print newspaper market, and they dominated online news market. The 

combined market share of Fairfax and NZME newspapers was 89.3 percent (of 

which Fairfax’s market share was 45.9 percent and NZME’s 43.4 percent). Allied 

Press had an 8.4 percent market share (Molineaux et al., 2016). The two 

companies leading weekday newspapers included The New Zealand Herald  



 4/12/2017 

 16  

 

(NZME), The Dominion Post (Fairfax), The Press (Fairfax) and the Otago Daily 

Times (Allied Press). In 2017, both NZME and Fairfax Media reported declines 

in print revenue and growth in digital revenue. In the first half of 2017, NZME 

profit fell 87 percent to $7.8 million from the first half of 2016. The drop was 

partly due to the cost of the company’s separation from Australian APN News 

and Media. In the first half of 2017, NZME’s revenue fell three percent to $189 

million from the same period in 2016. Earnings from the print papers declined 

four percent, but the digital revenue increased 20 percent (from 2016 to 2017 for 

the same six months) (NZME, 2017b). NZME chief executive Michael Boggs 

commented that “digital is obviously a key revenue growing stream for us”, but 

said that print remained an important part of NZME’s business because “the 

print pays a lot of the bills today" (Gray, 2017). In August, Fairfax reported that 

its full year revenue for the financial year 2017 had declined 4.8 percent to 

A$1.7 billion from the previous year. The company made an A$84 million profit 

compared to an A$773 million loss in 2016 (Fairfax Media, 2017c). Fairfax chief 

executive managing director Greg Hywood declared that “Fairfax is in great 

shape. We have delivered strong value for shareholders through growth and 

transformation initiatives” (Fairfax Media, 2017c).  

Fairfax New Zealand revenue was down seven percent: digital revenue grew 29 

percent, but circulation revenue declined five percent. Hywood said that “our 

New Zealand business has the tremendous digital growth platform of Stuff at its 

core” (Fairfax Media, 2017c). Nevertheless, in September the company  



 4/12/2017 

 17  

 

warned investors that the revenue from its Australian metropolitan newspapers 

was down 11 percent compared to June 2017. 

 

Table 3: Print & online readership and circulation in 2017 

 

Publication Readership/ 

audience 

size 

% change 

from 

previous 

year 

Circulation 

(30/06/2017) 

%change 

from 

previous 

year 

The New 

Zealand 

Herald  

1,674,000 -1.2% 118,845 -7.6% 

The 

Dominion 

Post  

488,000 -7.4% 49,471 -10.6% 

Sunday Star 

Times 

378,000 -7.8% 80,404 -15.5% 

The Press 372,000 -0.3% 49,972 -10% 

Waikato 

Times 

215,000 +4.9% 19,591 -11.7% 

Otago Daily 

Times 

195,000 +3.2% 32,890 -4.1% 

Bay of 

Plenty Times 

158,000 +10.5% 12,092 -11.4% 

Hawkes Bay 

Today 

130,000 +6.6% 17,740 -5.6% 

Northern 

Advocate 

124,000 +2.5% 11,083 -5.3% 

Sunday 

News 

123,000 +32.3% 17,343 -20.1% 

                                                                Sources: ABC, Roy Morgan Research  

 

 

 



 4/12/2017 

 18  

 

In New Zealand, revenue from Stuff (formerly Fairfax New Zealand Media) was 

down ten percent (Fairfax Media, 2017d). However, Fairfax’s digital real estate 

listing service Domain saw total revenue growing 13 percent and digital revenue 

22 percent from June to September 2017 (Fairfax Media, 2017d). 

Figures from the New Zealand audit bureau ABC show that in the first six 

months of 2017 the circulation of major newspapers fell from the previous year. 

As seen in table 3, The Dominion Post circulation fell 10.6 percent, The Press 10 

percent and The New Zealand Herald 7.5 percent (ABC, 2017). According to Roy 

Morgan readership results, The New Zealand Herald, The Dominion Post and 

The Press lost readers in the 12 months to June 2017, and they also lost print 

subscriptions (Roy Morgan, 2017a, ABC). However, The New Zealand Herald 

continued to dominate the market with 1,674,000 readers in print and online. 

Regional newspapers such as the Otago Daily Times, Waikato Times, Bay of 

Plenty Times, Hawkes Bay Today and Northern Advocate gained readers. Also, 

Fairfax’s Sunday News had 32 percent more readers in June 2017 compared to 

same time in 2016 (Roy Morgan, 2017a).  

Bauer Media dominated circulation in the New Zealand magazine market: New 

Zealand Women’s Day had 339,000 readers, The Listener 246,000, New Zealand 

Woman’s Weekly 169,000 and North & South 134,000. The New Zealand  

 

 



 4/12/2017 

 19  

 

Herald’s inserted magazine Canvas had 307,000 readers whereas Sunday Star-

Times’s the Sunday Magazine had an audience of 281,000 (Roy Morgan, 2017a). 

In March, the Marlborough Express faced the biggest shakeup in its 150-year 

history when publication dates were cut to three from seven (Read, 2017). 

Fairfax, the owner of the paper, was seeking to cut two jobs but said that it 

would maintain “10.5 editorial staff in the region” (Read, 2017). Sinead Boucher, 

Fairfax group executive editor at the time, commented that “media  

organisations the world over are having to rethink the sustainability of their 

local newspaper models” (Read, 2017). In June, Fairfax announced that the 

Nelson Mail was dropping its Tuesday and Thursday editions, costing “fewer 

than four full time jobs” (Pullar-Strecker, 2017a). Additionally, the company 

announced that its weekday papers would move to compact size in mid-2018. In 

October, Fairfax Media was planning to cut 11 regional sports and racing 

reporters (E tu, 2017). E tu’s industry coordinator communications Joe 

Gallagher said that the move was “another step towards the dismantling of 

professional regional journalism” (E tu, 2017). He added that: 

It’s another nail in the coffin of quality journalism with the loss of good jobs 

as well as professional reporting standards which best serve local 

communities. It’s an abandonment of the regions where sport is an 

incredibly important part of life, and it’s a major blow to keeping these 

communities informed (E tu, 2017). 

September also marked the end for a twice-weekly 32-year-old Auckland print 

newspaper The Auckland City Harbour News. Fairfax announced that the 

paper, which was delivered to 20,000 houses, was moving to digital-only. Fairfax 

national communities editor Jeremy Rees noted that the print paper was “no  



 4/12/2017 

 20  

 

longer commercially viable” and that there was “not enough advertising to cover 

the printing production, delivery, journalists and advertising staff” (“30-year-old 

Auckland newspaper to stop press”, 2017). Rees said that many of Fairfax’s 

suburban and rural papers were still “well-loved with a long runway ahead” 

because “there are a lot of people who still want to read local news” (“30-year-old 

Auckland newspaper to stop press”, 2017). However, he confirmed that its three 

bi-weekly newspapers the Central Leader, the East Bays Courier and 

the Eastern Courier would become weekly papers from the beginning of October 

(“30-year-old Auckland newspaper to stop press”, 2017).   

Digital news sites 

In 2017, most of the digital news sites in New Zealand were free for anyone to 

access. Of the main news outlets, the National Business Review and The Otago 

Daily Times had introduced digital subscriptions, paywalls. Newsroom’s Pro 

service, which reports on government and business, also required a subscription. 

Additionally, Scoop had a license fee for organisations. In 2017, multiple digital 

sites introduced PressPatron tool – developed in New Zealand – which enables 

voluntary donations for the websites. The sites using PressPatron for 

crowdfunding included Newsroom, The Spinoff and Scoop as well as blogs such 

as Public Address, Villainesse, Pundit and Bill Bennett.  

 

 



 4/12/2017 

 21  

 

In 2017, NZME and Fairfax continued to dominate online news. According to 

the web analytics firm SimilarWeb, Stuff was New Zealand’s sixth most visited 

website whereas nzherald.co.nz was ranked as number ten and TVNZ as  

number 26. The data from SimilarWeb shows that from May to July 2017, Stuff 

was the leading online news site with 87 million total visits (table 4).  

The nz.herald.co.nz had 63 million total visits during the same period. The 

combined audience, measured by the total visits, for Stuff and nzherald.co.nz 

was 150 million compared to the combined total of 32.4 million total visits for 

TVNZ, Newshub, The Spinoff and Newsroom (SimilarWeb, 2017). The two  

dominant sites had almost five times more visits than the other competitors 

mentioned here.  

 

Table 4: New sites total visits May-July 2017 

Website  Total visits (May to 

July 2017) 

Stuff 87 million 

Nzherald.co.nz 63 million 

TVNZ  19.4 million 

Newshub 8.7 million 

The Spinoff 3.7 million 

Newsroom  605,817 

                                        Source: SimilarWeb, 2017 

 



 4/12/2017 

 22  

 

According to RNZ chief executive officer Paul Thompson, the broadcaster’s 

online growth has been strong. In July 2017, the site had 8.1 million page views 

(up 31%) and 1.8 million users (up 33%). Digital-only news site Scoop.co.nz 

reached “more than 500,000 readers per month” (Scoop, 2017). Interest.co.nz, 

which is privately owned by the limited company JDJL Limited, is the “market-

leading resource for interest-rate comparatives” in New Zealand, and it has 

become a “key source of research on banks and other financial institutions” 

(interest.co.nz, 2017). The online site offers news and news commentary on 

financial issues and declares that it is “completely independent of every 

financial institution and adviser group on the market” (interest.co.nz, 2017). 

The sites managing editor is Gareth Vaughan and it has five other reporters and 

editors. Another niche media company is The Health Media, which runs the 

nzdoctor.co.nz website. In 2016, NZ Doctor’s managing editor Barbara Fountain 

won the Editorial Leader of the Year at the Canon Media Awards. Another 

online site worth mentioning is Politik; a subscription based website run by 

experienced political journalist Richard Harman. According to the site, it is 

“New Zealand’s best informed independent political news site that’s read every 

day in the Beehive, by MPs, by CEOs, by lobbyists – and even by former Prime 

Ministers” (Politik, 2017). The public can read three stories a month for free 

after which the readers are required to pay $15.50 a month for its content.  

 



 4/12/2017 

 23  

 

Independents 

In 2017, New Zealand had multiple independently owned media outlets of which 

most delivered content on digital platforms. These media outlets provided at 

least some news and current affairs content.  

They include 

• National Business Review, financial newspaper group 

• Allied Press, regional newspaper group 

• Scoop, independent news website 

• BusinessDesk, newswire service 

• The Spinoff, digital-only media outlet 

• Newsroom, digital-only news site  

 

The National Business Review (NBR) is the only business newspaper in New 

Zealand, and it is mainly published in a digital format. In 2012, publisher Todd  

Scott bought the paper from its previous owner Barry Colman. In 2017, the 

newspaper employed 20 full time and part time journalists. The print version of 

the newspaper is published only once a week, but the digital nbr.co.nz is 

updated regularly. In March 2017, print circulation for the weekly paper was 

5,175 (a 11.3% drop from the same time on the previous year). However, by 

August 2017, the NBR online had gained 5,000 individual subscribers and it had 

28,767 people who subscribed to “at least one of our free email alerts” (Keall, 

2017). The site was also supported by “hundreds of organisations with IP (office-

wide) subscriptions, from corporates like Fonterra to the big law firms and 

accounting shops to large government departments and universities” (Keall,  



 4/12/2017 

 24  

 

2017).  Scott argues that people are now ready to pay for the quality journalism: 

“Today, people are aware that advertising, click-driven models encourage  

churnalism. People won’t renew their sub unless the NBR is producing news 

they can use” (Keall, 2017). NBR has expanded its operations to radio, and more 

recently to video. In 2017, the publisher launched NBR View to offer video 

content, and it has engaged TVNZ’s newsreader Simon Dallow, award-winning 

broadcaster Susan Wood and Prime News anchor Eric Young to deliver it. 

Scoop is an independent news website, and its operations are mainly funded by 

subscription and licensing revenue. The site focuses on “publishing important 

political and local content rather than clickbait” (Scoop, 2017). Corporations and 

organisations pay a licensing fee for using its website and services. Scoop has 

over 100 organisations paying a license fee and these include government 

departments, law firms, universities and corporations (Scoop, 2017). Scoop 

Publishing Limited operates the news website, and it is wholly owned by the 

non-profit charitable trust, Scoop Foundation for Public Interest Journalism. Its 

editorial team consists of two co-editors, a political editor, a  news editor and an 

arts editor (Scoop, 2017). 

Allied Press is an independent, Otago-owned media company, which employs 

more than 400 people. Its leading newspaper is the Otago Daily Times, founded 

in 1861. The company launched digital subscriptions for the Otago Daily Times 

in 2016. The publisher also holds a majority interest in the Greymouth Evening  



 4/12/2017 

 25  

 

Star and has a range of community and farming newspapers throughout the 

South Island including North Canterbury News, The Ashburton Courier, The 

Timaru Courier, The Oamaru Mail, The News, The Mountain Scene, The Star 

and The Ensign. Additionally, the company has a television station in Dunedin, 

Chanel 39, which is the only local television provider in the area. Allied Press 

has an agreement with NZME to source news from NZME's news service, and it 

contributes reports and funding for this service (Allied Press, 2016).  

Wellington-based BusinessDesk, established in 2008, is jointly owned by 

journalists Jonathan Underhill, Pattrick Smellie and Paul McBeth. It employs 

six journalists. The company’s strategy is based on a news wire model, and its 

operations are mainly funded by wholesale, retail and corporate subscriptions. 

According to co-owner Pattrick Smellie, BusinessDesk is currently seeking ways 

to diversify its revenue streams as the media environment rapidly evolves.  

The Spinoff is a digital-only media outlet, “an online magazine and content 

creation studio working across text, audio and video” (Duncan Greive, personal 

communication, August 17, 2017). The Spinoff regards itself as “the fastest 

growing media startup, amassing a monthly New Zealand audience of over 

500,000 in less than three years” (The Spinoff, 2017). The site has been 

nominated for 24 Canon journalism awards, and has won six of them. The 

Spinoff is owned by Greive, who is also editor/publisher of the site, his wife and  



 4/12/2017 

 26  

 

five of its employees and long-term contractors. The digital-only media outlet 

has 22 employees working either full or part-time. Roughly 50 percent of its 

operations are funded by corporate sponsorships and memberships (Duncan 

Greive, personal communication, August 17, 2017). Its sponsors include 

telecommunications company Spark and its video streaming service Lightbox, 

Heart of the City (Auckland guide), Bigpipe (gaming company), Auckland 

University of Technology, MBM (media agency), Unity Books, Flick (electricity 

startup), MacDiarmid Institute (research institute) and Callaghan Innovation 

(government agency).  Greive 

admits that launching a new 

digital-only media outlet has been 

hard work and “exhausting” and 

“exhilarating” at the same time, but 

the publisher finds that “there is a 

large, curious audience willing to try new media” (Duncan Greive, personal 

communication, August 17, 2017). He says that business and NGO’s are “ready 

and willing to try and support” new media if you can prove “reliability and 

traction” (Duncan Greive, personal communication, August 17, 2017). 

In March 2017, Tim Murphy - former chief editor of the New Zealand Herald - 

and Mark Jennings - former head of news at TV3 - launched their digital-only 

news and current affairs site Newsroom. It is mainly owned by Murphy and  

“The talent is amazing, and 

there is a large, curious 

audience willing to try new 

media.” 

            Duncan Greive 

              The Spinoff 



 4/12/2017 

 27  

 

Jennings; additionally Bernard Hickey owns 12.6 percent, Mel Reid eight 

percent, Craig and Selwyn Pellett three percent and “an early individual 

investor” 2.5 percent of the company. The outlet employs 11 full-time and two 

half-time staff members (Tim Murphy, personal communication, August 14, 

2017). The new media outlet has an Auckland based public site newsroom.co.nz 

which is freely and publicly available. Its Newsroom Pro service is a paid 

subscription service for 

corporations and organisations, and 

it is based in Wellington and 

headed by Bernard Hickey. 

According to the Newsroom 

website, it delivers “in-depth 

storytelling for thinking audiences with an interest in the people, progress, and 

democracy of Aotearoa” and its journalism aims to produce content that sets 

“the national news agenda and inform(s) intelligent conversations at every level 

of New Zealand life” (Newsroom, 2017). Newsroom’s operations are 60 percent 

funded by foundation supporters, 20 percent by subscriptions to Newsroom Pro 

and 20 percent by shareholders (Tim Murphy, personal communication, August 

14, 2017). Major sponsors of Newsroom operations include Holden (car 

manufacturing), Kiwibank, Chorus (a telecommunications infrastructure 

company), Bell Gully (law firm), Victoria University and Auckland University. 

Murphy comments that entering the New Zealand media market as a newcomer  

“We have let our journalism be 

the biggest awareness raiser and 

selling point for Newsroom.” 

            Tim Murphy 

       Co-editor, Newsroom 



 4/12/2017 

 28  

 

was challenging for the new venture. It needed to “demonstrate to potential 

supporters and subscribers what Newsroom will offer, what our point of 

difference is and that we can indeed be a sustainable and profitable journalism 

venture” (Tim Murphy, personal communication, August 14, 2017). However, he 

admits that the media outlet has had the advantage of experienced journalistic 

staff: “It would be markedly more difficult to establish a new news service 

without that starting point of experience and profile” (Tim Murphy, personal 

communication, August 14, 2017). He notes that the content sharing trial with 

Stuff has helped Newsroom to build awareness – although not much traffic or 

revenue – and this has been “priceless” (Tim Murphy, personal communication, 

August 14, 2017). 

Ethnic media 

New Zealand has multiple ethnic media outlets which are not well known to the 

public. Creative NZ, Arts Council of New Zealand, has produced a fact sheet 

outlining main ethnic media outlets in the country. According to the council, 

there are 21 Iwi stations, multiple print publications such Mana magazine, and 

one Freeview television station, Maori TV, to serve Maori communities (Creative 

NZ, n.d.). In October 2014, NZME launched the first Maori newspaper in the  

mainstream media in collaboration with the Rotorua Daily Post. The editors  

Kereama Wright and Marisa Balle put out the first issue of the monthly   

 



 4/12/2017 

 29  

 

Māngai Nui, in November 2014. Pasifika communities are “well catered” with 

multiple radio stations and five main print publications, however, there is no 

Pasifika specific television channel in New Zealand (Creative NZ, n.d.). The 

Indian population is served by three main radio stations, seven print 

publications, one Freeview channel and two subscription channels (Creative NZ, 

n.d.). One of the best known Indian publication The Indian Weekender is the 

“first weekend publication that is targeted at the 120,000-strong ethnic Indian  

readership” (The Indian Weekender, 2017). According to the paper, its online 

edition is “increasingly being accessed by readers in Fiji, Australia, India, The 

US, the UK, Canada, Singapore and Malaysia” (The Indian Weekender, 2017). 

The weekend publication is published by Kiwi Media Publishing Ltd, and its 

publisher is Bhav Dhillon. According to the company’s media kit, the paper has 

a circulation of 15,000, and an approximate weekly readership of 60,000 (The 

Indian Weekender, 2017). New Zealand also has specific media for Filipino and 

Korean audiences: there is one radio station for Filipino communities, one print 

publication twice monthly and one paid television channel on the Sky platform. 

Additionally, there are five print publications for Korean communities and two 

subscription channels on the Sky platform. There are also three main television 

channels in Mandarin and Cantonese, multiple print publications, three 

Freeview stations and eight subscription channels to keep Chinese audiences 

informed (Creative NZ, n.d.). In 2016, NZME launched a new website with the 

Chinese Herald which is targeted at Chinese readers. The Chinese Herald was  



 4/12/2017 

 30  

 

established in 1994, and has a circulation of 10,000. It is published in Auckland 

four times a week (Ethnic Media Information New Zealand, n.d.). In September, 

professor Anne-Mary Brady from the University of Canterbury, presented a 

paper at the “The corrosion of democracy under China’s global influence” at a 

conference in Virginia, the United States, about the Chinese influence in New 

Zealand under President Xi Jinping. In her paper, Brady argues that “in the 

space of a few years, New Zealand’s Chinese language mass media has gone 

from being an independent, localized, ethnic language medium to an outlet of 

China’s official messaging” (Brady, p.35). She notes that New Zealand’s local 

Chinese language media platforms had content co-operation agreements with 

Xinhua News Service and received their China-related news from Xinhua which 

is controlled by the People’s Republic of China (Brady, p.35).  

 

Blogs 

In 2017, some of the most well-known blogs and blogging platforms included 

PublicAddress (which features Russell Brown’s Hard News amongst others); 

Lizzy Marvelly’s Villainesse; Martyn Bradbury’s The Daily Blog; David Farrar’s 

Kiwiblog; Cameron Slater’s Whale Oil; The Standard, The Dim-Post, Chris 

Trotter’s Bowalley Road and Bill Bennett. Villainesse won the best blog award at  

 

 

 



 4/12/2017 

 31  

 

the Canon Media Awards, other nominations included PublicAddress and The 

Spinoff Parents. Judges Toby Manhire and Bill Ralston commented that 

“Villainesse stands out for its strong feminist voice, excellent graphic  

presentation and a good sense of what is in the news” (Canon Media 

Awards, 2017).  

In 2017, bloggers - not so much the blogs themselves - were in the 

spotlight for various reasons. In August, The Daily Blog’s Martyn 

Bradbury revealed that the police had unlawfully accessed his private 

banking information as they searched for the hacker behind Nicky 

Hager’s’ Dirty Politics book. In an article written by the investigative 

journalist David Fisher, Bradbury detailed how the police actions lead his 

bank to deny him credit (Fisher, 2017).   

 

In 2017, Conservative Party leader Colin Craig sued Whale Oil blogger 

Cameron Slater for defamation. Slater then countersued Craig. In June, a 

High Court judge reserved his decision in the defamation case. In 

October, Slater, public relations professional Carrick Graham and 

former MP Katherine Rich failed in a court bid to knock out a 

defamation claim by three health experts (“Whale Oil blogger, former 

MP, and PR specialist could face jury”, 2017). Slater was accused by Dr 

Doug Sellman and two other health academics Boyd Swinburn and 

Shane Bradbrook of defaming them in a series of posts on his site.  Their  



 4/12/2017 

 32  

 

action was prompted by revelations in Nicky Hager’s 2011 book Dirty 

Politics. The High Court did not strike out the case, and said the 

defamation action could yet proceed to a jury trial (“Whale Oil blogger, 

former MP, and PR specialist could face jury”, 2017).  In August 2017, 

Nicky Hager observed that the Whale Oil blog, which “not long ago [was] so 

influential, is now “diminished” (Hager, 2017). He noted that “there is hardly a 

single journalist left who would take stories off the dirty politics bloggers. 

Cameron Slater and the Whale Oil blog still exist, but they have shrunk back to 

the margins of politics” (Hager, 2017). 

Television, on demand and streaming  

Commercial television broadcasters 

In 2017, commercial broadcasters were clearly facing financial challenges. The 

Crown owned TVNZ reported an 89 percent drop in its profit, Sky TV lost 33,880 

satellite subscribers, and MediaWorks reported a substantial loss in the 

financial year ending December 2016. A Treasury report from February 2017 

warned the government that if the advertising revenue of TVNZ continued to 

shrink, the commercial broadcaster would “need a Crown lifeline” (McBeth, 

2017a). The report suggested that the sale of TVNZ would “potentially deliver 

the highest value commercial option” (McBeth, 2017a).  

 



 4/12/2017 

 33  

 

The ownership structures of the broadcasting companies remained unchanged 

after Sky TV and Vodafone abandoned their merger following the Commerce 

Commission’s ruling (more about the merger below). 

Crown owned TVNZ is a national television broadcaster, mainly funded by 

advertising revenue. It operates six channels including two main channels and 

two plus channels. Its main channels are TVNZ 1 and TVNZ 2, and its flagship 

news programme is 1 News. The broadcaster has live-streaming on TVNZ 1, 

TVNZ 2 and Duke, and a video streaming service on TVNZ OnDemand. 

Additionally, it has an entertainment focused TVNZ.co.nz and 1 News NOW 

news sites. TVNZ chief executive Kevin Kenrick says that in 2017 the 

broadcaster “exceeded its goal of engaging 2 million New Zealanders per day 

with peak audience TV share reaching a multi-year high and TVNZ OnDemand 

delivering double-digit growth in audience reach” (TVNZ, 2017a). In 2017, 

TVNZ cut jobs and announced a sharp decline – drop of 89 percent - in its profit 

from the previous year (largely because of a $12 million loss from its content 

output agreement with Disney). In 2017, TVNZ’s after tax next profit was $1.4 

million. From 2016 to 2017, its revenue declined 2.5 percent to $316.5 million, 

but it managed to offset a drop in television advertising by “increasing online 

revenue” (TVNZ, 2017b). The broadcaster cut one million dollars off its costs. 

These included “the increased costs of organisation restructuring” (TVNZ, 

2017b). In April TVNZ confirmed that it was cutting “less than 10 jobs across  



 4/12/2017 

 34  

 

the news team” (Cook, 2017). Head of news John Gillespie indicated that there 

“could be more [job losses] to come” (Cook, 2017). 

Sky TV broadcasts live sports and offers pay television services via its own 

platform and Igloo, general video-on-demand services, subscription video-on-

demand via NEON, and over the top services via Fan Pass and SKYGo. FanPass 

offers its users passes to view premium sports content, and SKYGo enables its 

satellite customers to stream a selection of Sky’s linear channels and view 

content on-demand. Additionally, Sky owns free-to-air TV channel Prime.  

In August 2017, Sky TV announced that its annual profit had dropped 21 

percent from the previous year to $116 million, and that its revenue had 

declined 3.7 percent over the same period to $894 million (Sky TV, 2017a). The 

company lost 33,800 subscribers, but because NEON and Fan Pass gained 

customers, the net loss was 27,897 subscribers. At the end of the 2017 financial 

year, the total number of Sky TV subscribers was 824,782. In a note to the 

company’s shareholders, chief executive officer John Fellet declared “piracy has 

become our biggest competitor” (Jennings, 2017a). He noted that because 

other media companies use clips of Sky Sport content,  they get the 

rewards without paying for the production costs: “these sites clip 

highlights of key sporting events and put them online within minutes of 

them happening, almost always with ads (for which they receive 

revenue) wrapped around them” (Jennings, 2017a). In his note, Fellet  



 4/12/2017 

 35  

 

did not mention the other media companies he was referring to, but Sky 

TV has taken TVNZ, Stuff and NZME to the High Court. 

MediaWorks, which is privately owned by the investment management company 

Oaktree Capital, owns nationwide television brands and half of the country’s 

commercial radio stations. In 2017, the company continued its rebranding which 

started in 2015. Two years ago, MediaWorks renamed its news outlets 

Newshub; a multiplatform service covering television, radio and digital news 

services. In 2017, the company announced that TV3 was rebranded as Three. On 

its website, MediaWorks lists Newshub, The AM Show (radio), The Project (TV) 

and Radio Live under the “news and current affairs” brands, but channel Three 

(TV) and Three Now (ondemand) are listed under the music and entertainment 

brands together with Bravo and programmes such and Jono and Ben. 

MediaWorks chief commercial officer Glen Kyne commented that “if the Three 

rebrand contributes to bringing more audience into that, then that's a very a 

good story for MediaWorks and makes my job a lot easier” (Junn, 2017).  

MediaWorks, like TVNZ and Sky TV, reported falling revenue and profit. For 

the financial year 2016, its television and radio business made an operating loss 

of $15 million (“MediaWorks reports loss after ‘destablising year’”, 2017). In a 

financial year ending in 2017, its revenue from television operations fell $16.7 

million to $130 million, and digital revenue also declined. Michael Anderson,  

 



 4/12/2017 

 36  

 

who took the helm at MediaWorks after Mark Weldon’s departure, noted that 

the year 2016 was a “destabilising” one for the company (“MediaWorks reports 

loss after ‘destablising year’”, 2017). Anderson noted that the company had 

suffered “internal disruption” as key broadcasters and managers were lost: “we 

gave away more share than we should have but we didn’t have a clear focus – 

we do now” (“MediaWorks reports loss after ‘destablising year’”, 2017). 

Streaming video on-demand services 

In 2017, competition in the streaming video on-demand (SVOD) market became 

fiercer as more New Zealanders signed up for these services. There were 

multiple companies offering streaming video on-demand including Amazon’s 

Prime Video, Netflix, Lightbox, Quickflix, NEON, Coliseum Sports Media and 

the broadcasters’ own video services such as TVNZ OnDemand and ThreeNow. 

In February telecommunications company Spark signed a partnership with 

Netflix (even though the service competes with its own Lightbox). Spark gives 

its customers free access to Netflix standard services if they sign a two-year 

broadband contract with it. Jason Paris, chief executive for Spark’s home mobile 

and business services, commented that “we already see the popularity of Netflix 

in New Zealand - around a third of the data over our broadband network on an 

average evening is customers streaming Netflix and Lightbox” (Spark, 2017). In 

August, another new partnership was announced. The All Blacks signed a 

partnership with Amazon’s Prime video on-demand service; the team will  



 4/12/2017 

 37  

 

feature in an eight-part documentary series. The deal is “New Zealand Rugby’s 

first with a major international pay streaming platform” (Greive, 2017). New 

Zealand Rugby has had a long partnership with Sky TV and the management of 

the organisation denies that the deal with Amazon Prime signals end of its 

relationship with Sky TV.  

The latest Roy Morgan survey shows that nearly two in five Kiwis have 

subscribed to a streaming video on-demand service, and that one in ten has at 

least two subscriptions to these services. At the end of 2016, 1.1 million New 

Zealanders had a subscription to Netflix (a 56 percent growth from 2015) (Roy 

Morgan, 2017b). However, Spark’s Lightbox was the fastest growing service 

provider as it “more than doubled” its customer base from 285,000 in 2015 to 

630,000” in 2016 (Roy Morgan, 2017b). The combined customer base of NEON 

and Quickflix was 337,000. Roy Morgan’s industry communications director 

Norman Morris said that “Neon and Quickflix remain well behind Netflix 

and Lightbox. Currently, fewer than 150,000 Kiwis have a home 

subscription to either of the two smaller providers, and most subscribers 

also have Netflix or Lightbox” (Roy Morgan, 2017b).  

Another survey by researcher Andrew Zhu, based on responses from 1,003 New 

Zealand adults, shows that YouTube is the most accessed video streaming site 

(72%) followed by Netflix (32%). Almost 52 percent of respondents used TVNZ 

OnDemand and 26 percent ThreeNow (Tait, 2017). According to TVNZ, in the  



 4/12/2017 

 38  

 

first half of the financial year 2017, it had 81 million total streams with 1 

NEWS increasing its streaming by 37 percent and TVNZ OnDemand by 24 

percent from the first half of 2016 (TVNZ, 2017c). MediaWorks states that it “is 

the number one premium video publisher in New Zealand with over 55 million 

streams a month across the network” which is at odds with TVNZ Numbers 

(MediaWorks, 2017a).  

Public interest television 

Maori Television, funded by the government, is “New Zealand’s indigenous 

broadcaster, providing a wide range of local and international programmes for 

audiences across the country and online” (Maori TV, 2017a). In 2017, the 

network moved from Newmarket to East Tamaki Road. Maori TV had a 

turbulent period from 2014 to 2017 under Paora Maxwell’s management – many 

talented staff left Maori TV during his time as chief executive officer. In May 

2017, Maxwell himself left and stated that: “this has been a difficult decision but 

changing family and business circumstances has led to the need to dedicate my 

time to other commitments” (Maori TV, 2017b). Some of his critics noted that  

Maxwell’s departure would be “hopefully a new dawn” for the broadcaster 

(Haunui-Thompson & Forbes, 2017). Labour’s Maori broadcasting spokesperson 

Peeni Henare commented that Maxwell’s resignation gave the broadcaster “an 

opportunity to focus” (Haunui-Thompson & Forbers, 2017).  

 



 4/12/2017 

 39  

 

Like other New Zealand media news companies (see above), Maori TV also 

formed an alliance with Fairfax’s Stuff website. Maxwell commented that the 

partnership “opens a new window to the Maori world”, and that because Stuff 

reaches “more than two million New Zealanders every month”, the alliance gives 

its news and current affairs content “a great exposure” (Maori TV, 2017c). 

Radio broadcasting 

Commercial radio  

In 2017, NZME and MediaWorks continued their duopoly in the commercial 

radio market. NZME’s radio brands include Newstalk ZB, Radio Sport, iHeart 

Radio, The Hits, ZM, Coast, Flava. MediaWorks brands include Mai, The Edge, 

George FM, The Rock FM, More FM, The Sound, The Breeze, RadioLIVE, Magic 

and rova. GfK, the company that provides official radio rankings in New 

Zealand, noted in July that “more than 80% of New Zealanders aged 10+ listen 

to commercial radio each week” (GfK, 2017a). It also observed that “commercial 

radio continues to thrive” (GfK, 2017a). Every time GfK releases its radio 

ratings, both NZME and MediaWorks declare themselves as winners. As 

Newsroom’s co-editor Tim Murphy puts it: “No matter what happens, win, lose 

or collapse – everyone’s a winner, baby” (Murphy, 2017). The GfK 2017 radio 

survey shows that the top ten stations (nationwide), ranked in the 10+ age 

group, were MediaWorks’ The Edge, Breeze, More FM, The Rock, The Sound 

and Mai FM had a total station share of 42.4 percent. NZME’s radio stations in  



 4/12/2017 

 40  

 

the same category had a total station share of 29.5 percent (see table 5). The 

total station share is the percentage share that each commercial station has of 

the total commercial listening from Monday midday to Sunday midday (GfK, 

2017a).  

Table 5: Radio rankings and total station share* 

All people 

10+  

Reach Rank Station 

share 

The Edge 647,200 1 7.5% 

Breeze 521,600 2 8.2% 

More FM 513,800 3 7.3% 

Newstalk 

ZB  

502,300 4 10.3% 

ZM 486,800 5 6.4% 

The Rock 428,000 6 7.9% 

Coast 412,900 7 7.5% 

Mai FM 401,500 8 5.4% 

The Hits 395,100 9 5.3% 

The Sound 338,000 10 6.4% 

                                                             Source: GfK, 2017 

 

 



 4/12/2017 

 41  

 

NZME observed that its radio “continues to grow and now has over two million 

listeners” (NZME, 2017a). Its chief commercial officer Laura Maxwell pointed 

out that while MediaWorks “went backward”, NZME’s radio is “on a roll with 

54,500 new listeners, reaching 60% of all radio listeners” (NZME, 2017a). NZME 

managing editor Shayne Currie said that Newstalk ZB continued its dominance: 

“we’ve again retained the number one crown, while the Mike Hosking Breakfast 

is the biggest breakfast show in the country" (NZME, 2017a). NZME’s iHeart 

radio app, launched in January 2017, had over 250,000 downloads (NZME, 

2017b). In the first half of 2017, NZME’s radio and “experiential” revenue fell six 

percent to $26 million from the same period in 2016. NZME chief executive 

Michael Boggs noted that the company’s radio saw “a positive momentum 

change in survey results, reflecting operational initiatives to grow our audience 

and revenue” (NZME, 2017b).  

In contrast, MediaWorks declared that it had remained “the number one 

commercial radio network” and that it had gained popularity by reaching 

“2,274,600 listeners every week across its nine radio brands” (MediaWorks, 

2017b). It also stated that in the key 25-54 commercial demographic, the 

broadcaster’s 55.2 percent commercial share was “beating its nearest competitor 

by 22 percentage points” (MediaWorks, 2017b). Additionally, it argued that in 

the “critical” breakfast timeslot, it had 1,514,300 listeners which “equates to 

over 60% of total commercial listeners” (MediaWorks, 2017b). In January 2017, 

MediaWorks launched rova, a new digital audio streaming platform, and by  



 4/12/2017 

 42  

 

June 2017, it had 160,000 app downloads, 145,000 app users and close to 

800,000 streams (MediaWorks, 2017b). In the last financial year, MediaWorks’s 

radio revenue dropped slightly to $157 million. Michael Anderson, CEO of 

MediaWorks, said that radio remained “a key part of our media mix” (GfK, 

2017a). The GfK radio survey in September 2017 revealed that 3.36 million New 

Zealanders – more than 80 percent of those over 10+ - listened to commercial 

radio stations weekly (GfK, 2017b). In a press release, Radio Broadcasters 

Association chief executive officer Jana Rangooni said that the third survey of 

the year “shows growth in commercial radio audiences across New Zealand” 

(GfK, 2017b). 

Public service radio 

RNZ (Radio New Zealand) is the only public interest broadcaster in New 

Zealand. In the 2017 budget, the government committed $11.4 million to fund 

RNZ operations over the next four years. The funding increase followed a 

campaign by ActionStation, Coalition for Better Broadcasting and campaigner 

Jo Bond. In April 2017, they presented a petition - with 32,337 signatures - to 

Parliament for an increase in RNZ’s funding. ActionStation welcomed the 

funding increase, but its campaign director Laura O’Connell Rapira said that it 

did not go far enough: “When you compare this boost to the $60 million per year 

the government has committed to  



 4/12/2017 

 43  

 

attracting Hollywood producers, it does make you wonder about priorities” 

(ActionStation, 2017).  

In June, the Coalition for Better Broadcasting (CBB) presented a petition to the 

Commerce Select Committee and additionally revealed “emails from anonymous 

staff members” and “a leaked document on a recent restructure” (Cooke, 2017). 

The leaked documents observed that RNZ was developing a culture of “defeat, 

division, suspicion and mistrust”, and that the broadcaster had lost “10 percent 

of its staff” (Cooke, 2017). However, chair of the RNZ board, Richard Griffin, 

argued that the broadcaster was “probably more functional, strategic, and 

efficient than we have ever been” (Cooke, 2017). In 2017, RNZ made its editorial 

development director Gael Woods redundant. In protest its news director and 

former political editor Brent Edwards quit his job after 16 years in its service. In 

a departure interview Edwards said that he was backing RNZ’s multimedia 

transformation despite the job losses: "I absolutely support a multimedia 

strategy”, but that there were some “differences” as to how the transition should 

be executed (Peacock, 2017a). He noted that the change needs to be 

“underpinned by a commitment to public service journalism. As soon as 

you undermine your journalism, then you undermine the reason people would 

come to any news organisation” (Peacock, 2017a).  

 



 4/12/2017 

 44  

 

The July 2017 radio ratings for RNZ show that RNZ National’s weekly audience 

had grown to 619,000 people (+7%), almost 15 percent of all people over 10-years 

in New Zealand (GfK, 2017c). That is 11.7 percent of total weekly radio listening 

in New Zealand. In the breakfast category, RNZ National reached 467,000 

people aged over 10-years, a 15 percent market share of the total radio listening 

audience. RNZ chief executive Paul Thompson commented that “we are growing 

and New Zealanders are clearly relishing RNZ’s high quality journalism, 

current affairs and entertainment programming” (GfK, 2017c). Thompson 

observed that there was a growing demand for news, and this was possibly 

driving RNZ’s ratings. RNZ National maintained its place as the second 

most listened-to station in the country after The Edge.  RNZ National’s 

flagship programme Morning Report performed strongly. From January 

to June 2017, it gained 8.6 percent in listeners, and had up to 467,000 

listeners a week (GfK, 2017c). The September radio rankings revealed that 

the broadcaster had a record number tuning into RNZ stations. In a media 

release the broadcaster stated that “over 691,000 people are now tuning in to 

RNZ’s radio stations in an average week – the highest figure ever recorded” 

(RNZ, 2017b).  

 

 

 



 4/12/2017 

 45  

 

3. New Zealand media ownership: patterns and main events  

 

In 2017, the main media ownership structures for the commercial media outlets 

remained intact: the Sky TV and Vodafone merger was denied by the Commerce 

Commission and abandoned; the NZME and Fairfax merger was denied and 

appealed, and the decision is pending at the High Court.  

As in previous years, the leading commercial media companies including NZME, 

Fairfax and Sky TV, were largely owned by financial institutions such as banks, 

investment banks, investment management firms and private equity 

corporations. These institutions were substantial shareholders (owning more 

than five percent of a company’s shares). Additionally, MediaWorks remained 

100 percent owned by Oaktree Capital. Yet at the same time, there were more 

privately and independently owned media companies emerging in New Zealand 

than in any other year since 2011. The local, independent media outlets were 

broadly owned by their editor publishers and the employees. To exemplify, 

BusinessDesk, NBR, Newsroom, The Spinoff and Allied Press are all owned by 

their managers, editor/publishers and/or their employees. Allied Press is a New 

Zealand news publisher owned by brothers Sir Julian Smith (chairman) and 

Nick Smith (business director). Bauer Media is also privately owned - 85 percent 

of its shares are owned by Bauer family member Yvonne Bauer. The company, 

headquartered in Germany, is a global media conglomerate owning over 600 

magazines, 400 digital media outlets, and over 100 radio and television stations       



 4/12/2017 

 46  

 

around the world. MediaWorks is also privately owned by an American fund 

management company Oaktree Capital. Scoop is owned by a New Zealand based 

charitable trust. In many cases, private ownership is regarded as beneficial. For 

example, The Washington Post newsroom and profit have grown since the 

Amazon founder, billionaire Jeff Bezos took over the company. Yet private 

ownership has become under scrutiny because of the lack of transparency - 

private companies or billionaire owners – do not have to disclose exact 

information about their ownership, profit or revenue. The Centre for Media 

Pluralism and Media Freedom points out that “it is essential that the ownership 

structures of media organisations are transparent” (Centre for Media Pluralism 

and Media Freedom, 2016, p.29). Benson and Pickard also argue that not all 

“billionaires are benevolent” as media owners, and point out that “private 

ownership also raises concerns about partisan bias, self-dealing and lack of 

transparency” (Benson and Pickard, 2017). The two academics state that: 

The Atlantic and the Washington Post are the bright and shiny faces 

of an increasingly oligarchic media system in the U.S. The oligarchs’ 

values and priorities, however, may not align with democratic 

objectives. Their business model – and definition of journalistic 

success – tends to exclude audiences or issues that cannot be 

monetized (Benson and Pickard, 2017). 

 

 

 

 



 4/12/2017 

 47  

 

Major patterns in ownership  

During 2017, there were rapid changes in the financial ownership of New 

Zealand media companies as substantial shareholders sold their holdings and 

others acquired them. American global investment group Black Rock appeared 

as one of the largest shareholders in Sky TV, and the third largest in Fairfax 

Media. Perhaps it is not surprising that in 2017 both companies were in merger 

talks, and for a short while, Fairfax was a potential takeover target.  

NZME  

In September 2017, eight substantial shareholders - all financial institutions - 

held 96.58 percent of NZME shares (table 6). In 2016, the same figure was 85.6 

percent. In 2016, Australian Allan Grey Investments was one of the largest 

shareholders of NMZE, but by September 2017 it had sold all its shares – 11.94 

percent of the total.  

In May, the NZME share price dropped after the Commerce Commission ruled 

against the proposed merger with Fairfax, but between January and September 

2017, the share price rose 61 percent from $0.6 to $0.97 (figure 1). There were no 

changes to the company’s Board.  

 

 

 



 4/12/2017 

 48  

 

Figure 1: NZME share price January-September 2017  

 

                        Source: NZX 

 

Table 6: NZME substantial shareholders 2017 

 

Substantial shareholders 

September 2017 

Ownership 

New Zealand Central Securities 

Depository Ltd. 

15.74% 

JP Morgan Nominees Australia 

Ltd 

14.32% 

National Nominees Ltd 12.71% 

Auscap Asset Management  14.3% 

HSBC Custody Nominees 

(Australia) 

12.34% 

Citicorp Nominees Pty Ltd 10.4% 

Forager Funds Management 6.3% 

UBS Nominees Pty Ltd 5.37% 

Nomura International  5.1% 

Total 96.58% 

                                                   Source: NZME, NZX 

 

 



 4/12/2017 

 49  

 

 

Table 7: NZME board members 2017 

Board 

member 

Other director roles 

Sir John 

Anderson, 

Chairman 

Commonwealth Bank of 

Australia, Steel & Tube, 

NPT Limited, Turners & 

Growers 

Peter Cullinane STW Communications, Lewis 

Road Creamery 

Carol Campbell NZ Post, Kingfish, Marlin 

Global, Kiwibank, NPT 

Limited 

                                                             Source: NZME 

 

Fairfax Media 

In September 2017, Fairfax’s substantial shareholders - all financial institutions 

- held 21.4 percent of the company’s shares (table 8). In 2016, the figure was 

39.7 percent. Ausbil Investment Management has remained the company’s 

largest shareholder, but all the other five substantial shareholders listed in 

2016 had sold their holdings. These included Henderson Global Investors, IOOF 

Holdings, SAS Trustee Corporation Dimension Fund Advisors Group and 

Schroder Investment Management.  

In August 2017, American investment management group Legg Mason Global 

Asset Management was the second largest shareholder of Fairfax, and Black 

Rock Group the third largest. Between January and September 2017, Fairfax’s 

share price rose 7.3 percent from A$0.89 to A$1.25. There were no changes to 

the company’s Board.  



 4/12/2017 

 50  

 

Figure 2: Fairfax Media share price January-September 2017 

  

                                                                                                                   Source: ASX 

 

Table 8: Fairfax substantial shareholders 2017 

Substantial shareholder  

September 2017 

Ownership 

Ausbil Investment Management 8.8% 

Legg Mason Global Asset 

Management 

6.9% 

Black Rock Group  5.7% 

Total 21.4% 

                                    Sources: ASX, Fairfax Media 

 

 

 

 

 



 4/12/2017 

 51  

 

Table 9: Fairfax board members 2017 

Board member Other director roles 

Nick Falloon, 

Chairman 

Not declared. 

Patrick Allaway Saltbush Capital Markets, 

David Jones, The Country 

Road Group, Metcash, 

Woolworths SA 

Jack Cowin Domino Pizza Enterprises, 

Bridgeclimb 

Greg Hywood 

(CEO) 

Not declared. 

Sandra McPhee Kathmandu, NSW Public 

Service Commission 

Advisory Board, St Vincent’s 

Health Advisory Board 

James Millar Mirvac Limited, Slater and 

Gordon, Macquarie Media, 

Export Finance and 

Insurance Corporation, 

Forestry Corporation of 

NSW. 

Linda Nicholls Japara Healthcare, 

Medibank Private Limited 

Todd Sampson Qantas Airways 

                                                Source: Fairfax Media 

 

Sky TV 

In 2016, three financial institutions held 27.5 percent of Sky TV’s shares. In 

September 2017, six financial institutions, all substantial shareholders, held 

49.9 percent of the corporation’s shares (table 10). By September, Scottish 

Kiltearn Partners, based in Edinburgh, and its associated funds, held 15.4 

percent of Sky TV’s shares. Australian Perpetual Group and American Black  

 



 4/12/2017 

 52  

 

Rock investment management group were amongst the largest shareholders of 

Sky TV in 2016 and 2017. 

At the start of September 2017, Sky TV’s shares dropped to “their lowest level in 

more than 18 years” after The New Zealand Herald reported that Amazon was 

considering bidding for New Zealand's rugby broadcasting rights (McBeth, 

2017b). Sky TV’s share price fell 42 percent from January to September 2017 

(figure 3). The company’s chief executive officer John Fellet bought a small stake 

in the company after it announced a 21 percent decline in annual profit and a 

smaller dividend to the shareholders. Fellet bought 50,100 shares for 

$152,506.04, lifting his holding to 216,400 shares (McBeth, 2017b). 

Figure 3: Sky TV share price January-September 2017 

                                                                                                                                                             

      Source: NZX 

 

 



 4/12/2017 

 53  

 

Table 10: Sky TV substantial shareholders 2017 

Substantial shareholder 

September 2017 

Ownership 

Black Rock Group 12.3% 

Perpetual Group 10.98% 

Kiltearn Partners 9.37% 

Kiltearn Global Equity Fund  6.03% 

UBS Group  5.15% 

Harris Associates  6.09% 

Total 49.92% 

                                               Sources: NZX, Sky TV 

 

Table 11: Sky TV board members 2017 

Board 

member 

Other director roles 

Peter Macourt, 

Chairman 

Prime Media, Virtus 

John Fellet 

(CEO) 

Not declared 

Susan Paterson Airways Corporation, Theta 

Systems, Goodman NZ, 

Arvida Group, Les Mills NZ 

Mike Darcey  Not known 

Geraldine 

McBride 

Fisher and Paykel 

Healthcare, National 

Australia Bank 

Derek Handley Not declared 

                                                          Source: Sky TV 

 

In September, Sky TV appointed Mike Darcey as an independent director to its 

board. Darcey had worked at Sky UK for 15 years, and “played a prominent role 

in most of Sky’s major strategic decisions and its major commercial and 

regulatory dealings during this period” (Sky TV, 2017b). From  



 4/12/2017 

 54  

 

2013 to 2015, Darcey was chief executive officer of News UK, publisher of the 

Times, Sunday Times and Sun newspapers. Sky TV’s chairman Peter Macourt 

observed that “Mike Darcey has a wealth of experience in the Pay TV, 

telecommunications and media markets” (Sky TV, 2017b). 

MediaWorks 

In 2015, American hedge fund Oaktree Capital took 100 percent ownership of 

MediaWorks, and it was a sole owner of the broadcaster in 2017. The company’s 

board structure changed in June 2017 when Julie Christie stepped down after 

three years on board. She noted that “it’s important that directors refresh their 

governance portfolios regularly and that boards refresh their skill set regularly” 

(“Julie Christie leaving MediaWorks board”, 2017). At MediaWorks, she was 

“responsible for bringing reality television shows to New Zealand screens” 

(“Julie Christie leaving MediaWorks board”, 2017). In 2016, London-based 

investment manager Jonas Mitzschke, presenting Oaktree Capital, was 

appointed to the company’s board. Additionally, a former Fairfax Australia 

executive Jack Matthews was made a board member, before becoming its 

chairman.  

 

 

 



 4/12/2017 

 55  

 

Table 12: MediaWorks board members 2017 

Board 

member 

Other director roles 

Jack Matthews, 

Chairman 

Crown Fiber Holdings, 

Network for Learning, 

Trilogy, APN Outdoor 

Michael 

Anderson (CEO) 

Oztam, oOH! Media 

Jonas Mitzschke Oaktree Capital 

Paul Lockey Callaghan Innovation, 

Auckland Transport 

                              Source: MediaWorks, LinkedIn 

 

Key events in media ownership 

In 2017, decisions about the Sky TV & Vodafone and NZME-Fairfax mergers 

were the key events concerning New Zealand media ownership. In 2016, both 

Sky TV & Vodafone and NZME-Fairfax applied for the merger approval, but the 

Commerce Commission turned both of these down. The two merger prospects 

and their outcomes are discussed more in detail below. 

Sky TV and Vodafone – the merger denied and abandoned 

Pay television company Sky TV and telecom company Vodafone New Zealand 

abandoned their merger plans in June 2017 –  three months after the Commerce 

Commission denied them merger clearance. Chair Dr Mark Berry reasoned that 

the Commerce Commission “had not been able to exclude the real chance that 

the merger would substantially lessen competition” (Commerce Commission, 

2017a). The commission’s main concern was that the combined company would  



 4/12/2017 

 56  

 

be too dominant in the premium sports content market and in customer 

acquisition. Sky TV chief executive officer John Fellet expressed the company’s 

dissatisfaction: “This is a very disappointing conclusion to a merger we saw as 

enhancing New Zealand’s communications and media landscape” (Sky TV, 

2017c).  

Vodafone’s competitors 2degrees and Spark, who wrote submissions against the 

merger, were pleased by the decision. 2degrees chief executive officer Stewart 

Sherriff said that the commission “has recognised that competition is still 

developing, and that the impact of competition from companies such as 2degrees 

can be reduced over time if monopolies are created” (Henderson, 2017). Spark 

general manager in regulatory affairs John Wesley-Smith noted that “the lack of 

a meaningful wholesale market today for Sky’s sports content means we and 

other mobile and broadband providers have been held back from offering our 

customers new ways to watch sports content” (Hunter, 2017). InternetNZ chief 

executive Jordan Carter added that “Kiwi consumers could have been the losers 

from such a deal” (InternetNZ, 2017). In March, Sky TV and Vodafone were 

planning to appeal the Commerce Commission’s decision, but in June the two 

parties decided to abandon their merger. In a market announcement the 

companies said that they had “decided to terminate the sale and purchase 

agreement”, but would “continue to work together to strengthen commercial  

 



 4/12/2017 

 57  

 

relationship” (Sky TV, 2017d). The two companies did not give any reasons for 

dropping their appeal. 

Table 13: Sky TV & Vodafone merger process 

Timeline Occasion 

June 2016 Sky TV and Vodafone Europe 

leave application for merger 

approval 

July 2016 Commerce Commission’s 

statement of preliminary 

issues 

October 2016 Commerce Commission sends 

a letter to request more 

information about “unresolved 

issues” 

November 

2016 

Deadline for Sky TV, Vodafone 

and other parties’ new 

submissions 

December 

2016 

Commerce Commission delays 

final merger decision  

February 

2017 

Commerce Commission denies 

merger approval 

March 2017 Sky TV and Vodafone draft an 

appeal 

June 2017 Sky TV and Vodafone abandon 

their merger  

 

In October, the companies announced that they were teaming up in a new 

Vodafone TV initiative which provides Sky TV free-to-air and streaming services 

such as Netflix under one system. The service is only available with the 

Vodafone broadband plan. Vodafone TV will have unlimited Sky Basic service, 

but customers need separate subscriptions for Sky’s premium services and 

Netflix.  



 4/12/2017 

 58  

 

NZME and Fairfax – the merger denied and appealed 

In contrast to Sky TV and Vodafone, news publishers NZME and Stuff (formerly 

Fairfax New Zealand) decided to fight the Commerce Commission’s merger 

decision. On May 3, 2017, the commission denied their merger approval. On 

May 26, NZME and Fairfax New Zealand confirmed that they were taking their 

fight to the High Court.  

NZME and Fairfax filed their merger application with the Commerce 

Commission in May 2016. One of the core arguments was that the joint company 

would be better placed in competing against Facebook and Google for 

advertising dollars. However, after receiving submissions and outlining its 

concerns, the commission announced in August that it was delaying its decision. 

In November, the commission’s draft decision declined the merger, and in 

December the regulator held conferences in Wellington to hear different parties’ 

views about the merger. In March 2017, the regulator delayed its final decision 

which was finally delivered on May 3, 2017 (table 14).  

 

 

 

 

 

 



 4/12/2017 

 59  

 

Table 14: NZME & Fairfax NZ merger process 

Timeline Occasion 

May 2016 NZME and Fairfax merger 

application to Commerce 

Commission 

 

June 2016  Commerce Commission 

outlines its concerns 

July 2016 Merger approval submissions 

sent to Commerce Commission 

 Responses to the merger 

proposal filed 

August 2016 Commerce Commission 

announces that it is delaying 

the merger decision until 

March 2017 

September 

2016 

NZME and Fairfax sign 

merger agreement 

 NZME agrees to buy Fairfax 

NZ assets for $55 million in 

cash 

November 

2016 

Commerce Commission draft 

determination declines merger 

approval 

 Draft submissions and 

crossubmissions delivered to 

commission 

December 

2016 

Conferences held to hear views 

about the merger  

March 2017 Commerce Commission delays 

its final merger decision 

May 2017  Commerce Commission’s final 

merged denial 

May 2017 NZME and Fairfax announce 

appeal against the decision 

October 2017 Appeal heard in the High 

Court  

December 

2017 

High Court decision pending 

 

In its final merger decision in May, the Commerce Commission said that it 

understood the financial and commercial realities of the two companies. It  

 



 4/12/2017 

 60  

 

acknowledged that the merger could create cost savings of “between $40 million 

to around $200 million over five years”, but ruled that these would not 

“outweigh the detriments” (Commerce Commission, 2017b). The commission 

pointed out that NZME and Fairfax would control nearly 90 percent of the daily 

newspaper circulation in New Zealand, and would reach “approximately 3.7 

million New Zealanders” through their different channels (Commerce 

Commission, 2017b). Chairman Dr Mark Berry said that the merger would 

“concentrate media ownership and influence to an unprecedented extent for a 

well-established modern liberal democracy” (Commerce Commission, 2017b). 

The commission believed that by influencing news and political agendas, the 

merged company created “a risk of causing harm to New Zealand’s  

democracy and to the New Zealand public” (Commerce Commission, 2017b). The 

commission also stated that the merger would be likely to reduce the quality of 

news and the diversity of voices (plurality).  

 

The New Zealand Herald disagreed. The paper’s editorial said that the 

commission was “wrong”, and its mistake was to “equate diversity of ownership 

with diversity of views” (The New Zealand Herald, 2017). The editorial argued 

that newspapers are not in a business of pushing their own views”, and that 

without the merger “fewer newspapers might survive” thus harming democracy 

(The New Zealand Herald, 2017). The author of this JMAD report, Merja  

 



 4/12/2017 

 61  

 

Myllylahti, welcomed the commission’s decision but warned that there was no 

winner and no cause for celebration as the news industry was already facing job 

cuts and the closure of publications. At the same time, she noted that “the 

merger would not have been a salvation for the companies. There were no 

guarantees that this merger would have solved their fundamental revenue 

problems” (JMAD, 2017). In The Dominion Post, media academic Dr Peter 

Thompson advocated the overhaul of New Zealand’s Commerce Act and media 

regulations. He stated that the government “needs to review media ownership 

regulations and ensure that there is adequate funding for public service media 

provisions across all platforms” (Thompson, 2017).  

 

On May 26, 2017, NZME and Fairfax revealed that they were appealing the 

Commerce Commission’s decision and taking it to the High Court. The media  

companies believed that the commission was not allowed to take plurality 

properly into account in its decision, and they also stated that the commission 

had failed to consider the real competition in the market (“NZME/Fairfax 

appealing Commerce Commission’s decision to block merger”, 2017). On these 

matters the media companies claimed that the commission made an error “by 

concluding there were separate markets in online domestic news services, 

Sunday newspapers and community newspapers, and that there would be a 

substantial lessening of competition in those markets” (“NZME/Fairfax 

appealing Commerce Commission’s decision to block merger”, 2017). 

 



 4/12/2017 

 62  

 

In October 16, the ten-day hearing at the Wellington High Court commenced. In 

his opening statement at the High Court, NZME-Fairfax lawyer David Goddard 

argued again that the Commerce Commission had overstepped its mandate, and 

that the commission had not fully considered the impact of social media 

companies on NZME and Fairfax.  

Epilogue: Media policies and the 2017 general election 

Earlier New Zealand media ownership reports have highlighted the demise of 

current affairs and news programmes on commercial television. The 2015 report 

observed that in the case of MediaWorks, “financial ownership has intensified 

its profit imperatives, and led to the demolition of its news and currents affairs 

programmes” (Myllylahti, 2015). Colin Peacock recently observed that when ten 

years ago TVNZ “spent around $50 million a year on news”, whereas in 2017 its 

spending was "in the mid-30s [million dollars]" (Peacock, 2017b). As outlined 

above, TVNZ announced newsroom cuts, and in September TVNZ head of news 

John Gillespie did not rule out more job losses for 1News. When asked about 

cost cutting, he said that “there will be more changes in journalism, so whether 

they’re cuts or whatever…” (McConnell, 2017). In March 2017 Newshub 

announced a new, 30 minutes weekday news bulletin, to be broadcast on 

channel Three at 4.00pm. The company chief news officer Hal Crawford said 

that “we are committed to news“, adding that the new bulletin would increase 

MediaWorks’ news broadcasting (MediaWorks, 2017c). Currently TVNZ’s and  



 4/12/2017 

 63  

 

MediaWorks’s “current affairs” programmes are primarily for entertainment. 

For example, The Project is described as “a comedy-news panel hybrid imported 

from Australia” (Kilgallon, 2017). 

Not surprisingly, in 2017, the future of public broadcasting became an issue 

during the general election campaign. All the main parties – other than the 

National – outlined their media and public broadcasting policies. In October, 

Labour, NZ First and the Green Party formed a government, and Clare Curran 

was named as Minister for Broadcasting, Communications and Digital Media. In 

an interview after the appointment, she said that “expanding the role of RNZ 

and creating a new Public Media Funding Commission” were her priorities as a 

Minister (Pullar-Strecker, 2017c). During the election campaigning, Labour and 

NZ First proposed media policies which supported public broadcasting and 

public interest journalism, and they wanted to keep TVNZ under the 

government ownership. In contrast, Gareth Morgan’s Opportunities Party 

wanted to sell-off the Crown owned company, and NZ First wanted to merge 

Crown owned broadcasters. The Better Public Media Trust (formerly the 

Coalition for Better Broadcasting) noted that the NZ First broadcasting policy 

was “ambitious”: it proposed merger of TVNZ and RNZ and the removal of all  

 

 



 4/12/2017 

 64  

 

advertising from TVNZ1 (Better Public Media Trust, 2017). The party suggested 

that public broadcasting should be funded by a special levy which would allow 

the government to collect $50 million from internet service providers and 

telecommunication companies (Better Public Media Trust, 2017). Labour stated 

its intention to transform RNZ into “a truly multi-platform provider dedicated to 

quality New Zealand programming and journalism” – including making it into a 

free to air non-commercial television service (Labour Party, 2017). The party 

had no plans to sell off TVNZ. Newsroom’s Mark Jennings noted that there was 

“a flaw in this policy; if current trends continue, TVNZ will be 

unprofitable in a few years and need a handout from the state” 

(Jennings, 2017b). 

During the campaign, Labour promised to boost RNZ’s annual funding by $38 

million which would be divided between RNZ and NZ On Air. The party also 

proposed establishment of a Public Media Funding Commission, to oversee 

funding of the two organisations and to support investigative journalism. In a 

press release, the Labour Party stated that “funding for public interest 

journalism is a constant struggle. New Zealand has one of the lowest levels of 

public service media funding of any developed country” (Labour Party, 2017b). It 

added that a publicly funded, commercial free media service would “contribute 

to a stronger democracy” if it was editorially and operationally independent 

from the government (Labour Party, 2017b). The Better Public Media Trust  



 4/12/2017 

 65  

 

observes that “although the Greens traditionally support public media and 

broadcasting, this year their policy is rather limited in scope and was clearly 

written with ‘fiscal responsibility’ in mind” (Better Public Media Trust, 2017). In 

April, Green Party broadcasting spokesperson Gareth Hughes proposed a new 

$3 million fund for the public interest and investigative journalism. At the 

Agenda 2020: New Zealand media futures conference at AUT, Gareth Hughes 

said that he would not consider selling off TVNZ (Hughes, 2017). National Party 

did not announce any media policies. The Better Public Media Trust observed 

that “while our commercial media suffer from significant market failure, 

National has done nothing. All of this is a result of the Government’s lack of 

interest and wilful neglect” (Better Public Media Trust, 2017).  

Commercial media outlets were not entirely happy with the political parties’ 

policies. Stuff (Fairfax New Zealand) chief executive Sinead Boucher did 

not like the Labour’s policy stating that she would “question their 

approach of piling more money into state-owned media” (Pullar-

Strecker, 2017b). She noted that “whilst RNZ is a great organisation, I 

am not convinced New Zealanders have much appetite for more of their 

journalism to ultimately flow up to government control” (Pullar-

Strecker, 2017b).  

 

 

 



 4/12/2017 

 66  

 

Conclusion 

This seventh JMAD New Zealand media ownership report observes a new 

pattern in New Zealand media ownership. In 2017, the privately owned, 

independent media outlets outnumbered those companies owned by 

shareholders and Crown. The privately-owned companies were mainly owned by 

their editor/publishers and their employees. The employee led ownership 

structure can have its benefits. In Canada, broadcasting company CHEK is such 

a company. Its director of news, Rob Germain, describes difference between 

corporate and employee ownership: “[Now] the decisions are made here locally 

and they are made with the local term [and with the] best interest of the 

company and its employees” (Shihipar, 2017). She also notes that because of its 

ownership structure, people trust it and tune into its coverage when big news is 

happening: “We’re not run by a mega-corporation based in another province that 

doesn’t know the issues and is only looking at the bottom line” (Shihipar, 2017). 

Nevertheless, it would be foolish to think that the New Zealand media market 

structure has changed materially. The commercial newspaper publishers, 

NZME and Fairfax, continue to dominate in print and online news markets. 

NZME and MediaWorks continue to have a duopoly in the radio market, and 

commercial television broadcasting is still in the hands of TVNZ, MediaWorks  

 



 4/12/2017 

 67  

 

and Sky TV. These companies have substantial market power, and it is 

important to remember, that they and other major media companies are owned 

by their financial shareholders whose primary interest is to get the best return 

on their investment. As seen in 2017, financial ownership can change hands 

very rapidly, and can trigger sudden structural changes within media 

corporations. The financial ownership of NZME and Sky TV increased from the 

previous year whereas Fairfax’s declined. MediaWorks remained 100 percent 

owned by Oaktree Capital. 

In terms of media diversity and plurality of the voices, the emergence of new 

alternative media outlets is a positive development. In 2017, Newsroom was 

breaking multiple news stories which were clearly in the public interest, and not 

covered in the major news platforms. In fairness it should be noted that the NZ 

Herald, the NBR and Stuff also published major investigative stories which 

were also clearly in the public interest. 

Finally, the report raises concerns about the difficulties facing commercial 

broadcasters. In 2017, MediaWorks was loss making. Previously, in 2013, it was 

placed into receivership. TVNZ’s revenue and profit are falling, and Sky TV is 

losing customers and revenue. Similarly, in 2017, the Australian Ten Network 

went into voluntary administration, and was bought by CBS. Such outcomes 

could also occur in New Zealand.  



 4/12/2017 

 68  

 

References:  

ABC (2017, n.d.). Press audit results. Retrieved from 

http://newspaper.abc.org.nz/audit.html?org=npa&publicationid=%25&mode=embargo&

npa_admin=1&publicationtype=19&memberid=%25&type=%25 

ActionStation (2017, May 25). A win for RNZ, but funding boos doesn’t go far enough. 

[Press release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PO1705/S00369/a-win-for-

rnz-but-funding-boost-doesnt-go-far-enough.htm 

Allied Press (2016). Submission on statement on preliminary issues for NZME/Fairfax 

merger to Commerce Commission, July 1. Retrieved from 

http://www.comcom.govt.nz/business-competition/mergers-and-

acquisitions/authorisations/merger-authorisation-register/nzme-limited-and-fairfax-

new-zealand-limited/ 

 

Benson, R. and Pickard, V. (2017, August 11). The slippery slope of the oligarchy media 

model. The Conversation. Retrieved from https://theconversation.com/the-slippery-

slope-of-the-oligarchy-media-model-81931 

Better Public Media Trust (2017, n.d.). BPM voting guide. Retrieved from 

https://betterpublicmedia.org.nz/news1/2017-election-voting-guide/ 

Brady, A-M. (2017, September). Magic Weapons: China's political influence activities 

under Xi Jinping. The corrosion of democracy under China’s global influence 

conference, Arlington, Virginia, USA. Retrieved from 

https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/for_website_magicweaponsanne-

mariesbradyseptember2017.pdf 

Canon Media Awards (2017). Judges’ comments. Retrieved from 

http://www.canonmediaawards.co.nz/2017-judges-comments/ 

CBS Corporation (2017, August 27). CBS Corporation to acquire Network Ten in 

Australia. [Press release]. Retrieved from http://www.prnewswire.com/news-

releases/cbs-corporation-to-acquire-network-ten-in-australia-300510009.html 

Center for Innovation & Sustainability in Local Media (2017). Thwarting the emergence 

of news desert. Retrieved from http://newspaperownership.com/wp-

content/uploads/2017/03/Symposium-Leave-Behind-Web-Final.pdf 

Center for Media Pluralism and Media Freedom (2016, n.d.). Media pluralism monitor 

2016 – results. Retrieved from http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/mpm-2016-

results/ 

Chau, D. (2017, July 5). Lachlan Murdoch and Bruce Gordon launch takeover bid for 

Network Ten, ACCC confirms. ABC. Retrieved from http://www.abc.net.au/news/2017-

07-05/accc-confirms-network-ten-joint-bid-by-gordon-and-murdoch/8680160= 

 

http://newspaper.abc.org.nz/audit.html?org=npa&publicationid=%25&mode=embargo&npa_admin=1&publicationtype=19&memberid=%25&type=%25
http://newspaper.abc.org.nz/audit.html?org=npa&publicationid=%25&mode=embargo&npa_admin=1&publicationtype=19&memberid=%25&type=%25
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1705/S00369/a-win-for-rnz-but-funding-boost-doesnt-go-far-enough.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1705/S00369/a-win-for-rnz-but-funding-boost-doesnt-go-far-enough.htm
http://www.comcom.govt.nz/business-competition/mergers-and-acquisitions/authorisations/merger-authorisation-register/nzme-limited-and-fairfax-new-zealand-limited/
http://www.comcom.govt.nz/business-competition/mergers-and-acquisitions/authorisations/merger-authorisation-register/nzme-limited-and-fairfax-new-zealand-limited/
http://www.comcom.govt.nz/business-competition/mergers-and-acquisitions/authorisations/merger-authorisation-register/nzme-limited-and-fairfax-new-zealand-limited/
https://theconversation.com/the-slippery-slope-of-the-oligarchy-media-model-81931
https://theconversation.com/the-slippery-slope-of-the-oligarchy-media-model-81931
https://betterpublicmedia.org.nz/news1/2017-election-voting-guide/
https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/for_website_magicweaponsanne-mariesbradyseptember2017.pdf
https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/for_website_magicweaponsanne-mariesbradyseptember2017.pdf
http://www.canonmediaawards.co.nz/2017-judges-comments/
http://www.prnewswire.com/news-releases/cbs-corporation-to-acquire-network-ten-in-australia-300510009.html
http://www.prnewswire.com/news-releases/cbs-corporation-to-acquire-network-ten-in-australia-300510009.html
http://newspaperownership.com/wp-content/uploads/2017/03/Symposium-Leave-Behind-Web-Final.pdf
http://newspaperownership.com/wp-content/uploads/2017/03/Symposium-Leave-Behind-Web-Final.pdf
http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/mpm-2016-results/
http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/mpm-2016-results/
http://www.abc.net.au/news/2017-07-05/accc-confirms-network-ten-joint-bid-by-gordon-and-murdoch/8680160
http://www.abc.net.au/news/2017-07-05/accc-confirms-network-ten-joint-bid-by-gordon-and-murdoch/8680160


 4/12/2017 

 69  

 

Commerce Commission (2017a, February 23). Commission denies clearance for 

Vodafone/Sky merger. [Media release] Retrieved from http://www.comcom.govt.nz/the-

commission/media-centre/media-releases/2017/commission-declines-clearance-for-

vodafonesky-merger/ 

Commerce Commission (2017b, May 3). Commission declines NZME/Fairfax merger. 

[Media release]. Retrieved from http://comcom.govt.nz/the-commission/media-

centre/media-releases/2017/commission-declines-nzmefairfax-merger/ 

Cook, F. (2017, April 27). TVNZ news team cuts revealed. The New Zealand Herald. 

Retrieved from  

http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11846275 

Cooke, H. (2017, June 29). Leaked e-mails show turmoil at RNZ, but chair says all is 

well. Stuff. Retrieved from https://www.stuff.co.nz/national/politics/94214385/Leaked-

emails-show-turmoil-at-RNZ-but-chair-says-all-is-well 

Creative NZ (2017, n.d.). Auckland ethnic media fact sheet. Retrieved from  

http://www.creativenz.govt.nz/development-and-resources/research-and-

reports/auckland-ethnic-media-fact-sheet 

 

Davies, A. (2017, September 12). Channel Ten: Murdoch’s 20th Century Fox joins battle 

to block CBS takeover. The Guardian. Retrieved from 

https://www.theguardian.com/media/2017/sep/12/channel-ten-murdochs-20th-century-

fox-joins-battle-to-block-cbs-takeover 

Deans, D.H. (2017, July 28). The technology, media and telecom 2017 M&A deal 

update. Telecomtechnews.com. Retrieved from 

https://www.telecomstechnews.com/news/2017/jul/28/technology-media-and-telecom-

2017-ma-deal-update/ 

Discovery Communication (2017, July 31). Discovery communications to acquire 

Scripps Networks Interactive for $14.6 billion. [Press release]. Retrieved from 

https://corporate.discovery.com/discovery-newsroom/discovery-communications-to-

acquire-scripps-networks-interactive-for-14-6-billion/ 

Doctor, K. (2017, July 28). The megaclustering of the Amercian local press. 

Newsonomics. Retrieved from http://newsonomics.com/newsonomics-the-

megaclustering-of-the-american-local-press/ 

Dwyer, T. (2017, September 14). Media reform deals will reduce diversity and amount 

to little more than window dressing. The Conversation. Retrieved from 

https://theconversation.com/media-reform-deals-will-reduce-diversity-and-amount-to-

little-more-than-window-dressing-83957 

Ethnic Media Information New Zealand (2017, n.d.). Ethnic communities in New 

Zealand. Retrieved from http://www.eminz.co.nz/ethnic-communities-in-nz/chinese-

community/media-options/Newspaper-1.htm 

 

 

http://www.comcom.govt.nz/the-commission/media-centre/media-releases/2017/commission-declines-clearance-for-vodafonesky-merger/
http://www.comcom.govt.nz/the-commission/media-centre/media-releases/2017/commission-declines-clearance-for-vodafonesky-merger/
http://www.comcom.govt.nz/the-commission/media-centre/media-releases/2017/commission-declines-clearance-for-vodafonesky-merger/
http://comcom.govt.nz/the-commission/media-centre/media-releases/2017/commission-declines-nzmefairfax-merger/
http://comcom.govt.nz/the-commission/media-centre/media-releases/2017/commission-declines-nzmefairfax-merger/
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11846275
https://www.stuff.co.nz/national/politics/94214385/Leaked-emails-show-turmoil-at-RNZ-but-chair-says-all-is-well
https://www.stuff.co.nz/national/politics/94214385/Leaked-emails-show-turmoil-at-RNZ-but-chair-says-all-is-well
http://www.creativenz.govt.nz/development-and-resources/research-and-reports/auckland-ethnic-media-fact-sheet
http://www.creativenz.govt.nz/development-and-resources/research-and-reports/auckland-ethnic-media-fact-sheet
https://www.theguardian.com/media/2017/sep/12/channel-ten-murdochs-20th-century-fox-joins-battle-to-block-cbs-takeover
https://www.theguardian.com/media/2017/sep/12/channel-ten-murdochs-20th-century-fox-joins-battle-to-block-cbs-takeover
https://www.telecomstechnews.com/news/2017/jul/28/technology-media-and-telecom-2017-ma-deal-update/
https://www.telecomstechnews.com/news/2017/jul/28/technology-media-and-telecom-2017-ma-deal-update/
https://corporate.discovery.com/discovery-newsroom/discovery-communications-to-acquire-scripps-networks-interactive-for-14-6-billion/
https://corporate.discovery.com/discovery-newsroom/discovery-communications-to-acquire-scripps-networks-interactive-for-14-6-billion/
http://newsonomics.com/newsonomics-the-megaclustering-of-the-american-local-press/
http://newsonomics.com/newsonomics-the-megaclustering-of-the-american-local-press/
https://theconversation.com/media-reform-deals-will-reduce-diversity-and-amount-to-little-more-than-window-dressing-83957
https://theconversation.com/media-reform-deals-will-reduce-diversity-and-amount-to-little-more-than-window-dressing-83957
http://www.eminz.co.nz/ethnic-communities-in-nz/chinese-community/media-options/Newspaper-1.htm
http://www.eminz.co.nz/ethnic-communities-in-nz/chinese-community/media-options/Newspaper-1.htm


 4/12/2017 

 70  

 

E tu (2017, October 18). Fairfax axe for sports reporters another blow to journalism. 

[Press release]. Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PO1710/S00128/fairfax-

axe-for-sports-reporters-another-blow-to-journalism.htm 

Fairfax Media (2017a, May 18). Fairfax Media to allow TPG consortium and Hellman & 

Friedman to conduct due diligence. [Market announcement]. Retrieved from 

http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-

room/fairfax-media-to-allow-tpg-consortium-and-hellman-friedman-to-conduct-due-

diligence 

 

Fairfax Media (2017b, July 3). Fairfax proceeds with Domain separation, ends 

discussions with private equity. [Market announcement]. Retrieved from 

http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-

room/fairfax-proceeds-with-domain-separation-ends-discussions-with-private-equity 

Fairfax Media (2017c, August 16). Full year results. [Media release] Retrieved from  

http://www.fairfaxmedia.co.nz/ArticleDocuments/193/2017-08-

17_Full%20Year%20Results-Media%20Release.pdf.aspx?Embed=Y 

Fairfax Media (2017d, September 21). Fairfax Media Limited trading update. [Market 

Announcement] Retrieved from http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-

press-room/au---nz-press-room/fairfax-media-limited-trading-update 

Fisher, D. (2017, August 28). Hunt for Rawshark sees police rapped again for 

‘unlawful’ search of banking records. The New Zealand Herald. Retrieved from 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11911784 

Fullerton, L. (2017, February 21). Robotics and tech firm SoftBank Japan purchases 

newspaper company Gatehouse Media. The Drum. Retrieved from 

http://www.thedrum.com/news/2017/02/21/robotics-and-tech-firm-softbank-japan-

purchases-newspaper-company-gatehouse-media 

GfK (2017a, June 7). Commercial Radio celebrates further audience growth. [Press 

release] Retrieved from http://www.gfk.com/en-nz/insights/press-release/commercial-

radio-total-nz-survey-2/ 

GfK (2017b, September 28). Commercial radio celebrates further audience growth. 

[Media release]. Retrieved from http://www.gfk.com/en-nz/insights/press-

release/commercial-radio-celebrates-further-audience-growth/ 

GfK (2017c, July 13). Total New Zealand Radio New Zealand Audience Measurement. 

[Press release] Retrieved from http://www.gfk.com/en-nz/insights/report/radio-new-

zealand-reports-archive/ 

Gray, J. (2017, August 26). NZME earnings up a notch despite revenue headwinds. The 

New Zealand Herald. Retrieved from 

http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11700586 

http://www.scoop.co.nz/stories/PO1710/S00128/fairfax-axe-for-sports-reporters-another-blow-to-journalism.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PO1710/S00128/fairfax-axe-for-sports-reporters-another-blow-to-journalism.htm
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-room/fairfax-media-to-allow-tpg-consortium-and-hellman-friedman-to-conduct-due-diligence
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-room/fairfax-media-to-allow-tpg-consortium-and-hellman-friedman-to-conduct-due-diligence
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-room/fairfax-media-to-allow-tpg-consortium-and-hellman-friedman-to-conduct-due-diligence
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-room/fairfax-proceeds-with-domain-separation-ends-discussions-with-private-equity
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-room/fairfax-proceeds-with-domain-separation-ends-discussions-with-private-equity
http://www.fairfaxmedia.co.nz/ArticleDocuments/193/2017-08-17_Full%20Year%20Results-Media%20Release.pdf.aspx?Embed=Y
http://www.fairfaxmedia.co.nz/ArticleDocuments/193/2017-08-17_Full%20Year%20Results-Media%20Release.pdf.aspx?Embed=Y
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-room/fairfax-media-limited-trading-update
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom/au---nz-press-room/au---nz-press-room/fairfax-media-limited-trading-update
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11911784
http://www.thedrum.com/news/2017/02/21/robotics-and-tech-firm-softbank-japan-purchases-newspaper-company-gatehouse-media
http://www.thedrum.com/news/2017/02/21/robotics-and-tech-firm-softbank-japan-purchases-newspaper-company-gatehouse-media
http://www.gfk.com/en-nz/insights/press-release/commercial-radio-total-nz-survey-2/
http://www.gfk.com/en-nz/insights/press-release/commercial-radio-total-nz-survey-2/
http://www.gfk.com/en-nz/insights/press-release/commercial-radio-celebrates-further-audience-growth/
http://www.gfk.com/en-nz/insights/press-release/commercial-radio-celebrates-further-audience-growth/
http://www.gfk.com/en-nz/insights/report/radio-new-zealand-reports-archive/
http://www.gfk.com/en-nz/insights/report/radio-new-zealand-reports-archive/
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11700586


 4/12/2017 

 71  

 

Greive, D. (2017, August 11). Exclusive: All Blacks in major content deal with US tech 

giant Amazon. The Spinoff. Retrieved from https://thespinoff.co.nz/media/11-08-

2017/exclusive-all-blacks-in-major-content-deal-with-us-tech-giant-amazon/ 

Hager, N. (2017, August 16). Sunlight did what sunlight does: Nicky Hager on Dirty 

Politics, three years on. The Spinoff. Retrieved from https://thespinoff.co.nz/politics/16-

08-2017/sunlight-did-what-sunlight-does-nicky-hager-on-dirty-politics-three-years-on/ 

Haunui-Thompson, S. & Forbes, M. (2017, May 8). Maori TV boss resignation ‘new 

dawn’ critics say. RNZ. Retrieved from http://www.radionz.co.nz/news/te-manu-

korihi/330313/maori-tv-boss-resignation-new-dawn-critics-say 

Henderson, J. (2017, February 24). Spark/2degrees punch the air as Sky/Vodafone 

merger collapses. Reseller. Retrieved from 

https://www.reseller.co.nz/article/614756/spark-2degrees-punch-air-sky-vodafone-

merger-collapses/ 

Hughes, G. (2017, April). Presentation at the Agenda 2020: NZ media futures 

conference, Auckland, New Zealand. Retrieved from  

https://web.facebook.com/groups/208337106193631/ 

Hunter, T. (2017, February 23). Com-Com declines Sky-Vodafone merger. The NBR. 

Retrieved from https://www.nbr.co.nz/article/comcom-declines-sky-vodafone-merger-th-

199887 

InternetNZ (2017, n.d.). Comment on Commerce Commission’s Vodafone / Sky merger 

clearance decision. Retrieved from https://internetnz.nz/news/internetnz-comment-

commerce-commission%E2%80%99s-vodafone-sky-merger-clearance-decision 

 

Interest.co.nz. (2017). About. Retrieved from http://www.interest.co.nz/about-us 

 

Jennings, M. (2017a, August 23). Sky TV struggles with weight of disruption. 

Newsroom. Retrieved from https://www.newsroom.co.nz/2017/08/22/44227/sky-tv-

struggles-with-weight-of-disruption 

Jennings, M. (2017b, September 12). RNZ cash comes with expectations. 

Newsroom. Retrieved from https://www.newsroom.co.nz/2017/09/12/47409/when-

politics-thwart-pragmatism 

JMAD (2017, May 3). OK. Some very quickly drafted responses which are shared via 

AUT media advisory. [Facebook group posting]. Retrieved from 

https://web.facebook.com/groups/208337106193631/ 

Julie Christie leaving MediaWorks board (2017, June 22). Newshub. Retrieved from 

http://www.newshub.co.nz/home/money/2017/06/julie-christie-leaving-mediaworks-

board.html 

https://thespinoff.co.nz/media/11-08-2017/exclusive-all-blacks-in-major-content-deal-with-us-tech-giant-amazon/
https://thespinoff.co.nz/media/11-08-2017/exclusive-all-blacks-in-major-content-deal-with-us-tech-giant-amazon/
https://thespinoff.co.nz/politics/16-08-2017/sunlight-did-what-sunlight-does-nicky-hager-on-dirty-politics-three-years-on/
https://thespinoff.co.nz/politics/16-08-2017/sunlight-did-what-sunlight-does-nicky-hager-on-dirty-politics-three-years-on/
http://www.radionz.co.nz/news/te-manu-korihi/330313/maori-tv-boss-resignation-new-dawn-critics-say
http://www.radionz.co.nz/news/te-manu-korihi/330313/maori-tv-boss-resignation-new-dawn-critics-say
https://www.reseller.co.nz/article/614756/spark-2degrees-punch-air-sky-vodafone-merger-collapses/
https://www.reseller.co.nz/article/614756/spark-2degrees-punch-air-sky-vodafone-merger-collapses/
https://web.facebook.com/groups/208337106193631/
https://www.nbr.co.nz/article/comcom-declines-sky-vodafone-merger-th-199887
https://www.nbr.co.nz/article/comcom-declines-sky-vodafone-merger-th-199887
https://internetnz.nz/news/internetnz-comment-commerce-commission%E2%80%99s-vodafone-sky-merger-clearance-decision
https://internetnz.nz/news/internetnz-comment-commerce-commission%E2%80%99s-vodafone-sky-merger-clearance-decision
https://www.newsroom.co.nz/2017/08/22/44227/sky-tv-struggles-with-weight-of-disruption
https://www.newsroom.co.nz/2017/08/22/44227/sky-tv-struggles-with-weight-of-disruption
https://www.newsroom.co.nz/2017/09/12/47409/when-politics-thwart-pragmatism
https://www.newsroom.co.nz/2017/09/12/47409/when-politics-thwart-pragmatism
https://web.facebook.com/groups/208337106193631/
http://www.newshub.co.nz/home/money/2017/06/julie-christie-leaving-mediaworks-board.html
http://www.newshub.co.nz/home/money/2017/06/julie-christie-leaving-mediaworks-board.html


 4/12/2017 

 72  

 

Junn, J. (2017, February 9). From TV3 to Three: Glen Kyne on the enduring 

commercial power of television. StopPress. Retrieved from 

http://stoppress.co.nz/news/tv3-three-enduring-commercial-power-television 

Keall, C. (2017, August 25). You take us higher: NBR online tops 5000 subscribers. 

NBR. Retrieved from https://www.nbr.co.nz/5000 

Kilgallon (2017, March 24). MediaWorks boss: Project is here to stay and will win the 

ratings war. Stuff. Retrieved from http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv-

radio/90799850/MediaWorks-boss-Project-is-here-to-stay-and-will-win-the-ratings-war 

Labour Party (2017a, September 12). Labour promises more money, and a new TV 

channel, for RadioNZ. [Press release] Retrieved from 

http://wellington.scoop.co.nz/?p=102871 

Labour Party (2017b, n.d.). Strengthening our national identity. Retrieved from 

http://www.labour.org.nz/broadcasting 

Maori TV (2017a, n.d.). About. Retrieved from 

http://www.maoritelevision.com/about/about-maori-television 

Maori TV (2017b, May 8). Paora Maxwell announces resignation from Maori Television. 

[Media release] Retrieved from https://www.maoritelevision.com/about/media/paora-

maxwell-announces-resignation-maori-television 

Maori TV (2017c, June 23). Maori Television and Fairfax Media announce partnerships 

today. [Media release] Retrieved from 

https://www.maoritelevision.com/about/media/maori-television-and-fairfax-media-

announce-partnership-today 

Matsa, K. E. (2017, May 11). Buying spree brings more local TV stations to fewer big 

companies. Pew Research Center. Retrieved from http://www.pewresearch.org/fact-

tank/2017/05/11/buying-spree-brings-more-local-tv-stations-to-fewer-big-companies/ 

McBeth, P. (2017a, November 10). TVNZ will need Crown support if revenue keeps 

shrinking, Treasury says. NBR. Retrieved from https://www.nbr.co.nz/article/tvnz-will-

need-crown-support-if-revenue-keeps-shrinking-treasury-says-b-209844#.WgjOU4_CE-

E.twitter 

McBeth, P. (2017b, May 26). NZME/Fairfax appeal merger rejection. BusinessDesk. 

Retrieved from http://business.scoop.co.nz/2017/05/26/nzmefairfax-appeal-merger-

rejection/ 

McConnell, G. (2017, September 29). ‘Change’ on the way for 1 News, they’re cuts or 

whatever’. Stuff. Retrieved from https://www.stuff.co.nz/entertainment/tv-

radio/97351542/change-on-the-way-for-1news-whether-theyre-cuts-or-whatever 

 

http://stoppress.co.nz/news/tv3-three-enduring-commercial-power-television
https://www.nbr.co.nz/5000
http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv-radio/90799850/MediaWorks-boss-Project-is-here-to-stay-and-will-win-the-ratings-war
http://www.stuff.co.nz/entertainment/tv-radio/90799850/MediaWorks-boss-Project-is-here-to-stay-and-will-win-the-ratings-war
http://wellington.scoop.co.nz/?p=102871
http://www.labour.org.nz/broadcasting
http://www.maoritelevision.com/about/about-maori-television
https://www.maoritelevision.com/about/media/paora-maxwell-announces-resignation-maori-television
https://www.maoritelevision.com/about/media/paora-maxwell-announces-resignation-maori-television
https://www.maoritelevision.com/about/media/maori-television-and-fairfax-media-announce-partnership-today
https://www.maoritelevision.com/about/media/maori-television-and-fairfax-media-announce-partnership-today
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/05/11/buying-spree-brings-more-local-tv-stations-to-fewer-big-companies/
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/05/11/buying-spree-brings-more-local-tv-stations-to-fewer-big-companies/
https://www.nbr.co.nz/article/tvnz-will-need-crown-support-if-revenue-keeps-shrinking-treasury-says-b-209844#.WgjOU4_CE-E.twitter
https://www.nbr.co.nz/article/tvnz-will-need-crown-support-if-revenue-keeps-shrinking-treasury-says-b-209844#.WgjOU4_CE-E.twitter
https://www.nbr.co.nz/article/tvnz-will-need-crown-support-if-revenue-keeps-shrinking-treasury-says-b-209844#.WgjOU4_CE-E.twitter
http://business.scoop.co.nz/2017/05/26/nzmefairfax-appeal-merger-rejection/
http://business.scoop.co.nz/2017/05/26/nzmefairfax-appeal-merger-rejection/
https://www.stuff.co.nz/entertainment/tv-radio/97351542/change-on-the-way-for-1news-whether-theyre-cuts-or-whatever
https://www.stuff.co.nz/entertainment/tv-radio/97351542/change-on-the-way-for-1news-whether-theyre-cuts-or-whatever


 4/12/2017 

 73  

 

MediaWorks (2017a, n.d.). Digital. Retrieved from 

http://www.mediaworks.co.nz/home/advertise/digital.html 

MediaWorks (2017b, July 6). MediaWorks radio remains the number one commercial 

radio network in New Zealand with reach continuing to grow. [Media release] Retrieved 

from http://www.mediaworks.co.nz/home/about/news.html 

MediaWorks (2017c, March 1). Newshub announces new weekday news bulletin for 

Three. [Media release] Retrieved from 

http://www.scoop.co.nz/stories/BU1703/S00031/newshub-announces-new-weekday-

news-bulletin-for-three.htm?from-mobile=bottom-link-01 

MediaWorks reports loss after ‘destablising’ year (2017, May 30). Newshub. Retrieved 

from http://www.newshub.co.nz/home/money/2017/05/mediaworks-reports-loss-after-

destabilising-year.html 

Mitchell, R. (2017, August 17). News Corp. and Telstra’s Foxtel to merge with Fox 

Sports Australia. Retrieved from http://variety.com/2017/tv/news/new-corp-telstra-

plans-foxtel-fox-sports-australia-merger-1202530811/ 

Molineaux, J., Matheson, D., Myllylahti, M., Phelan, S., Thompson, P. and Lealand, G. 

Submission on statement of preliminary issues for NZME/Fairfax merger – 8 July 2016. 

Accessed April 1, 2017. http://www.comcom.govt.nz/business-competition/mergers-and-

acquisitions/authorisations/merger-authorisation-register/nzme-limited-and-fairfax-

new-zealand-limited/ 

Murphy, T. (2017, July 7). All we hear is radio gaga. Newsroom. Retrieved 

from https://www.newsroom.co.nz/2017/07/06/37723/all -we-hear-is-radio-gaga 

Myllylahti, M. (2015, December 11). JMAD New Zealand media ownership report. AUT 

research center for Journalism, Media and Democracy. Retrieved from 

http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/research/journalism,-

media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-

ownership-report 

 

Newsroom (2017). Home. Retrieved from 

https://www.newsroom.co.nz/2017/03/12/8470/welcome-to-newsroom 

 

NZME (2017a, July 6). NZME hits over two million listeners. [Press release] Retrieved 

from http://www.scoop.co.nz/stories/CU1707/S00067/nzme-hits-over-two-million-

listeners.htm 

NZME (2017b, August 24). Half year 2017 results presentation. Retrieved from 

http://www.nzme.co.nz/media/1274/nzme-h1-2017-results-presentation.pdf 

NZME, Fairfax appealing Commerce Commission’s decision to block merger (2017, May 

26). The New Zealand Herald. Retrieved from 

http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11863615 

http://www.mediaworks.co.nz/home/advertise/digital.html
http://www.mediaworks.co.nz/home/about/news.html
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1703/S00031/newshub-announces-new-weekday-news-bulletin-for-three.htm?from-mobile=bottom-link-01
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1703/S00031/newshub-announces-new-weekday-news-bulletin-for-three.htm?from-mobile=bottom-link-01
http://www.newshub.co.nz/home/money/2017/05/mediaworks-reports-loss-after-destabilising-year.html
http://www.newshub.co.nz/home/money/2017/05/mediaworks-reports-loss-after-destabilising-year.html
http://variety.com/2017/tv/news/new-corp-telstra-plans-foxtel-fox-sports-australia-merger-1202530811/
http://variety.com/2017/tv/news/new-corp-telstra-plans-foxtel-fox-sports-australia-merger-1202530811/
http://www.comcom.govt.nz/business-competition/mergers-and-acquisitions/authorisations/merger-authorisation-register/nzme-limited-and-fairfax-new-zealand-limited/
http://www.comcom.govt.nz/business-competition/mergers-and-acquisitions/authorisations/merger-authorisation-register/nzme-limited-and-fairfax-new-zealand-limited/
http://www.comcom.govt.nz/business-competition/mergers-and-acquisitions/authorisations/merger-authorisation-register/nzme-limited-and-fairfax-new-zealand-limited/
https://www.newsroom.co.nz/2017/07/06/37723/all-we-hear-is-radio-gaga
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/research/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/research/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/research/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects/new-zealand-media-ownership-report
https://www.newsroom.co.nz/2017/03/12/8470/welcome-to-newsroom
http://www.scoop.co.nz/stories/CU1707/S00067/nzme-hits-over-two-million-listeners.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/CU1707/S00067/nzme-hits-over-two-million-listeners.htm
http://www.nzme.co.nz/media/1274/nzme-h1-2017-results-presentation.pdf
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11863615


 4/12/2017 

 74  

 

Peacock, C. (2017a, October 8). Brent Edwards signs off RNZ. RNZ. Retrieved from 

http://www.radionz.co.nz/national/programmes/mediawatch/audio/201860416/brent-

edwards-signs-off-at-rnz 

Peacock, C. (2017b, March 23). TVNZ confirms job losses in news reshuffle. RNZ. 

Retrieved from 

http://www.radionz.co.nz/national/programmes/mediawatch/audio/201837761/tvnz-

confirms-job-losses-in-news-reshuffle 

 

Politik (2017, n.d.) Home. http://politik.co.nz/ 

 

Pullar-Strecker, T. (2017a, June 13). Nelson Mail cuts Tuesday and Thursday editions. 

Stuff. Retrieved from https://www.stuff.co.nz/business/industries/93632089/nelson-mail-

cuts-tuesday-and-thursday-editions 

Pullar-Strecker, T. (2017b, September 12). Fairfax NZ queries Labour plan for 

‘more state-owned journalism’. Stuff. Retrieved from 

https://www.stuff.co.nz/business/industries/96745395/radio-nz-television-

channel-no-snub-to-tvnz-says-labour 

Pullar-Strecker, T. (2017c, October 25). Labour confirms big picture policy on 

public media. Stuff. Retrieved from 

https://www.stuff.co.nz/business/industries/98227688/labour-confirms-big-

picture-policy-on-public-media 

PwC (2017, n.d.). US media and telecommunications deals insights. Retrieved from 

http://www.pwc.com/us/en/industry/tmt/assets/us-media-and-telecommunications-deals-

insights-q2-2017.pdf 

Read, E. (2017, March 28). Fairfax’s Marlborough Express paper reduces publication. 

Stuff. Retrieved from http://www.stuff.co.nz/business/90913306/fairfaxs-marlborough-

express-paper-reduces-publication 

Reid, D. (2017, April 7). EU approves 21st Century Fox bid to buy Sky TV channel for 

$14.5 billion. CNBC. Retrieved from https://www.cnbc.com/2017/04/07/eu-approves-

21st-century-fox-bid-to-buy-sky-tv-channel-for-14-5b.html 

RNZ (2017a, July 13). RNZ audiences continue to grow. [Press release]. Retrieved from 

http://www.radionz.co.nz/media/101 

RNZ (2017b, October 5). RNZ rides the radio wave – 691,600 New Zealanders now tune 

to RNZ. [Media release] Retrieved from http://www.radionz.co.nz/media/104 

Roy Morgan (2017a, August 11). It’s official: NZ Herald is New Zealand’s most widely 

read publication – print & online. [Press release] Retrieved from 

https://www.roymorgan.com/findings/7304-roy-morgan-new-zealand-readership-results-

magazines-and-newspapers-june-2017-201708111429 

 

http://www.radionz.co.nz/national/programmes/mediawatch/audio/201860416/brent-edwards-signs-off-at-rnz
http://www.radionz.co.nz/national/programmes/mediawatch/audio/201860416/brent-edwards-signs-off-at-rnz
http://www.radionz.co.nz/national/programmes/mediawatch/audio/201837761/tvnz-confirms-job-losses-in-news-reshuffle
http://www.radionz.co.nz/national/programmes/mediawatch/audio/201837761/tvnz-confirms-job-losses-in-news-reshuffle
http://politik.co.nz/
https://www.stuff.co.nz/business/industries/93632089/nelson-mail-cuts-tuesday-and-thursday-editions
https://www.stuff.co.nz/business/industries/93632089/nelson-mail-cuts-tuesday-and-thursday-editions
https://www.stuff.co.nz/business/industries/96745395/radio-nz-television-channel-no-snub-to-tvnz-says-labour
https://www.stuff.co.nz/business/industries/96745395/radio-nz-television-channel-no-snub-to-tvnz-says-labour
https://www.stuff.co.nz/business/industries/98227688/labour-confirms-big-picture-policy-on-public-media
https://www.stuff.co.nz/business/industries/98227688/labour-confirms-big-picture-policy-on-public-media
http://www.pwc.com/us/en/industry/tmt/assets/us-media-and-telecommunications-deals-insights-q2-2017.pdf
http://www.pwc.com/us/en/industry/tmt/assets/us-media-and-telecommunications-deals-insights-q2-2017.pdf
http://www.stuff.co.nz/business/90913306/fairfaxs-marlborough-express-paper-reduces-publication
http://www.stuff.co.nz/business/90913306/fairfaxs-marlborough-express-paper-reduces-publication
https://www.cnbc.com/2017/04/07/eu-approves-21st-century-fox-bid-to-buy-sky-tv-channel-for-14-5b.html
https://www.cnbc.com/2017/04/07/eu-approves-21st-century-fox-bid-to-buy-sky-tv-channel-for-14-5b.html
http://www.radionz.co.nz/media/101
http://www.radionz.co.nz/media/104
https://www.roymorgan.com/findings/7304-roy-morgan-new-zealand-readership-results-magazines-and-newspapers-june-2017-201708111429
https://www.roymorgan.com/findings/7304-roy-morgan-new-zealand-readership-results-magazines-and-newspapers-june-2017-201708111429


 4/12/2017 

 75  

 

Roy Morgan (2017b, March 1). Nearly 2 in 5 Kiwis now have Subscription Video on 

Demand in the home – and 1 in 10 already have at least TWO services. [Media release] 

Retrieved from http://www.roymorgan.com/findings/7164-netflix-and-lightbox-svod-

new-zealand-december-2016-201703011134 

Ruddick, G. (2017, June 27). All you need to know about Fox’s Sky deal. The Guardian. 

Retrieved from https://www.theguardian.com/media/2017/jun/29/all-you-need-to-know-

21st-century-fox-sky-takeover-deal 

 

Scoop (2017, n.d). Introducing Scoop. Retrieved from 

http://www.scoop.co.nz/about/about.html 

 

Shields, B. & Battersby, L. (2017, September 14). Media reforms to pass the Senate, 

clearing the way for major mergers and acquisitions. The Sydney Morning Herald. 

Retrieved from http://www.smh.com.au/federal-politics/political-news/media-reforms-

set-to-pass-the-senate-clearing-the-way-for-major-mergers-and-acquisitions-20170913-

gygx0v 

Shihipar, A. (2017, October 6). What if we imagined a future where media works were 

owners? JSource. The Canadian Journalism Project. Retrieved from https://j-

source.ca/article/imagined-future-media-workers-owners/ 

Sinclair Broadcast buys Tribune Media (2017, May 13). The Economist. Retrieved from 

https://www.economist.com/news/business/21721966-americas-media-regulator-aids-

consolidation-tv-stations-sinclair-broadcast-buys-tribune 

SimilarWeb (2017, n.d.). Top websites. Retrieved from https://www.similarweb.com/top-

websites/new-zealand 

Sky TV (2017a, August 22). Sky TV announces 2017 results. Retrieved from 

https://www.nzx.com/companies/SKT/announcements/305888 

Sky TV (2017b, September 19). Mike Darcey appointed to Sky TV board. [Press release] 

Retrieved from https://www.sky.co.nz/-/mk_pressrelease_190917 

Sky TV (2017c, February 23). Commerce Commission declines to clear the proposed 

merger of Vodafone and SKY. [Market release] Retrieved from 

https://skynz.akamaized.net//documents/24003/3505505/23.02.17+SKY+Announcement

+-+NZCC+clearance+declined.pdf/8f682931-f547-450d-84af-96c2a96dbd3f 

Sky TV (2017d, June26). SKY and Vodafone terminate sale and purchase agreement. 

[Market announcement] Retrieved from 

https://skynz.akamaized.net//documents/24003/4740786/SKY_Vodafone_statement_Jun

e_2017.pdf/cb55f710-6718-4af6-9db8-b1fbc6a125c2 

 

 

http://www.roymorgan.com/findings/7164-netflix-and-lightbox-svod-new-zealand-december-2016-201703011134
http://www.roymorgan.com/findings/7164-netflix-and-lightbox-svod-new-zealand-december-2016-201703011134
https://www.theguardian.com/media/2017/jun/29/all-you-need-to-know-21st-century-fox-sky-takeover-deal
https://www.theguardian.com/media/2017/jun/29/all-you-need-to-know-21st-century-fox-sky-takeover-deal
http://www.scoop.co.nz/about/about.html
http://www.smh.com.au/federal-politics/political-news/media-reforms-set-to-pass-the-senate-clearing-the-way-for-major-mergers-and-acquisitions-20170913-gygx0v
http://www.smh.com.au/federal-politics/political-news/media-reforms-set-to-pass-the-senate-clearing-the-way-for-major-mergers-and-acquisitions-20170913-gygx0v
http://www.smh.com.au/federal-politics/political-news/media-reforms-set-to-pass-the-senate-clearing-the-way-for-major-mergers-and-acquisitions-20170913-gygx0v
https://j-source.ca/article/imagined-future-media-workers-owners/
https://j-source.ca/article/imagined-future-media-workers-owners/
https://www.economist.com/news/business/21721966-americas-media-regulator-aids-consolidation-tv-stations-sinclair-broadcast-buys-tribune
https://www.economist.com/news/business/21721966-americas-media-regulator-aids-consolidation-tv-stations-sinclair-broadcast-buys-tribune
https://www.similarweb.com/top-websites/new-zealand
https://www.similarweb.com/top-websites/new-zealand
https://www.nzx.com/companies/SKT/announcements/305888
https://www.sky.co.nz/-/mk_pressrelease_190917
https://skynz.akamaized.net/documents/24003/3505505/23.02.17+SKY+Announcement+-+NZCC+clearance+declined.pdf/8f682931-f547-450d-84af-96c2a96dbd3f
https://skynz.akamaized.net/documents/24003/3505505/23.02.17+SKY+Announcement+-+NZCC+clearance+declined.pdf/8f682931-f547-450d-84af-96c2a96dbd3f
https://skynz.akamaized.net/documents/24003/4740786/SKY_Vodafone_statement_June_2017.pdf/cb55f710-6718-4af6-9db8-b1fbc6a125c2
https://skynz.akamaized.net/documents/24003/4740786/SKY_Vodafone_statement_June_2017.pdf/cb55f710-6718-4af6-9db8-b1fbc6a125c2


 4/12/2017 

 76  

 

Spark (2017, February 27). Spark New Zealand partners with Netflix, taking next step 

in the evolution of its media strategy [Press release] 

https://www.nzx.com/files/attachments/253857.pdf 

Tait, M. (2017, May 4). Sky suffers as NZ demand for online video skyrockets. 

Newsroom. Retrieved from https://www.newsroom.co.nz/@screen-

entertainment/2017/04/05/18082/sky-subscriptions-suffer-as-kiwis-turn-to-online-video 

The Indian Weekender (2017, n.d.). Info. Retrieved from 

https://www.indianweekender.co.nz/Info/Advertise.aspx 

 

The Spinoff (2017, n.d.). About Retrieved from  https://thespinoff.co.nz/about-contact/ 

 

30-year-old Auckland newspaper to stop press (2017, September 12). RNZ. Retrieved from 

http://www.radionz.co.nz/news/national/339210/30-year-old-auckland-newspaper-to-

stop-press 

 

The New Zealand Herald (2017, May 4). Editorial: blocking this merger is a big 

mistake. Retrieved from 

http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11849426 

Thompson, P. (2017, May 10). New thinking needed to respond to the NZME-Fairfax 

merger decision. Opinion. The Dominion Post. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/92387599/peter-thompson-new-thinking-

needed-to-respond-to-the-nzmefairfax-merger-decision 

TVNZ (2017a, August 31). TVNZ posts net profit of $1.4 million for 2017 financial year. 

Retrieved from https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/tvnz-posts-net-profit-1-4-

million-2017-financial-year 

TVNZ (2017b, August 31). TVNZ reports EBITDAF of $17.4 m after writing down 

onerous content contract. [Media release]. Retrieved from http://tvnz.co.nz/tvnz-

corporate-comms/reports-ebitdaf-17-4-m-after-writing-down-onerous-content-contract-

6536613 

TVNZ (2017c, February 22). TVNZ delivers stable NPAT half year result. [Media 

release] Retrieved from http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/delivers-stable-npat-

half-year-result-6515645 

Whale Oil blogger, former MP, and PR specialist could face jury (2017, October 

4). Stuff. Retrieved from https://www.stuff.co.nz/national/97558227/whale-oil-

blogger-former-mp-and-pr-specialist-could-face-jury-after-failing-to-get-

defamation-case-struck-out 

Zenith (2017, June 9). Top 30 Global media owners 2017. Retrieved from 

https://www.zenithusa.com/top-30-global-media-owners-2017/ 

 

 

https://www.nzx.com/files/attachments/253857.pdf
https://www.newsroom.co.nz/@screen-entertainment/2017/04/05/18082/sky-subscriptions-suffer-as-kiwis-turn-to-online-video
https://www.newsroom.co.nz/@screen-entertainment/2017/04/05/18082/sky-subscriptions-suffer-as-kiwis-turn-to-online-video
https://www.indianweekender.co.nz/Info/Advertise.aspx
https://thespinoff.co.nz/about-contact/
http://www.radionz.co.nz/news/national/339210/30-year-old-auckland-newspaper-to-stop-press
http://www.radionz.co.nz/news/national/339210/30-year-old-auckland-newspaper-to-stop-press
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11849426
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/92387599/peter-thompson-new-thinking-needed-to-respond-to-the-nzmefairfax-merger-decision
http://www.stuff.co.nz/dominion-post/comment/92387599/peter-thompson-new-thinking-needed-to-respond-to-the-nzmefairfax-merger-decision
https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/tvnz-posts-net-profit-1-4-million-2017-financial-year
https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/tvnz-posts-net-profit-1-4-million-2017-financial-year
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/reports-ebitdaf-17-4-m-after-writing-down-onerous-content-contract-6536613
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/reports-ebitdaf-17-4-m-after-writing-down-onerous-content-contract-6536613
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/reports-ebitdaf-17-4-m-after-writing-down-onerous-content-contract-6536613
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/delivers-stable-npat-half-year-result-6515645
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/delivers-stable-npat-half-year-result-6515645
https://www.stuff.co.nz/national/97558227/whale-oil-blogger-former-mp-and-pr-specialist-could-face-jury-after-failing-to-get-defamation-case-struck-out
https://www.stuff.co.nz/national/97558227/whale-oil-blogger-former-mp-and-pr-specialist-could-face-jury-after-failing-to-get-defamation-case-struck-out
https://www.stuff.co.nz/national/97558227/whale-oil-blogger-former-mp-and-pr-specialist-could-face-jury-after-failing-to-get-defamation-case-struck-out
https://www.zenithusa.com/top-30-global-media-owners-2017/

